Categorie: "Camera’s en lenzen"

Voigtländer omarmt Sony E-vatting

Nokton40mmTer gelegenheid van de CP+ camerabeurs in Japan, die vandaag is begonnen, kondigde ook de voormalige meetzoekercamerafabrikant Voigtländer drie objectieven met Sony E-vatting aan. Naast een Macro APO-Lanthar 65 mm F 2 waarover al eerder is bericht, betreft het een ultralichtsterke korte standaardlens Nokton 40 mm F 1,2 en een lichtsterke reportagegroothoek, de Nokton Classic 35 mm F 1,4. In alle drie de gevallen betreft het manual focus-objectieven met een fysieke diafragmaring. Over de prijzen en levertermijnen kan Voigtländer nog niets zeggen.

Fujifilm brengt betaalbare videozoomlenzen uit

Fujifilm heeft twee zoomobjectieven voor videogebruik op stapel staan: een Fujinon MK 18-55 mm T 2,9 en een 50-135 mm T 2,9. Beide objectieven zijn geschikt voor APS-C- en Super 35-formaat. De objectieven komen in eerste instantie op de markt met een E-vatting, maar voor later dit jaar staan ook versies met de eigen X-vatting op stapel. En dat is opmerkelijk nieuws, want Fujifilm kreeg vaak het verwijt de filmfunctie op z’n camera’s ietwat te verwaarlozen. Schrik niet van de lengte van de standaardzoom: filmobjectieven hebben gestandaardiseerde afmetingen voor de aansluiting van een follow focus en dergelijke. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar de MK 18-55 mm zou iets van vier mille gaan kosten, en in de filmwereld is dat geen geld. Fujifilm heeft ook nog een extra vaste telelens en een ultragroothoek aan z’n roadmap toegevoegd.

csm_opt_news_mk-lenses

Twee ‘primes’ en twee zooms van Sigma

In alle vroegte kondigde lenzenslijper Sigma een viertal nieuwe objectieven aan, waaronder drie in de prestigieuze Art-serie. De hiernaast afgebeelde 135 mm F 1,8 DG HSM is een lichtsterk telekanon, helaas voor available light-liefhebbers zonder beeldstabilisatie. De 14 mm F 1,8 DG Sigma135HSM is een supergroothoek met een tot nog toe ongekende lichtsterkte voor deze beeldhoek. Beide vaste brandpunten leggen ruim een kilo in de schaal. Verder nog een nieuwe standaardzoom: de 24-70 mm F 2,8 DG OS HSM, zoals het ‘OS’ in de naam aangeeft wél met beeldstabilisatie. Alle drie de Art-lenzen worden verkrijgbaar met Canon-, Nikon- en Sigma-vatting; de Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. Buitenbeentje is de 100-400 mm F 5-6,3 DG OS HSM met een Contemporary-badge. Sigma noemt deze niet bijster lichtsterke maar wel gestabiliseerde supertelezoom de “light bazooka“, en de relatief bescheiden afmetingen en gewicht ondersteunen die claim.

2016 ‘rampjaar’ voor camera-industrie

cipa_logoOok al draait de wereldeconomie weer op volle toeren, in de camera-industrie wil het nog niet echt vlotten. De CIPA (Camera & Imaging Products Association) heeft zojuist de laatste cijfers gepubliceerd. Vorig jaar daalde het totaalaantal verscheepte camera’s met bijna een derde tot ruim 24 miljoen apparaten. Ter vergelijking: tien jaar geleden waren dat er viermaal zoveel. Weliswaar nam het aandeel camera’s met verwisselbare lenzen (spiegelreflexen en systeemcamera’s) relatief toe tot bijna de helft van het totaal, toch was ook hier een teruggang te zien in absolute aantallen.

Niet alleen de concurrentie van de smartphone speelt camerabouwers parten, maar ook productietekorten als gevolg van de aardbeving in april. Voor dit jaar ziet de CIPA daarom iets betere vooruitzichten, al verwacht men nog steeds een bescheiden daling van de totale verkoopcijfers, met name in het compactcamerasegment.

Teletandem en flitser van Sony

SEL-85F18_SEL-100F28GM-SonyBij Sony staan twee nieuwe teleobjectieven met E-vatting op stapel. De FE 100 mm F 2,8 STF GM OSS is een middellange telelens voor full-frame met ingebouwde beeldstabilisatie. Een diafragma met elf lamellen en een optisch apodisatie-element (vraag me niet wat dat precies is…) zorgen voor een fraaie bokeh. Ook close-ups tot 1:4 behoren tot de mogelijkheden. De SEL100F28GM, zoals het weerbestendige objectief officieel heet, maakt deel uit van de prestigieuze G Master-serie, en de prijs zal dan ook een kleine 2000 euro bedragen.

Voor wie iets minder hoge eisen stelt, brengt Sony ook de SEL85F18 uit: een eveneens weerbestendige 85 mm F 1,8 voor full-frame en APS-C. Compact en licht, en toch uitgerust met onder meer een aanpasbare scherpstelvergrendeling. De Sony SEL85F18 gaat zo’n 650 euro kosten. Beide objectieven worden leverbaar in maart, evenals een nieuwe radiografisch gestuurde flitser (HVL-F45RM: ± 480 euro)

Nieuwe Tamron-tele- en groothoekzoom

Objectievenfabrikant Tamron kondigt twee nieuwe objectieven aan. De SP 70-200 F 2,8 Di VC USD G2 is een nieuwe versie van de lichtsterke professionele telezoom. Niet alleen het optische ontwerp is verbeterd, maar ook de autofocus en de beeldstabilisatie. De kortste instelafstand bedraagt bij het nieuwe model minder dan een meter, en het objectief is compatibel met Tamron-teleconverters, Tamron-70-200-G2Arca-Swiss-statiefkoppen en de TAP-in-console voor firmware-updates. Het diafragma werkt ook bij het Nikon-model elektromagnetisch, en een fluorinecoating en een weerbestendige constructie staan ook onder zware omstandigheden paraat voor een feilloze werking. Verkrijgbaar vanaf maart; de adviesprijs is nog niet bekend.

De Tamron 10-24 mm F 3,5-4,5 Di II VC HLD heeft zoals al uit de naam blijkt beeldstabilisatie gekregen.

Nieuwe groothoeklens in XEEN-lijn

Samyang heeft een nieuw video-objectief aangekondigd in de prestigieuze XEEN-serie: de XEEN 20 mm T 1,9. Met dit objectief, dat qua beeldhoek tussen de bestaande 16 mm en 24 mm in zit, komt het totale aantal objectieven uit op acht. Uiteraard moet de nieuweling optisch en mechanisch aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als z’n xeen-20mmvoorgangers; volgens de importeur is het prima inzetbaar voor producties in 4K en hoger. Het MF-objectief is zowel te gebruiken op full-framecamera’s als bij kleinere beeldformaten (APS-C, MFT en Super 35), en is verkrijgbaar met vijf verschillende vattingen. De XEEN 20 mm T 1,9 komt in april op de markt en gaat 1999 euro kosten (incl. btw). Kopers die zich registreren, krijgen van importeur Transcontinenta vijf jaar garantie.

Nieuwe camera’s en lens van Fujifilm

X100F_Silver_FrontLeftZoals verwacht, kondigde Fujifilm vandaag de nieuwste versie van de X100-edelcompactcamera aan. De X100F heeft net als z’n voorgangers een vaste 23 mm F 2 reportagegroothoek (omgerekend 35 mm), maar ditmaal gekoppeld aan de X-Trans CMOS III-sensor met 24 megapixels die we al kennen van de X-Pro2 en X-T2. De befaamde hybride (optische en elektronische) zoeker is verder geperfectioneerd en het AF-systeem moet nog sneller zijn geworden. Dankzij het al van beide eerdergenoemde systeemcamera’s bekende ‘joystickje’ is het selecteren van een scherpstelpunt een eitje. Filmen kan in Full HD. De X100F wordt medio februari leverbaar in zilver of zwart voor 1399 euro.

De X-T20 systeemcamera is het goedkopere broertje van de spraakmakende X-T2.

Nikon D500 grote winnaar DPReview Awards

Terwijl de poll onder de lezers nog loopt, heeft de redactie van DPReview alvast z’n favoriete fotoapparatuur van het afgelopen jaar bekendgemaakt. De DPReview Award 2016 voor Product of the Year ging naar de Nikon D500, die in de categorieDPReview-Awards Beste high-end camera met verwisselbare lens net voor de Fujifilm X-T2 finishte, terwijl de Innovation Award door de Olympus OM-D E-M1 Mark II in de wacht werd gesleept. Klik op het plaatje om naar de complete awardlijst te gaan.

Digitale camera met slechts één knop

Voor wie z’n smartphonefoto’s niet goed genoeg vindt en z’n camera te ingewikkeld, is Relonch misschien dé oplossing. De basis is een opvallende camera met een grote APS-C-sensor, een optische zoeker en een ontspanknop… en verder eigenlijk niks. Geen lcd-scherm, geen flitser, geen zoomlens en geen geheugenkaart. De gemaakte foto’s worden automatisch draadloos Relonchgeüpload naar de Relonch-server, en die stuurt je de geoptimaliseerde beelden retour. Twee maren: je kunt pas op z’n vroegst in 2018 meedoen, en Relonch kost je een kleine 1200 dollar per jaar, of – op dit punt laat de website aan duidelijkheid te wensen over – één dollar per geslaagde foto. De makers zijn er natuurlijk als de kippen bij om te bezweren dat dit geen geld voor een werkelijk goede foto is.