Categorie: "Tip van de week"

Tip van de week: negatief

3x-kip

Bij analoge fotografie wordt elk beeld vastgelegd als negatief (ook bij diafilm, maar dat ingewikkelde verhaal slaan we over). Waar veel licht op de film valt, wordt die na het ontwikkelen donker. Dus wit wordt zwart, en zwart wordt wit (transparant).

Tip van de week: nevel verwijderen… of niet?

Vandaag leek wel een prachtige voorjaarsdag, op de temperatuur na. Krokussen, narcissen en zelfs al jonge zwanen tegengekomen op de fiets (geen ‘jonge zwanen óp de fiets’, natuurlijk ;-) Dat kan nog vervelend worden als het later deze maand flink gaat vriezen…

PS_Nevel-verwijderen

Het licht was ook heel mooi, alleen werd het in de verte al snel nevelig. Dat hoeft overigens lang niet altijd een nadeel te zijn. Bij deze foto kun je in Photoshop het contrast verhogen met behulp van de regelaar Nevel verwijderen in Camera Raw (onder de tab Effectenfx).

Tip van de week: bewegingsonscherpte

Bewegingsonsch1

Eerder dit jaar hadden we het over onderwerpen die je eigenlijk beter kunt filmen dan fotograferen. Met name wanneer geluid en beweging van groot belang zijn, is de filmknop een voor de hand liggende optie. Beweging in beeld levert bij een foto namelijk ofwel wazige plaatjes op, ofwel die beweging wordt – wanneer de sluitertijd kort genoeg is – ‘bevroren’. Dan heb je bijvoorbeeld een wielrenner die lijkt stil te staan, of een hoogspringer die lijkt te zweven in de lucht. Dat kan heel mooi zijn (Pim Ras was en is er blijkens de Zilveren Camera-uitslag een meester in), maar het oogt vaak een beetje onnatuurlijk.

Soms is niks mis met een beetje beweging in beeld.

Tip van de week: de automatiek te slim af

Camera’s zijn zó slim geworden dat het bijna onmogelijk is om ze voor de gek te houden. Neem bijvoorbeeld de automatische witbalans (AWB). Pakweg vijftien jaar geleden stelde vooral kunstlicht die nog wel eens voor onoverkomelijke problemen. Dat resulteerde in hele rare kleuren, en dat was pech wanneer je uitsluitend in jpeg had gefotografeerd.

Dikke ochtendmist zette de AWB op het verkeerde spoor. Links de te blauwe automatische instelling (6200 Kelvin), rechts de veel hogere handmatige instelling die de werkelijkheid beter benadert (15000 Kelvin plus extra geelgroen).

Dikke ochtendmist zette de AWB op het verkeerde spoor. Links de te blauwe automatische instelling (6200 Kelvin), rechts de veel hogere handmatige instelling die de werkelijkheid beter benadert (15000 Kelvin plus extra groen).

Tegenwoordig zit de automatische witbalans er bij de meeste camera’s nog maar zelden echt naast.

Tip van de week: volg je onderwerp

Fuut1

Geduld is een schone zaak, óók in de fotografie. En hoe meer foto’s je maakt, hoe beter je kansen. Nu hoor ik al mensen terecht tegensputteren dat er meer foto’s worden gemaakt dan ooit. Zeker, maar bovenal met mobieltjes, en vaak zijn dat alles-of-niets-shots. Het kan vaak geen kwaad je wat langer vast te bijten in een onderwerp. De term ‘serie’ staat een beetje in een kwade reuk, wat deels aan de populariteit van conceptuele fotografie in kunstkennerskringen kan liggen. In het begin was conceptuele fotografie verfrissend en vernieuwend. Tegenwoordig komt het vaak neer op: leuk idee, jammer van de uitvoering.

Met bovenstaande foto van een fuut is niks mis, al is het evenmin veel bijzonders. Ik kwam het beestje gister tegen toen ik m’n weekendboodschappen deed, en toen had ik uiteraard geen camera met lange lens bij me.

Tip van de week: LUT’s

LUT_Sepia

Tot de nieuwe mogelijkheden van Luminar 2018 behoren de zogenaamde Lookup Tables of LUT’s. In de filmwereld zijn zulke LUT’s meer ingeburgerd dan in het fotografische jargon, maar in wezen is het niet zo heel ingewikkeld. Elke digitale kleurenfoto bestaat zoals bekend uit drie hoofdkleuren: R(ood), G(roen) en B(lauw). En elke pixel heeft een bepaalde waarde op een schaal van 0 (diepzwart) tot 255 (spierwit) voor ieder van die drie kleuren. LUT Mapping wil zeggen dat elke RGB-waarde van de oorspronkelijke foto volgens een bepaald stramien, vastgelegd in zo’n Lookup Table, wordt omgezet naar een nieuwe waarde.

Wat je daarmee kunt..? Met zo’n LUT kun je bijvoorbeeld heel simpel een oude filmemulsie met een specifieke kleurweergave nabootsen.

Tip van de week: winterwild

Winterwild1

In tijden dat het voedsel voor dieren schaars is, is het goed jagen. Dat geldt voor de jager met de camera net zo goed als voor de jager met het geweer (driemaal raden wat mijn voorkeur heeft). De reeën en herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen zijn bovendien wel wat gewend, al wordt er – helaas, anders zou het hele terrein worden kaalgevreten – daadwerkelijk op ze gejaagd en al hebben ook zij (zoals alle wilde dieren) een bepaalde ‘vluchtafstand’.

Je ontkomt dus niet aan een langere telelens of telezoom. Doordat de dieren zich graag in de boszoom of het struikgewas ophouden, heb je al snel last van obstakels in beeld, zoals takken.

Tip van de week: gebruik die filmknop

Iets is “niet te filmen”, werd vroeger nogal eens gezegd van absurde situaties. Maar er zijn minstens evenveel onderwerpen die niet goed te fotograferen zijn. Voor veel fotografen is de filmknop van de camera onontgonnen gebied. En dat is heel jammer, Vwerk18_RHwant niet alleen compact- en systeemcamera’s maar ook spiegelreflexen zetten tegenwoordig filmprestaties neer waar ze in het videotapetijdperk steil van achterover zouden zijn geslagen.

Neem vuurwerk. Een goede vuurwerkfoto maken is een kwestie van timing én geluk. Je moet niet te kort belichten (want dan is er te weinig spektakel in beeld), maar ook niet te lang (want dan wordt de foto, zoals hier, te licht én te ‘rommelig’).

Tip van de week: 256 tinten grijs

Op een grauwe dag als vandaag kun je twee dingen doen als je foto’s onder bestaand licht eveneens wat grijs en somber uitvallen. Je kunt de kleurverzadiging flink opschroeven en de witbalans warmer zetten om een zonnetje na te bootsen dat er niet was. Of je kunt juist voor het andere uiterste gaan, en het grijs weergeven met grijstinten.

DSCF0161zw_w

In wezen bestaan er nauwelijks echte zwart-witfoto’s: bij puur zwart-wit moet je eerder denken aan lijntekeningen. Zogenaamde zwart-witfoto’s zijn opgebouwd uit nuances van grijs.