Categorie: "Reisfotografie"

Reportagefoto 19: België en de taalgrens

België en de taal(grens)

België is een verscheurd land. In het noorden spreken ze Vlaams (Nederlands), in het zuiden Frans en in het oosten zelfs nog een beetje Duits. Maar de tegenstellingen in het land zijn die tussen het relatief rijke Vlaanderen en het armere Wallonië.

Voor het motorblad Moto73 maakte ik onlangs een reportage over deze taalgrens. De komende dagen presenteer ik een aantal beelden van deze nog niet gepubliceerde reportage. Met toelichting.

Reportagefoto 18: oog voor detail

Oog voor detail: ook belangrijk

We hebben zo vaak de neiging en de wens om veel in beeld te brengen. Te vaak te veel, zou ik zeggen.

Mijn advies is om toch ook vooral aandacht te schenken aan de details, waar je ook bent. Die kunnen zou kenmerkend en verhalend zijn voor je totale (vakantie)reportage. Neem dit. Al eerder liet ik een beeld zien uit Shrewsbury, Engeland, waar Charles Darwin opgroeide. Standbeeld voor de bibliotheek, groot en voornaam, prachtig. Maar: is dit niet een mooi detail aan de voet van dit standbeeld?

Ik ben er met de 24mm van Canon heel dicht op gaan zitten. Wilde weinig scherptediepte, dus koos voor een diafragma iets boven de maximale opening. Die mijd ik liever: in uiterste standen is niet één objectief op zijn best. 1/160s op f/1.6, ISO 100. In Lightroom, mijn grootste vriend in het nabewerken van foto’s (en voor inlezen, oslaan en archiveren), gaf ik de foto een ‘historisch kleurtje’ met één van de voorinstellingen.

Canon: veel informatie voor de fotograaf

Canon nieuwsbrief

Behalve mooie camera’s en objectieven levert Canon de geïnteresseerde fotograaf ook heel veel informatie. Kijk maar eens hier.

Met een mooie camera ben je er namelijk niet. Sterker nog: geef een prof een compactje mee en hij komt nog steeds met goede beelden thuis. Het klinkt als een cliché, maar het is en blijft heus waar: het is de fotograaf die de foto maakt.

In de laatste Canon nieuwsbrief extra veel aandacht voor het fotograferen van de zon.

Reportagefoto 15: Ogen scherp

Bij het fotograferen van mensen en dieren is er een ijzeren fotografische wet: scherpstellen doe je op de ogen! Het gebeurt maar zelden dat een foto geslaagd kan worden genoemd als niet de ogen scherp zijn.

Scherpstellen: altijd op de ogen!

Op de bijgaande foto – mijn dochter en haar hondje – zijn er twee paar ogen: vrouw en hond. Het is duidelijk dat het hier om een foto van het hondje (genaamd: Google) gaat. Op de ogen van het dier is dus scherp gesteld. Door het diafragma f/2.5 valt de persoon hier al enigszins in de onscherpte.

Het liefst heb je ook een klein lichtpuntje in de ogen. Met een kleine invulflits was dat hier wellicht beter gelukt, in zo’n donker koppie. De persoon heeft wel duidelijk lichtjes in de ogen.

Canon 30D met EF24 mm f/1.4L USM, 1/40s op f/2.5, ISO 100, RAW

Reportagefoto 13: liever geen lucht

Lelijke lucht? Vermijden dan!

Als ik bij fotobesprekingen wel eens een opmerking maak over een oninteressante lucht dan krijg ik vaak te horen: ‘Ik kan de lucht toch niet veranderen?’ Nee, dat kan niet (Photoshoppen daargelaten). Maar je kunt een aantal andere zaken wel.

1. Regel één: als een lucht lelijk c.q. oninteressant is, fotografeer deze dan niet! Dit is de simpelste regel om lelijke luchten in je fotografie te vermijden.

2. Ontkom je er niet aan, probeer de lucht dan te ‘bedekken’ met iets anders.

3. Lukt ook dat niet, kijk dan of je anders kunt kadreren. Een panoramafoto wellicht?

Reportagefoto 12: het Moment

Rijp. Alles aan de kant, ik ben weg.

Er zijn van die momenten dat je er als fotograaf, beroeps of niet, wel aan de slag MOET. Omdat je weet dat dit soort dagen of momenten uiterst zeldzaam zijn. In de afgelopen winters hadden we die momenten: rijp, en niet zo’n beetje. Alles aan de kant, een dag vrij nemen, erop uit in elk geval. Elke minuut is er één.

Ik houd op dagen dat er mooie dingen kunnen gebeuren weer en radionieuwsdienst goed in de gaten. Hoe beter je op situaties kunt anticiperen, hoe beter.

Tentoonstelling landschapsfoto’s Willem Laros

Industrieel landschap: Ruhrgebied | Duitsland

Van 28 juli tot en met 17 augustus 2009 presenteer ik landschapsfoto’s in de Roosendaalse hoofdbibliotheek. Het gaat om landschappen uit de onmiddellijke omgeving van Roosendaal, maar ook andere Nederlandse en Europese landschappen zullen te zien zijn.
Willem Laros (1953) is freelance fotograaf en redacteur. Werkt mee aan diverse tijdschriften en websites op het gebied van reizen, toerisme, automotive en natuurlijk fotografie. Verzorgt daarnaast fotocursussen, -safari’s en -workshops in binnen- en buitenland, w.o. Zuid-Afrika, Bosnië (nieuw in 2010), diergaarde Blijdorp en Beekse Bergen. Ook workshops voor bedrijven en instellingen. Actief op internet (www.willemlaros.nl en deze fotografie.blog.nl) en twitter.
Uitgangspunten bij cursussen en workshops: praktijkgericht, snel resultaat, heldere uitleg.

Reportagefoto 8: foto’s op zee

Landschap op zee

Een zee biedt doorgaans maar weinig mogelijkheden om een foto te maken. De horizon is een streep, een voorgrond die voor enige diepte kan zorgen ontbreekt doorgaans.
Op weg naar Engeland, met spiegelreflexen en vier objectieven, heb ik op de nachtferry vanuit Europoort op de boot alleen de Canon G6 bij me. Einde middag zie ik dit aardige tafereeltje: jongelui die elkaar met telefoons fotograferen op zee.
Ik plaats de personen helemaal rechts in de hoek, zodat ik ook flink wat schip en zee in beeld krijg.

Canon G6, 1/100s met f/3.2, ISO 50.