Categorie: "Fototentoonstelling"

World Press Photo & Indifferent West

In de Nieuwe Kerk in Amsterdam is vanaf heden tot en met 9 juli World Press Photo 2017 te zien. Nieuw is dit jaar een audiotour (2 euro), waarbij twintig fotografen de bezoeker meenemen achter de schermen. De expositie is dagelijks te bezoeken van 10 tot 6.

Daniel Mirer: White Sands, New Mexico. Courtesy Gallery Vassie

Daniel Mirer: White Sands, New Mexico. Courtesy Gallery Vassie

Bij Gallery Vassie in Amsterdam is vanaf 15 april tot 27 mei Indifferent West te zien van Daniel Mirer. Het legendarische ‘Wilde Westen’, tegenwoordig een bron van inkomsten voor de toeristenindustrie met een onvermijdelijke overdosis aan clichés en kitsch, wordt door de camera van kunstfotograaf Mirer ontdaan van z’n mythologische status. De alledaagse werkelijkheid blijkt een stuk banaler en soms ronduit grotesk. De galerie aan de Langestraat is van dinsdag t/m zaterdag open van 1 tot 6 – daarbuiten op afspraak.

Micky Hoogendijk: Through the Eyes of Others

Micky Hoogendijk: Wandering.

Micky Hoogendijk: Wandering.

Kunstfotografe Micky Hoogendijk (1970) timmert de laatste jaren flink aan de weg. Na een eerdere carrière als actrice en model is Hoogendijk, die tegenwoordig in Amerika woont, achter de camera te vinden – en met succes. Binnenkort heeft zij na vele exposities in galerieën en op kunstbeurzen in binnen- en vooral buitenland haar eerste museale overzichtstentoonstelling. Niet gek voor iemand die pas in 2009 serieus met fotograferen begon… Haar portretten geven de kwetsbaarheid en verborgen schoonheid van mensen weer. De titel van de expositie verwijst naar haar zoektocht naar mensen en culturen met een bijzonder verhaal, en in het verlengde daarvan naar de vrijheid om te kunnen zijn wie je wilt zijn. Door met andermans (m/v) ogen te kijken, voorkom je dat je vanuit een vooringenomen blik vastroest in je eigen ‘gelijk’.

Through the Eyes of Others is van 14 april tot en met 9 juli te bezichtigen in Museum Jan van der Togt in Amstelveen. Het museum aan de Dorpsstraat is van dinsdag t/m zondag geopend van 11 tot 5. Tegelijk met de expositie verschijnt ook een gelijknamig fotoboek. Verder is een selectie beelden eveneens te zien in het Amstel Hotel in Amsterdam.

Jacquie Maria Wessels: Cityscapes en Birdmen

Birdman #21. Paramaribo, Suriname 2008. © Jacquie Maria Wessels

Birdman #21. Paramaribo, Suriname 2008. © Jacquie Maria Wessels

Toegegeven: Paramaribo is niet naast de deur, maar sommige exposities zijn te leuk om niet mee te nemen. Bovendien hebben Suriname en Nederland natuurlijk een historische band, wat sommige *zelfcensuur* patriotten ook beweren. In het Surinaams Museum in Fort Zeelandia in Paramaribo is van 23 april tot en met 28 mei een dubbeltentoonstelling van de Nederlandse fotografe Jacquie Maria Wessels te zien. Voor de serie Birdmen (2006-2009) richtte zij haar camera op Surinaamse en Surinaams-Nederlandse mannen die, alle uiterlijk machovertoon ten spijt, letterlijk en figuurlijk onafscheidelijk zijn van hun zangvogeltje. Zangvogelwedstrijden zijn ook zo’n beetje de nationale volkssport in Suriname – een rage die na de onafhankelijkheid ook naar ons kikkerlandje is ‘overgewaaid’. In Cityscapes staan de typisch Surinaamse muurschilderingen centraal, vaak hyperrealistisch en niet zelden vervreemdend aandoend in hun omgeving.

De deuren van het Surinaams Museum staan op dinsdag t/m vrijdag open van 9 tot 2, en op zondag van 10 tot 2. En mocht een bezoek geen optie zijn, dan kun je nog altijd het gelijknamige fotoboek Cityscapes + Birdmen (€ 29,-) met 160 foto’s aanschaffen in de (online) boekwinkel of via de website van de fotografe.

Robert Mapplethorpe, een perfectionist

Robert Mapplethorpe, Ken Moody and Robert Sherman (1984). Platinum print. Jointly acquired by the Los Angeles County Museum of Art and The J. Paul Getty Trust. Partial gift of The Robert Mapplethorpe Foundation; partial purchase with funds provided by The J. Paul Getty Trust and the David Geffen Foundation.

Robert Mapplethorpe, Ken Moody and Robert Sherman (1984). Platinum print. Jointly acquired by the Los Angeles County Museum of Art and The J. Paul Getty Trust. Partial gift of The Robert Mapplethorpe Foundation; partial purchase with funds provided by The J. Paul Getty Trust and the David Geffen Foundation.

De Kunsthal Rotterdam biedt binnenkort weer onderdak aan een legendarische fotograaf: de jonggestorven Robert Mapplethorpe (1946-1989). Mapplethorpes soms zeer expliciete erotische foto’s en zijn niet minder flamboyante levensstijl maakten hem al tijdens zijn leven erg controversieel, waardoor zijn werk nogal eens werd overschaduwd door de reuring over de maker. Maar dit neemt niet weg dat zijn foto’s decennia na zijn dood nog niets aan kracht hebben ingeboet. De autodidact Mapplethorpe fotografeerde trouwens niet alleen naakten en erotiek, maar ook portretten en stillevens – bijna steevast in zwart-wit. Zijn bloemenfoto’s, gebundeld in Flora, zijn wereldberoemd. Latere topfotografen zoals onze eigen Erwin Olaf werden zeker in hun jonge jaren sterk door Mapplethorpe beïnvloed.

Mapplethorpe liet weinig aan het toeval over en streefde altijd naar perfectie.

Foam Talent 2016 op tournee

Capital Growth, 2015, from the series Capital Growth. © Felicity Hammond

Capital Growth, 2015, from the series Capital Growth. © Felicity Hammond

Nederlandse fotomusea gaan steeds internationaler te werk. Dat zie je niet alleen aan grote buitenlandse namen op exposities, maar ook aan het succes van initiatieven als de Foam Talent Call voor jong fotografietalent uit binnen- en buitenland. Bij de vorige editie leverde dat bijna 1500 inzendingen op uit maar liefst 75 landen. De 24 geselecteerde gelukkigen gaan op tournee in binnen- en buitenland én worden gepubliceerd in Foam Magazine.

De reizende tentoonstelling doet eerst eind maart Red Hook Labs in Brooklyn, New York aan gedurende de 37e editie van The Photography Show, om half mei haar opwachting te maken in de Britse hoofdstad tijdens Photo Londen. Wie nieuwsgierig is, kan natuurlijk ook gewoon het jaarlijkse Foam Magazine Talent Issue aanschaffen.

Virtuele galerie opent een avondje echte deuren

Instagallery2

Donderdagavond vond bij First aan de Amsterdamse Laurierstraat de expositie plaats van de tweede editie van Instagallery, met als thema The Beauty of Advertising. De makers van de zestien geselecteerde beelden konden na afloop een fraaie print van hun inzending mee naar huis nemen. Wie de IRL expositie heeft gemist, geen nood, op de Instagallery-pagina kun je de highlights van deze en de voorgaande editie bewonderen.

Edland Man / You-Wells

Edland Man - You-Wells series - Gucci 7. Courtesy Eduard Planting Gallery

Edland Man – You-Wells series – Gucci 7. Courtesy Eduard Planting Gallery

Mode en kunst vloeien letterlijk samen in You-Wells, de nieuwste fotoserie van de Nederlandse fotograaf Edland Man. Ook in zijn eerdere series Metals en Liquids paste Man digitale technieken toe om de vloeibaarheid van het menselijk lichaam te benadrukken. In de naaktfoto’s van You-Wells versmelten de modellen met gadgets en labels van gerenommeerde modemerken als Gucci en Chanel. Je bent zogezegd wat je draagt – de beeldtaal van de officiële reclamecampagnes doorgevoerd tot in z’n uiterste consequentie.

Man (1957) woont en werkt afwisselend in Amsterdam en Milaan, en geniet internationale bekendheid als fotograaf en fashion illustrator. Zijn werk verscheen in bladen als Avenue en Vogue. You-Wells is van 25 maart tot en met 13 mei te zien in Eduard Planting Gallery in Amsterdam. De galerie aan de Eerste Bloemdwarsstraat is van woensdag t/m zaterdag geopend van één tot zes.

William Eggleston – Los Alamos

William Eggleston, En Route to New Orleans, 1971–1974, from the series Los Alamos, 1965–1974. © Eggleston Artistic Trust 2004 / Courtesy David Zwirner, New York/London

William Eggleston, En Route to New Orleans, 1971–1974, from the series Los Alamos, 1965–1974. © Eggleston Artistic Trust 2004 / Courtesy David Zwirner, New York/London

William Eggleston (Memphis, Tennessee 1939) is een van de fotografen die al bij hun leven een legende zijn. Vanaf het midden van de jaren zestig was hij een van de eersten die de kleurenfotografie ontdekten als een serieuze kunstvorm, al volgde de erkenning in het begin allerminst vanzelf. Temeer omdat Eggleston zijn camera bij voorkeur richtte op het Amerika van alledag. De duizenden opnames van zijn monumentale serie Los Alamos dreigden in de vergetelheid te raken, maar werden gelukkig in het nieuwe millennium herontdekt. Van 17 maart tot en met 7 juni is een selectie van deze foto’s, die een prachtig tijdsbeeld geven van de jaren zestig en zeventig in de zuidelijke staten van de VS, te zien in Foam in Amsterdam. Waaronder Egglestons eerste kleurenfoto, plus een 75-tal dye-transfer-afdrukken: een in onbruik geraakte, kostbare techniek die vooral in de reclamefotografie populair was vanwege de fijne kleurnuances. Het museum aan de Keizersgracht is op donderdag en vrijdag geopend van 10 tot 9, en op andere dagen van 10 tot 6.

Instagallery 2.0 komt eraan!

InstagalleryBeaAdOp de kop af een maand geleden schreven we over de tweede editie van de Instagallery, een foto-expositie voor en door Instagrammers, ditmaal met als thema The Beauty of Advertising. Over twee weekjes is het zover: dan kun je de 16 geselecteerde foto’s IRL bewonderen aan de muren van het nieuwe onderkomen van initiatiefnemer First aan de Amsterdamse Laurierstraat. Donderdag de 16e staan de deuren van 6 tot 10 ‘s avonds open voor alle belangstellenden. Hou ook de online Instagallery in de gaten voor het laatste nieuws in woord en in beeld!

In Egypte / Reizigers en fotografen, 1850-1900

Bonfils, Sfinx en piramides van Gizeh, ca. 1870 - ca. 1898. Collectie Rijksmuseum, RP-F-F00992-A

Bonfils, Sfinx en piramides van Gizeh, ca. 1870 – ca. 1898. Collectie Rijksmuseum, RP-F-F00992-A

Al lang voordat Egypte een populaire vakantiebestemming werd – waar afgelopen jaren weer de klad in kwam door politieke instabiliteit en terrorisme -, oefende het land een grote fascinatie uit op de westerse wereld. Niet in de laatste plaats vanwege zijn oeroude beschaving: toen de grote piramides werden gebouwd, leefden wij letterlijk en figuurlijk nog in het Stenen Tijdperk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Egypte al kort na de uitvinding van de min of meer draagbare camera fotograferende ontdekkingsreizigers in alle soorten en maten aantrok.

Dit voorjaar wijdt Huis Marseille in Amsterdam een grote expositie aan de negentiende-eeuwse fotografen van Egypte.