Categorie: "Fototentoonstelling"

Eddo Hartmann – Setting the Stage, Part 2

Guard in Blue, Kimjongilia Flower Exhibition Hall, Pyongyang 2015. © Eddo Hartmann

Guard in Blue, Kimjongilia Flower Exhibition Hall, Pyongyang 2015. © Eddo Hartmann

Bij Noord-Korea denken we hier momenteel in de eerste plaats aan een megalomane gek met een fout kapsel, die met een andere megalomane gek met een fout kapsel een riskant spelletje War Games speelt. Maar achter het ijzeren gordijn speelt zich natuurlijk veel meer af, waar we als buitenstaanders slechts sporadisch een glimp van opvangen.

De Nederlandse fotograaf Eddo Hartmann (1973) reisde de afgelopen jaren viermaal naar Noord-Korea, met de vraag hoe het dagelijks leven is in zo’n land. Uiteraard had Hartmann de handen niet vrij: hij werd voortdurend geflankeerd door ‘gidsen’. Toch wist hij, ondanks al die beperkingen, foto’s en video’s te maken die aan zeggingskracht niets te wensen overlaten. Door wat er te zien valt én door wat je als kijker mist.

Setting the Stage: Pyongyang, North Korea, Part 2 is van 9 december tot en met 4 maart te zien in Huis Marseille in Amsterdam, en vormt het vervolg op een eerdere expositie. In de museumboekhandel is ook het bijbehorende fotoboek te koop (€ 42,50). Het museum aan de Keizersgracht is van dinsdag tot en met zondag open van 11 tot 6.

Roger Ballen – Ballenesque. A Retrospective

Roger Ballen: Puppy between Feet, 1999. Courtesy Reflex Gallery Amsterdam

Roger Ballen: Puppy between Feet, 1999. Courtesy Reflex Gallery Amsterdam

Roger Ballen (1950) is een van de bekendste Zuid-Afrikaanse fotografen. Hij verwierf die bekendheid met zijn indringende en intrigerende zwart-witfotografie, waarin hij ook vaak tekeningen verwerkte. Bij Reflex Gallery in Amsterdam is van 23 november tot en met 30 december een mini-retrospectief te zien van zijn werk, van zijn oudere documentaire foto’s tot en met de meer recente surrealistische beelden. Tevens zijn er 150 unieke kleurenfoto’s op Polaroidfilm te zien en te koop. Deze zijn ook opgenomen in het door Reflex Editions uitgegeven Roger Ballen – Polaroids. Ook Ballenesque verscheen onlangs in boekvorm. Bij de opening van de expositie op zaterdag 25 november, tijdens Amsterdam Art Weekend, is de kunstenaar van 5 tot 7 aanwezig om zijn boeken te signeren.

De galerie aan de Weteringschans, tegenover het Rijksmuseum, is van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 11 tot 6.

Giflandschap Revisited – Wout Berger

Diemerzeedijk, Amsterdam uit de serie Giflandschap (1992) en Diemerzeedijk, Amsterdam uit de serie Giflandschap Revisited (2017). © Wout Berger

Diemerzeedijk, Amsterdam uit de serie Giflandschap (1992) en Diemerzeedijk, Amsterdam uit de serie Giflandschap Revisited (2017). © Wout Berger

Documentairefotografie hoeft niet altijd ‘mooi’ te zijn. Enkele decennia geleden werd Nederland opgeschrikt door een aantal gifschandalen: bouwgrond bleek veel zwaarder verontreinigd te zijn dan gedacht. Wout Berger raakte geïnspireerd door zulke plekken, waar ogenschijnlijk niets aan de hand was en de natuur ongehinderd – door de mens althans – haar gang kon gaan. In 1992 werd zijn fotoserie Giflandschap gepubliceerd.

Vijfentwintig jaar later keerde hij terug, om te kijken wat er van een vijftigtal van zulke giflandschappen was geworden, veelal nadat de vervuilde grond was gesaneerd. Het resultaat, met foto’s van toen en nu, is onder de titel Giflandschap Revisited te zien in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, van 4 november t/m 7 januari. Er verschijnt ook een gelijknamig boek bij Uitgeverij Blauwdruk (€ 37,50), met een toelichting van gerenommeerde bodemdeskundigen. Het Nederlands Fotomuseum aan de Wilhelminakade is behalve op maandag dagelijks open van 11 tot 5.

Anouk Kruithof – ¡Aguas!

Folly, 2017. © Anouk Kruithof

Folly, 2017. © Anouk Kruithof

Zelf hebben we niet zoveel met conceptuele kunst, maar van een beeld als dit worden we toch wel vrolijk. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling is, maar dat zit ‘m dan in dat concept…

Binnen de tentoonstellingenreeks Next Level, bedoeld om jonge vooruitstrevende beeldmakers een podium te bieden, is het ditmaal de beurt aan Anouk Kruithof (1981). Met haar onder andere uit (foto)sculpturen, collages, video’s en animaties bestaande werk laat zij, aldus fotografiemuseum Foam, een frisse wind waaien door de hedendaagse fotografie.

Antoni + Alison: Photography Not to Wear

Floral from the Still Life Series, 2017. © Antoni + Alison & Gallery Vassie

Floral from the Still Life Series, 2017. © Antoni + Alison & Gallery Vassie

Als je mensen als Kate Moss, Naomi Campbell en Nicole Kidman tot je klantenkring mag rekenen, en je werd bovendien door de Britse koningin tot Members of the British Empire gekroond, dan heb je het als modeontwerpers aardig gemaakt. Antoni (Burakowski) en Alison (Roberts-Jopp), wier label Antoni + Alison dit jaar dertig jaar bestaat, zijn echter niet van plan op hun lauweren te rusten. Ze klussen ook al decennialang flink bij in de fotografie, vaak ter inspiratie van hun eigen modeontwerpen. Eveneens niet bepaald onsuccesvol: hun werk hangt in diverse musea. En nu komt er binnenkort een tentoonstelling met totaal nieuw werk in Gallery Vassie in Amsterdam. Werk dat meer los staat van hun dagelijkse activiteiten in het modewereldje. Anders en verfrissend.

Photography Not to Wear. Brave New Work bij Antoni + Alison is van 11 november tot 30 januari te bewonderen in Gallery Vassie. De galerie aan de Langestraat is van dinsdag t/m zaterdag geopend van één tot zes, en daarbuiten op afspraak.

Bitter Chocolate Stories

Chocolade is een product met een bijsmaakje. Nog niet zo heel lang geleden werd veel cacao op een soortement slavenplantages geproduceerd. En hoewel consumenten zich daar tegenwoordig beter van bewust zijn en de BitterChocolateStoriesverantwoorde keurmerken over elkaar heen buitelen, behoren alle misstanden helaas nog lang niet tot het verleden.

In het boek Bitter Chocolate Stories heeft fotografe Joana Choumali uit Ivoorkust een aantal voormalige kindarbeiders op dergelijke plantages geportretteerd. Hun verhalen werden opgetekend door journalist Marijn Heemskerk, en er staan ook dronefoto’s van zulke plantages bij. Het boek is verschenen met steun van chocolademerk Tony’s Chocolonely, dat naar 100% slaafvrije chocola streeft. Het boek kost € 29,50. Er is ook een expositie in de Beurs van Berlage in Amsterdam (t/m 22 november). Hier vind je meer informatie

Jimmy Nelson – ONLY NEW

Jimmy Nelson, Only New - 4. Courtesy Rademakers Gallery

Jimmy Nelson, Only New – 4. Courtesy Rademakers Gallery

Fotograaf Jimmy Nelson (1967) maakte furore met zijn ook in boekvorm verschenen project Before They Pass Away, over inheemse volkeren wier leefgebied, leefwijze en cultuur in rap tempo verdwijnen in het kielzog van de ‘vooruitgang’. Nu krijgt dit project een vervolg in ONLY NEW: het verslag van nieuwe ontmoetingen met 35 unieke volkeren, van de Amazone tot Siberië. Niet alleen in de vorm van foto’s, maar ook afgewisseld met films en interviews.

Over ongeveer een jaar moet Nelson’s nieuwe boek verschijnen. Van de tot nu toe gemaakte zeven reizen in het kader van dit nieuwe project zijn van 5 oktober tot en met 5 november alvast kleurrijke portretten te bewonderen bij Rademakers Gallery in Amsterdam. De galerie aan de KNSM-Laan is van donderdag tot en met zondag geopend van 12 tot 5 en daarbuiten op afspraak.

Nieuw officieel portret koningin Máxima onthuld

Erwin Olaf, Koningin Máxima,18 april 2017 (RVD).

Erwin Olaf, Koningin Máxima,18 april 2017 (RVD)

Bij de opening van de expositie Powervrouwen in Museum Jan Cunen in Oss viel ook een primeur te bewonderen: het nieuwste staatsieportret van koningin Máxima, van de hand van Erwin Olaf. Dat een staatsieportret zó close-up is, is een zeldzaamheid; ander opmerkelijk detail is dat in de reflectie in de ogen de fotograaf valt te zien. Het portret werd gemaakt voor de vijftigste verjaardag van koning Willem-Alexander en maakt deel uit van de thematentoonstelling Vrouwen van Oranje, waar ook de serie die Erwin Olaf eerder van Máxima maakte, valt te bezichtigen.

Powervrouwen is nog te bezoeken tot medio januari – kijk voor openingstijden en andere praktische informatie op de website van het museum.

Powervrouwen in Oss

Erwin Olaf - Her Royal Highness Princess Máxima of the Netherlands, 2011.

Erwin Olaf – Her Royal Highness Princess Máxima of the Netherlands, 2011.

Het onlangs verbouwde en uitgebreide Museum Jan Cunen in Oss staat na de heropening op 30 september aanstaande in het teken van Powervrouwen. Dit thema is onderverdeeld in vier subthema’s. Bij de expositie Vrouwen van Oranje zijn 50 portretten van vijf generaties Nederlandse vorstinnen te zien, van Emma tot en met Máxima, op de foto hiernaast vereeuwigd door een ander Nederlands icoon: Erwin Olaf. In Naakte emotie brengt Micky Hoogendijk zowel sensibiliteit als kracht in beeld. Iconisch omvat de vrouwengestalten in marmer en brons van Margot Homan, en uiteraard mag ook de bevrijdende werking van de anticonceptiepil niet ontbreken in de vorm van de De pil van Oss! Via het in Oss gevestigde Organon kwam de pil namelijk op Nederlandse bodem terecht.

De tentoonstelling is te bezoeken tot 14 januari 2018. Museum Jan Cunen aan de Molenstraat in Oss is elke dag, behalve ‘s maandags, geopend van 11 tot 5.

BredaPhoto presenteert: mixing / Memory and desire

Als tweejaarlijks fotofestival neemt BredaPhoto in 2017 een jaartje vrijaf, maar als tussendoortje vindt van 22 september tot 22 oktober de tentoonstelling mixing / Memory and desire plaats. Hierop is werk te zien van BredaPhoto17 logozeven fotografen, onder wie Tom Callemin, Frederik Buyckx en Sanne De Wilde, die sinds hun debuut op BredaPhoto zijn doorgebroken. De expositie strijkt neer in het voormalig Breda’s Museum aan de Parade, en is dagelijks geopend behalve op maandag. Klik op het logo voor meer informatie.