Categorie: "Praktijk"

Hoe kies ik een nieuwe camera? – 5

Trap niet in verkooptrucs

Reclame is altijd een beetje liegen. Zeker als de concurrentie groot is, en de onderlinge verschillen relatief klein. Een aantal jaren terug werd nog al eens gegoocheld met het aantal megapixels. interpolatieEen camera met een sensor die slechts 3 of 4 megapixels leverde, braakte dan opeens foto’s van 6 of 8 megapixels uit. Het trucje heet interpolatie. Kort en simpel: die extra pixeltjes verzint de camera er gewoon bij. Dat dit geen volwaardig alternatief is, kun je zien op het plaatje hiernaast.

Hoewel de interpolatietruc tegenwoordig nog maar zelden voorkomt, schermen veel compactcamerafabrikanten trots met iets vergelijkbaars: digitale zoom. Ook dit is geen gelijkwaardig alternatief voor echte (optische) zoom. Digitale zoom is alleen praktisch bruikbaar voor opnamen met een resolutie die veel lager ligt dan het maximumaantal megapixels dat je camera kan ophoesten. Anders krijg je beelden die veel weg hebben van een digitale blokkendoos.

Digitutor voor Nikon D-serie

Heb je net een nieuwe Nikon-spiegelreflex zoals de D3100 of de D7000, en heb je geen zin om de gebruiksaanwijzing door te ploegen? Als je beschikt over een redelijk snelle internetverbinding, een Digitutormoderne internetbrowser met Adobe Flash Player 9 of later aan boord en een behoorlijke kennis van het Engels (Japans mag natuurlijk ook…), bieden de videotutorials van de Nikon Digitutor wellicht uitkomst. Ook als je een ouder model hebt, zoals de D90 of de D5000, kun je voor een virtuele praktijkcursus op de Digitutor-website terecht.

Hoe kies ik een nieuwe camera? – 4

Slim geld besparen

We hebben het al vaker gezegd, maar herhaling is de kracht van de reclame: wie altijd als eerste het nieuwste van het nieuwste wil hebben, is per definitie duur uit. Vaak zakken nieuwe NikonD300scameramodellen al een paar maanden na de introductie flink in prijs. Bij een spiegelreflexcamera van dik duizend euro kun je een paar honderd euro besparen met een paar maandjes geduld.

Als je niet per se de hoogste resolutie of een lcd-scherm dat je breedbeeldtelevisie naar de kroon steekt hoeft te hebben, kun je je slag slaan wanneer ‘last year’s model’ in de uitverkoop gaat. Akkoord: dat model is misschien een beetje ‘verouderd’. Maar dat is de eergisteren aangekondigde opvolger over een jaar óók. Het geld dat je overhoudt, kun je in mooie lenzen steken: daarvan heb je aanmerkelijk langer plezier. En het belangrijkste: een goede camera wordt niet opeens een slechte camera zodra er een nóg beter toestel op de markt komt.

Hoe kies ik een nieuwe camera? – 3

Koop op de groei

Als je voor het eerst een spiegelreflexcamera koopt, kies je in feite voor een systeem. Eventuele extra lenzen, flitsers en andere accessoires zijn in de regel alleen op camerabody’s van datzelfde merk bruikbaar. CanonEOS7DmultiWanneer je na een aantal jaar toe bent aan een nieuwe camera en besluit dat je toch liever met merk X in zee gaat dan met merk Y, is zo’n ‘erfenis’ een dure grap. Na een systeemwissel kun je jouw oude body immers niet meer als reserve gebruiken, en de inruilprijs stelt meestal weinig voor.

Zet dus op voorhand goed op een rij wat jouw wensen en noden zijn, nu en in de toekomst. Ligt jouw liefde bij sportfotografie? Dan ben je het best af met een camera met een snelle automatische scherpstelling en een hoge ‘burstrate’ (= veel opnamen per seconde). Misschien kun je die op dit moment nog niet betalen. Maar het is handig om met een camerafabrikant zaken te doen die in elk geval zulke snelheidsmonsters in het assortiment heeft.

Hoe kies ik een nieuwe camera? – 2

Megapixels

Met megapixels bij camera’s (de sensorresolutie, zoals dat met een duur woord heet) is het net als met pk’s bij auto’s. MegapixelsBijna iedereen gaat ervan uit dat meer automatisch beter is, en is graag bereid daar extra geld voor neer te tellen. Zonder zich af te vragen of men al die pixels respectievelijk paardenkrachten werkelijk nodig heeft.

Natuurlijk komen veel megapixels goed van pas als je grote posters wilt (laten) printen. Zeker indien je regelmatig eerst nog een stukje van het beeld afsnijdt. Maar als je eigenlijk zelden groter afdrukt dan briefkaartformaat of voornamelijk plaatjes schiet voor je website, is een astronomisch hoge sensorresolutie overbodige luxe. Bovendien is het verschil tussen 6 en 12 of 8 en 16 megapixels minder groot dan je misschien zou denken. De sensorresolutie wordt immers berekend door de breedte van de foto in pixels te vermenigvuldigen met de hoogte. Breedte en hoogte nemen dus niet elk met een factor twee toe, maar met een factor 1,4 – zoals je hiernaast kunt zien.

Hoe kies ik een nieuwe camera? – 1

Spiegelreflex of compact?

Kiesjecamera1Veel mensen hebben moeite om de knoop door te hakken bij de aanschaf van een nieuwe camera. Al die verschillende merken, uitvoeringen en modellen die elkaar in sneltreinvaart opvolgen, werken verwarring – en in het verlengde daarvan impulsaankopen – in de hand. Je kunt jezelf een dure miskoop besparen als je een paar dingen voor jezelf op een rijtje zet voordat je naar de winkel stapt of surft.

Eerste dilemma is of het een compactcamera of een spiegelreflex (inclusief de spiegelloze EVIL-variant) wordt. In de regel is de serieuze hobbyist met een spiegelreflex beter af. Niet omdat die per se meer mogelijkheden zou bieden. Veel compactcamera’s hebben tegenwoordig alle denkbare belichtingsmodi en andere toeters en bellen aan boord, inclusief de mogelijkheid om handmatig in te grijpen. Soms vergezeld van een zoombereik waar de Hubble-telescoop niet aan kan tippen. Voornaamste troef van een spiegelreflex is de betere beeldkwaliteit, dankzij de grotere beeldsensor.

Filmfunctie: must of overbodig?

Een fundamenteel verschil tussen analoge en digitale camera’s is dat je met digitale camera’s ook kunt filmen, al verschillen mogelijkheden en kwaliteit van model tot model.

SonyAlphaIn eerste instantie beschikten alleen compactcamera’s over een videofunctie. Bij een spiegelreflex zit immers de spiegel in de weg. Maar na de introductie van Live View – waarbij je net als bij een compactcamera het scherm gebruikt in plaats van de optische zoeker – volgde video al snel. Inmiddels zijn er bijna geen spiegelreflexen meer te vinden zónder video. Zelfs Sony, dat het langst de boot afhield, is over de streep.

Hoewel een spiegelreflex als filmcamera zowel technische als creatieve voordelen biedt, kleven er ook nadelen aan. Eén daarvan is dat de automatische scherpstelling vaak niet of ontzettend traag werkt. Hoe denken jullie over deze nieuwe aanwinst?

Moet je nieuwe spiegelreflex per se ook kunnen filmen?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Autofocusproblemen oplossen

Recente digitale spiegelreflexen maken heel scherpe plaatjes. Zó scherp zelfs, dat het meteen opvalt als het autofocussysteem LensCalniet helemaal goed samenwerkt met de lens. De scherpte ligt dan niet op, maar voor of achter het onderwerp (‘front focus’/‘back focus’). Bij een lichtsterke lens met helemaal geopend diafragma kan dat rampzalig zijn.

Bij duurdere camerabody’s kun je de scherpstelling vaak per lens afregelen om zulke problemen te ondervangen. Alleen: hoe pak je dat het beste aan? Datacolor komt nu met een speciaal toestelletje om zulke correcties grondig en haarfijn te doen: de SpyderLensCal. Bruikbaar met elke spiegelreflex waarbij je de scherpstelling kunt finetunen en je hele assortiment lenzen. Vanaf half september voor een kleine 50 euro te koop.

AF S of AF C?

Automatische scherpstelling is er in verschillende smaken. Bij veel camera’s tref je in het menu de keuzeoptie ‘AF S’ of ‘AF C’ aan. AFSofC2Bij spiegelreflexen kan het ook een schakelaartje bij de objectiefmond zijn, met nog een derde stand ‘M’. Dat laatste staat voor ‘Manual Focus’ (handmatig scherpstellen). In de autofocusstand staat de ‘S’ voor ‘Single’ en de ‘C’ voor ‘Continu’. Maar wat is de beste keus… en wanneer?

Bij AF S stelt de camera eenmalig scherp op het onderwerp, totdat je de ontspanknop helemaal doordrukt of weer loslaat. Een symbool in de zoeker of op het scherm geeft aan dat er is scherpgesteld. Als de autofocus geen houvast kan vinden, begint het symbooltje te knipperen. Vaak blokkeert tevens de ontspanknop, wat heel frustrerend kan zijn.

Bij AF C heb je daar geen last van. Je kunt altijd een foto maken, of de autofocus nu beetheeft of niet. Bovendien probeert de automatische scherpstelling bewegende onderwerpen te ‘volgen’. Hoe goed dat lukt, hangt enerzijds af van je camera en je lens, en anderzijds van hoe snel het onderwerp beweegt.

Zonnekap, óók handig als het regent

De plensbuien tijdens de Canal Parade bewezen nog maar eens dat je nooit zonder zonnekap kunt. Al was de zon gistermiddag ver te zoeken, zo’n kap houdt niet alleen verdwaalde zonnestralen, maar ook verdwaalde regendruppels weg bij je frontlens. CP2Die hebben allebei namelijk een negatieve invloed op de beeldkwaliteit.

Veel mensen denken dat een kleurloos UV- of beschermingsfilter de lens eveneens brandschoon houdt. Dit klopt in zoverre, dat zo’n filter de frontlens van je kostbare objectief beschermt tegen viezigheid en krassen. Maar druppels of vetvlekken op zo’n filter kunnen net zo goed contrast en scherpte negatief beïnvloeden als druppels of vetvlekken direct op je lens.

Een filter is dus geen geldig excuus om geen zonnekap te gebruiken. Sterker nog: als je een zonnekap én een filter gebruikt, is je objectief nóg beter beschermd tegen viezigheid en beschadigingen. Waterdruppels die tóch het filter weten te bereiken, veeg je voorzichtig met een speciaal lensdoekje weg.