Categorie: "Fototentoonstelling"

Ata Kandó – I Shall Use My Time

Zonder titel, uit de serie 'Kalypso & Nausikaä', Italië 1956. © Ata Kandó / collectie Nederlands Fotomuseum, courtesy Kahmann Gallery Amsterdam

Zonder titel, uit de serie ‘Kalypso & Nausikaä’, Italië 1956. © Ata Kandó / collectie Nederlands Fotomuseum, courtesy Kahmann Gallery Amsterdam

Momenteel is in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam de tentoonstelling I Shall Use My Time te zien: een eerbetoon aan de Hongaars-Nederlandse fotografe Ata Kandó. Kandó werd in 1913 geboren in Boedapest. Na de oorlog verhuisde ze van Parijs naar Nederland, samen met collega-fotograaf Ed van der Elsken met wie ze enige tijd een relatie had. Ten tijde van de Hongaarse Opstand in 1956 legde ze met haar camera de vluchtelingen vast, maar ze fotografeerde ook in het Amazonegebied. Behalve door haar engagement werd ze bekend door de foto’s van haar kinderen, waarmee ze onder meer kinderboeken illustreerde. Het gebruik van foto’s ter illustratie van verhalen van kinderen was in de jaren vijftig revolutionair. Net als een alleenstaande vrouw die met fotografie en dokawerk de kost verdiende om haar gezin te kunnen onderhouden.

Fotograferen doet Ata Kandó niet meer, maar ze is en blijft een inspiratiebron voor andere fotografen van naam, zoals Koos Breukel, Sacha de Boer en Stephan Vanfleteren, met wie ze nog regelmatig contact heeft. De titel van de expositie, te bezichtigen tot en met 1 januari, is dan ook niets te veel gezegd. Het Nederlands Fotomuseum aan de Rotterdamse Wilhelminakade is van dinsdag t/m vrijdag geopend van 10 tot 5, en op zaterdag en zondag van 11 tot 5.

In de Geest van de Natuur

Spirituele foto’s van Martin Gusinde, Rotimi Fani-Kayode en Mario Cravo Neto

Télen, Shoort of the North, Sénu, Shoort of the West, Hain ceremony, Selk'nam rite, 1923. © Martin Gusinde / Anthropos Institut / Éditions Xavier Barral

Télen, Shoort of the North, Sénu, Shoort of the West, Hain ceremony, Selk’nam rite, 1923. © Martin Gusinde / Anthropos Institut / Éditions Xavier Barral

Oude foto’s zijn vaak van onschatbare betekenis voor de reconstructie van het verleden. Zeker als dat verleden voorgoed voorbij is: een verdwenen gebouw, een uitgeroeide diersoort, een uitgestorven stam. Vlak na de Eerste Wereldoorlog richtte de Duitse missionaris en etnoloog Martin Gusinde zijn camera op de Selk’nam: de oorspronkelijke bewoners van Vuurland, aan de uiterste zuidpunt van Zuid-Amerika. Toen, na enkele decennia van verdrukking en genocide, waren er nog een paar honderd mensen over. Een halve eeuw later stierf de laatste ‘raszuivere’ (een rotwoord, maar toch…) Selk’nam.

Gusindes foto’s zijn momenteel te zien in Huis Marseille in Amsterdam, geflankeerd door werk van de Nigeriaanse fotograaf Rotimi Fani-Kayode (1955-1989) en zijn Braziliaanse collega Mario Cravo Neto (1947-2009). Heel verschillend werk, met als gemeenschappelijke noemer de visuele expressie van onzichtbare, spirituele krachten: rituelen en religie in het leven van alledag. Te zien tot 4 december. Het museum voor fotografie aan de Amsterdamse Keizersgracht is van dinsdag t/m zondag geopend van 11 tot 6.

The Genius of Willy Rizzo

Sophia Loren, Hollywood, 1958. Foto: Willy Rizzo

Sophia Loren, Hollywood, 1958. Foto: Willy Rizzo

Als je je afvraagt ‘Willy wie…?’, hoef je je niet te schamen. Maar we hebben het wel over iemand die in zijn tijd voor bladen als Paris Match en Marie Claire heeft gewerkt, en sterren van het kaliber Sophia Loren, Marilyn Monroe, Brigitte Bardot, Jack Nicholson en Jane Fonda heeft vereeuwigd. En ondertussen ook nog de Eerste Indochinese Oorlog en de Processen van Neurenberg heeft vastgelegd… Kortom: de Italiaanse fotograaf Willy Rizzo (1928-2013) was een veelzijdig man. Sinds eind jaren zestig combineerde hij de fotografie met het meubeldesign – een van de redenen waarom zijn naam bij het grotere publiek misschien niet zo is blijven ‘hangen’.

Zijn fotografische nalatenschap is er natuurlijk niet minder om, en een selectie uit zijn foto’s is van 1 oktober tot 1 december te bewonderen bij Gallery Vassie. De galerie aan de Langestraat in Amsterdam is van dinsdag t/m zaterdag geopend van één tot zes, en daarbuiten op afspraak.

Jan Stel – Manmade / no human

Jan Stel - Le Gazomètre 06. Courtesy Eduard Planting Gallery

Jan Stel – Le Gazomètre 06. Courtesy Eduard Planting Gallery

Liefhebbers van de betere urbex-fotografie die het niet voornamelijk moet hebben van kunstmatige HDR-kleurtjes, kunnen binnenkort terecht bij Eduard Planting Gallery in Amsterdam. Van 24 september tot en met 5 november is daar de tentoonstelling Manmade / no human te zien van de Nederlandse kunstfotograaf Jan Stel.

Jan Stel (1970) is autodidact. Zijn werk is al diverse malen bekroond. Manmade / no human draait om de schoonheid van het verval, om de vergane glorie van het verleden: locaties die ooit bruisden van leven en nu aan hun lot overgelaten zijn. Stel is al zo’n twintig jaar met dit project bezig.

Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt ook een gelijknamig fotoboek. Daarvoor loopt momenteel nog een financieringsproject op Voordekunst.nl, dus wie een steentje wil bijdragen aan de realisering, is welkom! Eduard Planting Gallery aan de Eerste Bloemdwarsstraat is geopend op woensdag t/m zaterdag van één tot zes.

Ai Weiwei – #SafePassage

Safe Passage, Facebook, 2016. © Ai Weiwei Studio

Safe Passage, Facebook, 2016. © Ai Weiwei Studio

De Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei (1957) leeft al geruime tijd op gespannen voet met de Chinese overheid, die hem in een recent verleden het leven uiterst zuur maakte, met name door hem dag en nacht te laten bewaken. Een en ander maakt dat hij zich persoonlijk verbonden voelt met de vele vluchtelingen die uit diverse landen en om diverse redenen Europa proberen binnen te komen, en daarbij door diverse oorzaken steeds vaker voor een dichte deur komen te staan. Over de vraag wat een beroemde kunstenaar en een anonieme vluchteling buiten een beladen verleden precies gemeen hebben, valt te twisten, maar zeker is dat Ai Weiwei geen gras liet groeien over zijn voornemen om aan die verbondenheid uitdrukking te geven. Zo bezochten hij en zijn team tal van vluchtelingenkampen in het Middellandse Zeegebied.

De vele Instagramfoto’s en smartphonefoto’s die Ai WeiWei daarbij heeft gemaakt, sieren van 16 september tot 7 december de muren van Foam, vergezeld door videomateriaal en sculpturen. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks open van 10 tot 6, en op donderdag en vrijdag drie uur langer.

Peter Lindbergh zet Rotterdam op z’n kop

OpeningLindbergh

Dit weekend was Rotterdam even dé modehoofdstad van de wereld. Ter gelegenheid van de opening van de grote Peter Lindbergh-tentoonstelling (A Different Vision on Fashion Photography) maakte een groot aantal supermodellen van toen en nu hun opwachting op de catwalk. Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Karen Alexander, maar ook Lara Stone en Nederlands jongste ontdekking Elisa Hupkes… ze waren er bijna allemaal weer bij en de oude meester genoot zichtbaar.

FOTODOK toont geloof in beweging

“De godsdienst is een goede zaak, en geeft het mensdom veel vermaak.” Aldus Multatuli in Woutertje Pieterse, ironisch gevolgd door soortgelijke verzen over de vriendschap en het hengelen.

Beeld: Geert Goiris, 'Prophet'.

Beeld: Geert Goiris, ‘Prophet’.

In Nederland dachten we, enkele streng religieuze enclaves daargelaten, verlost te zijn van het keurslijf van de godsdienst – de op uiterlijk vertoon en conformisme gerichte variant van geloof. Tot de komst van moslimmigranten die voor een deel schijnen te denken dat hun nieuwe omgeving zich maar aan hen moet aanpassen in plaats van andersom. Wat intolerante geesten van andere snit weer aanzet tot pleidooien om van de weeromstuit maar alle moskeeën te sluiten en de Koran tot verboden leesvoer te verklaren.

Geloof is kortom in beweging, én geloof maakt veel los. Geloof is dan ook het onderwerp van de tentoonstelling Belief, on the Move in FOTODOK in Utrecht. Met werk van onder anderen Martin Parr, Liz Hingley en Henk Wildschut, dat laat zien dat geloof in allerlei soorten en maten voorkomt. Van 9 september tot en met 23 oktober. FOTODOK aan de Lange Nieuwstraat is van woensdag t/m zondag open van 12 tot 5.

Craigie Horsfield in The Merchant House

Craigie Horsfield: Giorgio Salzano, Giulia Tavolaro, Ninì Sgambati, Paola Frantini, Via Cervantes, Naples, April 2010. 2016, four dry prints, (TMH Installation). Foto installatie: GJ van Rooij

Craigie Horsfield: Giorgio Salzano, Giulia Tavolaro, Ninì Sgambati, Paola Frantini, Via Cervantes, Naples, April 2010. 2016, four dry prints, (TMH Installation). Foto installatie: GJ van Rooij

De Engelse fotokunstenaar Craigie Horsfield (1949) is geen liefhebber van de waan van de dag. Zijn notie van ‘langzame tijd’ (Slow Time) beschouwt het verleden als een dimensie van het heden. Ook relaties spelen een centrale rol in zijn werk. In lijn met Horsfields gedachtegoed wordt in The Merchant House aan de Herengracht in Amsterdam oud en nieuw werk tezamen tentoongesteld in de vorm van een mini-retrospectief. Geen gooi naar een oogwenk roem op door eendagsvliegen gedomineerde sociale media, maar kunst met een lange adem. Te zien van 15 september tot 21 oktober. The Merchant House is geopend op vrijdagen van 12 tot half 8 en daarbuiten op afspraak.

BredaPhoto zet YOU in de spotlights

BredaPhoto_YOUDe ‘r’ zit weer bijna in de maand, en de zevende editie van BredaPhoto, voluit BredaPhoto International Photo Festival, staat weer voor de deur. Zeven weken lang, van 15 september tot en met 30 oktober, staat Breda in het teken van ‘het feest van de fotografie’. Een stuk of zeventig topfotografen tonen hun werk, zowel in de buitenlucht als bij diverse beeldende-kunstinstellingen.

Het thema van deze editie is YOU. Hiermee haakt BredaPhoto in op de individualisering in de samenleving. Mensen moeten het zelf regelen – of ze dat willen of niet. En omdat niet iedereen daartoe even goed in staat is, kleeft er ook een schaduwkant aan deze ontwikkeling. Zelfredzaamheid in alle vormen en maten gevisualiseerd, uit volle overtuiging of tegen wil en dank. Met werk van grote en (nog) minder bekende namen uit heden en verleden, onder wie Carl De Keyzer en Johan van der Keuken. Naast veel te zien valt er ook veel te doen. Kijk op de website voor het volledige programma.

Dynastie Marubi – Honderd jaar Albanese studiofotografie

© Marubi National Museum of Photography, Shkodër

© Marubi National Museum of Photography, Shkodër

Wie de naam Albanië hoort, denkt bij deze kandidaat-EU-lidstaat eerder aan het communistische verleden (Hoxha), corruptie, mensensmokkelaars en aanverwante ellende dan aan fijn gestileerde studioportretten met een licht decadente touch. Toch huisvestte de provinciestad Shkodër ruim honderd jaar (van 1856 tot 1959) de gerenommeerde portretstudio Marubi, gesticht door een gelijknamige Italiaanse fotopionier wiens assistent na diens dood behalve diens toko ook diens naam overnam, als eerbetoon. Van deze studio resten nog zo’n 150.000 glasnegatieven, en een deel van de foto’s is binnenkort te zien in Amsterdam in Foam.