Categorie: "website"

Fotografisch fakenieuws uit Frankrijk

Pixel-RondOok bij Ricoh/Pentax blijven de cameraverkopen tegenvallen. Op RiceHigh’s Pentax Blog, dat tegenwoordig eveneens een kwakkelend bestaand leidt, kwamen we een linkje tegen naar een wat ouder bericht waaruit zou blijken dat Pentax volgend jaar naar productie op bestelling overgaat. Dit bericht blijkt van de hand van ene meneer Nelson Beaufort, die met zijn illustere collega’s Aymeric Canon (“Sigma-ambassadeur en veganist sinds dat een hype werd”), Sabine Zeiss en anderen de site Pixel Rond Magazine runt. En daar is het het hele jaar door 1 april.

Het is kortom kolder, wat elke verontruste ‘reaguurder’ bij RiceHigh die een mondje Frans kent, had kunnen nalezen in de disclaimer in het colofon.

Instagram: 800 mln gebruikers en ‘lief zijn voor elkaar’

Het blijft hard gaan met Instagram. Nog geen vijf jaar geleden passeerden ze de grens van 100 miljoen gebruikers, en een kleine anderhalf jaar geleden werd de half miljard aangetikt. Inmiddels valt op Instagram Blog te lezen dat er 800 miljoen gebruikers zijn, waarvan er 500 miljoen dagelijks inloggen. Die groei brengt natuurlijk Facebook-achtige gevaren mee, en daarom drukt Instagram de gebruikers op het hart om een Instagr800mlnbeetje lief te zijn voor elkaar. Meer concreet komen er meer mogelijkheden om trollen en dergelijke de pas af te snijden, en het filter om beledigende commentaren automatisch te onderscheppen, is eveneens uitgebreid. Verder is er de #KindComments-campagne, en last but not least een optie om anoniem professionele hulp in te schakelen wanneer je een Live Video ziet waarvan de maker kennelijk suïcidale neigingen heeft.

Twee miljoen historische foto’s online

Julia Margaret Cameron (1815-1879), portret van de actrice Ellen Terry (1864). Staatliche Landesbildstelle Hamburg, Sammlung zur Geschichte der Photographie

Julia Margaret Cameron (1815-1879), portret van de actrice Ellen Terry (1864). Staatliche Landesbildstelle Hamburg, Sammlung zur Geschichte der Photographie

De Europeana Collections, een onlinedatabase van Europese cultuur, omvat sinds kort behalve schilderkunst, mode en muziek ook een historische fotoverzameling, met dik twee miljoen foto’s van meer dan vijftig culturele instellingen uit ruim dertig landen. Met werk van grootheden als Man Ray, Julia Margaret Cameron en founding father Louis Daguerre. Ook Nederlanders ontbreken niet, onder wie Bernard Eilers en George Hendrik Breitner. Het project is gerealiseerd in samenwerking met Photoconsortium: het internationale samenwerkingsverband voor fotografisch erfgoed.

Naar eigen zeggen is de missie van de Europeana Collections om de wereld te veranderen met cultuur en Europa’s rijke culturele erfgoed toegankelijker te maken.

De 100 beste Instagram-hotspots in Nederland

Via www.instahotspots.nl hebben tien prominente Instagrammers hun honderd favoriete Instagram-hotspots in Nederland in kaart gebracht: plekken die gegarandeerd Instagram-waardige foto’s opleveren. Uiteraard met beeld ter illustratie en praktische tips erbij. Alle foto’s werden gemaakt met de nieuwe P10 smartphone van initiatiefnemer InstahotspotsHuawei. En omdat er nog steeds niets boven IRL gaat, organiseert elk van de tien Instagrammers de komende maanden een InstaMeet waarbij de Instahotspots gezamenlijk bezocht worden.

Online expo en wedstrijd stadsfotografie

HongKong. Foto: Frank Hanswijk

HongKong. Foto: Frank Hanswijk

Op foto’s van wereldsteden zijn vooral skylines en monumentale gebouwen te zien, maar het leven van de inwoners is minstens even interessant. Want wat blijft er van een metropool over zonder mensenmassa’s? Daarom organiseert BRAND The Urban Agency een online foto-expo annex fotowedstrijd waarin de stad én haar inwoners centraal staan. Je kunt je mooiste beelden van het stadsleven in al z’n varianten tot en met 14 mei insturen; in de week van 29 mei maakt de jury de winnende foto bekend. De ingezonden foto’s worden opgenomen in het online ‘beeldverhaal van de stad’ en de winnaar kan een betaalde opdracht op het gebied van urban fotografie tegemoetzien. Hier vind je meer informatie en kun je je foto’s uploaden.

Een duik in de camerageschiedenis

Ook al ben ik al jarenlang helemaal ‘bekeerd’ tot digitaal, stiekem vind ik oude camera’s veel leuker dan moderne. Liefhebbers van camerageschiedenis worden momenteel op hun wenken bediend. Niet alleen viert Nikon dit jaar z’n honderdjarig bestaan, getuige een speciale jubileumwebsite en speciale jubileummodellen van de D5 en de D500 op de CP+ (al is nog onzeker of die in de handel zullen komen). Ook kleine concurrent Pentax neemt met een Pentax History-site alvast een voorschot op het eeuwfeest, dat PentaxHistoryin 2019 zal plaatsvinden. Misschien ben ik bevooroordeeld omdat m’n eerste (analoge) spiegelreflex een Ricoh was en m’n tweede een Pentax, maar zelf denk ik dat het een zegen is dat Ricoh zich een aantal jaren geleden over het noodlijdende Pentax ontfermde. De introductie van nieuwe cameramodellen als de K-1 en de KP spreekt boekdelen!

Instagallery in teken van Beauty of Advertising

the-beauty-of-advertising-1De succesvolle Instagallery krijgt een vervolg. De eerste editie van dit platform voor getalenteerde Instagrammers stond in het teken van de kleur blauw. Nu komt er een vervolg, met ditmaal als thema The Beauty of Advertising. Meedoen kan tot en met 17 februari met de hashtags #TheBeautyOfAdvertising en #IGHgoesAdvertising. Check wel of je account op openbaar staat. Behalve op Instagram zal een selectie van de inzendingen ook op het kantoor van de organisator in hartje Amsterdam zijn te zien. Klik op ‘t logo voor meer informatie.

Instagram komt met ‘verdwijnende foto’s’

Disappearing Photos and Videos in Instagram Direct from Instagram on Vimeo.

Facebook-dependance Instagram heeft een nieuwe gimmick, namelijk een verdwijnende foto- en videofunctie binnen Instagram Direct. Foto’s die spontaan verdwijnen nadat ze zijn bekeken… kenden we dat niet van Snapchat…? Hoe dan ook: Instagram beveelt deze nieuwe optie aan om ‘alles wat je maar wilt’ te versturen, van foute grappen tot je slechtste selfies. Als dat maar goed gaat, want van Snapchat weten we dat ‘verdwijnen’ een relatief begrip kan zijn. Hoe dan ook: je krijgt – net als bij… – bericht als iemand een screenshot maakt of toch een replay weet te realiseren, en je kunt zulke berichten sowieso alleen maar aan je vaste achterban van volgers sturen – individueel of in groepsverband. Hier lees je meer, want dat filmpje…

PS: zou Zuckerberg Inc. zo’n racistisch filmpje over Sylvana Simons meteen gedeletet hebben en de plaatser hebben onthaald op een permaban, of valt zoiets onder hetzelfde laat-maar-waaien-regime als de live-uitzendingen van onthoofdingen waarop IS’ers hun fanboys en -girls buiten het kalifaat vergasten?

Fotoclouddienst na paar jaar uit de lucht

200 miljoen foto’s en video’s van de ene dag op de andere dakloos

Voor wie de cloud als de heilige graal voor permanente foto-opslag en -back-ups ziet, geeft het volgende stof tot nadenken. Clouddienst Picturelife, een jaar of vier in de lucht, trok onaangekondigd de stekker eruit, naar eigen zeggen wegens ‘a challenging economic environment‘ (vrij vertaald: omdat de tent verlies bleef draaien). Picturelife logoGelukkig zijn de gebruikers niet in één klap al hun foto’s en video’s kwijt. SmugMug stelt iedere Picturelife-klant in staat om met een gratis proefaccount twee weken lang zijn of haar Picturelife-spullen (voor zover nog aanwezig) te downloaden. Daarna kun je, met 50 procent korting in het eerste jaar, een SmugMug-account nemen, maar dat hoeft niet. Abonnementsgeld betaald aan Picturelife ben je kwijt.

De vraag is trouwens of SmugMug voor elke voormalige Picturelife-gebruiker het ideale alternatief is.

Instagram Stories: voor beeld dat niet blijft

Instagram krijgt de komende weken een nieuwe feature: Instagram Stories. Daarmee kun je foto’s en video’s delen in de vorm van een diashow, die na 24 uur weer letterlijk uit zicht verdwijnt (de vergelijking met Snapchat is al gemaakt). Instagram-StoriesZo kun je als je daar behoefte aan hebt alles en nog wat delen zonder dat je account uit z’n voegen barst. Je kunt ook kiezen met wie je je Stories wilt delen. Je volgers kunnen alleen reageren via Instagram Direct – geen reguliere reacties of likes ditmaal -, wat een nadeel zal zijn voor dwangmatige verzamelaars.