Categorie: "Fotobespreking"

The making of ‘Swan Lake’

Onze vorige post had betrekking op de komende expositie van collodiumfotospecialist Alex Timmermans bij Eduard Planting Gallery, geïllustreerd door zijn foto Swan Lake. Voor wie benieuwd is hoe het maken van zo’n geënsceneerde foto met oude analoge technieken en een antieke platencamera in zijn werk gaat: op Vimeo staat een the making of-video waarin een en ander in vogelvlucht de revue passeert. Uiteraard begeleid door bijpassende muziek. Wel van een andere orde dan een knip- en plakexercitie in Photoshop ;-)

The making of “Swan Lake” from Alex Timmermans on Vimeo.

Nieuwe rubriek: Op de korrel

Soms willen lezers van fotografie.blog graag specifieke tips over hoe zij betere foto’s kunnen maken. We hebben, onze eigen beperkte kennis daargelaten, natuurlijk niet voor iedereen een persoonlijk advies op maat achter OpDeKorrelde hand. Het leek ons echter een leuk idee om een nieuwe rubriek in te stellen, waarin lezersfoto’s worden besproken en waar nodig voorzien van – uiteraard opbouwende – kritiek. Uiteraard zijn andere lezers welkom om eveneens een duit in het zakje te doen, mits wederom met een opbouwende insteek. Zeg maar een soort virtuele fotoclub.

Zit je dus met een bepaalde foto waar je zelf niet helemaal tevreden over bent? En zou je graag van anderen horen waar het precies aan schort en hoe je zoiets in de toekomst misschien beter kunt aanpakken? Stuur dan je foto met een korte toelichting onder vermelding van ‘Op de korrel’ aan fotografie@blog.nl.

De foto graag niet te gek groot, maar ook niet extreem klein (ergens tussen de 600×900 en 2000×3000 pixels is ideaal). Als je de foto verkleint, sla die versie dan svp op via Opslaan als en níet met Opslaan voor web. In het tweede geval gaat de technische informatie uit de camera namelijk verloren, en die kan wel eens handig zijn om pijnpunten op te sporen. Geef gelijk aan of je als maker je eigen naam erbij wilt of een alias naar eigen keus. We kunnen niet garanderen dat elke inzending wordt besproken (dat hangt ook van de respons af), maar uiteraard worden inzendingen voor deze rubriek nergens anders voor gebruikt!

MasterReview: je foto’s beoordeeld door experts

Soms zou het fijn zijn als een andere fotograaf over je schouder kon meekijken naar je foto’s en je opbouwende kritiek, tips en advies zou geven. Bijvoorbeeld een Patricia Steur, als je aankomend popfotograaf bent. MasterReview, een initiatief van Barend Houtsmuller en Gertjan van Geerenstein, brengt dit binnen bereik. Zowel de professional als de gevorderde amateur kan tegen een billijke vergoeding van de frisse blik van ouwe rotten in het vak profiteren – onder wie naast fotografen ook fotografiedocenten, beeldredacteuren en galeriehouders.

Initiatiefnemers Barend Houtsmuller (l) en Gertjan van Geerenstein ® achter het scherm.

Initiatiefnemers Barend Houtsmuller en Gertjan van Geerenstein achter het scherm. Foto: MasterReview

MasterReview werkt als volgt. Je uploadt een serie van 5, 15 of 30 foto’s, die door de betreffende master via een screencast worden bekeken en beoordeeld. Binnen vijf werkdagen ontvangt de inzender per e-mail een link naar de videoreview retour. Die kun je vervolgens zo vaak je wilt bekijken, zonder dat iemand anders kan meekijken. Om de drempel – ook voor de niet-beroepsmatige fotograaf – niet te hoog te leggen, kun je al voor € 17,50 een Basic Review aanvragen.

Het is de bedoeling dat MasterReview begin april in de lucht gaat (nee, niet de eerste, om misverstanden te voorkomen). Een aantal grote namen uit het vak, onder wie Vincent Mentzel, Peter Paul Huf en Lars Boering, ondersteunt dit initiatief al in enigerlei vorm. Hier kun je alvast een kijkje nemen op de website in aanbouw.

De duurste foto ter wereld

Nu de aandelenkoersen overal onder druk staan, en zelfs staatsobligaties geen veilige haven meer zijn, is kunst meer dan ooit een goede belegging. Dat zie je terug in de prijzen die voor foto’s worden betaald. Eerder deze week ging de bijgaande foto ‘Rhein II’ van de Duitse beeldkunstenaar Andreas Gursky (1955) op een veiling bij Christie’s New York voor de hand voor ruim 4,3 miljoen dollar. Daarmee verdrong hij de Amerikaanse fotografe Cindy Sherman van de eerste plaats, die ze in mei dit jaar had gegrepen met een print van bijna 3,9 miljoen dollar.

Gursky was al eerder recordhouder geweest met een tweeluik van een winkelinterieur. Voor de goede orde: al dat geld komt niet, of slechts voor een klein deel, bij de maker terecht, doch bij de vorige eigenaar. Over smaak valt niet te twisten, maar zeker is dat laatstgenoemde een goede aankoop had gedaan…

Foto van de dag: peinzend naar de horizon

WL-091010-283Engelse zuidkust. Halverwege de middag schijnt hier de zon. Een echtpaar staat het tafereeltje aan te kijken: het is inderdaad erg mooi. Een enkel zeilbootje tekent scherp af tegen de horizon.
Met de 70-200mm leg ik het beeld vast – zodanig dat het echtpaar los van elkaar staat. In Lightroom maak ik de foto zwart-wit – het zijn de vormen die mij hier boeien.

1/2000s met f/16 voor maximale scherptediepte, op ISO 100 en bij 144 mm (70-200 fl/4) op de Canon EOS 30D.

Portretrecht: er kan meer dan je denkt

geen inbreuk op portretrecht

Foto Consumentengids: geen inbreuk op portretrecht

Mag je iemand op straat fotograferen of niet, of geldt er zoiets als een portretrecht? Recent is daarover een interessante uitspraak gedaan in een zaak tussen Hollandse Hoogte (foto stockbureau) en een particulier, die gefotografeerd was en zichzelf in de Consumentengids tegen kwam. Het gerechtshof te Amsterdam heeft in hoger beroep het vonnis van de rechtbank van vorig jaar juni omtrent een stockfoto bekrachtigd en Hollandse Hoogte in het gelijk gesteld. Volgens de rechter heeft Fotobureau Hollandse Hoogte (HH) geen inbreuk gemaakt op het portretrecht van de hardlopende vrouw. Daarom heeft de vrouw ook geen recht op schadevergoeding door publicatie van de foto.

Reportagefoto 40: ogen scherp (2)

Ogen scherp - maar een enkel keertje niet

Ogen scherp - maar een enkel keertje niet

Al eerder schreef ik op deze plek over de ijzeren wet in de fotografie als het gaat om het vastleggen van mens en dier: de ogen op de foto moeten scherp zijn. De mens die naar een foto kijkt zal op de foto altijd als eerste naar de ogen van mens of dier op de foto kijken. En daar onscherpte tegen komen, dat is niet prettig.

Loire 4: Lelijke Eend zó mooi…

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Lelijke Eend kleurt het landschap Frans

Lelijke Eend kleurt het landschap Frans

De Lelijke Eend hoort bij Frankrijk als Adam bij Eva en als Lightroom bij digitaal fotograferen. En als Canon bij mij, ook nog.

Een beeld als dit vind ik geweldig sfeervol, als het om een Franse reportage gaat. Een oude kar waar één paard voor moet, en een oude 2CV (twee paarden) die wellicht nog dagelijks rondrijdt. Met de telezoom trek ik het beeld wat in elkaar: op 144 mm. De auto links tegen de rand, de kar voor de helft. Dit is de hele foto.

Canon 30D met Canon 70-200mm f/4L IS USM op 144 mm, 1/200s met f/4,5, ISO 160

Loire 3: Kan het Franser?

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Frans dorpje. Als ik de motor uitzet is het de stilte die heerst. Ik kijk om me heen en zie dit tafereeltje. Twee oude Citroëns, een prachtig oud huis met luiken in een kleur die in ons land niet eens verkrijgbaar is. Vermoed ik. Frankrijk, dus.

Reportagefoto 30: Sport in beeld

Krap kader, dicht op het onderwerp

Krap kader, dicht op het onderwerp

Eén van de wegsporten die je niet dagelijks tegenkomt is het snelfietsen voor mensen met een lichamelijke handicap. Indrukwekkend hoe snel dat gaat, indrukwekkend hoeveel doorzettingsvermogen die mensen tonen door zo met hun handicap om te gaan.

Enige maanden geleden was er zo’n wedstrijd bij mij in de buurt. Van de vele foto’s die ik toen maakte is dit wel een van mijn favoriete. Met 200 mm, een relatief laag standpunt (gehurkt).

Canon 30D met EF70-200 f/4L IS USM, 1/200s met f/4, ISO 125, RAW.