Categorie: "Praktijktest"

Fujifilm X-Pro2 praktijktest III

Conclusie

Wat is er eigenlijk op de Fujifilm X-Pro2 aan te merken…? Eigenlijk niet zo heel veel. De manco’s van z’n voorganger zijn bijna allemaal aangepakt. In tegenstelling tot de X-Pro1 met z’n legendarisch trage AF beschikt de X-Pro2 over een snelle en in de regel ook nauwkeurige automatische scherpstelling, die alleen wat steken laat vallen bij het volgen van bewegende onderwerpen bij schaars licht. Het ‘pientere pookje’ (de mini-joystick naast het scherm) stelt je in staat met het oog aan de zoeker snel en trefzeker het gewenste scherpstelpunt te selecteren. De nieuwe 24-megapixelsensor zet vooral bij hoge ISO-waarden betere prestaties neer, in de vorm van een scherper beeld met (bij een correcte belichting) opvallend weinig ruis.

Fujifilm X-Pro2 praktijktest II

De zoeker

De Fujifilm X-Pro2 die ik een paar weekjes te logeren heb, heeft één ding dat al z’n concurrenten binnens- en buitenshuis níét hebben, en dat is z’n ‘hybridezoeker’, die op afroep zowel een optisch doorzichtbeeld als een elektronisch beeld kan geven. De enige andere camera’s met zo’n zoeker zijn de Fujifilm X100-modellen, en die hebben niet te klagen over populariteit. Dat komt waarschijnlijk ook doordat die hybridezoeker op zo’n cameraatje met niet-verwisselbare vaste brandpunt (23 mm F 2; omgerekend 35 mm) beter bruikbaar is. Bij de X-Pro2 liet de meegestuurde 23 mm F 1,4 meteen zien dat aan zo’n hybride zoekerconstructie ook nadelen kleven. In de optische zoekerstand schermt het uit de kluiten gewassen objectief al zonder zonnekap een flink stuk van het zoekerbeeld af.

Fujifilm X-Pro2 praktijktest

I: Inleiding

Van Fujifilm mocht ik een paar weekjes een X-Pro2 met objectieven lenen. De X-Pro2 is momenteel het vlaggenschip van de systeemcameralijn. Vergeleken met z’n voorganger, de X-Pro1, is op diverse fronten enorme vooruitgang geboekt. Behalve een nieuwe 24-megapixelsensor, eveneens van het X-Trans-type, heeft de X-Pro2 ook een nieuwe processor en een nieuw AF-systeem aan boord. Voor de automatische scherpstelling, de achilleshiel van de X-Pro1, betekent dit een ware metamorfose. Ook op andere gebieden – denk onder andere aan de weerbestendige body en de dubbele geheugenkaartsleuf, maar ook aan ergonomie en bedieningsgemak – is de X-Pro2 nu pas écht een camera van professioneel niveau geworden.

Toch lijkt het erop dat de nog geen jaar oude X-Pro2 een beetje wordt overschaduwd door z’n jongere broertje, de X-T2.

Steelprint maakt leus ‘Haarscherp op metaal’ waar

Iedereen kent inmiddels de alomtegenwoordige prints op canvas. Een paar geleden kwam Timberprint met iets nieuws: foto’s op hout. Dat werd een groot succes, onder meer bekroond met de Thuiswinkel Award voor beste startende webwinkel. Onlangs kreeg Timberprint er een nieuw broertje bij: Steelprint, gespecialiseerd in afdrukken op aluminium en zink.

Afdrukken op canvas en hout moeten het meer hebben van hun uitstraling dan van hun technische kwaliteiten. Door de onregelmatige structuur van het materiaal kunnen de kleurweergave en de scherpte nooit tippen aan die van een print op glanzend fotopapier. De slogan van Steelprint is ‘Haarscherp op metaal’. We kregen het aanbod om een keer op hun kosten de proef op de som te nemen.

Fujifilm X70 – de ultieme pocketcamera?

Aan gewone compactcameraatjes valt geen droog brood meer te verdienen, en daarom heeft de foto-industrie de ‘edelcompact’ omarmd. Die biedt een betere beeldkwaliteit, waaraan de alomtegenwoordige smartphone niet kan tippen. Het geheim van de smid is vaak een grotere sensor, alleen: hoe groter de sensor, des te groter ook de camerabody en de lens.

Met een APS-C-sensor met 16 megapixels doet de Fujifilm X70 niet onder voor veel systeemcamera’s en spiegelreflexen. Dat het cameraatje toch (net) in je borstzak past, komt doordat de X70 geen zoomlens heeft maar een vaste groothoeklens. Een 18,5 mm F 2,8 om precies te zijn, vergelijkbaar met een 28 mm op full-frame.

Met een winkelprijs van bijna 700 euro is de X70 ook tienmaal zo duur als de goedkope compactjes die je bij winkels als Kruidvat vindt – en die hebben wél een zoomlens… Wat je voor die meerprijs koopt, is bovenal beeldkwaliteit.

Fujifilm X-Pro2 op de proef

Een foto met de nieuwe Fujifilm X-Pro2 met 23 mm F 1,4 op ISO 2500. Verderop een detailuitsnede. Adobe kan al met de raw-bestanden overweg.

Op uitnodiging van Fujifilm mocht de Nederlandse fotopers vandaag in het Louwman Museum in Den Haag stoeien met de onlangs aangekondigde nieuwe cameramodellen. Elke aanwezige werd op de schitterende collectie antieke auto’s losgelaten met een nagelnieuwe X-Pro2 systeemcamera met groothoek- of standaardobjectief, maar ook bijvoorbeeld de X70 edelcompact met vast groothoekobjectief kon uitgeprobeerd worden.

Van tevoren gaf Sales Manager Netherlands Maarten van Norden tekst en uitleg over de nieuwe apparatuur én de strategie van Fujifilm. Omdat aan goedkopere compactcameraatjes voor alleman/vrouw weinig eer meer valt te behalen, concentreert het merk zich op de liefhebber en de (semi)prof die niet te zwaar bepakt op pad wil.

Case Logic Kontrast-schoudertas getest…

… en JIJ kunt ‘m winnen!

We hebben al eerder aangekondigd dat je een Case Logic Kontrast-fototas kunt winnen met onze herfstfotowedstrijd. Hier duiken we letterlijk en figuurlijk dieper in deze tas.

De KDM-102 is een middelgrote schoudertas die, net als de T-Ford indertijd, leverbaar is in één kleur: zwart. Bij Case Logic houden ze niet van fratsen. Groene biezen zorgen voor een vrolijk kleuraccent. De tas zelf zit behoorlijk stevig in elkaar – het is geen slappe ‘meegever’. Dit mede dankzij de lichte maar stevige DuraBase-bodem die de inhoud ook tegen nat worden van onderaf beschermt (bijvoorbeeld als je de tas in het gras neerzet na een flinke regenbui). Aan de bovenkant zorgt een oversluitende ritssluiting dat de boel droog blijft. De klep opent van je lichaam af, net als bij moedermerk Thule. Zo kun jij makkelijk bij de inhoud en een andere gegadigde niet.

Fujifilm XF 90 mm F 2 R LM WR praktijktest

Het testen van je eigen (foto)spullen wordt vaak ontraden. Maar aangezien het de nieuwste aanwinst uit de populaire Fujifilm X-lijn, de XF 90 mm F 2 R LM WR, betreft en ik die toch al gerecenseerd had op de site van de leverancier (nee, ik word niet gesponsord…) leek het me wenselijk om mijn bevindingen ook met de lezers van dit blog te delen.

De Fujifilm-objectieven staan hoog aangeschreven, en zeker in dit geval mag dat ook wel gezien de pittige prijs (bijna 900 euro). Ook de omvang en het gewicht zijn fors. Voor dat geld krijg je er een hoesje bij en een zonnekap. De bajonet van die zonnekap wekt niet de indruk dat die voor de eeuwigheid is gebouwd – je ziet het plastic buigen wanneer je ‘m op de lens draait. Jammer, want voor de rest is de bouwkwaliteit perfect. Het objectief is ook spatwaterdicht.

Op de scherpte en dergelijke valt heel weinig aan te merken.

Test Thule Covert DSLR Satchel – deel 2

De cameratas in de praktijk

Na onze eerste kennismaking duiken we nu letterlijk en figuurlijk dieper in de Thule Covert DSLR Satchel cameratas. De binnentas is voorzien van een, aldus Thule, op origami gebaseerd schottensysteem: licht, sterk en toch in alle mogelijke vormen buigbaar. In theorie is dit systeem inderdaad veel flexibeler dan gewone schotjes, wat zeker bij zo’n relatief diepe en smalle bovenlader een uitkomst is. Alleen jammer dat het klittenband vaak al aan de zijwand hecht voordat je goed en wel ‘uitgevouwen’ bent… Je moet er ook rekening mee houden dat de schotjes niet van de zachtste zijn: objectieven moeten niet aan de wandel kunnen gaan.

Volgens Thule is het hoofdcompartiment geschikt voor een semiprofessionele DSLR met groothoekobjectief zonder batterijgreep, maar al doende ontdekten we dat met een beetje passen, meten en vouwen een Pentax K-3 met batterijgreep en korte tele óók past. Een full-framebody met greep kun je uiteraard vergeten.

Test Thule Covert DSLR Satchel cameratas

We krijgen maar zelden de kans om apparatuur te testen. Dus dan pakken we het ook meteen grondig aan! Een test van de Thule Covert DSLR Satchel cameratas. Na de eerste kennismaking komen we later terug op het ‘laadvermogen’ en de praktische bruikbaarheid.

Een foto-uitrusting is niet compleet zonder cameratas. Het Zweedse merk Thule, al tientallen jaren producent van skidragers en dakkoffers, is sinds kort eveneens actief op deze markt. De Covert-lijn is, zoals de naam al aangeeft, bedoeld voor de fotograaf die niet als zodanig wil opvallen. Wij testten de DSLR Satchel: een middelgrote tas voor één spiegelreflex- of grotere systeemcamera met twee of drie niet te grote objectieven en accessoires. Deze kost in de winkel zo’n 125 euro. Voor wie meer apparatuur heeft mee te nemen, zijn ook een ‘messengermodel’ en een rugzak te koop. Thule levert ook kleinere modellen.

Opvallend is de Covert in elk geval niet.