Categorie: "Algemeen"

Letters in beeld

Amsterdam in Letters

In Amsterdam in Letters, typografie en architectuur toont fotograaf Maarten Helle het brede scala aan letters, namen en woorden die hij op Amsterdamse gebouwen vond. Hij concentreerde zich op de typografie die deel uitmaakt van architectuur. De reeks van circa tweehonderd foto’s brengt de grote diversiteit in beeld van de vele soorten typografische toepassingen op gebouwen, van krullerige Art Nouveau-, tot bolle Amsterdamse School-, tot sculpturale baksteen-, en strakke tegeltypografie.

Amsterdam in Letters. Fotografie Maarten Helle, tekst Willem Ellenbroek. Uitgever: Valiz Amsterdam. ISBN 9789078088257, prijs EUR 29,50.

Reactie (en advies) Karen Voshol

Even een aanvulling op jouw blog Willem. Creatief bezig zijn met fotografie betekent in mijn ogen ook spelen met de witbalans.
Een onervaren fotograaf heeft geen idee van Kelvin en alles wat daarmee samenhangt. Overigens, zelfs een ervaren fotograaf kan zich daar ook erg in vergissen, zeker bij ‘moeilijk’ licht.
Mijn advies is dan ook, fotografeer altijd in RAW, als je camera die mogelijkheid heeft. Zo niet, experimenteer dan met de witbalans. Fotografeer één situatie met steeds een andere WB en kijk achteraf welke WB het mooiste effect oplevert. Noteer bij iedere foto welke WB je gebruikt. Overigens is die ook terug te vinden in de exif gegevens van je foto. Die exif gegevens zijn terug te vinden als je met de rechtermuisknop (voor pc gebruikers) op de foto klikt en dan naar info gaat. Op mijn powerbook heb ik het touchpad ingericht als rechtermuisknop, en iedere mac-gebruiker heeft zijn of haar eigen methode. Gebruik die mogelijkheid om terug te zien hoe je de beste foto ooit hebt gemaakt en door middel van je exif gegevens zal je steeds meer in staat zijn nog betere foto’s te maken.

Karen, dat ben ik helemaal met je eens. RAW heeft de voorkeur, en anders: proberen. Overigens houd ik staande dat de witbalans instellen ook zin heeft in RAW. Het nabewerken kost dan minder tijd en…. je blijft scherp! Ik kijk ook altijd na elke foto nog even de ISO instelling na… Hoe vaak gebeurt het anders niet dat je buiten in de zon met 400 ISO loopt te fotograferen? Zonde!

Dank je wel, Karen!

Tinelou van der Elsken fotografeerde kloosterleven

Tinelou van der Elsken (l) bij het inrichten van haar tentoonstelling.

De trappistinnen van abdij Koningsoord moeten Noord-Brabant verlaten. In mei 2009 vertrekken de dertig zusters naar een nieuw klooster bij Arnhem. Ze moeten  – hoe bizar klinkt dit – plaatsmaken voor een Vinex-locatie. Bij wijze van afscheid toont het Noordbrabants Museum ‘s-Hertogenbosch nog tot en met 1 februari 2009  foto’s uit het onlangs verschenen gedenkboek Een wijd land van schrijfster Bep van Muilekom.

Het leven van de zusters is teruggetrokken. Gebed en meditatie vormen het hart van hun bestaan. Toch draait het dagelijks leven van de trappistinnen niet alleen om geestelijke bezigheden. Ze doen veel concreet, aards werk. In hun afzondering behouden ze daardoor altijd een directe betrokkenheid bij het dagelijkse en eenvoudige bestaan.

Overijssel in oudste kleurenfoto’s

Deze tentoonstelling toont de oudste kleurenfoto‘s van Overijssel uit een tijd dat de meesten nog zwart-wit foto‘s maakten. De tentoonstelling geeft een beeld van het dagelijks leven op het Overijsselse platteland en in de steden in de jaren veertig, vijftig en zestig. Het leven op de boerderij, feesten en folklore, het bloeiende verenigingsleven, de eerste rijdende winkel, modeshows bij textielfabriek menko wakkeren nostalgische gevoelens aan van weemoed en verlangen naar een voorbije tijd.

Overijssel in kleur 1938-1970: het dagelijks leven in 100 steden, dorpen en buurtschappen, door diverse fotografen.

Periode nog tot 11 januari 2009

Locatie Historisch Centrum Overijssel

Eikenstraat 20 (ingang Van Wevelinkhovenstraat) 8021 WX Zwolle

Telefoon: 038-4266300 
E-mail: [email protected]
Website: www.historischcentrumoverijssel.nl

Erwin Olaf in Haags Fotomuseum

Erwin Olaf i.o.v. Zwitserse bank

Tot en met 18 januari nog te zien in het Haags Fotomuseum: Erwin Olaf met Rain, hope, grief & fall. Het zijn net schilderijen, denk je bij het zien van de foto’s, en dat was dan ook precies de bedoeling van de opdrachtgever (BSI, een Zwitserse bank die een kalender wilde – opdracht van vóór de kredietcrisis, staat wel vast).

Kleurtemperatuur: zelf instellen!

Ochtendlicht versterk je met de witbalans op Bewolkt

AWB staat voor Automatische WitBalans. Met andere woorden: de camera ‘beoordeelt’ de kleurtemperatuur  en stelt deze geheel naar eigen inzicht in. Dat klinkt comfortabel en gemakkelijk, maar dat is het niet. Althans niet altijd.

Alle digitale camera’s kennen een instelling voor de witbalans, de kleurtemperatuur, die uitgedrukt wordt in graden Kelvin. Daglicht is ergens rond de 5000 – 5200 graden Kelvin. Door de camera op bewolkt of gloeilamp te zetten maak je een foto warmer of kouder, in graden Kelvin. Maak maar eens een foto in de stand gloeilamp buiten!

fotoforum: Duitse degelijkheid

fotoforum: tjokvol fotonieuws

Het Duitse fototijdschrift fotoforum is bij mijn weten niet los in Nederland verkrijgbaar. Een abonnement nemen kan wel: het komt dan keurig in je brievenbus.

In Nederland hebben we diverse goede fotobladen: CameraMagazine en Focus noem ik als eerste, Zoom richt zich vooral op beginners en zij die dat willen worden. Is er dan nog een reden om naar buitenlandse bladen te kijken? Nou ja, eigenlijk wel… zeker Duitsland, vanuit grote delen van ons land zo gemakkelijk te bereiken.

fotoforum is op het eerste gezicht een fototijdschrift als alle andere. Maar toch vind ik er steeds onderwerpen in die ik in de Nederlandse bladen niet aantref. Zoals informatie over beamers, monitors, software (er is hele goede Duitstaligee presentatiesoftware!) en schitterende portfolio’s van hier onbekende namen. Verder vinden er in Duitsland heel veel fotofestivals plaats: met zo’n groot achterland aan consumenten een veelvoud van wat in Nederland haalbaar is.

Daarom dus ook in mijn brievenbus: fotoforum Elke maand. Heerlijk. Ook goed voor mijn Duits – want de Duitstalige landen zijn ook erg gewilde fotolocaties!
Informatie: [email protected]. Bellen mag ook: 0049 251 143930.

NVN houdt themadag in Museon

De NVN, de overkoepelende organisatie van alle natuurfotografenverenigingen van Nederland, houdt op zaterdag 14 februari 2009 een themadag in het Museon in Den Haag. Tijdens deze dag wordt ook voor het eerst de Natuurfotograaf van het Jaar bekend gemaakt. Weliswaar nog niet met de uitstraling die de BBC-versie intussen heeft verworven, maar het is dan ook nog maar de eerste keer.

Alle informatie: http://www.nvnfoto.nl

95 Jaar Focus

Focus: 95 jaar goede informatie

Niet iedereen zal in deze donkere tijden zin hebben om een abonnement te nemen op alle fototijdschriften die er zijn. Bovendien: dat zijn er steeds méér. Wie met de komst van digitale fotografie de ondergang van fotobladen, fotoclubs en fotowinkels heeft voorspeld moet nog maar eens goed om zich heen kijken… Het tegendeel gebeurt!

Mijn vader – héél enthousiast fotograaf – las het blad Foto en Focus. Foto is jammer genoeg niet meer, maar Focus is springlevend – al 95 jaar. Zojuist valt het januari-nummer 2009 in de bus. Met op de cover een terecht trotse stempel: Focus 95 jaar

In dit ruim honderd pagina’s dikke nummer aandacht voor een aantal grote namen in de fotografie: Erwin Olaf (draak van een man, maar foto’s…), Martin Kers, Willem Kolvoort en Peter Kemp. Een test van de Nikon D3X en een aantal zoomobjectieven, en een artikel over (de bedreiging van) Flickr voor de professionele fotograaf. Abonnees ontvangen altijd een Educatief Supplement bij hun Focus, nu gewijd aan contrastbeheersing. Aan bod komen verder de Pentax K-M, de Canon Powershot SX1 IS en de dichtende fotograaf Emile Budé.

De  EUR 5,90 is het prachtblad Focus meer dan waard. Misschien moet je zelfs een abonnement eens in overweging nemen. Samen met CameraMagazine vind ik Focus de top twee in fotobladen. Met Zoom als goede derde.

Sony scoort met A300

Sony A300

De tijd dat de digitale spiegelreflexcamera alleen werd gebruikt door professionals is al lang voorbij. Messcherpe concurrentie zorgt ervoor dat de prijs lager wordt. Voor nog geen vierhonderd euro heb je een kwalitatief hoogwaardige DSLR. HetBesteProduct.nl deed onderzoek naar de vijf best geteste digitale spiegelreflexcamera’s volgens de vakbladen. Conclusie: niet Nikon of Canon, maar relatieve nieuwkomer Sony heeft met zijn A300 het beste toestel tot 500 euro.

Een opvallende verschuiving vond plaats in het goedkoopste segment van de digitale spiegelreflexcamera. In april 2007 kwam de Nikon D80 nog het beste uit de bus. Het toestel kostte destijds 810 euro en behoorde daarmee tot de categorie goedkoopste spiegelreflexcamera’s die werden verkocht. Een heel verschil met de winnaar van deze test; de body van de Sony A300 kost bij verschillende webwinkels nog geen 400 euro. Behalve zijn prijs wordt de camera door diverse vakbladen geroemd om haar beeldkwaliteit en gemakkelijke bediening. Het Franse vakblad Déclic Photo noemde het in juni 2008 niet voor niets een ‘zeer complete camera’.