Tip van de week: je eigen fotoboek uitgeven

Het zijn roerige tijden voor beroepsfotografen van allerlei pluimage. Terwijl professionele persfotografen uit de markt dreigen te worden gedrukt door the man in the street (m/v) met z’n smartphone, moeten hun collega’s uit de entertainmentwereld zich schikken naar de grillen van sterren als Taylor Swift en de Foo Fighters, die enerzijds klagen dat ze door muziekdiensten worden uitgeperst en anderzijds zelf fotografen wurgcontracten onder de neus duwen. Take it or leave it

Kickstarter-projecten voor gadgets lopen vaak als een trein...

Kickstarter-projecten voor gadgets lopen vaak als een trein…

Ook de markt voor fotoboeken kalft steeds verder af. Alleen de echte liefhebbers onder de uitgevers, zoals Van Zoetendaal, durven nog risico’s te nemen. Gelukkig is je eigen uitgever spelen tegenwoordig simpeler dan ooit. Natuurlijk kost het uitgeven van je eigen fotoboek moeite en geld. Voor menigeen lijkt crowdfunding de aangewezen oplossing. Toch is een waarschuwing voor overmatig optimisme op haar plaats. Op een internationaal platform zoals Kickstarter lopen projecten om de ontwikkeling van gadgets, zoals die van Lomography of deze Trioplan, te financieren vaak als een trein. Maar bij fotoboeken blijft de teller vaak in de buurt van nul steken. Heel verwonderlijk is dat niet. Waarom zou je andermans hobby helpen financieren?

In tegenstelling tot fotografieprojecten als boeken.

In tegenstelling tot fotografieprojecten als boeken.

Als je toch een gooi naar eeuwige roem wilt doen met een interessant project, maak je een betere kans bij het Nederlandse Voordekunst. De lat ligt hoger en de deadlines zijn minder krap, wat wél weer betekent dat je veel geduld moet hebben. Vaak duurt het meer dan een jaar voordat het benodigde geld ingezameld is.

Als ambitieuze amateur die graag het eigen kunnen wil etaleren, ben je in de meeste gevallen beter af op een fotowebsite of – als je toch per se een boek wilt maken – bij een print on demand-dienst als Blurb. Dan loopt in elk geval niemand financieel risico wanneer de klanten het onverhoopt laten afweten.

Lees ook:Zes ton extra voor Nederlands Fotomuseum
Lees ook:Fotoboek! 2014
Lees ook:Shortlist Sony World Photography Awards bekend
Lees ook:Tip van de week: keep it cool
Lees ook:Geld verdienen met je foto’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.