Categorie: "Trends en technieken"

Digitaal filmrolletje voor analoge camera’s

Terwijl de hele fotowereld ademloos wacht op de officiële aankondiging van de Nikon D5100 en de Sony A35, was Focus-collega en fotograaf Mich Buschman zo aardig om een linkje door te sturen waarvan hij niet wist of het echt was of een (late) 1 aprilgrap betrof. Het gaat om digitale ‘filmrolletjes’ met een ingebouwde flexibele sensor plus geheugenmodule, waarmee je jouw oude analoge camera tot een digitaal toestel ombouwt.

Op het eerste gezicht iets uit de grappen- en grollensfeer, maar het idee is niet nieuw. Vele jaren geleden werd een soortgelijk initiatief gelanceerd, dat inmiddels een stille dood is gestorven. Helaas is de naam daarvan mij ontschoten, maar wellicht dat een lezer dat nog weet. Daarbij komt dat een maximale resolutie van 12 megapixels niet echt wereldschokkend is. Als het puur een practical joke was geweest, zou je verwachten dat de bedenker de lat hoger zou hebben gelegd. De site is in elk geval nog steeds in de lucht, en de contactgegevens verwijzen naar een bestaand Duits bedrijf (al komt de technologie natuurlijk uit het Verre Oosten). De ‘RE-35‘ zou later dit jaar op de markt moeten komen. Wir werden sehen…

Het was inderdaad een 1 aprilgrap: http://www.re35.net/

Bliksemsnel data overzetten via Thunderbolt

Vergeet USB 3.0… als het aan Apple ligt, wordt Thunderbolt de nieuwe standaard voor gegevensoverdracht via een kabeltje. De nieuwe interface, die in een eerder stadium nog ‘Light Peak’ heette, maakte z’n debuut in de afgelopen week geïntroduceerde nieuwe MacBook Pro-lijn. Video of foto’s overzetten zou pakweg een factor twintig sneller moeten gaan dan met de huidige USB 2.0-standaard. Dit betekent dat het leegtrekken van een SDHC-geheugenkaartje een kwestie van seconden in plaats van minuten zou worden. Althans theoretisch, want in de praktijk wordt de maximale leessnelheid van het geheugenkaartje hoogstwaarschijnlijk de nieuwe bottlleneck. Maar goed dus dat de nieuwe MacBook Pro ook over een reguliere geheugenkaartsleuf beschikt.

DSLR nog lang niet dood

Steeds meer camerafabrikanten brengen behalve spiegelreflexen ook spiegelloze EVIL-camera’s uit. In sommige gevallen (Samsung, Olympus) wordt de reflexdivisie zelfs afgebouwd of opgeheven.

Als het aan de lezers van dit blog ligt, is die ommezwaai wat voorbarig. Een grote meerderheid van de ruim honderd deelnemers aan deze poll geeft de voorkeur aan de ‘ouderwetse’ reflexcamera. Daarbij speelt ongetwijfeld ook mee dat de verwisselbare lenzen in de meeste gevallen niet compatibel zijn. Roerend mee eens… of juist niet? Stemmen kan nog steeds. Binnenkort weer een nieuwe poll.

Krijgt nieuwe iPad ingebouwde camera?

Een van de kritiekpunten op publiekslieveling iPad was het ontbreken van een ingebouwde camera. Nu heeft een fototoestel met de afmetingen van een klein dienblad natuurlijk niet zoveel zin, maar een ‘webcam’ aan de gebruikerskant zou volgens fans welkom zijn.

Volgens het doorgaans welingelichte MacRumors gaat de nieuwe iPad, die nog dit kwartaal zou verschijnen, in deze lacune voorzien. Men wist de hand te leggen op screenshots die het ingebouwde webcammetje aan het licht brachten. Volgens de laatste geruchten zit er zelfs een klein cameraatje aan de andere kant.

Polaroid goes Gaga

Nog niet zo lang geleden leek het roemruchte ‘instantmerk’ Polaroid op sterven na dood. Maar niets is minder waar: Polaroid is weer helemaal terug, arm in arm met niemand minder dan popidool en stijlicoon Lady Gaga. Onder de noemer Polaroid Grey Label by Haus of Gaga worden drie nieuwe producten gelanceerd die het ‘hier en nu’-gevoel nieuw leven moeten inblazen: een nieuwe mobiele printer, een digitale ‘directklaarcamera’ met ingebouwde printer, en last but not least een zonnebril met ingebouwde camera, waarvan de glazen ook als digitale fotolijstjes dienst kunnen doen. We vermoeden dat Lady Gaga vooral bij dit laatste accessoire een vinger in de pap heeft gehad.

Lichtgewichten voor globetrotters

Soms kan een camera niet klein en licht genoeg zijn. In dat geval is de Poco PRO van Iain Sinclair misschien iets voor jou. Met z’n creditcardformaat (op de dikte na) en totaalgewicht van 65 gram beschikt hij toch over een beeldchip met 14 megapixels, ‘Full HD’-video, beeldstabilisatie, autofocus en niet te vergeten een helder AMOLED-scherm. De kleine krachtpatser zou ergens in het tweede kwartaal van 2011 leverbaar moeten worden. Sinclair verwacht er zo’n half miljoen per jaar te verkopen.

Als je met een uitgebreidere fotokit op stap gaat, wordt de tas waarin je alles vervoert al gauw een last op zich. Fototassen en rugzakken van een kilootje of anderhalf, twee zijn geen uitzondering. Bij de Focus Tech van Airbak zorgt geen schuimrubber voor de bescherming maar lucht (zoals de naam al aangeeft), en dat scheelt. Nog niet in Nederland gesignaleerd, maar wat niet is, kan nog komen.

Niet (te) filmen

Met fotocamera’s maakte je foto’s en met filmcamera’s kon je filmen… zo eenvoudig was dat. De digitale compactcamera veranderde dat. Bij spiegelreflexen daarentegen bleef alles in eerste instantie bij het oude. Geen wonder, want om te filmen, heb je continu sensorbeeld nodig. En dan zit zo’n spiegel opeens lelijk in de weg.

Met Live View lag de weg naar de filmende reflexcamera open. Toch duurde het nog even voor wat theoretisch mogelijk was, werkelijkheid werd. Krap tweeënhalf jaar terug verscheen de Nikon D90 ten tonele: ’s werelds eerste filmende spiegelreflex. Anno nu is er nauwelijks nog een nieuwe spiegelreflex of EVIL-camera te vinden die níet over een video-optie beschikt.

Sterft de spiegelreflex uit?

Samsung is over. Olympus is al een heel eind op weg. Sony heeft dit jaar zijn eerste voorzichtige schreden op het EVIL-pad gezet, en naar verluidt lopen Nikon, Canon en Pentax eveneens stiekem warm aan de zijlijn. Een paar jaar geleden leek de spiegelreflex weer helemaal terug. Zeker toen hij als tegemoetkoming aan voormalige compactcameragebruikers Live View kreeg, en later zelfs video. Toch lijkt hij door de spiegelloze EVIL-camera naar de marge te worden verdrongen. Niet in de laatste plaats dankzij de verleidelijke looks van de Olympus PEN.

Laat ik om te beginnen eerlijk zeggen dat ik het niet erg op elektronische zoekers (en LCD-schermen) heb. M’n eerste digitale camera had een elektronisch zoekerbeeld dat nog het meest op een LEGO-bouwsel leek, en ongeveer eenmaal per kwartier ververst werd. In het schemerdonker zag je alleen maar ruis (op de foto’s trouwens ook …). Nog steeds zijn er maar weinig elektronische zoekers die aan een echte spiegelreflexzoeker kunnen tippen. En veel EVIL-camera’s hebben standaard niet eens een zoeker aan boord.

Akkoord: een spiegelreflex prop je niet in je jaszak. Maar een EVIL-camera met een zoomlens erop evenmin. Resteert het lagere gewicht, en ook dat is met een zware lens eerder een nadeel dan een pluspunt. Kortom: van míj hoeft zo’n EVIL-camera niet. Maar wat vinden júllie?

<Resultaten van de vorige poll: bijna driekwart van de deelnemers zit niet op een filmende spiegelreflex te wachten>

Heeft de spiegelloze EVIL-camera de toekomst?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Camera’s gebruiksvriendelijk? Vergeet het maar!

Vandaag in de Volkskrant: een interview met de vette kop ‘Gebruiksgemak elektronica ver te zoeken’. Volgens Jasper van Kuijk, zojuist gepromoveerd aan de TU Delft, zijn de ‘minicomputertjes’ van nu een bron van ellende.

Uit een Brits onderzoek van een paar jaar terug bleek dat digitale camera’s boven aan de lijst met onbegrijpelijke gadgets prijkten. Helemaal verwonderlijk is dat niet. Vroeger was een camera in grote lijnen een lichtdichte doos met een lens ervoor. Als je wist hoe je een filmpje moest laden en eventueel hoe je de belichting en scherpstelling moest regelen, zat je – althans op het technische vlak – goed. Tegenwoordig liggen zelfs bij simpele compactcamera’s valkuilen zoals motiefprogramma’s, ruisonderdrukking en witbalans op de loer. Voor je het weet verdwaal je in de vele menu’s, vaak nog vergezeld van een flinke dosis knoppen.

Als die ook nog eens van plaats veranderen, is zelfs voor de gevorderde gebruiker het einde zoek.

Instantpanorama en -HDR

Camera’s worden steeds slimmer én zelfstandiger. Veel beeldbewerkingen die vroeger uren moeizaam knip- en plakwerk achter de computer kostten, rollen nu in een oogwenk kant-en-klaar uit het apparaat. Een voorbeeld is panoramafotografie. In het filmtijdperk had je daarvoor een speciale camera nodig. Later ingewikkelde software en een gepimpt statief. Met de Sweep Panorama-functie van Sony hoef je alleen nog maar uit de losse pols een pirouette te maken, en klaar is Kees.

Ander voorbeeld: HDR-foto’s uit blik. Ook HDR was tot voor kort voer voor specialisten. Tegenwoordig: een druk op de knop en de camera maakt een drietal opnamen met verschillende belichtingen. Na wat rekenwerk rolt daar dan zo’n ultradynamisch, kleurig kunstwerkje uit. Vanmiddag maar eens in de praktijk uitgeprobeerd, en eerlijk gezegd valt het resultaat me niet mee.