Categorie: "website"

Instagallery in teken van Beauty of Advertising

the-beauty-of-advertising-1De succesvolle Instagallery krijgt een vervolg. De eerste editie van dit platform voor getalenteerde Instagrammers stond in het teken van de kleur blauw. Nu komt er een vervolg, met ditmaal als thema The Beauty of Advertising. Meedoen kan tot en met 17 februari met de hashtags #TheBeautyOfAdvertising en #IGHgoesAdvertising. Check wel of je account op openbaar staat. Behalve op Instagram zal een selectie van de inzendingen ook op het kantoor van de organisator in hartje Amsterdam zijn te zien. Klik op ‘t logo voor meer informatie.

Instagram komt met ‘verdwijnende foto’s’

Disappearing Photos and Videos in Instagram Direct from Instagram on Vimeo.

Facebook-dependance Instagram heeft een nieuwe gimmick, namelijk een verdwijnende foto- en videofunctie binnen Instagram Direct. Foto’s die spontaan verdwijnen nadat ze zijn bekeken… kenden we dat niet van Snapchat…? Hoe dan ook: Instagram beveelt deze nieuwe optie aan om ‘alles wat je maar wilt’ te versturen, van foute grappen tot je slechtste selfies. Als dat maar goed gaat, want van Snapchat weten we dat ‘verdwijnen’ een relatief begrip kan zijn. Hoe dan ook: je krijgt – net als bij… – bericht als iemand een screenshot maakt of toch een replay weet te realiseren, en je kunt zulke berichten sowieso alleen maar aan je vaste achterban van volgers sturen – individueel of in groepsverband. Hier lees je meer, want dat filmpje…

PS: zou Zuckerberg Inc. zo’n racistisch filmpje over Sylvana Simons meteen gedeletet hebben en de plaatser hebben onthaald op een permaban, of valt zoiets onder hetzelfde laat-maar-waaien-regime als de live-uitzendingen van onthoofdingen waarop IS’ers hun fanboys en -girls buiten het kalifaat vergasten?

Fotoclouddienst na paar jaar uit de lucht

200 miljoen foto’s en video’s van de ene dag op de andere dakloos

Voor wie de cloud als de heilige graal voor permanente foto-opslag en -back-ups ziet, geeft het volgende stof tot nadenken. Clouddienst Picturelife, een jaar of vier in de lucht, trok onaangekondigd de stekker eruit, naar eigen zeggen wegens ‘a challenging economic environment‘ (vrij vertaald: omdat de tent verlies bleef draaien). Picturelife logoGelukkig zijn de gebruikers niet in één klap al hun foto’s en video’s kwijt. SmugMug stelt iedere Picturelife-klant in staat om met een gratis proefaccount twee weken lang zijn of haar Picturelife-spullen (voor zover nog aanwezig) te downloaden. Daarna kun je, met 50 procent korting in het eerste jaar, een SmugMug-account nemen, maar dat hoeft niet. Abonnementsgeld betaald aan Picturelife ben je kwijt.

De vraag is trouwens of SmugMug voor elke voormalige Picturelife-gebruiker het ideale alternatief is.

Instagram Stories: voor beeld dat niet blijft

Instagram krijgt de komende weken een nieuwe feature: Instagram Stories. Daarmee kun je foto’s en video’s delen in de vorm van een diashow, die na 24 uur weer letterlijk uit zicht verdwijnt (de vergelijking met Snapchat is al gemaakt). Instagram-StoriesZo kun je als je daar behoefte aan hebt alles en nog wat delen zonder dat je account uit z’n voegen barst. Je kunt ook kiezen met wie je je Stories wilt delen. Je volgers kunnen alleen reageren via Instagram Direct – geen reguliere reacties of likes ditmaal -, wat een nadeel zal zijn voor dwangmatige verzamelaars.

Instagram telt half miljard gebruikers

En meer mijlpalen, want Instagram laat weten dat het de magische grens van 500 miljoen gebruikers is gepasseerd. Instagram500mlnInmiddels bevindt ruim 80 procent daarvan zich buiten de VS. Van 100 via 300 naar 500 miljoen met tussenpozen van anderhalf, twee jaar – we kunnen het niet nazeggen ;-) Onder de reacties naast de nodige felicitaties ook wat kritische noten, zoals van de Nederlandse kunstfotograaf Tijs Hofman die vindt dat Instagram erotische kunst onder één noemer schaart – lees: censureert – met pornografie. Ach ja, onderdeel van het Facebook-imperium, wat wil je…

Photofacts bestaat tien jaar

Photofacts bestaat tien jaar. In die periode ontwikkelde de site zich tot het grootste Nederlandstalige weblog over fotografie, sinds enige tijd geflankeerd door de Photofacts Academy. photofacts-tien-jaarAlle medewerkers en in het bijzonder oprichter Elja Trum van harte gefeliciteerd! Wie jarig is, trakteert natuurlijk – daarom krijgen nieuwe aanmelders voor de Photofacts Academy tot en met morgen 20 euro korting op een jaarlidmaatschap. Bovendien verloot Elja tien exemplaren van zijn boek Digitale Fotografie: Zwart-Wit.

Twitter slaat vleugels uit op visuele vlak

Twitter laat weten dat het Magic Pony Technology heeft overgenomen: een Engels bedrijf gespecialiseerd in zelflerende computertechniek voor beeldverwerking. Twitter wil de nieuwe technologie en menskracht naar eigen zeggen inzetten om de integratie van live(video)beeld in de berichtendienst te verbeteren, MPT_Twitteren het nieuwe filiaal in Londen tevens gebruiken als Europese uitvalsbasis voor het kunstmatige-intelligentieteam. Nu maar hopen dat de Britten besluiten binnen de EU te blijven…

Google Street View zoekt panoramafotografen

GoogleStreetViewGoogle Street View is inmiddels een begrip, niet in de laatste plaats dankzij de input van particulieren. Door de 360 graden panoramafoto’s komt een bepaalde locatie op je scherm echt tot leven. Maar Google zou Google niet zijn als ze niet nóg meer beeld wilden, ook bijvoorbeeld virtuele tours door bedrijfspanden. Als handreiking aan de deelnemende amateurfotografen worden komende maand nieuwe functies toegevoegd aan de Street View- en Google Maps-apps, onder meer om herkenbare personen in beeld en kentekens zonder gedoe te blurren. Verder wordt het Google Street View Camera Loan-programma uitgebreid, zodat je ook zonder eigen 360 graden camera makkelijker kunt meedoen. Zo wordt het nog eenvoudiger om je favoriete plekken te delen.

Eerste Nederlandse Instagallery opent deuren

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat er na het succes van Instagram ook een Instagallery zou komen: een IRL-podium voor talentvolle Instagrammers in de vorm van een rondreizende expositie met de instablue2-120b69-original-1447689278allerbeste Instagram-foto’s, met telkens een ander thema als verbindend element.

Voor de eerste editie kwam in overleg met de Instagramers Amsterdam-community het thema blauw uit de bus. Via de hashtags #colorinstablue en #igagoesblue rolden meer dan 700 inzendingen binnen. Een jury koos daaruit de twintig beste, die vanaf vrijdag een maand lang te zien zijn bij Dog & Pony aan de Govert Flinckstraat in Amsterdam.