Categorie: "Fotolocatie"

De mythe van de mooiste fotolocaties

Een blijvende favoriet op dit blog is een kort stukje van mijn voorganger, met de veelbelovende titel ‘Mooiste plaatsen op aarde’. Wie het linkje in de tekst aanklikt, komt inderdaad bij een lijst met fotografische toplocaties uit. Maar wat zíjn eigenlijk fotografische toplocaties..? Neem de Eiffeltoren: zonder twijfel een van de vaakst gefotografeerde bouwwerken ter wereld. Maar je moet wel met iets héél bijzonders thuiskomen om op te vallen tussen de vele duizenden fotografen die je zijn voorgegaan.

Iets soortgelijks geldt voor het Carnaval in Venetië, een safari in het Krugerpark, en vul maar in… Of je op wereldreis gaat of het dichter bij huis zoekt, maakt op de keper beschouwd weinig uit. De stelling dat alles al een keer (of 100 keer, of 10.000…) gefotografeerd is, biedt weinig soelaas. Als je het zó bekijkt, kun je net zo goed je camera aan de wilgen hangen. Het kan gelukkig ook anders. Een goede vriend van me ging onlangs een paar dagen naar Stockholm, en besloot zich hoofdzakelijk te focussen op details.

Op ePHOTOzine wordt bezoekers gevraagd om hun favoriete fotostek te markeren op de kaart.

Elfen fotograferen

Het evenementenseizoen is weer begonnen. Dit weekend wedijverde een aantal zeer fotogenieke evenementen om de aandacht, waaronder het Bloemencorso van de Bollenstreek en natuurlijk de jaarlijkse Elf Fantasy Fair op kasteel De Haar in Haarzuilens. Daar was het een gezellige drukte van jewelste, met elfen in alle soorten en maten, ridders en jonkvrouwen, heksen, vampiers, trollen en natuurlijk fotografen (in aflopende volgorde van maatschappelijk aanzien).

Dat laatste is een grapje natuurlijk, want bijna iedereen was maar al te graag bereid om te poseren. Zeker wanneer je jouw ‘modellen’ een foto voor de moeite belooft – en dat lijkt me in zo’n situatie niet meer dan vanzelfsprekend.

Sommige fotografen hadden trouwens ook hun trouwe kiekkast voor de gelegenheid in een ‘steampunk’ jasje gestoken, zoals bijgaande foto bewijst. Wie het gemist heeft en niet tot volgend jaar kan wachten: medio september vindt een najaarseditie plaats in Arcen.

De markt: altijd fotogeniek

Vissen op de markt

Vissen op de markt

Vrijdagmorgen, Breda. Geweldig leuke stad, zeker ook als het markt is. De zon schijnt. Verse vis, wat zijn er veel soorten! Ze zijn fotogeniek: met de 24 mm ga ik er dicht op. Beetje overbelichten: +0,7, want de vis reflecteert veel wit, het ijs ook nog.

Fotograferen op de markt: daar krijg ik nou nooit genoeg van.

Wildlife fotografie in Zuid-Afrika met begeleiding fotograaf

Een neushoorn in de zoeker...

Een neushoorn in de zoeker...

Net als in de afgelopen jaren organiseer ik in 2010 weer een aantal wildlife fotosafari’s in Zuid-Afrika. Combineer een onvergetelijke vakantie met adembenemende fotografie dankzij de begeleiding van reportagefotograaf Willem Laros (ja, dat ben ik…).  Er zijn twee weken vastgelegd: één in het voorjaar, de ander in het najaar. Plaats van handeling en ‘uitvalsbasis’ is steeds Kololo Game Reserve, Nederlandse leiding en gelegen in het malariavrije Waterberggebied (Unesco biosfeer).

Loire 4: Lelijke Eend zó mooi…

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Lelijke Eend kleurt het landschap Frans

Lelijke Eend kleurt het landschap Frans

De Lelijke Eend hoort bij Frankrijk als Adam bij Eva en als Lightroom bij digitaal fotograferen. En als Canon bij mij, ook nog.

Een beeld als dit vind ik geweldig sfeervol, als het om een Franse reportage gaat. Een oude kar waar één paard voor moet, en een oude 2CV (twee paarden) die wellicht nog dagelijks rondrijdt. Met de telezoom trek ik het beeld wat in elkaar: op 144 mm. De auto links tegen de rand, de kar voor de helft. Dit is de hele foto.

Canon 30D met Canon 70-200mm f/4L IS USM op 144 mm, 1/200s met f/4,5, ISO 160

Loire 3: Kan het Franser?

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Frans dorpje. Als ik de motor uitzet is het de stilte die heerst. Ik kijk om me heen en zie dit tafereeltje. Twee oude Citroëns, een prachtig oud huis met luiken in een kleur die in ons land niet eens verkrijgbaar is. Vermoed ik. Frankrijk, dus.

De motor en het meisje

Motor en meisje

Motor en meisje

Het verzoek was eenvoudig: wil je een serie foto’s van mij  maken, samen met de droommotor van mijn vriend? Nou is motorfietsen fotograferen geen probleem voor mij: ik doe haast niet anders tijdens mijn reportages voor Moto73. Mensen fotograferen lukt ook, bijvoorbeeld tijdens de trouwreportages die ik geregeld mag maken. Maar motor en meisje: dat komt niet dagelijks voor. En is daarom extra leuk.

Reportagefoto 28: klassiek landschap

België en de taalgrens: reportage Moto73

Klassieke landschapsfoto

Klassieke landschapsfoto

Een landschap wordt eenvoudiger te fotograferen als er wat hoogteverschil aanwezig is. Het hoeft niet veel te zijn, maar iets helpt wel. Zoals hier, ergens onder Brussel. Het paadje en de sporen van de landbouwvoertuigen zorgen voor aandacht en ‘begeleiding’ van de ogen. De polarisatiefilter maakt de lucht ‘opwindender’en het groen donkerder. Horizon uit het midden, bosje rechts sluit het daar af.

Canon 30D met EF 24mm f/1.4L USM 1/125s met f/8,0 ISO 100

Reportagefoto 18: oog voor detail

Oog voor detail: ook belangrijk

Oog voor detail: ook belangrijk

We hebben zo vaak de neiging en de wens om veel in beeld te brengen. Te vaak te veel, zou ik zeggen.

Mijn advies is om toch ook vooral aandacht te schenken aan de details, waar je ook bent. Die kunnen zou kenmerkend en verhalend zijn voor je totale (vakantie)reportage. Neem dit. Al eerder liet ik een beeld zien uit Shrewsbury, Engeland, waar Charles Darwin opgroeide. Standbeeld voor de bibliotheek, groot en voornaam, prachtig. Maar: is dit niet een mooi detail aan de voet van dit standbeeld?

Ik ben er met de 24mm van Canon heel dicht op gaan zitten. Wilde weinig scherptediepte, dus koos voor een diafragma iets boven de maximale opening. Die mijd ik liever: in uiterste standen is niet één objectief op zijn best. 1/160s op f/1.6, ISO 100. In Lightroom, mijn grootste vriend in het nabewerken van foto’s (en voor inlezen, oslaan en archiveren), gaf ik de foto een ‘historisch kleurtje’ met één van de voorinstellingen.