Categorie: "analoog"

Wegwerpcamera’s en directklaarfotografie met een roze bril

bundled_sufcsTerwijl de digitale fotowereld bij vlagen net zo snel lijkt af te kalven als de Turkse democratie en zich de laatste tijd voornamelijk kenmerkt door prijsverhogingen, bruist, broeit en bubbelt het in Analogië als nimmer tevoren. Lomography.com beleeft de wedergeboorte van de wegwerpcamera – tactisch Simple Use Film Camera gedoopt, maar het blijft een milieuramp in zakformaat. Verkrijgbaar met naar keus 36 opnames zwart-wit-, kleuren- of LomoChrome Purple-film, waarbij de ingebouwde flitser van beide laatstgenoemde varianten is voorzien van drie kleurenfilters. Als je niet kunt kiezen, kun je ook alle drie de cameraatjes tegelijk bestellen.

In de voorjaarscollectie van onze landgenoten van Impossible is roze het nieuwe wit, blijkens de Black & Pink directklaarfilm in de Duochrome-collectie. De film past zowel in Polaroid 600-camera’s als in de eigen I-1.

Eerste editie Lomography Photo Awards groot succes

LPAWie zich nog mocht afvragen of analoog populair is, de eerste editie van de TEN AND ONE Annual Lomography Photo Awards leverde meteen bijna 115.000 inzendingen op uit 76 landen. Zoals de naam al laat doorschemeren, kent deze wedstrijd tien categorieën, waaronder NatureDocumentary & Travel en natuurlijk Black & White. Bij Lomography doen ze alles anders, dus elke categorie leverde tien winnaars op, die allemaal een speciaal voor hen gemaakte camera krijgen. Elf van de 110 zullen door het toeval worden aangewezen voor een week in de hoofdstad van Lomography Wenen.

Hier vind je de winnaars en hun beelden, enne: de inzendtermijn voor de editie 2017 is nu al begonnen!

Sony brengt analoge Alpha-spiegelreflex uit

Terwijl de digitale-cameraverkopen gestaag teruglopen, valt er goed geld te verdienen met analoog. Het is dus niet zo gek dat Sony, de enige van de vier overgebleven spiegelreflexfabrikanten zonder analoog verleden (Sony nam ruim tien jaar geleden de cameradivisie over van Minolta), probeert daarvan mee te profiteren met een analoge kleinbeeldversie van de A99 II full-frame DSLR. Net als het SonyA99Fdigitale origineel heeft de vandaag aangekondigde A99 F een vaste, halfdoorlatende spiegel (Translucent Mirror), waardoor de sensor of film iets minder licht krijgt maar je wél altijd zoekerbeeld hebt. De Sony A99 F heeft een ‘ouderwetse’ optische reflexzoeker in plaats van een elektronische. Je hebt dus geen Live View-beeld, en uiteraard ontbreekt ook het scherm op de achterkant. Wel heeft de A99 F automatisch filmtransport voor en terug (maximaal 3,5 bps).

Sony is overigens niet de eerste met zo’n vaste-spiegelconstructie: ruim vijftig jaar (!) geleden had de Canon Pellix de primeur. De A99 F moet nog voor de zomer daadwerkelijk op de markt komen. De exacte prijs is nog niet bekend, maar vermoedelijk wordt de ‘F’ wat goedkoper dan z’n digitale broer.

Naschrift: menigeen zal het al vermoed hebben, maar dit was ‘fake news’ – pardon: ‘alternatieve feiten’ – in het kader van 1 april! Maar de Pellix bestond echt!

Nieuwe directklaarcamera van Fujifilm

mini9_LIME_GREEN_02Op webfora deden wilde geruchten de ronde over een hybride analoge/digitale camera, maar de zojuist geïntroduceerde Fujifilm instax mini 9 blijkt een gewone directklaarcamera. Wél nieuw zijn de vijf frisse kleuren, de selfie-spiegel naast de lens en een close-uplens waarmee je tot op 35 centimeter afstand van je onderwerp kunt komen. De belichting is halfautomatisch; een high-key modus zorgt desgewenst voor lichtere plaatjes. De instax mini 9 werkt met Fujifilm instax mini-filmpatronen; de adviesprijs is op dit moment nog niet bekend.

Directklaarcamera met ultragroothoeklens

MagellanDe Lomo’Instant-familie van directklaarcamera’s heeft er een nieuw lid bij. De Automat Glass heeft, zoals de naam al laat doorschemeren, een glazen ultragroothoeklens met een brandpuntsafstand van 38 mm (21 mm omgerekend naar full-frame). Het objectief is met een grootste diafragmaopening van F 4,5 ook nog eens lekker lichtsterk, en multicoating en automatische belichting moeten onder alle omstandigheden garant staan voor mooie plaatjes. De kortste instelafstand bedraagt 30 centimeter, voor indringende close-ups. De camera werkt met Fujifilm Instax mini-film. De Lomo’Instant Automat Glass in Magellan-uitvoering wordt waarschijnlijk leverbaar in april en gaat 189 euro kosten, inclusief diverse voorzetlenzen en andere accessoires, waaronder een lensdop die ook dienstdoet als afstandsbediening. Als je ‘m nu al bestelt, krijg je er gratis een setje kleurenfilters en een riempje bij.

Impossible in zee met Eley Kishimoto

Opnieuw blijkt maar weer dat analoog het nieuwe digitaal is, want directklaarcamera- en -filmfabrikant Impossible is een samenwerkingsverband aangegaan met het hippe Britse designmerk Eley Kishimoto. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van ze gehoord, maar mijn hipheid… enfin. Het resultaat is een zwart-witfilm voor Polaroid 600- en de eigen I-1-camera’s die voorzien is van een grafisch zwart-witpatroon Impossible-EKwaar anders een saai wit randje zit. Deze speciale ‘Flash’-editie ziet er inderdaad gelikt uit, en hij is nog nauwelijks duurder ook dan de gewone zwart-witfilm. Bij Polaroid zullen ze spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze hun laatste fabriek aan de Nederlanders hebben overgedaan, en als Nederland na de verkiezingen in het kielzog van de Britten besluit uit de EU te stappen, hebben we in elk geval nog iets gemeenschappelijks…

Je films overal ontwikkelen met LAB-BOX

LAB-BOXEen praktisch probleem bij analoge fotografie is vanouds dat je films ontwikkeld moeten worden. Liefst niet al te lang na belichting, en altijd in het pikkedonker. Zeker op reis kan dat wel eens lastig zijn. Het Kickstarter-project LAB-BOX van het Italiaanse ars-imago zou de oplossing kunnen zijn. Een ontwikkeltank voor kleinbeeld- én rolfilm, zwart-wit en indien je de temperatuur in eigen hand hebt ook kleur. Bij daglicht te laden, en – ook heel belangrijk onderweg – licht van gewicht (700 gram) en bescheiden van afmetingen. Met een vanafprijs van zo’n 100 euro is de ontwikkeltank ook niet te duur.

ONDU Mk II: de pinholecamera evolueert

ondu_35mm_pano_front_openZelfs de pinhole- of gaatjescamera ontsnapt niet aan de technische vooruitgang, blijkens de ONDU Mark II-serie van Lomography.com. Tot de technologische vernieuwingen ten opzichte van de eerste generatie behoren een stoppertje voor de ‘guillotinesluiter’ om trillingsonscherpte tegen te gaan en een waaierpatroon op de bovenkant dat de beeldhoek aangeeft (alleen horizontaal, natuurlijk, dus misschien krijgt een toekomstige Mark III wel een heuse raamzoeker…). Met een vanafprijs van 120 euro is de van hout gemaakte en in verschillende (opname)formaten verkrijgbare ONDU Mark II wel een stukje duurder dan z’n voorganger, en in dat opzicht zitten analoog en digitaal weer helemaal op één lijn.

Terug van weggeweest: Kodak Ektachrome

2017 belooft alvast een goed jaar te worden voor analoge fotografie. Na een paar jaar afwezigheid komt de legendarische Kodak Ektachrome diafilm eind EKTACHROMEdit jaar opnieuw op de markt, zowel voor filmers als voor fotografen – in rolletjes van 36 kleinbeeldopnamen. Die laatste variant wordt uitgebracht door het onafhankelijke Kodak Alaris, onder het label Kodak Professional Ektachrome. Nu nog Kodachrome in de rebound, en mijn analoge vingers gaan ook weer jeuken…

Nieuw instax-formaat: hip to be square

Volgend jaar brengt Fujifilm een nieuw directklaarformaat uit: instax SQUARE. Met een beeldmaat van 62 x 62 millimeter zit het tussen beide huidige instax-formaten in. Instax-SquareVierkante foto’s zijn populairder dan ooit (Instagram! Hoewel het daar inmiddels geen verplicht nummer meer is…), en hoewel Polaroid in een grijs verleden ook met vierkante formaten werkte, waren instax-foto’s altijd rechthoekig. Nu speelt Fujifilm dus in op deze trend. Naast een nieuwe film komt er ook een bijpassende camera. Hier een voorproefje.