Categorie: "Reisfotografie"

Loire 2: dorpje in het groen

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Deel uit landschap isoleren

Frankrijk heeft een vereniging van mooie dorpjes. Sinds haar oprichting maakt de  vereniging De Mooiste Dorpen van Frankrijk zich sterk voor het behoud en versterken van de kwaliteit van het erfgoed van de aangesloten dorpen. Daarnaast bevordert de vereniging van 151 dorpjes het toerisme. Eén van die dorpjes is Gargilesse-Dampièrre, waar je alleen voor de naam al langs zou willen rijden. Vanaf een afstand zie je het dorpje, komend uit het oosten, laag in het dal liggen. Een groot massief gebouw, een kerktoren en daar omheen woningen. Alsof de tijd heeft stil gestaan.

Loire 1: ‘alles’ hoeft niet altijd

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Alles erop? Hoeft niet...

Vandaag begin ik een nieuwe serie over reportagefotografie langs de Loire in Frankrijk. Ik maakte deze meerdaagse trip met de motorfiets voor een reportage in Moto73. De overnachtingen zijn geregeld, verder is het rijden, kijken en fotograferen. Wat er op je pad komt, en ongeacht het weer. Dat immers kun je niet regelen. Elke ochtend een nieuwe Loire-foto om 10 uur.

In het stukje hierboven schets ik tegelijk het belangrijkste verschil anno nu tussen een beroepsfotograaf en de vrijetijdsfotograaf. Die kan nog eens terug gaan, of zelfs besluiten helemaal niet te gaan. De beroepsfotograaf heeft voor een opdracht drie, vier dagen en dan moet het ‘er in’ zitten, weer of geen weer.

Reportagefoto 29: Maak keuze

We hebben voortdurend de neiging om ‘veel’, liefst alles in beeld te brengen. Maar de interessante foto laat niet alles zien. Hier heeft de fotograaf een keuze gemaakt. De rest mag de kijker zelf raden, fantaseren, erbij verzinnen.

Winters tafereeltje:

Dit wintertafereeltje trof ik eens aan in een opwindend wit landschap. Toch besloot ik dat allemaal te laten voor wat het was en mijn aandacht te richten op vier kleine boompjes, die misschien wel stonden te rillen van de kou. Dit beeld vind ik veel interessanter dan het totaal van het landschap achter me. Natuurlijk heb ik die kant op ook foto’s gemaakt. Maar dit beeld bevalt me meer.

Reportagefoto 28: klassiek landschap

België en de taalgrens: reportage Moto73

Klassieke landschapsfoto

Een landschap wordt eenvoudiger te fotograferen als er wat hoogteverschil aanwezig is. Het hoeft niet veel te zijn, maar iets helpt wel. Zoals hier, ergens onder Brussel. Het paadje en de sporen van de landbouwvoertuigen zorgen voor aandacht en ‘begeleiding’ van de ogen. De polarisatiefilter maakt de lucht ‘opwindender’en het groen donkerder. Horizon uit het midden, bosje rechts sluit het daar af.

Canon 30D met EF 24mm f/1.4L USM 1/125s met f/8,0 ISO 100

Reportagefoto 27: standpunt

België en de taalgrens: reportage Moto73

Extreem standpunt

Het standpunt bepaalt voor een belangrijk deel het aanzien van een foto. Een ongewoon standpunt levert al snel een ongewone foto op – en over het algemeen levert dat meer aandacht op dan een gewoon standpunt en een gewone foto.

In het artikel voor Moto73 wil ik aangeven dat in de route die ik rijd flink wat kasseienstroken voorkomen. En natuurlijk wil ik die ook laten zien. Dus door de knieeën, plat op de buik. Op de camera nu de Sigma 12 – 24 mm (op 15mm). Rechts ‘verdwijnt’ de horizon, op de voorgrond zijn de kinderhoofdjes goed te zien.

Canon 30D met Sigma 12-24 op 15 mm. 1/60s met f/7.1, ISO 100

Reportagefoto 23: verlaten fabriek

België en de taalgrens: reportage Moto73

Lelijke lucht? Niet mee-fotograferen dan!

In België en bijvoorbeeld ook in Frankrijk gaan ze vaak wat minder zorgvuldig met de leefomgeving om dan wij gewoon zijn. Wrakken in het landschap zijn bij ons uitzondering en dan toch heus tijdelijk, ten zuiden van ons blijft troep soms decennia lang staan. Ik zag in Frankrijk eens een complete autobus, al bijna volledig overwoekerd door de natuur.

Reportagefoto 22: hop is bier

België en de taalgrens: reportage Moto73

Zwart-wit benadrukt lijnen

België staat voor het betere levensgenieten. Lekker eten, lekker drinken. België heeft ontelbare bierbrouwerijen en brouwerijtjes. En om bier te maken heb je hop nodig. Dat op veel plaatsen groeit, zoals hier. Geen België-reportage zonder hop in beeld, vooral door de unieke wijze waarop men dat laat groeien.

Voor het motorblad is het goed als ook regelmatig de motor in beeld komt. Maar de hop, daar gaat het hier om. De staken en de motor hangen beide naar dezelfde kant: dat vind ik hier wel grappig. Alle lijnen gaan naar hetzelfde ‘verdwijnpunt’.

Vulkanen: fotogeniek!

Eén van de beelden van vulkanen.

Hier een link naar vijftien prachtige foto’s van uitbarstende vulkanen. Schitterend, maar ook gevaarlijk en vernietigend.

Ook de belichting van dergelijke opnamen vraagt de nodige aandacht. Plussen en minnen en goed op het histogram blijven kijken. Bijstellen waar nodig. De witbalans op automatisch wordt niks. Jawel, kan in RAW worden hersteld, maar liever toch doe ik alles wat op de locatie goed kan gelijk goed.

In Nederland hebben we geen vulkanen. De Vulkaaneifel in Duitsland biedt wel aardig inzicht in meren en musea.

Reportagefoto 20: Taalkoffer

België en de taalgrens: reportage Moto73 (2)

Taalkoffer illustreert taalstrijd in België

Rijdend van Vlaanderen naar Wallonië gebeurt het ineens: de taal verandert van Vlaams in tweetalig in Frans. En ik zie net dat alles Frans is geworden als mijn oog hier op valt. De Taalkoffer. Enig navragen leert dat dit instituut hier niet zonder slag of stoot is gekomen. De taal’strijd’ kun je hier vrij letterlijk nemen.

Het bord staat wat ongelukkig: ik kan er eigenlijk niet goed bij. En het staat ook nog half in de zon.

Ik kies er toch voor om de foto te nemen. Motor neerzetten, motor uit, handschoenen uit, helm af, afstappen, topkoffer open, camera pakken. (En dat een keer of dertig tot veertig per dag tijdens zo’n reportage, schat ik. En toch blijft het leuk.)

Canon 30D met EF24mm f/1.4L USM op 1/250s met f/5.6 (voor ietsje onscherpte achter het bord) , ISO 100.