Categorie: "analoog"

Directklaarcamera met ultragroothoeklens

De Lomo’Instant-familie van directklaarcamera’s heeft er een nieuw lid bij. De Automat Glass heeft, zoals de naam al laat doorschemeren, een glazen ultragroothoeklens met een brandpuntsafstand van 38 mm (21 mm omgerekend naar full-frame). Het objectief is met een grootste diafragmaopening van F 4,5 ook nog eens lekker lichtsterk, en multicoating en automatische belichting moeten onder alle omstandigheden garant staan voor mooie plaatjes. De kortste instelafstand bedraagt 30 centimeter, voor indringende close-ups. De camera werkt met Fujifilm Instax mini-film. De Lomo’Instant Automat Glass in Magellan-uitvoering wordt waarschijnlijk leverbaar in april en gaat 189 euro kosten, inclusief diverse voorzetlenzen en andere accessoires, waaronder een lensdop die ook dienstdoet als afstandsbediening. Als je ‘m nu al bestelt, krijg je er gratis een setje kleurenfilters en een riempje bij.

Impossible in zee met Eley Kishimoto

Opnieuw blijkt maar weer dat analoog het nieuwe digitaal is, want directklaarcamera- en -filmfabrikant Impossible is een samenwerkingsverband aangegaan met het hippe Britse designmerk Eley Kishimoto. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van ze gehoord, maar mijn hipheid… enfin. Het resultaat is een zwart-witfilm voor Polaroid 600- en de eigen I-1-camera’s die voorzien is van een grafisch zwart-witpatroon waar anders een saai wit randje zit. Deze speciale ‘Flash’-editie ziet er inderdaad gelikt uit, en hij is nog nauwelijks duurder ook dan de gewone zwart-witfilm. Bij Polaroid zullen ze spijt als haren op hun hoofd hebben dat ze hun laatste fabriek aan de Nederlanders hebben overgedaan, en als Nederland na de verkiezingen in het kielzog van de Britten besluit uit de EU te stappen, hebben we in elk geval nog iets gemeenschappelijks…

Je films overal ontwikkelen met LAB-BOX

Een praktisch probleem bij analoge fotografie is vanouds dat je films ontwikkeld moeten worden. Liefst niet al te lang na belichting, en altijd in het pikkedonker. Zeker op reis kan dat wel eens lastig zijn. Het Kickstarter-project LAB-BOX van het Italiaanse ars-imago zou de oplossing kunnen zijn. Een ontwikkeltank voor kleinbeeld- én rolfilm, zwart-wit en indien je de temperatuur in eigen hand hebt ook kleur. Bij daglicht te laden, en – ook heel belangrijk onderweg – licht van gewicht (700 gram) en bescheiden van afmetingen. Met een vanafprijs van zo’n 100 euro is de ontwikkeltank ook niet te duur.

ONDU Mk II: de pinholecamera evolueert

Zelfs de pinhole- of gaatjescamera ontsnapt niet aan de technische vooruitgang, blijkens de ONDU Mark II-serie van Lomography.com. Tot de technologische vernieuwingen ten opzichte van de eerste generatie behoren een stoppertje voor de ‘guillotinesluiter’ om trillingsonscherpte tegen te gaan en een waaierpatroon op de bovenkant dat de beeldhoek aangeeft (alleen horizontaal, natuurlijk, dus misschien krijgt een toekomstige Mark III wel een heuse raamzoeker…). Met een vanafprijs van 120 euro is de van hout gemaakte en in verschillende (opname)formaten verkrijgbare ONDU Mark II wel een stukje duurder dan z’n voorganger, en in dat opzicht zitten analoog en digitaal weer helemaal op één lijn.

Terug van weggeweest: Kodak Ektachrome

2017 belooft alvast een goed jaar te worden voor analoge fotografie. Na een paar jaar afwezigheid komt de legendarische Kodak Ektachrome diafilm eind dit jaar opnieuw op de markt, zowel voor filmers als voor fotografen – in rolletjes van 36 kleinbeeldopnamen. Die laatste variant wordt uitgebracht door het onafhankelijke Kodak Alaris, onder het label Kodak Professional Ektachrome. Nu nog Kodachrome in de rebound, en mijn analoge vingers gaan ook weer jeuken…

Nieuw instax-formaat: hip to be square

Volgend jaar brengt Fujifilm een nieuw directklaarformaat uit: instax SQUARE. Met een beeldmaat van 62 x 62 millimeter zit het tussen beide huidige instax-formaten in. Vierkante foto’s zijn populairder dan ooit (Instagram! Hoewel het daar inmiddels geen verplicht nummer meer is…), en hoewel Polaroid in een grijs verleden ook met vierkante formaten werkte, waren instax-foto’s altijd rechthoekig. Nu speelt Fujifilm dus in op deze trend. Naast een nieuwe film komt er ook een bijpassende camera. Hier een voorproefje.

Directklaarfotografie op z’n Leica’s

Er was een tijd dat de merknaam Leica op fotoapparatuur synoniem was met kleinbeeldfotografie. In het digitale tijdperk werd het assortiment steeds diverser, met als meest opmerkelijke loot aan de Leica-stam de S-middenformaatcamera’s. En nu is het ondenkbare gebeurd: het Duitse edelmerk lanceert een eigen directklaarcamera: de Leica Sofort. Verkrijgbaar in wit, muntgroen en oranje, en gebruikmakend van het Fujifilm instax mini-filmformaat. Er verschijnt naar verluidt overigens een speciale Leica-versie, die heel toepasselijk Sofortbild heet.

Eén ding is als vanouds bij Leica: de prijs. De Sofort gaat waarschijnlijk in de richting van de 300 euro kosten.

Fujifilm instax-film goes Monochrome

Bezitters van een Fujifilm instax mini-directklaarcamera kunnen met ingang van volgende maand ook zwart-witfoto’s maken. In lijn met de huidige retromode brengt Fujifilm een zwart-witversie van de instax mini film uit: de instax mini film Monochrome. Elk filmpak is goed voor 10 opnames.