Categorie: "Fototentoonstelling"

Edland Man / You-Wells

Edland Man - You-Wells series - Gucci 7. Courtesy Eduard Planting Gallery

Edland Man – You-Wells series – Gucci 7. Courtesy Eduard Planting Gallery

Mode en kunst vloeien letterlijk samen in You-Wells, de nieuwste fotoserie van de Nederlandse fotograaf Edland Man. Ook in zijn eerdere series Metals en Liquids paste Man digitale technieken toe om de vloeibaarheid van het menselijk lichaam te benadrukken. In de naaktfoto’s van You-Wells versmelten de modellen met gadgets en labels van gerenommeerde modemerken als Gucci en Chanel. Je bent zogezegd wat je draagt – de beeldtaal van de officiële reclamecampagnes doorgevoerd tot in z’n uiterste consequentie.

Man (1957) woont en werkt afwisselend in Amsterdam en Milaan, en geniet internationale bekendheid als fotograaf en fashion illustrator. Zijn werk verscheen in bladen als Avenue en Vogue. You-Wells is van 25 maart tot en met 13 mei te zien in Eduard Planting Gallery in Amsterdam. De galerie aan de Eerste Bloemdwarsstraat is van woensdag t/m zaterdag geopend van één tot zes.

William Eggleston – Los Alamos

William Eggleston, En Route to New Orleans, 1971–1974, from the series Los Alamos, 1965–1974. © Eggleston Artistic Trust 2004 / Courtesy David Zwirner, New York/London

William Eggleston, En Route to New Orleans, 1971–1974, from the series Los Alamos, 1965–1974. © Eggleston Artistic Trust 2004 / Courtesy David Zwirner, New York/London

William Eggleston (Memphis, Tennessee 1939) is een van de fotografen die al bij hun leven een legende zijn. Vanaf het midden van de jaren zestig was hij een van de eersten die de kleurenfotografie ontdekten als een serieuze kunstvorm, al volgde de erkenning in het begin allerminst vanzelf. Temeer omdat Eggleston zijn camera bij voorkeur richtte op het Amerika van alledag. De duizenden opnames van zijn monumentale serie Los Alamos dreigden in de vergetelheid te raken, maar werden gelukkig in het nieuwe millennium herontdekt. Van 17 maart tot en met 7 juni is een selectie van deze foto’s, die een prachtig tijdsbeeld geven van de jaren zestig en zeventig in de zuidelijke staten van de VS, te zien in Foam in Amsterdam. Waaronder Egglestons eerste kleurenfoto, plus een 75-tal dye-transfer-afdrukken: een in onbruik geraakte, kostbare techniek die vooral in de reclamefotografie populair was vanwege de fijne kleurnuances. Het museum aan de Keizersgracht is op donderdag en vrijdag geopend van 10 tot 9, en op andere dagen van 10 tot 6.

Instagallery 2.0 komt eraan!

InstagalleryBeaAdOp de kop af een maand geleden schreven we over de tweede editie van de Instagallery, een foto-expositie voor en door Instagrammers, ditmaal met als thema The Beauty of Advertising. Over twee weekjes is het zover: dan kun je de 16 geselecteerde foto’s IRL bewonderen aan de muren van het nieuwe onderkomen van initiatiefnemer First aan de Amsterdamse Laurierstraat. Donderdag de 16e staan de deuren van 6 tot 10 ‘s avonds open voor alle belangstellenden. Hou ook de online Instagallery in de gaten voor het laatste nieuws in woord en in beeld!

In Egypte / Reizigers en fotografen, 1850-1900

Bonfils, Sfinx en piramides van Gizeh, ca. 1870 - ca. 1898. Collectie Rijksmuseum, RP-F-F00992-A

Bonfils, Sfinx en piramides van Gizeh, ca. 1870 – ca. 1898. Collectie Rijksmuseum, RP-F-F00992-A

Al lang voordat Egypte een populaire vakantiebestemming werd – waar afgelopen jaren weer de klad in kwam door politieke instabiliteit en terrorisme -, oefende het land een grote fascinatie uit op de westerse wereld. Niet in de laatste plaats vanwege zijn oeroude beschaving: toen de grote piramides werden gebouwd, leefden wij letterlijk en figuurlijk nog in het Stenen Tijdperk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Egypte al kort na de uitvinding van de min of meer draagbare camera fotograferende ontdekkingsreizigers in alle soorten en maten aantrok.

Dit voorjaar wijdt Huis Marseille in Amsterdam een grote expositie aan de negentiende-eeuwse fotografen van Egypte.

Stéphanie Solinas – Dominique Lambert / Le Pourquoi Pas?

DL#105/5, uit de serie Dominique Lambert, 2003-2009. © Stéphanie Solinas

DL#105/5, uit de serie Dominique Lambert, 2003-2009. © Stéphanie Solinas

Zo af en toe bekruipt iedere fotograaf, ‘beroeps’ of niet, het gevoel dat alles al eens gefotografeerd is, van de Eiffeltoren tot gebruikte tampons aan toe. De Franse fotografe Stéphanie Solinas (1978) heeft haar persoonlijke uitweg uit dit universele dilemma gevonden door heel verschillende onderwerpen op een systematische, bijna wetenschappelijke manier te benaderen. In het Amsterdamse fotografiemuseum Foam zijn vanaf eind deze week twee van haar series te zien.

A Passion for TASCHEN

Sharon Stone, Anjelica Huston en Diane Lane. Fotografie: Annie Leibovitz

Sharon Stone, Anjelica Huston en Diane Lane. Fotografie: Annie Leibovitz

Onder liefhebbers van kunst- en fotoboeken is uitgeverij TASCHEN een begrip. TASCHEN levert al decennialang fraai uitgevoerde boeken met werk van topkunstenaars (zoals Annie Leibovitz, Helmut Newton, Sebastião Salgado en onlangs nog Peter Lindbergh) voor een betaalbare prijs. Iets waar oprichter Benedikt Taschen vorig jaar de Photographic Publishing Award voor werd toegekend door The Royal Photographic Society.

Mede in het kader van de internationale kunstbeurs TEFAF is er van 5 maart tot en met 4 juni een tentoonstelling aan deze spraakmakende uitgeverij gewijd in Museum aan het Vrijthof in Maastricht.

Overzichtstentoonstelling Desiree Dolron

Desiree Dolron: Xteriors XIII, Kodak Endura Print, 2001-2015

Desiree Dolron: Xteriors XIII, Kodak Endura Print, 2001-2015

Al lang voordat photoshoppen net zo ingeburgerd was geraakt in de Nederlandse taal als eerder aspirine en in een recenter verleden googelen, maakte Desiree Dolron (1963) furore met dromerige gemanipuleerde foto’s. Ze is echter van meer markten thuis, getuige haar serie Te dí todos mis suenos (Ik gaf je al mijn dromen), gemaakt op Cuba. Maar ook deze serie vertoont een typische Dolron-touch. Diverse grote musea in het buitenland hebben werk van haar in hun collectie. Maar nu valt Dolrons fotografie ook dichter bij huis te bewonderen, in het Singer Museum in Laren. Naast de eerdergenoemde reisfoto’s uit Cuba zijn foto’s uit verschillende series te zien, waaronder Exaltation. Images of Religion and Death en Xteriors: een reeks in hun soberheid beklemmende portretten. Ook omvat de tentoonstelling een aantal niet eerder vertoonde videowerken, aangevuld met diverse schilderijen die Dolron als gastcurator heeft geselecteerd uit de Singercollectie en bruiklenen. De overzichtstentoonstelling is te bezoeken tot en met 14 mei, en het museum aan de Oude Drift in Laren is van dinsdag tot en met zondag open van 11 tot 5. Wie er heel snel bij is, kan nog proberen om een kaartje te bemachtigen voor een meet met de fotografe vanavond om half acht, gevolgd door een bezoek aan de tentoonstelling en een borrel.

Instagallery in teken van Beauty of Advertising

the-beauty-of-advertising-1De succesvolle Instagallery krijgt een vervolg. De eerste editie van dit platform voor getalenteerde Instagrammers stond in het teken van de kleur blauw. Nu komt er een vervolg, met ditmaal als thema The Beauty of Advertising. Meedoen kan tot en met 17 februari met de hashtags #TheBeautyOfAdvertising en #IGHgoesAdvertising. Check wel of je account op openbaar staat. Behalve op Instagram zal een selectie van de inzendingen ook op het kantoor van de organisator in hartje Amsterdam zijn te zien. Klik op ‘t logo voor meer informatie.

Ed van der Elsken – De Verliefde Camera

De uitzending van Kunstuur, vanmiddag om tien over half zes op NPO2, staat geheel in het teken van Ed van der Elsken en meer specifiek van de tentoonstelling De Verliefde Camera, die binnenkort is te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Ed van der Elsken, Beethovenstraat, Amsterdam (1967), Nederlands Fotomuseum / © Ed van der Elsken / Collection Ed van der Elsken estate

Ed van der Elsken, Beethovenstraat, Amsterdam (1967), Nederlands Fotomuseum / © Ed van der Elsken / Collection Ed van der Elsken estate

Met deze tentoonstelling krijgt een van Nederlands grootste fotografen (én filmers) zijn grootste overzichtstentoonstelling in 25 jaar. Ed van der Elsken (1925-1990) is vooral bekend als straatfotograaf pur sang. Maar zijn werk kent zo veel facetten dat het eigenlijk ondoenlijk is om hem in een hokje onder te brengen. Hij reisde met zijn camera de hele wereld over, wat zijn neerslag kreeg in talrijke fotoboeken, waarvan EYE LOVE YOU (pas opnieuw uitgegeven) wellicht het meest bekende is. Geholpen door zijn sociale vaardigheden, en niet gehinderd door de huidige epidemie van angst voor ongewenste exposure op sociale media, creëerde Van der Elsken een in zijn veelzijdigheid onnavolgbaar tijdsbeeld van het dagelijkse leven in de decennia na de Tweede Wereldoorlog.

Ed van der Elsken - De Verliefde Camera is in Amsterdam te bezichtigen van 3 februari tot 21 mei; daarna reist de tentoonstelling door naar Parijs en Madrid. Het museum op het Museumplein is dagelijks geopend van 10 tot 6, en op vrijdag van 10 tot 10.

Museum Hilversum eert Jeroen Oerlemans

In Museum Hilversum is vanaf 4 februari de tentoonstelling Jeroen Oerlemans 1970-2016 te zien, als eerbetoon aan de fotograaf die vorig jaar in Libië in het harnas sneuvelde. Oerlemans had al eerder laten zien dat de risico’s van het vak van fotojournalist hem er niet van weerhielden zijn werk te blijven doen: in 2012 was hij al eens ontvoerd door extremistische moslims. De tentoonstelling is een initiatief van de Stichting Zilveren Camera, en naast de reguliere Canon Zilveren LogoCanon_ZilverenCamera
Camera-expositie te zien. Beide tentoonstellingen zijn te bezoeken tot en met 12 maart. Het museum aan de Hilversumse Kerkbrink is dagelijks open van 11 tot 5.