Categorie: "Fototentoonstelling"

Roger Ballen & Asger Carlsen – No Joke

Trampled, 2016. © Roger Ballen & Asger Carlsen

Trampled, 2016. © Roger Ballen & Asger Carlsen

In het kader van het koepelproject Collaborate! waarin het Amsterdamse fotografiemuseum Foam ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan samenwerking in de schijnwerkers zet, valt binnenkort het project No Joke van de Amerikaanse kunstenaar Roger Ballen (tegenwoordig werkzaam in Zuid-Afrika) en zijn Deense collega Asger Carlsen (woonachtig in New York) te zien. Hoe internationaal ook, de heren hebben nog nooit live op de studiovloer samengewerkt – hun gemeenschappelijke project kreeg geheel en al online gestalte.

Negentiende-eeuwse fotografie in ‘het Rijks’

Ofschoon het Rijksmuseum vooral bekendstaat om z’n verzameling schilderkunst, heeft men ook een aardige collectie foto’s in huis. Meer dan 150.000 om precies te zijn, van de prille fotografische oertijd tot nu.

Robert Macpherson, Gezicht op Rome vanaf Monte Pincio, ca. 1860 - voor 1863. Aankoop met steun van het VSBfonds

Robert Macpherson, Gezicht op Rome vanaf Monte Pincio, ca. 1860 – voor 1863. Aankoop met steun van het VSBfonds

Deze zomer wordt een selectie van driehonderd 19e-eeuwse foto’s uit die eigen collectie tentoongesteld, onder de titel New Realities. Het nieuwe medium fotografie boodt immers tot dan toe ongekende mogelijkheden, en letterlijk een andere kijk op de wereld. En daar werd grif gebruik van gemaakt door allerlei mensen die de tijd en de middelen hadden om zich dit nieuwe medium eigen te maken, binnen genres variërend van reisfotografie tot naakt en zelfs astronomie. Met namen als Henry Fox Talbot en Julia Margaret Cameron, maar ook iemand als Anna Atkins – maakster van het eerste fotoboek ooit. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een speciale catalogus, en modefotograaf Mario Testino laat zijn lievelingsfoto’s de revue passeren in het zomernummer van Vogue, dat eind volgende week in de winkel ligt.

New Realities. Fotografie in de 19de eeuw is vanaf 17 juni tot en met 17 september te bezoeken in het Rijksmuseum. Het museum aan de Amsterdamse Museumstraat is dagelijks geopend van 9 tot 5.

Streets of the World strijkt neer in Zaandam

In 2009 ging de Nederlandse fotojournalist Jeroen Swolfs (1974) op wereldreis, met het ambitieuze doel om in alle hoofdsteden van de wereld het straatleven vast te leggen met zijn camera. Niet alleen vanwege de spectaculaire en exotische plaatjes, maar ook en juist om te laten zien wat ons als mensen verbindt, in een wereld die in meerdere opzichten steeds kleiner is geworden.

Uit Streets of the World. © Jeroen Swolfs

Uit Streets of the World. © Jeroen Swolfs

Zeven jaar en 195 hoofdsteden later is het project Streets of the World voltooid.Vanaf 16 juni tot 1 oktober is een speciale expositie ingericht op het Hembrugterrein in Zaandam, dat voor de gelegenheid is omgedoopt tot het Streets of the World Photo Museum. De metersgrote prints, die de bezoeker het gevoel geven dat hij of zij zich zo in het afgebeelde straatleven zou kunnen storten, zijn gemaakt met speciale Océ-printers. Océ is onderdeel van de Canon Group en Canon is weer partner van dit fotoproject, dus die link was gauw gelegd. Op de speciale Streets of the World-website kun je alvast kaarten bestellen, al dan niet in combinatie met de bootreis erheen. Er is ook een gelijknamig fotoboek, dat je eveneens via de site kunt bestellen.

Gordon Parks – I Am You

Selected Works 1942-1978

The Invisible Man, Harlem, New York, 1952. © Gordon Parks / Courtesy The Gordon Parks Foundation

The Invisible Man, Harlem, New York, 1952. © Gordon Parks / Courtesy The Gordon Parks Foundation

Voor de Amerikaanse fotograaf Gordon Parks (1912-2006) was de camera een wapen om de wereld te veranderen. Geen ‘wapen’ in de zin van idioten uit de zompige randgebieden van de beschaving die met hun lamlendige lichaam in een bestelbus kruipen om zo veel mogelijk willekeurige slachtoffers te maken, maar een wapen om onderbelichte misstanden bloot te leggen en onder de aandacht te brengen. In dit geval de ‘apartheid’ tussen blanken en Afro-Amerikanen die tot in de jaren vijftig, zestig door menigeen aan de ‘goede’ kant van de streep als de normaalste zaak van de wereld werd beschouwd.

Parks, opgegroeid in een arm zwart gezin in het Amerikaanse Middenwesten, kende die apartheid van binnenuit.

Sebastião Salgado – Genesis

Sebastião Salgado / Amazonas images: Upper Xingu. Mato Grosso State, Brazil, 2005.

Sebastião Salgado / Amazonas images: Upper Xingu. Mato Grosso State, Brazil, 2005.

De Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado (1944) behoort tot de allergrootste namen in het vak. Zijn fotoproject Genesis is zogezegd zijn magnum opus, zijn levenswerk. Ruim acht jaar lang reisde Salgado de hele aardbol over om wilde dieren en volkeren te fotograferen die ver van de moderne maatschappij leven: een wereld zoals die ooit was, maar die steeds meer uit het zicht is geraakt. Het resultaat is een serie van ruim tweehonderd indrukwekkende zwart-witfoto’s uit meer dan veertig verschillende landen – een project van werkelijk bijbelse proporties.

Na New York, Londen en Parijs doet Genesis binnenkort Rotterdam aan. Van 15 juni tot en met 17 september zijn de foto’s te bewonderen in het Nederlands Fotomuseum aan de Wilhelminakade. Het Nederlands Fotomuseum is van dinsdag tot en met vrijdag geopend van 10 tot 5, en op zaterdag en zondag van 11 tot 5.

Een insidersblik op de ‘sixties’

John ‘Hoppy’ Hopkins - The 60s through the Eyes of a Revolutionary

John Hopkins: Martin Luther King, London, 1963. © Estate of J V L Hopkins/Gallery Vassie

John Hopkins: Martin Luther King, London, 1963. © Estate of J V L Hopkins/Gallery Vassie

Bij een verkiezing van de ultieme sixties-fotograaf zou de Engelse fotograaf John ‘Hoppy’ Hopkins (1937-2015) hoge ogen gooien. Als afgestudeerde in de wis- en natuurkunde zou hij – o ironie – oorspronkelijk met kernenergie gaan werken, maar door de camera die hij voor zijn afstuderen kreeg, nam zijn leven een andere wending. Sinds 1960 werkte hij, met als uitvalsbasis swinging London, als fotograaf voor diverse kranten en tijdschriften, en legde zodoende grootheiden als The Beatles en The Rolling Stones vast. Maar Hopkins was niet alleen geïnteresseerd in mooie plaatjes; hij behoorde ook tot de voorhoede binnen de undergroundscene. Als politieke activist richtte Hopkins zijn camera ook op mensen als Martin Luther King en Malcolm X, en zat zelf enige tijd vast wegens het bezit van cannabis – toentertijd bijna een halsmisdrijf.

John ‘Hoppy’ Hopkins, The 60s through the Eyes of a Revolutionary is van 10 juni tot 26 augustus te zien bij Gallery Vassie in Amsterdam. Be there or be square. De galerie in de Langestraat is open van dinsdag tot zaterdag van één tot zes.

Andres Serrano – Revealing Reality

Sister Irina. Alexander Nevsky Church, Jerusalem (Jerusalem), 2014 1/3 (editie van 3 + 2 AP). © Andres Serrano. Courtesy Galerie Nathalie Obadia Parijs/Brussel

Sister Irina. Alexander Nevsky Church, Jerusalem (Jerusalem), 2014 1/3 (editie van 3 + 2 AP). © Andres Serrano. Courtesy Galerie Nathalie Obadia Parijs/Brussel

Huis Marseille biedt deze zomer onderdak aan het werk van de toonaangevende fotokunstenaar Andres Serrano (New York 1950). Serrano’s foto’s vertonen op het eerste gezicht veel gelijkenis met de schilderijen van oude meesters, maar bij nader inzien confronteren ze ons met de realiteit van vandaag. Op een manier die zowel ontregelend en niet zelden provocerend als ontroerend is, maar zonder een oordeel te vellen. Een en ander komt onder meer tot uitdrukking in zijn portretten van daklozen, die ook op de expositie zijn te zien. Verder omvat Serrano’s eerste grote tentoonstelling op Nederlandse bodem in twintig jaar na A History of Sex zowel ouder werk uit zijn serie Bodily Fluids als werken uit zijn nieuwste series zoals Torture. Een constante factor in zijn oeuvre is ook de christelijke symboliek.

Andres Serrano, Revealing Reality is van 10 juni tot en met 3 september te zien in Huis Marseille in Amsterdam. Het museum aan de Keizersgracht is van dinsdag t/m zondag geopend van 11 tot 6.

Coole exposities voor warme zomerdagen

Terwijl we allemaal nog de trieste wetenschap proberen te verwerken dat zelfs kinderen die een popconcert bezoeken niet veilig zijn voor de bloeddorstige aasgieren van IS, lijkt de zomer onverdroten in aantocht. Wie de hitte wil ontvluchten, kan z’n toevlucht zoeken in een museum of galerie – al kun je ook daar een godsdienstwaanzinnige idioot tegen het lijf lopen natuurlijk. Maar laten we ons niet gekker laten maken dan nodig is, want dat is precies wat de extremisten graag willen. We lichten een aantal interessante lopende exposities uit.

Michel Szulc Krzyzanowski – ‘New Sequences’

Michel Szulc Krzyzanowski - Sequence A19 El Triple 2016. Courtesy Eduard Planting Gallery

Michel Szulc Krzyzanowski – Sequence A19 El Triple 2016. Courtesy Eduard Planting Gallery

Voor Michel Szulc Krzyzanowski (Oosterhout 1949) is de camera méér dan een stuk gereedschap. Hij gebruikt zijn camera om existentiële vragen over het leven en zijn eigen plek daarin te onderzoeken. Sequenties, beeldenreeksen van twee of meer foto’s, vormen daartoe zijn favoriete middel. In de jaren zeventig was hij een van de grondleggers van dit genre, in eerste instantie in zwart-wit. En nu is hij, na een rustpauze van enkele decennia, weer zogezegd terug op honk. Met nieuwe kleurenfoto’s die zijn gemaakt op verlaten stranden in Mexico, waarin hij met tijd, ruimte en beweging speelt.

‘New Sequences is van 28 mei tot en met 23 juli te zien bij Eduard Planting Gallery in Amsterdam. De galerie is geopend van woensdag t/m zaterdag van één tot zes.

Jong Afrikaans talent in Foam 3h

Kabangu, 2016. © Osborne Macharia

Kabangu, 2016. © Osborne Macharia

In Foam is vanaf 19 mei tot en met 16 juli werk te zien van een drietal jonge Afrikaanse fotografen uit Kenia en Nigeria: Mũchiri Njenga (1985), Osborne Macharia (1986) en Kadara Enyeasi (1994). Omdat ze alle drie zijn verbonden aan de non-profitorganisatie African Artists’ Foundation (AAF) is de titel van de expositie Foam X African Artists’ Foundation. In het tentoongestelde werk komen verleden, heden en toekomst en feit en fictie samen: werkelijkheid en fantasie lopen door elkaar, zoals in het afgebeelde portret van een lid van een niet-bestaande Keniaanse stam. Behalve foto’s is ook film te zien. De expositie maakt deel uit van een drieluik met lokale kunst-scenes in andere culturen. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks geopend van 10 tot 6 en op donderdag en vrijdag van 10 tot 9.