Categorie: "Fototentoonstelling"

Europa. What Else?

Frankrijk, Parijs, Fête nationale, 14 juli. © Otto Snoek

Frankrijk, Parijs, Fête nationale, 14 juli. © Otto Snoek

Bijna geen onderwerp maakt zozeer de tongen los als Europa. Terwijl sommige politici staan te trappelen om na de voorgenomen Brexit ook ernst te maken met een Nexit, heb je ook figuren zoals Guy Verhofstadt voor wie méér Europa de remedie tegen alle kwalen is. Zeker is dat het aan alle kanten rommelt en schuurt. Een mooie gelegenheid, vindt het Nederlands Fotomuseum, om eens terug te blikken op wat Europa ons de afgelopen decennia aan verworvenheden die we inmiddels als vanzelfsprekend beschouwen heeft gebracht.

Lilith – Wallflowers and other people

Lilith: Bit Player - Woodcarver. Courtesy Eduard Planting Gallery

Lilith: Bit Player – Woodcarver. Courtesy Eduard Planting Gallery

Lilith, het pseudoniem van kunstfotografe Henriëtte van Gasteren (1964), timmert de laatste jaren flink aan de weg met haar zelfportretten. Gekruid met een flinke dosis humor en zelfspot, waarbij zij – naast terugkerende thema’s als vrouwelijkheid en identiteit – ook het ouder worden en het bijbehorende verval niet vergeet. Haar nieuwe fotoserie Faded Glory toont dat dit ouder worden ook een mooie kant heeft – vanzelfsprekend met de gebruikelijke knipoog. In de verhalende zelfportretten van Bit Player zijn ook haar familieleden, vrienden en bekenden te zien, en speelt Lilith zelf een bijrol.

Beide series zijn van 28 januari tot en met 18 maart te bewonderen bij Eduard Planting Gallery in Amsterdam. De galerie aan de Eerste Bloemdwarsstraat is woensdag t/m zaterdag geopend van één tot zes. Naast deze expositie is er vanaf 29 januari ook werk van Lilith te zien in het CODA Museum in Apeldoorn.

Ren Hang – Naked/Nude

Untitled, 2016. © Ren Hang / Courtesy Stieglitz19

Untitled, 2016. © Ren Hang / Courtesy Stieglitz19

In Foam 3h is van 27 januari tot en met 12 maart werk te zien van de jonge Chinese fotokunstenaar Ren Hang (1987). Naakte jongvolwassenen, even mooi als onbeschaamd, spelen in zijn werk de hoofdrol. De props, variërend van bloesem en appels tot pauwen en slangen, verlenen het beeld een zowel poëtisch als absurdistisch accent. Met de uitgebalanceerde en vaak expliciete poses wil Hang taboes rond het menselijk lichaam en seksualiteit doorbreken, met en passant een knipoog naar het heersende schoonheidsideaal. Dit heeft hem, naast een grote bekendheid en veel succes, ook al diverse aanvaringen met de autoriteiten opgeleverd. Het gebruik van een goedkope camera met hard direct flitslicht geeft het geheel een nonchalante draai.

De tentoonstelling is georganiseerd door Foam in samenwerking met galerie Stieglitz19. Het fotomuseum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks open van 10 tot 6, en op donderdag en vrijdag van 10 tot 9.

Naschrift (27 februari): zojuist werd bekend dat Ren Hang een paar dagen geleden is overleden, een maand voordat hij dertig zou worden. Het lijkt erop dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Wat kun je hier meer van zeggen dan: dieptriest? Bij Foam gaat de informatie over de expositie vergezeld van de volgende mededeling:

“Vandaag heeft ons het verdrietige nieuws bereikt dat Ren Hang op jonge leeftijd is overleden. Het is voor Foam een grote eer om het uitzonderlijke werk van Ren Hang nog tot 12 maart 2017 te tonen in Foam 3h. Onze gedachten en medeleven gaan uit naar de familie en vrienden.”

Take Five in Gallery Vassie

Saddleworth Moor 2013, from the Saddleworth Moor series by Matthew Murray.

Saddleworth Moor 2013, from the Saddleworth Moor series by Matthew Murray.

Jazzliefhebbers zal de titel Take Five waarschijnlijk als muziek in de oren klinken, maar ditmaal gaat het om een fototentoonstelling – van vijf hedendaagse fotografen (of liever gezegd vier individuele fotografen plus één koppel), welteverstaan. In Gallery Vassie in Amsterdam is vanaf heden tot 12 februari werk te zien en te koop van een vijftal heel diverse makers. Matthew Murray laat in zijn bijna voltooide serie Saddleworth Moor dramatische landschappen zien. Voor de liefhebber: komend jaar volgen een solo-expositie én een fotoboek!

Hiroshi Sugimoto – Black Box

Bliksemvelden 327, 2014. © Hiroshi Sugimoto

Bliksemvelden 327, 2014. © Hiroshi Sugimoto

Van de toonaangevende Japanse fotokunstenaar Hiroshi Sugimoto (1948) is binnenkort een overzichtstentoonstelling te zien in het Amsterdamse Foam. De vierendertig werken op grootformaat stammen zowel uit ouder werk als uit recentere, nog niet afgeronde series, waaronder Lightning Fields en Seascapes. Sugimoto is niet alleen kunstenaar maar ook ambachtsman, en werkt liever volgens de traditionele fotografische procedés dan met de hedendaagse digitale technieken.

Hiroshi Sugimoto – Black Box is vanaf 16 december tot en met 8 maart te zien in Foam. Bij de in samenwerking met Fundación MAPFRE georganiseerde tentoonstelling verschijnt ook een Engelstalige catalogus. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks geopend van 10 tot 6, en op donderdag en vrijdag van 10 tot 9.

Harley Weir – Boundaries

Baron Magazine, 2013. © Harley Weir

Baron Magazine, 2013. © Harley Weir

Fotografiemuseum Foam heeft niet alleen oog voor oude meesters, maar ook een scherpe neus voor nieuw talent. Onder de naam Boundaries presenteert Foam de eerste solotentoonstelling van de Britse Harley Weir (1988), die sinds haar afstuderen aan Central Saint Martins in Londen voor diverse gerenommeerde opdrachtgevers heeft gewerkt, waaronder Dazed & Confused en Calvin Klein. Haar werk zit vol met verwijzingen naar de kunstgeschiedenis, met name de schilderkunst van de prerafaëlieten, die op zijn beurt weer bol staat van soortgelijke verwijzingen. Bijzonder detail: Weir fotografeert uitsluitend analoog en alle afdrukken zijn handgemaakt.

De officiële opening vindt half december plaats, maar Boundaries is al vanaf 2 december (en tot en met 19 februari) te bezichtigen. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks open van 10 tot 6, en op donderdag en vrijdag nog drie uurtjes langer.

Chrystel Lebas – Regarding Nature

Re-visiting - Loch Long from Glen Loin – Plate n°1255 Arrochar, December 2013 56°13.544’ N 4°43.720’ W © Chrystel Lebas

Re-visiting – Loch Long from Glen Loin – Plate n°1255 Arrochar, December 2013 56°13.544’ N 4°43.720’ W. © Chrystel Lebas

Kunst ontmoet wetenschap in deze bijzondere expositie in Huis Marseille in Amsterdam. De Franse landschapsfotografe Chrystel Lebas (1966) trad een eeuw later letterlijk in de voetsporen van de beroemde Britse botanist en ecoloog Edward James Salisbury (1886-1978). Het Natural History Museum in Londen had namelijk een intrigerende verzameling anonieme glasplaatnegatieven uit het begin van de twintigste eeuw ontdekt, die bij nader inzien van Salisbury bleken te zijn. In diens voetspoor reisde Lebas jaren achtereen door Engeland en Schotland, om vast te leggen hoe de natuur de afgelopen negentig, honderd jaar veranderd was.

Withoos meets Withoos

Hans Withoos - Fish still life in Delft Blue. Courtesy Eduard Planting Gallery

Hans Withoos – Fish still life in Delft Blue. Courtesy Eduard Planting Gallery

Fotograaf Hans Withoos (1962) is een verre verwant van de schilder Matthias Withoos (1627-1703). De eerste verdiende zijn sporen met zowel commercieel als autonoom werk, geflankeerd door dansfotografie en werk voor de stichting Orange Babies. De tweede is vooral bekend vanwege zijn landschappen en stadsgezichten. Withoos junior combineerde voor zijn nieuwe fotoserie Withoos meets Withoos schilderijen van zijn voorzaat met eigentijds fotografisch beeld. Het resultaat, laag over laag opgebouwd, mag zowel verfrissend als vervreemdend worden genoemd – oude schilderkunst met een nieuwe dimensie.

Withoos meets Withoos – photographs by Hans Withoos is van 12 november tot en met 7 januari te zien bij Eduard Planting Gallery aan de Eerste Bloemdwarsstraat in Amsterdam. De openingstijden zijn woensdag t/m zaterdag van één tot zes. Ook zal het werk te zien zijn op de kunstbeurs PAN Amsterdam, van 20 tot 27 november.

PS Camera: nieuwe foto’s met oude camera’s

Iedere fotograaf droomt er wel eens van om in de huid te kruipen van een grootheid uit het verleden. Het project PS Camera maakt die droom tot op zekere hoogte werkelijkheid. Fotografen van vandaag, onder wie Cleo Campert, Kadir van Lohuizen, Diana Blok en Joost van den Broek, namen de camera’s van illustere voorgangers ter hand – fotografen als Breitner, Johan van der Keuken, Cas Oorthuys en Ed van der Elsken.

Fotografische tijdreis op Amsterdam 1900

Beeld: Stadsarchief Amsterdam

Beeld: Stadsarchief Amsterdam

Rond 1900 was Amsterdam sterk aan het veranderen. Er werd gesloopt en gebouwd, van het Centraal Station tot hele nieuwe woonwijken, haven en industrie groeiden en in het centrum reed opeens de elektrische tram. Wie benieuwd is hoe het Amsterdam dat Nescio beschreef er werkelijk uitzag, kan terecht in het Stadsarchief Amsterdam. Van 14 oktober tot en met 5 februari is daar de tentoonstelling Amsterdam 1900 te zien, met 300 foto’s van George Hendrik Breitner, Jacob Olie en Bernard Eilers plus minder bekende tijdgenoten. Niet alleen stadsgezichten, maar ook beelden uit het dagelijks leven, waarin de amateurfotografie en de snapshot eveneens in opkomst waren.

Het Stadsarchief aan de Vijzelstraat is van dinsdag t/m vrijdag geopend van 10 tot 5, en op zaterdag en zondag van 12 tot 5. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een boek. En wie ook fysiek a trip down memory lane wil maken, kan elke zondagmiddag (m.u.v. 25 dec./1 jan.) deelnemen aan een stadswandeling langs de plekken waar de foto’s op de tentoonstelling gemaakt zijn.