Categorie: "Fototentoonstelling"

Seydou Keïta – Bamako Portraits

Untitled, 1949/51. © Seydou Keïta / SKPEAC / courtesy CAAC – The Pigozzi Collection, Geneva

Untitled, 1949/51. © Seydou Keïta / SKPEAC / courtesy CAAC – The Pigozzi Collection, Geneva

Ook fotografiemuseum Foam zet een Afrikaanse fotograaf in de spotlights. Seydou Keïta (1921-2001) was een Malinese fotograaf die in zijn studio in de hoofdstad Bamako een bonte dwarsdoorsnede van de plaatselijke bevolking ontving. Bijna iedereen wilde op z’n mooist vereeuwigd worden, met traditionele hoofdtooi of juist in een westers pak. Ook de motorfiets moest natuurlijk op de foto. Dit alles in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, de periode dat Mali onafhankelijk werd. Vandaar dat Keïta’s foto’s een uniek tijdsbeeld geven van een samenleving in transitie: van een kosmopolitische stad in een Franse kolonie tot de hoofdstad van een jonge Afrikaanse natie.

Eind vorige eeuw werd Keïta’s archief van ruim 10.000 negatieven ontsloten, waardoor de maker alsnog internationale roem verwierf. De tentoonstelling Bamako Portraits is van 6 april tot en met 20 juni te zien in Foam. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks open van 10 tot 6, en op donderdag en vrijdag zelfs van 10 tot 9.

Miles Aldridge – ‘ART HISTORY’

Miles Aldridge, Love Always & All Ways (after Gilbert & George) #5, 2017. Courtesy Miles Aldridge and Reflex Gallery Amsterdam

Miles Aldridge, Love Always & All Ways (after Gilbert & George) #5, 2017. Courtesy Miles Aldridge and Reflex Gallery Amsterdam

De Britse fotokunstenaar Miles Aldridge (1964) maakte eind vorige eeuw furore met kleurrijke glamourfotografie met een vervreemdend en soms ronduit verontrustend karakter. In zijn nieuwste series gooit Aldridge het over een wat andere boeg. In samenwerking met beroemde eigentijdse kunstenaars zoals Maurizio Cattelan en Gilbert & George kwamen werken tot stand die enerzijds refereren aan deze voorbeelden, maar anderzijds getuigen van Aldridge’s geheel eigen stijl. Ook technisch pakte Aldridge de dingen anders aan dan voorheen. Zo waagde hij zich voor het eerst aan fotogravures en zeefdrukken.

Onder de titel ‘ART HISTORY’ zijn vanaf 7 april tot en met 22 mei naast deze (after)-series ook andere recente, nooit eerder getoonde werken van Miles Aldridge te zien en te koop bij Reflex Gallery in Amsterdam. Bij de opening van de expositie is de maker zelf aanwezig, ook om zijn werk te signeren. De galerie aan de Weteringschans is van dinsdag tot zaterdag open van 11 tot 6.

Rineke Dijkstra in De Pont in Tilburg

Foto: De Pont. Afgebeelde foto's: Rineke Dijkstra

Foto: De Pont. Afgebeelde foto’s: Rineke Dijkstra

Museum De Pont in Tilburg biedt tot en met 22 juli onderdak aan een overzichtstentoonstelling van Rineke Dijkstra. De fotografe, die vorig jaar nog de prestigieuze Hasselblad Award ontving, is vooral bekend vanwege haar portretten van pubers. Maar haar werk kent veel meer facetten, die op een merkwaardige manier harmoniëren met het strakke interieur van het museum. Het museum aan het Wilhelminapark is behalve op maandag dagelijks open van 11 tot 5. Donderdagavond kun je tussen 5 en 8 gratis naar binnen en zijn er vaak ook speciale activiteiten.

Foto Hans Withoos wint internationale fotoprijs

Hans-Withoos---Squid---Courtesy-Eduard-Planting-Gallery

Hans Withoos, Squid. Courtesy Eduard Planting Gallery

Met zijn campagnebeeld Squid voor het Westfries Museum heeft de Nederlandse fotokunstenaar Hans Withoos de eerste prijs gewonnen in de categorie Food bij de International Color Awards, die onlangs werden uitgereikt in Los Angeles.

Zelf vinden we deze inktvis eerlijk gezegd niet wat je noemt om op te vreten – in de letterlijke betekenis des woord dan. Maar dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat de ‘fotoschilderijen’ van Hans Withoos zijn geïnspireerd op de stillevens van een zeventiende-eeuwse voorzaat: de fijnschilder Matthias Withoos. Die bracht de laatste decennia van zijn leven door in Hoorn, en daar zijn nu in het Westfries Museum tot en met 21 mei werken van beiden te zien. Hier vind je meer informatie over deze expositie.

Eugène van Lamsweerde – Featherweight

Eugène van Lamsweerde, Het Secret Garden (ijzeren elementen en print bij inezandvinoodh). Courtesy Rademakers Gallery

Eugène van Lamsweerde, Het Secret Garden (ijzeren elementen en print bij inezandvinoodh). Courtesy Rademakers Gallery

De naam Van Lamsweerde zal menigeen bekend in de oren klinken. En inderdaad: Eugène van Lamsweerde is de oom van… Inmiddels 87, maar kunstenaars gaan meestal niet met pensioen. Nou ja, Remco Campert dan, maar die is ook niet bepaald op z’n vijfenzestigste opgehouden met schrijven.

Als telg uit een kunstenaarsgeslacht heeft Eugène van Lamsweerde het trouwens evenmin van een vreemde. Zijn nieuwste werk bestaat onder andere uit ‘sculptographs’: een poëtische mix van driedimensionale beeldhouwkunst en tweedimensionale fotografie die hij samen met zijn nicht Inez van Lamsweerde en haar partner Vinoodh Matadin realiseerde. Onder de naam Featherweight is een selectie werken van 16 maart tot en met 8 april te zien en te koop bij Rademakers Gallery aan de KNSM-Laan in Amsterdam. De deuren staan van donderdag tot en met zondag open van 12 tot 5 en daarbuiten op afspraak.

Bernd, Hilla en de anderen. Fotografie uit Düsseldorf

Nacht 9 II, 1994. © Thomas Ruff, collectie Huis Marseille

Nacht 9 II, 1994. © Thomas Ruff, collectie Huis Marseille

De naam Andreas Gursky laat misschien niet meteen een belletje rinkelen. Maar hij is de maker van de tot voor kort duurste foto aller tijden. Zijn Rhein II uit 1999 verwisselde in 2011 van eigenaar voor een dikke vier miljoen euro. Dit record schijnt inmiddels te zijn gebroken, maar helemaal zeker is dat niet.

Andreas Gursky is afkomstig uit de zogenaamde Düsseldorfer Photoschule, gesticht door Bernd en Hilla Becher. Zij en hun leerlingen, onder wie naast Gursky ook mensen als Thomas Ruff en de onlangs bekroonde Candida Höfer, zijn dit voorjaar te bewonderen in Huis Marseille in Amsterdam. Naast bekend en minder bekend werk van de grote namen zijn er ook recente foto’s van opkomende talenten. De opening vindt plaats op 9 maart en de tentoonstelling loopt tot en met 3 juni. Het museum aan de Keizersgracht is dagelijks, behalve op maandag, open van 11 tot 6.

Kim De Molenaer – Hellenic / Nostalgic

Kim De Molenaer - Perfect Together. Courtesy Eduard Planting Gallery

Kim De Molenaer – Perfect Together. Courtesy Eduard Planting Gallery

Het schoonheidsideaal uit de Griekse Oudheid laat tot op de dag van vandaag z’n invloed gelden. Het streven naar een perfect lichaam voert ook in de fotoserie Hellenic / Nostalgic van de Belgische kunstfotograaf Kim De Molenaer (1986) de boventoon. Niet voor niets zijn de foto’s uitgevoerd in klassiek zwart-wit, met Griekenland als decor. De modellen, vaak atleten of dansers, zijn analoog gefotografeerd met natuurlijk licht, en met veel aandacht voor het spel van licht en schaduw. Wie z’n klassieken kent, zal bepaalde beelden onmiddellijk kunnen thuisbrengen. Antieke mythologie in een modern jasje.

Hellenic / Nostalgic is van 25 februari tot en met 14 april te bezichtigen bij Eduard Planting Gallery in Amsterdam. Het is De Molenaers eerste grote solo-expositie in Nederland. De galerie aan de Eerste Bloemdwarsstraat is van woensdag t/m zaterdag geopend van één tot zes.

Withoos meets Withoos in Westfries Museum

Hans Withoos, Still life with Goldfish. Courtesy Eduard Planting Gallery

Hans Withoos, Still life with Goldfish. Courtesy Eduard Planting Gallery

In het Westfries Museum in Hoorn zijn van 24 februari tot en met 21 mei dertig ‘fotografische schilderijen’ van fotokunstenaar Hans Withoos (1962) te zien, onder de titel Withoos meets Withoos. In deze spraakmakende serie treedt Withoos in de voetsporen van een verre voorvader: de zeventiende-eeuwse fijnschilder Matthias Withoos. Hierbij werden diens stillevens en stadsgezichten samengevoegd met eigentijdse, surrealistische beelden.

I will not be shamed

Slutshaming_poster1tot-eind-mrtNog meer bezienswaardigs in Museum Hilversum. Volgens de homepage van de website van 25 februari tot eind maart, maar als we de poster en de Facebookpagina mogen geloven, is de expositie al begonnen. I will not be shamed is een projectexpositie van fotografe Veronique Jansen in samenwerking met een aantal leerlingen van het Comenius College. Het thema is slutshaming: het fenomeen dat vrouwen en meisjes op grond van hun uiterlijk of gedrag worden gebrandmerkt als ‘slet’. De expositie wil de discussie daarover aanzwengelen. En dat is geen overbodige luxe in een periode dat je zelfs dergelijke kwalificaties naar je hoofd kunt krijgen wanneer je met de beste bedoelingen een rapper met autopech een lange wandeling huiswaarts bespaart… Het museum aan de Kerkbrink is dagelijks geopend van 11 tot 5.

Lucas Foglia – Human Nature

Gas Station Wyoming. © Lucas Foglia / Courtesy of Michael Hoppen Gallery

Gas Station Wyoming. © Lucas Foglia / Courtesy of Michael Hoppen Gallery

Onze relatie met de natuur is nogal tweeslachtig. Aan de ene kant is onze leefomgeving minder ‘natuurlijk’ dan ooit, in aanmerking genomen dat de gemiddelde Amerikaan 93 procent van zijn leven binnen doorbrengt. Aan de andere kant trekt onze leefwijze een zware wissel op diezelfde natuur. De Amerikaanse fotograaf Lucas Foglia (1983) bracht z’n jeugd door op een door bossen omgeven boerenbedrijf. De orkaan Sandy zorgde ervoor dat de velden overstroomden. Toen Foglia zich verdiepte in het fenomeen klimaatverandering, realiseerde hij zich: als de mensen het weer kunnen veranderen, blijft er geen plek ter wereld over die niet is beïnvloed door de mens.

De expositie Human Nature vertrekt vanuit de steden op zoek naar de laatste restjes wildernis en initiatieven die de mens weer in direct contact met de natuur moeten brengen. In fotografiemuseum Foam in Amsterdam zijn van 2 februari tot half april 35 foto’s op groot formaat te zien. Vorig jaar verscheen ook een monografie. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks geopend van 10 tot 6, en op donderdag en vrijdag van 10 tot 9.