Categorie: "Tip van de week"

Tip van de week: houd je hardware in topconditie

Die lente wil maar niet echt doorzetten, dus het fotograferen schiet er wel eens bij in. Het is een gegeven dat fotoapparatuur niet alleen slijt door gebruik, maar ook achteruitgaat door niet-gebruik. Camera-accu’s en oplaadbare batterijen die regelmatig worden bijgeladen, moeten af en toe helemaal worden ontladen, anders loopt de capaciteit op den duur terug. Er zijn speciale laadapparaten die dat ontladen voor hun rekening kunnen nemen.

Ook tijdens de fotografische winterstop is het een goede zaak om je camera af en toe ter hand te nemen. 

Tip van de week: freeze!

Beweging bevriezen is juist met zulk guur winterweer als vandaag geen koud kunstje. De lage temperaturen werken (t)rillingsonscherpte in de hand en de harde wind werkt ook niet echt mee. Een paar fotohandschoenen en beeldstabilisatie helpen de schade beperken, maar die doen weer niets tegen bewegende onderwerpen.

Als je zoals hier het water van de ijsfontein wilt ‘bevriezen’ (dus als scherpe druppels wilt vastleggen), heb je een korte sluitertijd nodig. In eerste instantie stond de camera op Auto ISO. En omdat er op zich ruimschoots voldoende licht was, leverde dat een sluitertijd op van 1/400 seconde bij ISO 200. Best kort, maar niet kort genoeg. Een groter diafragma (lagere F-waarde) was geen optie vanwege de gewenste scherptediepte.

Tip van de week: dramatiek in zwart-wit

De voormalige Hoogovens, tegenwoordig Tata Steel, in IJmuiden. Best fotogeniek in het lentezonnetje: die enorme rookpluimen tegen een wolkenlucht. Toch vinden veel mensen dat zo’n onderwerp beter tot z’n recht komt in zwart-wit.

Bij de foto’s bovenaan is de omzetting naar zwart-wit gedaan tijdens de raw-conversie.

Tip van de week: richtgetal

Bij flitsers zie je vaak een ‘richtgetal’ staan. Bij de afgelopen week aangekondigde Canon Speedlite 470EX-AI is dat 47. Maar wat zegt dat richtgetal nu precies en wat kun je ermee?

In wezen is een richtgetal een aanduiding voor het maximale flitsvermogen, die nog uit de dagen van de flitslampjes voor eenmalig gebruik stamt. Toen er nog geen TTL-flitsbelichting bestond, gebruikte je het richtgetal om het in te stellen diafragma te berekenen. Deel het richtgetal door de afstand tussen flitser en onderwerp, en je krijgt het benodigde diafragma. Met een flitser met richtgetal 40 kom je op 10 meter afstand dus uit op F 4.

Tip van de week: negatief

Bij analoge fotografie wordt elk beeld vastgelegd als negatief (ook bij diafilm, maar dat ingewikkelde verhaal slaan we over). Waar veel licht op de film valt, wordt die na het ontwikkelen donker. Dus wit wordt zwart, en zwart wordt wit (transparant).

Tip van de week: nevel verwijderen… of niet?

Vandaag leek wel een prachtige voorjaarsdag, op de temperatuur na. Krokussen, narcissen en zelfs al jonge zwanen tegengekomen op de fiets (geen ‘jonge zwanen óp de fiets’, natuurlijk Dat kan nog vervelend worden als het later deze maand flink gaat vriezen…

Het licht was ook heel mooi, alleen werd het in de verte al snel nevelig. Dat hoeft overigens lang niet altijd een nadeel te zijn. Bij deze foto kun je in Photoshop het contrast verhogen met behulp van de regelaar Nevel verwijderen in Camera Raw (onder de tab Effectenfx).

Tip van de week: bewegingsonscherpte

Eerder dit jaar hadden we het over onderwerpen die je eigenlijk beter kunt filmen dan fotograferen. Met name wanneer geluid en beweging van groot belang zijn, is de filmknop een voor de hand liggende optie. Beweging in beeld levert bij een foto namelijk ofwel wazige plaatjes op, ofwel die beweging wordt – wanneer de sluitertijd kort genoeg is – ‘bevroren’. Dan heb je bijvoorbeeld een wielrenner die lijkt stil te staan, of een hoogspringer die lijkt te zweven in de lucht. Dat kan heel mooi zijn (Pim Ras was en is er blijkens de Zilveren Camera-uitslag een meester in), maar het oogt vaak een beetje onnatuurlijk.

Soms is niks mis met een beetje beweging in beeld.

Tip van de week: de automatiek te slim af

Camera’s zijn zó slim geworden dat het bijna onmogelijk is om ze voor de gek te houden. Neem bijvoorbeeld de automatische witbalans (AWB). Pakweg vijftien jaar geleden stelde vooral kunstlicht die nog wel eens voor onoverkomelijke problemen. Dat resulteerde in hele rare kleuren, en dat was pech wanneer je uitsluitend in jpeg had gefotografeerd.

Dikke ochtendmist zette de AWB op het verkeerde spoor. Links de te blauwe automatische instelling (6200 Kelvin), rechts de veel hogere handmatige instelling die de werkelijkheid beter benadert (15000 Kelvin plus extra groen).

Tegenwoordig zit de automatische witbalans er bij de meeste camera’s nog maar zelden echt naast.

Tip van de week: volg je onderwerp

Geduld is een schone zaak, óók in de fotografie. En hoe meer foto’s je maakt, hoe beter je kansen. Nu hoor ik al mensen terecht tegensputteren dat er meer foto’s worden gemaakt dan ooit. Zeker, maar bovenal met mobieltjes, en vaak zijn dat alles-of-niets-shots. Het kan vaak geen kwaad je wat langer vast te bijten in een onderwerp. De term ‘serie’ staat een beetje in een kwade reuk, wat deels aan de populariteit van conceptuele fotografie in kunstkennerskringen kan liggen. In het begin was conceptuele fotografie verfrissend en vernieuwend. Tegenwoordig komt het vaak neer op: leuk idee, jammer van de uitvoering.

Met bovenstaande foto van een fuut is niks mis, al is het evenmin veel bijzonders. Ik kwam het beestje gister tegen toen ik m’n weekendboodschappen deed, en toen had ik uiteraard geen camera met lange lens bij me.