Categorie: "Camera’s en lenzen"

Grote firmware-update voor Fujifilm X-Pro2 en X-T2

X-T2_BK_18-55mm_Top_BlackFujifilm brengt omvangrijke firmware-updates uit voor de X-T2 en X-Pro2 systeemcamera’s. Zó omvangrijk zelfs dat de update in twee fasen plaatsvindt: de eerste firmware-update (naar versie 2.0 resp. 3.0) is gepland voor eind deze maand, gevolgd door een kleinere update eind mei (2.10 resp. 3.10). De firmware-update omvat onder andere een uitbreiding van de raw-combinatiemogelijkheden en de lagere ISO-standen, terwijl ook de AF wordt aangepakt en het autofocussysteem van de X-Pro2 meer op één lijn wordt gebracht met dat van de nieuwere X-T2. Ook op videogebied veel grote en kleinere verbeteringen (maar geen 4K voor de X-Pro2, helaas).

Kortom: te veel om op te noemen. Hou de servicepagina van Fujifilm in de gaten, want zoals Fujifilm-fans zeggen: je haalt met zo’n grote firmware-update gratis bijna een nieuwe camera in huis… Tip: wacht een paar daagjes met installeren – er zit soms een bugje onder het gras.

Fotonieuws en -nieuwtjes van de eerste lenteweek

Met nog drie weken te gaan heeft de Trioplan 35+ groothoeklens op Kickstarter al bijna een half miljoen opgehaald: tienmaal zo veel als fabrikant Meyer Optik Görlitz nodig had om dit project te financieren.3xTrioplan35 Om toch nog wat extra startkapitaal aan te trekken, gooit de Duitse lenzenslijper er nog een bonus tegenaan: een limited edition van het objectiefje in drie knallende kleuren: rood, groen en blauw. Als je niet kunt kiezen, kun je ze ook alle drie samen bestellen. In tegenstelling tot bij de titaniumversie loopt het voorlopig niet storm…

Sigma heeft de adviesprijs bekendgemaakt voor de eerder aangekondigde 135 mm F 1,8 in de Art-serie: 1479 euro.  En op DPReview legt een redacteur op persoonlijke titel uit waarom hij nog niet 100 procent overtuigd is van de meerwaarde van de Fujifilm GFX 50S.

35+ groothoeklens laatste loot aan Trioplan-stam

trioplan_35Meyer Optik Görlitz heeft een nieuw objectief gelanceerd, al staat ‘nieuw’ bij dit aan de fotografische vergetelheid ontrukte Duitse merk voor een gepimpte uitvoering van een oud ontwerp, in bijpassend retrojasje en met prijzen die in de kunsthandel niet zouden misstaan. In het kielzog van de Trioplan 50 mm F 2,9 en 100 mm F 2,8 werd zojuist een derde loot aan de Trioplan-stam aangekondigd: de Trioplan 35 mm F 2,8 (35+) ‘reportagegroothoek’, naar verluidt wederom met soap bubble bokeh als handelsmerk. Een Kickstarter-project moet, net als bij eerdere gelegenheden, deze revival helpen financieren.

Eerste testresultaten Fujifilm GFX 50S

GFX_serieDe Fujifilm GFX 50S middenformaatcamera wordt zoetjesaan leverbaar, en de camera lijkt al bij voorbaat een verkoopsucces. De eerste testresultaten zijn dan ook veelbelovend. Imaging Resource heeft de GFX 50S op z’n vaste testopstelling losgelaten, en de resultaten vergeleken met die van de Pentax 645Z (zelfde 50-megapixelsensor), Canon EOS 5DS R (full-frame, 50 mp) en Sony A7R II (full-frame, 42 mp). De voorlopige uitkomst is dat de Fujifilm de concurrentie bij lage ISO-waarden verslaat op scherpte en detailweergave, en bij hogere ISO-waarden ver achter zich laat qua hoeveelheid ruis. Onze voorspelling: middenformaat wordt het nieuwe full-frame!

Nieuwe ultragroothoek van Irix

Irix_11mm_blackstoneNa het succes van de eerdere 15 mm F 2,4 supergroothoek kondigt het Zwitsers-Koreaanse Irix nu een nóg sterkere groothoek aan: de 11 mm F 4 – voor full-frame, welteverstaan. Ondanks de beeldhoek van maar liefst 126 graden diagonaal moet de vervorming tot een minimum beperkt zijn. Net als z’n voorganger is dit handmatig scherp te stellen objectief weerbestendig en verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de lichtere Firefly en de extra robuust uitgevoerde Blackstone. De Irix 11 mm F 4 komt uit in versies voor Nikon-, Canon- en Pentax-spiegelreflexen; prijs en levertermijn zijn nog niet bekend.

Hasselblad kondigt nieuwe lenzen aan voor X1D

XCD120_2Nu de Fujifilm GFX 50S elk moment op de markt kan komen, heeft Hasselblad niet meer het rijk alleen met z’n compacte systeemcamera X1D. Om in de race te blijven, kondigen de Zweden vier nieuwe objectieven aan. Allereerst een 120 mm F 3,5 macro-objectief, met een maximale afbeeldingsmaatstaf van 1:2 en net als de andere objectieven een centraalsluiter die bij alle tijden (tot 1/2000 seconde) flitssynchronisatie biedt. Dat deze macro- annex portrettele een flinke toeter is, zeker afgezet tegen het slanke camerahuis, is onvermijdelijk. De XCD 120 mm Macro moet eind juni leverbaar worden. Later dit jaar of begin volgend jaar moeten er ook een 22 mm groothoek, een 65 mm standaardlens en een 35-75 mm zoom uitkomen.

Een duik in de camerageschiedenis

Ook al ben ik al jarenlang helemaal ‘bekeerd’ tot digitaal, stiekem vind ik oude camera’s veel leuker dan moderne. Liefhebbers van camerageschiedenis worden momenteel op hun wenken bediend. Niet alleen viert Nikon dit jaar z’n honderdjarig bestaan, getuige een speciale jubileumwebsite en speciale jubileummodellen van de D5 en de D500 op de CP+ (al is nog onzeker of die in de handel zullen komen). Ook kleine concurrent Pentax neemt met een Pentax History-site alvast een voorschot op het eeuwfeest, dat PentaxHistoryin 2019 zal plaatsvinden. Misschien ben ik bevooroordeeld omdat m’n eerste (analoge) spiegelreflex een Ricoh was en m’n tweede een Pentax, maar zelf denk ik dat het een zegen is dat Ricoh zich een aantal jaren geleden over het noodlijdende Pentax ontfermde. De introductie van nieuwe cameramodellen als de K-1 en de KP spreekt boekdelen!

Voigtländer omarmt Sony E-vatting

Nokton40mmTer gelegenheid van de CP+ camerabeurs in Japan, die vandaag is begonnen, kondigde ook de voormalige meetzoekercamerafabrikant Voigtländer drie objectieven met Sony E-vatting aan. Naast een Macro APO-Lanthar 65 mm F 2 waarover al eerder is bericht, betreft het een ultralichtsterke korte standaardlens Nokton 40 mm F 1,2 en een lichtsterke reportagegroothoek, de Nokton Classic 35 mm F 1,4. In alle drie de gevallen betreft het manual focus-objectieven met een fysieke diafragmaring. Over de prijzen en levertermijnen kan Voigtländer nog niets zeggen.

Fujifilm brengt betaalbare videozoomlenzen uit

Fujifilm heeft twee zoomobjectieven voor videogebruik op stapel staan: een Fujinon MK 18-55 mm T 2,9 en een 50-135 mm T 2,9. Beide objectieven zijn geschikt voor APS-C- en Super 35-formaat. De objectieven komen in eerste instantie op de markt met een E-vatting, maar voor later dit jaar staan ook versies met de eigen X-vatting op stapel. En dat is opmerkelijk nieuws, want Fujifilm kreeg vaak het verwijt de filmfunctie op z’n camera’s ietwat te verwaarlozen. Schrik niet van de lengte van de standaardzoom: filmobjectieven hebben gestandaardiseerde afmetingen voor de aansluiting van een follow focus en dergelijke. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar de MK 18-55 mm zou iets van vier mille gaan kosten, en in de filmwereld is dat geen geld. Fujifilm heeft ook nog een extra vaste telelens en een ultragroothoek aan z’n roadmap toegevoegd.

csm_opt_news_mk-lenses

Twee ‘primes’ en twee zooms van Sigma

In alle vroegte kondigde lenzenslijper Sigma een viertal nieuwe objectieven aan, waaronder drie in de prestigieuze Art-serie. De hiernaast afgebeelde 135 mm F 1,8 DG HSM is een lichtsterk telekanon, helaas voor available light-liefhebbers zonder beeldstabilisatie. De 14 mm F 1,8 DG Sigma135HSM is een supergroothoek met een tot nog toe ongekende lichtsterkte voor deze beeldhoek. Beide vaste brandpunten leggen ruim een kilo in de schaal. Verder nog een nieuwe standaardzoom: de 24-70 mm F 2,8 DG OS HSM, zoals het ‘OS’ in de naam aangeeft wél met beeldstabilisatie. Alle drie de Art-lenzen worden verkrijgbaar met Canon-, Nikon- en Sigma-vatting; de Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. Buitenbeentje is de 100-400 mm F 5-6,3 DG OS HSM met een Contemporary-badge. Sigma noemt deze niet bijster lichtsterke maar wel gestabiliseerde supertelezoom de “light bazooka“, en de relatief bescheiden afmetingen en gewicht ondersteunen die claim.