Categorie: "Tip van de week"

Tip van de week: de ins & outs van beeldstabilisatie

Bldstab1Er zijn van die dingen die je pas mist wanneer je ze niet hebt. Een daarvan is beeldstabilisatie. Sommige merken claimen
tegenwoordig een ‘winst’ van meer dan zes stops. Aangezien elke stop neerkomt op een verdubbeling van de sluitertijd, betekent dit dat je in plaats van met 1/60 seconde nog met een volle seconde scherpe foto’s uit de hand moet kunnen maken. Althans… in theorie. We lopen langs de belangrijkste aandachtspunten.

  • Er zijn twee verschillende systemen voor beeldstabilisatie: optische stabilisatie (in het objectief) en sensorstabilisatie (in de camerabody).

Tip van de week: let op het licht

Licht_1Twee foto’s, vanaf praktisch dezelfde plek en vanuit praktisch hetzelfde standpunt (een paar meter verderop, vooral te zien aan de ‘verschuiving’ van de boten en het gebouw in aanbouw op de achtergrond). Gemaakt van hetzelfde onderwerp, met slechts anderhalve minuut tussenruimte. In Adobe Camera Raw door de standaardontwikkeling gehaald, dus ook daar zit het verschil niet in. Bij de eerste foto overheerste priemend fel najaarszonlicht. Daardoor steekt het witte gebouw fel af tegen de donkere omgeving en de dreigende lucht.

Tip van de week: Photoshop CC 2018 in vogelvlucht

Behalve Lightroom ‘Classic’, dat slechts een bescheiden aantal verbeteringen kent ten opzichte van de voorlaatste versie, OngevraagdeReclameBridgekregen ook Photoshop en bestandenbrowser Bridge een update. Bridge CC is net als Lightroom merkbaar vlotter geworden, met name met z’n voorvertoningen. Voor het overige valt op dat Adobe z’n eigen bijverdiensten (zoals Adobe Stock) ongevraagd een steeds prominentere plaats in de interface toebedeelt.

Photoshop CC 2018 ging bij het ten eerste male opstarten eerst tweemaal over de kop, maar dat kan ook aan het krakkemikkige barrel uit Cupertino, dat na nog geen drie jaar al ernstige ouderdomskwalen begint te vertonen, liggen.

Tip van de week: Adobe or not Adobe?

CCINST1Adobe or not Adobe, zal menig Photoshop- en vooral Lightroom-gebruiker zich deze dagen afvragen… Met name voor gebruikers van de koopversie van Lightroom is deze vraag actueel, nu vrijwel zeker is dat dit alternatief voor een Creative Cloud-abonnement tot uitsterven is gedoemd (in strijd met eerdere toezeggingen van Adobe). Je zou natuurlijk die oude versie tot in lengte van dagen kunnen gebruiken, want hij is van jou. Maar wanneer Adobe geen updates meer uitbrengt, is de kans groot dat je vastloopt zodra je een nieuwe camera koopt die niet wordt ondersteund. Of een nieuw besturingssysteem in gebruik neemt.

Tip van de week: 50 mm

Aan een vaste 50 mm heb je op een APS-C-body een prima portrettele.

Aan een vaste 50 mm heb je op een APS-C-body een prima portrettele.

Toen de eerste betaalbare APS-C-spiegelreflexen op de markt verschenen, beleefde de 50 mm ‘standaardlens’ een heuse revival. Door de cropfactor van 1,5 of 1,6x haalde je namelijk nieuw of tweedehands voor een spotprijs een prima portretlens in huis, met een effectieve brandpuntsafstand van 75-80 mm. Met de groeiende populariteit van full-frame dreigde de 50 mm weer even in ongenade te vallen, maar toch blijven veel gebruikers hun standaardlens trouw. Getuige ook het feit dat bijna alle merken de afgelopen jaren nieuwe of vernieuwde versies op de markt hebben gebracht. Vaak overigens voor flink hogere prijzen.

Waarom de 50 mm zo populair blijft, is niet moeilijk te raden. Zowel op je full-framecamera als op een APS-C-body is het een prima bruikbare brandpunt, zij het in het laatste geval met een kleinere beeldhoek. De objectieven zijn compact en licht, van goede tot uitstekende optische kwaliteit en lichtsterk. En niet in de laatste plaats: de goedkopere uitvoeringen zijn uiterst betaalbaar.

Tip van de week: dynamisch bereik

Een paar weken geleden hadden we het in deze rubriek over ‘stops’. Nog zo’n fotografische krachtterm is ‘dynamisch bereik’. De Nikon D850 heeft z’n eerste plaats bij DxOMark (zie de vorige post) niet in de laatste plaats te danken aan z’n dynamisch bereik van bijna vijftien stops. Ter vergelijking: een wat oudere camera met een kleinere sensor haalt er vaak maar tien of elf. Full-frame- en middenformaatcamera’s zijn momenteel zo populair omdat ze behalve een hogere sensorresolutie ook een groter dynamisch bereik kunnen leveren.

Heel simpel samengevat geeft het dynamisch bereik het maximale verschil weer tussen het diepste zwart en het helderste wit dat een camera in één beeld kan weergeven.

Tip van de week: de beginselen van beeldbewerking

Met de zomervakantie achter de rug en de donkere dagen in het verschiet neemt menigeen weer ’s avonds of in het weekend plaats achter de computer om de oogst van de afgelopen maanden te bewerken. Een paar tips om tijd te besparen en ergernissen te voorkomen.

Maak altijd een back-up. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. En wel voordat je foto’s gaat weggooien of bewerken.

HIstogramInhetOogHou altijd je histogram in het oog, zeker bij ingrijpende kleurbewerkingen. Als dat opeens grote uitschieters gaat vertonen of juist als een pudding in elkaar zakt, is de kans groot dat je de boel forceert.

Werk zo veel mogelijk non-destructief.

Tip van de week: het gezicht van de herfst

Na een zeer wisselvallige zomer is de meteorologische herfst weer begonnen, en bij velen staat die laag aangeschreven als fotografisch seizoen. Nu is dat wel een beetje begrijpelijk, want in de lente komt alles in bloei wat in de herfst vervolgens weer afsterft. Terwijl de zomer bekendstaat om zon, zee en vakantiepret, en de winter om sneeuw. Maar hoe vaak hebben we eigenlijk sneeuw gezien in deze contreien, de afgelopen jaren…?

Ook de herfst kent vele fotogenieke kanten, niet in de laatste plaats dankzij de warme tinten (mede met dank aan de laagstaande en vroeger ondergaande zon). Een paar tips:

Tip van de week: stops, diafragmawaarden en sluitertijden

Wat betekent 'ruim vier stops winst' bij beeldstabilisatie eigenlijk...? Foto: Nikon

Wat betekent ‘ruim vier stops winst’ bij beeldstabilisatie eigenlijk…? Foto: Nikon

Sommige fotografische begrippen werken voor nieuwkomers eerder verwarrend dan verduidelijkend. Vooral als ze ook nog eens in een andere betekenis dan de oorspronkelijke worden gebruikt. Een voorbeeld is ‘stops’. Nikon zegt bijvoorbeeld dat je dankzij de VR-beeldstabilisatie in de nieuwe 70-300 mm telezoom kunt “fotograferen met sluitertijden die tot 4,5 stops langer zijn dan anders mogelijk zou zijn”, en filterfabrikanten hebben het over grijsfilters die bijvoorbeeld vier stops licht tegenhouden. Ook bij belichtingscorrecties wordt vaak gesproken van ‘stops’.