Categorie: "Fotojournalistiek"

Grote Prins Claus Prijs voor Iraanse fotografe

De Iraanse fotografe Newsha Tavakolian (1981) wint dit jaar de Grote Prins Claus Prijs. Het Prins Claus Fonds steunt wereldwijd initiatieven die bijdragen aan vrijheid van culturele expressie. Tavakolian krijgt de prijs vanwege haar werk onder vaak moeilijke en gevaarlijke omstandigheden. Ze heeft haar camera onder meer gericht op vrouwen in haar geboorteland Iran, maar ook op Koerdische tegenstandsters van IS. De fotografe wil de prijs van één ton blijkens de Volkskrant onder meer gebruiken om (vrouwelijke) collega’s in Iran te ondersteunen. Tavakolians partner is correspondent Thomas Erdbrink.

Winnende foto’s World Press Photo in Naarden

Tv-persoonlijkheid en journaliste Margriet van der Linden opent officieel de World Press Photo-tentoonstelling 2015 met de bekende selfie vanuit een ’ander perspectief’. Foto: Thom Goossens

De World Press Photo 2015-tentoonstelling werd afgelopen zaterdag geopend in de Grote Kerk in fotostad Naarden door journaliste en tv-persoonlijkheid Margriet van der Linden (o.a. oud-hoofdredacteur Opzij). Het is alweer de achtste opeenvolgende keer dat de winnende foto’s, die honderd steden in vijfenveertig landen aandoen, in de vestingstad zijn te zien. Wie de komende weken naar Naarden afreist, slaat twee vliegen in één klap, aangezien ook de highlights van de Zilveren Camera te zien zijn – ongetwijfeld mede door toedoen van partner/hoofdsponsor Canon. De dubbeltentoonstelling in de Grote Kerk duurt tot en met 23 augustus.

Toch vergoeding voor familie gesneuvelde fotograaf?

Volgens Villamedia heeft persbureau Reuters de nabestaanden van freelancefotograaf Molhem Barakat ruim 100.000 dollar betaald als compensatie. Barakat werd doodgeschoten terwijl hij in Syrië voor Reuters aan het werk was. Hij zou geen adequate training of bescherming hebben gekregen, en bovendien was hij behalve kostwinner ook minderjarig. Of het verhaal klopt, valt moeilijk na te gaan, want Villamedia heeft het naar eigen zeggen van derden. Reuters wil niks zeggen om precedentwerking te voorkomen, en de familie van de gesneuvelde fotograaf zou om diezelfde reden een spreekverbod zijn opgelegd.

Marcel Molle nieuwe bestuursvoorzitter Zilveren Camera

Marcel Molle. Foto: Koos Breukel

Na World Press Photo heeft ook de Zilveren Camera een nieuwe persoon aan het roer. Marcel Molle lost Arno Haijtema af als bestuursvoorzitter. Molle (1964) is zelf geen onbekende op dit terrein: in 2000 werd hij zelf door de toenmalige Zilveren Camera-organisatie uitgeroepen tot fotojournalist van het jaar 1999, en de afgelopen zes jaar maakte hij deel uit van de jury. Onder aanvoering van Marcel Molle hoopt de Zilveren Camera bij te dragen aan een verhoging van de kwaliteit van de fotojournalistiek in Nederland – iets wat mede ten grondslag lag aan de oprichting in 1949. Molle: “Het is mijn ambitie om deze prachtige prijs toekomstbestendig te maken.”

De Beeldunie: nieuw fotoagentschap voor kwaliteitsfotografie

© De Beeldunie / Mark van der Zouw

Nederland is een nieuw fotoagentschap rijker. De Beeldunie wil een tegenwicht bieden aan de prijsvechters in de branche, die voor steeds minder geld steeds minder kwaliteit leveren. Dat zou niet alleen beter zijn voor de fotograaf, maar ook voor de afnemer. Die kan bij het selecteren van beeld gebruikmaken van een slimme database. Voor echt maatwerk kan de klant ook een aangesloten fotograaf inhuren.

Inmiddels vertegenwoordigt De Beeldunie 33 Nederlandse topfotografen, onder wie veel Zilveren Camera- en World Press Photo-laureaten. Onder hen veel bekende namen als Friso Keuris en Tessa Posthuma de Boer. Tegen het eind van het jaar verwacht men dat het aantal fotografen ruimschoots verdubbeld is en het aantal beelden in de database verdrievoudigd tot 100.000, waarmee De Beeldunie qua omvang tot de top drie zal behoren. Groter hoeft niet, want bij kwaliteitsfotografie past een zekere mate van exclusiviteit.

World Press Photo trekt prijs alsnog in

Op de website van Giovanni Troilo is op het moment van schrijven nog niets aan de hand.

De Italiaanse fotograaf Giovanni Troilo is zijn eerste prijs in de categorie Contemporary Issues, Stories van World Press Photo alsnog kwijt. Eerder beklaagde de burgemeester van Charleroi, de Belgische industriestad in verval die het onderwerp vormde van Giovanni’s serie, zich zonder succes (?) bij de organisatie. In de serie La Ville Noire zou Charleroi willens en wetens té zwart zijn gemaakt.

Dat World Press Photo nu alsnog de prijs intrekt, komt naar verluidt doordat één foto niet in Charleroi maar elders – in Molenbeek, bij Brussel, om precies te zijn – is gemaakt. Volgens de organisatie komt dat neer op misleiding. Het is in elk geval weer wat anders dan een raket die erbij is geshopt.

De tweede- en derdeprijswinnaar schuiven nu een plaats op, en in het portfolio van prijswinnaars op de WPP-site is Troilo verdwenen. Zijn eigen website is kennelijk nog niet bijgewerkt.

Hoeveel mag je ‘shoppen’ als fotojournalist?

World Press Photo diskwalificeerde ruim 20% inzendingen

Nadat in 2013 het nodige was te doen over de World Press Photo van het jaar daarvoor, die overmatig zou zijn ‘geshopt’, besloot World Press Photo de normen aan te scherpen. De gevolgen bleven niet uit: afgelopen editie werd 22 procent van de inzendingen in de voorlaatste ronde gediskwalificeerd, bijna driemaal zo veel als het jaar daarvoor.

Volgens Managing Director Lars Boering zijn de regels duidelijk: aan de inhoud van het beeld mag niet worden gesleuteld. De Amerikaanse National Press Photographers Association (NPPA)  wil echter een discussie op gang brengen over wat precies geoorloofd is en wat niet, en roept daarom de makers van geweigerde foto’s op hun inzendingen openbaar te maken.

Naschrift: 22 procent is kennelijk nog niet genoeg… De burgemeester van Charleroi heeft World Press Photo verzocht de prijs van Giovanni Troilo (1e prijs Contemporary Issues, Stories), omdat deze zijn stad zwart zou hebben gemaakt door de werkelijkheid te vervalsen. WPP ziet geen reden om gehoor te geven aan dit verzoek. Hier de gewraakte fotoserie.

Deense fotograaf wint World Press Photo

Mads Nissen: Jon and Alex, 18 May 2014, St. Petersburg, Russia. © Mads Nissen – Berlingske/Scanpix

De World Press Photo of the Year 2014 is gemaakt door de Deense fotograaf Mads Nissen (1979). De foto laat een jong homostel in St. Petersburg zien tijdens een intiem moment. In het Rusland van Poetin en de orthodoxe kerk hebben homo’s, lesbiennes en transgenders het steeds moeilijker, door een strengere wetgeving en doordat antihomogeweld niet alleen vaak onbestraft blijft, maar zelfs door de autoriteiten aangemoedigd wordt. Met zijn foto sleepte Nissen ook de eerste prijs in de categorie Contemporary Issues, individuele foto’s in de wacht.

De 58e editie van World Press Photo leverde een kleine 100.000 foto’s op van bijna 5700 fotografen uit 131 landen. Onder de winnaars in de verschillende categorieën op het eerste gezicht geen Nederlanders, maar wel een Belg.

Zilveren Camera 2014 naar Pierre Crom

Pierre Crom, Vliegramp MH17. Winnaar Zilveren Camera 2014.

Pierre Crom heeft de Zilveren Camera 2014 gewonnen met zijn foto’s van de nasleep van de ramp met vlucht MH17, waarvan de precieze toedracht nog steeds niet is opgehelderd – en dat misschien ook nooit wordt. Met zijn zowel indringende als gevarieerde reeks foto’s behaalde Crom tevens de eerste plaats in de categorie Buitenland Serie.

Ook andere met deze vliegramp verbonden foto’s of series vielen in de prijzen, wat tevens bewijst dat dit hét Nederlandse nieuwsitem was van afgelopen jaar.

2014 rampjaar voor (foto)journalisten

Ook voor (foto)journalisten gaat 2014 de annalen in als een slecht jaar. Vorig jaar lieten volgens de International Federation of Journalists (IFJ) maar liefst 118 reporters het leven, ruim tien procent meer dan het jaar daarvoor. Pakistan voert de ranglijst aan, op de voet gevolgd door Syrië, Afghanistan en Palestina.

De trieste dood van de 17-jarige fotojournalist Molhem Barakat in de hel die Syrië heet, eind 2013, kreeg een jaar later nog een even triest staartje. De moeder van het joch zag zich gedwongen om zijn camera te verkopen uit geldgebrek. Ondertussen weigert persbureau Reuters, voor wie Molhem werkte, nog steeds opheldering te geven over de vraag waarom men een minderjarige zonder grondige voorbereiding het slagveld op stuurde.