Een terreinverkenning: hoe groot is de malaise?
Hoewel de consument weer wat minder de hand op de knip houdt, ontkurkt de camera-industrie nog niet massaal de champagne. De vette jaren van de digitale revolutie zijn natuurlijk definitief voorbij. Toen kocht de modale consument voor flinke bedragen de ene nieuwe camera na de andere. Eerst een compactcamera, toen eentje met meer functies en meer megapixels, toen wéér een betere en daarna een spiegelreflex.
Inmiddels is die consument een beetje kopschuw, en dat heeft niet alleen met de crisis te maken. Nu de nieuwe modellen elkaar zó snel opvolgen én de prijzen al gauw na introductie zó snel dalen, kijkt men liever de kat uit de boom. Ook de systeemcamera is niet zo’n doorslaggevend succes geworden als men hoopte. Veel fabrikanten hebben te veel en te vaak nieuwe camera’s geïntroduceerd en te weinig accessoires en lenzen. Pas sinds kort kun je bij sommige merken voor méér dan alleen een kitzoom, een telezoom en een handvol pancakes terecht.
Daarnaast hangt de fotograferende smartphone als een donkere schaduw over de markt. Een en ander bewijst dat de modale consument vooral hecht aan gebruiksgemak, meeneembaarheid én – het toverwoord van de afgelopen twee jaar – ‘connectiviteit’. Pessimisten denken zelfs dat over een paar jaar bijna iedereen uitsluitend met smartphones fotografeert, en dat alleen een select gezelschap van professionals en echte liefhebbers nog bereid is om te investeren in camera’s met verwisselbare lenzen. Zelfs Olympus, dat toch hoge ogen gooit met de OM-D-serie, denkt er blijkens een recent interview serieus over om de spiegelreflex, die met de komst van de E-M1 met veel bombarie de deur uit was gedaan, in de toekomst opnieuw in productie te nemen.
Is het echt allemaal zo somber..? In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw waren spiegelreflexen óók een zeldzaamheid geworden. De ene fabrikant na de andere legde het loodje, en fotoclubs stierven letterlijk uit. De digitale revolutie heeft fotografie weer trendy en – althans tijdelijk – lucratief gemaakt. Hierover een volgende keer meer.
Lees ook:De toekomst van de camera – II
Lees ook:Tip van de week: merkentrouw
Lees ook:Oude wijn in nieuwe zakken?
Lees ook:Systeemcamera zelfs in Japan geen succesnummer
Lees ook:EVIL-camera in pocketformaat
Heel vervelend, als je net een artikel wilt lezen ,en er komt telkens een reklameblok overheen dat je weg moet klikken.artikelen zijn echt de moeite waard, maar ik zal deze site niet gauw meer bezoeken.
Ik vind het (ook) heel vervelend, die pop-ups, maar als redacteur heb ik daar helaas geen invloed op! We moeten het bij Blog.nl uiteraard hebben van de advertentie-inkomsten, maar ik erken volmondig dat het soms wel erg opdringerig is. Ik krijg ze zelf óók in beeld bij een preview van een nieuw stukje…