Categorie: "Fotojournalistiek"

Doodstraf geëist tegen Egyptische fotojournalist

freeshawkan_VZG

Dat je als reportagefotograaf in diverse landen je leven niet zeker bent, is bekend. Nog triester is dat je ook vaak niet veilig meer bent voor de autoriteiten. In Egypte is onlangs de doodstraf geëist tegen de jonge Egyptische fotojournalist Mahmoud Abou Zeid alias Shawkan, omdat die in 2013 in opdracht van een buitenlands fotoagentschap de protesten tegen de regering versloeg in Caïro. Shawkan zit sindsdien met honderden anderen vast.

Klik op de banner voor meer informatie op de site van Verslaggevers Zonder Grenzen (RSF). Op de persvrijheidsranglijst die deze organisatie heeft samengesteld, bungelt Egypte in de onderste regionen, maar veelzeggend genoeg nog boven landen als Iran, Syrië en – jawel – China. Helemaal onderaan prijkt Noord-Korea.

Jeroen Oerlemans in de Kunsthal

Jeroen Oerlemans, Libië- Tripoli, 9 augustus 2011. © Jeroen Oerlemans Foundation

Jeroen Oerlemans, Libië- Tripoli, 9 augustus 2011. © Jeroen Oerlemans Foundation

Bij weinig fotografen heeft de term ‘retrospectief’ zo’n schrijnende bijklank als bij Jeroen Oerlemans. De diverse malen onderscheiden reportagefotograaf met een scherp oog én een warm hart kwam ruim een jaar geleden om het leven tijdens de uitoefening van zijn beroep én zijn passie, toen hij in Libië dodelijk werd getroffen door de kogel van een sluipschutter, naar alle waarschijnlijkheid uit de gelederen van IS.

Zijn levensgezellin Boes Hogewind heeft een tentoonstelling met zijn werk samengesteld, die vanaf heden tot begin maart is te zien in de Kunsthal in Rotterdam. Uit de foto’s spreekt, behalve een groot gevoel voor esthetiek en compositie, bovenal een grote betrokkenheid bij de situaties die hij vastlegde met zijn camera. Van hongersnood via rampplek (de MH17) tot oorlogsgebied, Oerlemans stond er letterlijk en figuurlijk middenin.

De Kunsthal in het Rotterdamse Museumpark aan de Westzeedijk is van dinsdag t/m zaterdag geopend van 10 tot 5, en op zondag van 11 tot 5.

Zilveren Camera 2017 vrijdag van start

CZCVanaf 1 december kun je weer inzenden voor de Zilveren Camera, of Canon Zilveren Camera zoals het beestje tegenwoordig heet. Je hebt de tijd tot 3 januari, en hou rekening met de bijzonder strenge voorschriften voor beeldbewerking – geen overbodige luxe in de fotojournalistiek in een tijd dat de alternatieve feiten over elkaar heen buitelen. Naast een nieuwe prijs voor storytelling komt er deze editie ook een Paul Peters Fotoprijs voor sociaal geëngageerde fotografie, ingesteld door de SP en vernoemd naar de onlangs overleden ‘huisfotograaf’, die wordt toegekend door een aparte, onafhankelijke jury.

Ga liever boeven vangen…

“Ga liever boeven vangen”, dat was vroeger zo’n beetje het ergste wat je als politieagent naar je hoofd kon krijgen. Geen “k.k.homo” of andere ongetwijfeld goedbedoelde koosnaampjes, geen stoeptegels, geen molotovcocktails. Om maar te zwijgen van het echt grove geweld uit de loop van terroristen en zware jongens. En als je je zelf niet exact aan de regeltjes houdt, ga je nat voor de rechter.

Dus ik begrijp het wel een béétje dat de dames en heren in uniform de pottenkijkers van de pers af en toe beu zijn. Maar da’s natuurlijk nog geen excuus om een persfotograaf die ogenschijnlijk gewoon z’n werk doet, in de cel te smijten en z’n geheugenkaartje in beslag te nemen.

Het Grote Oorlogsfotografie College

HC_NPOnder weinig hoopvolle omstandigheden vindt vanaf donderdag 21 september, de Internationale Dag van de Vrede, in Den Haag voor de vierde keer het Just Peace festival plaats. Op vrijdag de 22e organiseren het Haagsch College en PictureThis in Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag in dit verband Het Grote Oorlogsfotografie College. Sprekers zijn Lars Boering, directeur van World Press Photo, en Eddy van Wessel, die als fotograaf in conflictgebieden zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Het programma duurt van half acht tot half tien ‘s avonds en de reguliere toegangsprijs is € 12,50. Hier vind je meer informatie en kun je kaarten bestellen.

Tarieven in fotojournalistiek verder onder druk

Onlangs hielden de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVF) en de overkoepelende Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) een onderzoek naar de (financiële) positie van fotojournalisten. De uitkomsten zijn tamelijk verontrustend: ruim 40 procent van de bijna honderd deelnemers denkt dat ze niet van de inkomsten uit opdrachtfotografie kunnen blijven leven. logo-nvf-Dit komt door zowel minder opdrachten als steeds lagere tarieven. Eén op de drie ondervraagden verwacht dit jaar een lagere omzet dan vorig jaar. Toch denken de meesten van hen niet aan een ander beroep. Onder de noemer Ja, Journalistiek heeft een prijs gaan de NVF en de NVJ lobbyen voor betere tarieven.

In memoriam Dolf Toussaint

Dolf Toussaint: Straatbeeld Parijs - marktvrouw in de buurt van Les Halles, 1968. © Nationaal Archief/Fotoarchief Dolf Toussaint

Dolf Toussaint: Straatbeeld Parijs – marktvrouw in de buurt van Les Halles, 1968. © Nationaal Archief/Fotoarchief Dolf Toussaint

Morgen, dinsdag de 20e, is het exact een week geleden dat persfotograaf Dolf Toussaint overleed. De in 1924 geboren Toussaint was een markante persoonlijkheid, een geëngageerd fotograaf en bovenal een keiharde werker, die eigenlijk altijd zijn camera paraat had en vanaf 1960 zo’n vier decennia lang actief was in binnen- en buitenland voor opdrachtgevers als de Volkskrant, Het Parool en Vrij Nederland. Zijn levensmotto, vastleggen “voordat het te laat was”, was al zichtbaar in zijn eerste grote fotoproject, over de veranderende wereld van de naoorlogse Jordaan. Met zijn foto’s van de politiek stond hij aan de wieg van de parlementaire fotografie zoals we die nu kennen.

Dolf Toussaint is 92 jaar geworden. Zijn fotografische nalatenschap is sinds 2016 veiliggesteld in het Nationaal Archief in Den Haag en het Stadsarchief Amsterdam, dat komend jaar een tentoonstelling aan hem zal wijden.

Magnum trekt steun van buitenaf aan

Magnum Photos, het legendarische fotopersbureau voor fotografen door fotografen, kondigt aan dat het voor het eerst in z’n bestaan investeerders van buitenaf aantrekt. Volgens CEO David Kogan is dit noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het 70-jarige Magnum – met legendarische fotografen als Robert Capa, Henri Cartier-Bresson en Steve McCurry – de honderd haalt. MagnumLogoIn feite zou er niet zo heel veel veranderen: de fotografen blijven binnenshuis de baas. Villamedia weet echter te melden dat niet iedereen even blij is met deze stap, en dat ten minste één Magnum-fotograaf om die reden is afgehaakt.

Onderwijl lijkt concentratie in de multimediamarkt nog steeds de trend.

NVF start onderzoek naar positie fotojournalisten

Met de discussie over ‘krokettenprijzen’ nog vers in het geheugen is het duidelijk dat het momenteel in de fotojournalistiek geen vetpot is. Daarom is de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVF), illustratie-oranjehet zusje van de NVJ, een onderzoek gestart naar ‘de positie en toekomst van fotojournalisten’ – ook om beter te kunnen inschatten aan wat voor ondersteuning de doelgroep behoefte heeft. Hoe meer fotojournalisten meedoen, hoe beter: het invullen van de vragenlijst kost ongeveer acht minuten en die lijst vind je hier.

Nieuwe fase in manipulatie nieuwsfoto’s?

De controverse over ‘shoppen’ bij nieuwsfoto’s en fotoreportages lijkt een nieuwe fase ingegaan. De bekende en meermaals bekroonde jonge multimediajournalist Souvid Datta werd er onlangs op betrapt dat hij een persoon op een oude foto van Mary Ellen Mark, een grootheid die een paar jaar geleden nog werd gelauwerd bij de Sony World Photography Awards voor haar Outstanding Contribution to Photography, gespiegeld en wel in zijn eigen foto had gemonteerd.