Categorie: "Fotografen"

Contactvellen Cas Oorthuys gedigitaliseerd

Calle Mayor, Madrid, Spanje (1954-1956). © Cas Oorthuys / Nederlands Fotomuseum

Calle Mayor, Madrid, Spanje (1954-1956). © Cas Oorthuys / Nederlands Fotomuseum

In aansluiting bij het restauratieproject van de dia’s van Ed van der Elsken gaat het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam binnenkort aan de slag met een tweede omvangrijk project om de nalatenschap van een belangrijke Nederlandse fotograaf te behouden voor het nageslacht. Het gaat om het zogenaamde Kabinet van Cas: een unieke verzameling van maar liefst 442 albums met contactvellen – afdrukken op ware grootte van de 6 bij 6-negatieven van Cas Oorthuys (1908-1975), die tot de belangrijkste documentaire fotografen van zijn generatie wordt gerekend. 

Salgado bracht Nederlands Fotomuseum recordaantal bezoekers

De enkele dagen geleden afgelopen expositie Genesis van meesterfotograaf Sebastião Salgado heeft het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam geen windeieren gelegd. image006Met ruim 50.000 bezoekers was het hun drukstbezochte tentoonstelling tot op heden. Ook de workshops en aanverwante activiteiten waren steevast volgeboekt. Wie Genesis heeft gemist, het gelijknamige fotoboek is verschenen bij TASCHEN en nog steeds via diverse kanalen verkrijgbaar.

Ata Kandó 1913-2017

Zelfportret, Parijs (1935-1937). © Ata Kandó / Nederlands Fotomuseum

Zelfportret, Parijs (1935-1937). © Ata Kandó / Nederlands Fotomuseum

I shall use my time” - ik zal de tijd die me gegeven is goed gebruiken – was haar motto, en dat heeft ze gedaan. Zojuist vernamen we via het Nederlands Fotomuseum dat de Hongaars-Nederlandse fotografe Ata Kandó afgelopen nacht in haar woonplaats Bergen is overleden, net voor haar 104e verjaardag. Fotograferen deed ze allang niet meer, ook omdat haar zicht zo was achteruitgegaan, maar ze bleef tot op het laatst geïnteresseerd in alles en iedereen en spreekwoordelijk gastvrij.

De in Hongarije geboren Kandó kwam via Parijs in Nederland terecht. Haar fotowerk – dat ze ook bewust gebruikte om deze harde wereld een klein beetje leuker en menselijker te helpen maken – geniet tegenwoordig in brede kring aanzien, wat vorig jaar nog werd bekroond met een overzichtstentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum. Ook heeft ze veel invloed gehad op latere generaties fotografen. Ondanks een veelbewogen leven dat lang niet altijd over rozen ging, heeft Ata Kandó haar tijd goed gebruikt. Rust zacht!

Las Belgas Fotografen in Kunstuur

Cultuurliefhebbers die vanmiddag niet te laat thuiskomen van de Uitmarkt en ook benieuwd zijn naar wat er down under gebeurt, kunnen terecht bij AVROTROS’ Kunstuur, KunstuurGruyaertVandenBoom-klwaar onder de noemer Las Belgas Fotografen twee Belgische topfotografen worden geportretteerd. Magnumfotograaf Harry Gruyaert maakte furore met zijn serie Made in Belgium, over het leven in België in de jaren tachtig. Herman van den Boom richt zijn camera op een typisch Belgisch fenomeen: aan elkaar geplakte huizen. Om kwart voor zes op NPO 2.

Tadao Cern bij PictureThis Den Haag

De kunstenaar op locatie. © Tadao Cern

De kunstenaar op locatie. © Tadao Cern

Eerder schreven we over de vermakelijke en ook wel ontroerende strandfoto’s uit de serie Comfort Zone van de Litouwse kunstenaar Tadao Cern, die nog tot en met 22 oktober te bewonderen valt in Panorama Mesdag in Den Haag. Op woensdag 6 september komt de maker ter plaatse tekst en uitleg geven tijdens een speciale editie van PictureThis: een Haags fotografieplatform. Cern wordt geïnterviewd door Edouard van Arem, en na de gelegenheid om vragen te stellen volgen een bezoek aan de tentoonstelling en een borrel. Het programma duurt van even na vijven ‘s middags tot acht uur ‘s avonds, en aanmelden kan via de website van PictureThis Den Haag. De toegangsprijs bedraagt € 7,50; vrienden van PictureThis Den Haag hebben gratis toegang.

De fotograaf van de toekomst

Op het befaamde internationale fotofestival van Arles (Frankrijk), dat nog tot 24 september duurt, is ook onder de noemer Transformations gebrainstormd over de toekomst van de fotografie en met name die van de fotograaf – zowel de huidige beoefenaars van fotografie als beroep als de nieuwe lichtingen van morgen.

© Rencontres d'Arles

© Rencontres d’Arles

Uit de discussies kwam onder andere naar voren dat je als fotograaf meer en meer teamspeler moet worden: kunnen omgaan met mensen is minstens zo belangrijk als kunnen omgaan met je apparatuur. Ook het vermogen om snel te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen is essentieel, evenals dat je zakelijk stevig in je schoenen staat. Kortom: als je denkt dat het vak fotografie uitsluitend bestaat uit goed kunnen fotograferen, kom je er niet. Van hoe meer markten je thuis bent (denk bijvoorbeeld aan bewegend beeld), hoe beter.

Wie het allemaal nog eens wil nalezen (of zelf een steentje wil bijdragen), dat kan hier. Er is zelfs een (lange) video met onder anderen onze eigen Ilvy Njiokiktjien. Bij mij liep bij de eerste keer afspelen het geluid uit de pas met het beeld, maar dat kan ook aan m’n internetverbinding liggen.

Bart van Leeuwen (1950-2017)

Bart van Leeuwen, ook wel de Nederlandse Avedon gedoopt, is zaterdag de 17e overleden. In de jaren zeventig, tachtig en negentig, de hoogtijdagen van het genre, maakte hij iconisch geworden modefoto’s voor bladen als Avenue en Vogue, tot een zeldzame spierziekte begin 2000 voortijdig een eind maakte aan zijn carrière. Bart van Leeuwen werd 67 jaar. Op de site van de Nederlandse Vogue een mooie necrologie, geïllustreerd met zijn foto’s.

In memoriam Dolf Toussaint

Dolf Toussaint: Straatbeeld Parijs - marktvrouw in de buurt van Les Halles, 1968. © Nationaal Archief/Fotoarchief Dolf Toussaint

Dolf Toussaint: Straatbeeld Parijs – marktvrouw in de buurt van Les Halles, 1968. © Nationaal Archief/Fotoarchief Dolf Toussaint

Morgen, dinsdag de 20e, is het exact een week geleden dat persfotograaf Dolf Toussaint overleed. De in 1924 geboren Toussaint was een markante persoonlijkheid, een geëngageerd fotograaf en bovenal een keiharde werker, die eigenlijk altijd zijn camera paraat had en vanaf 1960 zo’n vier decennia lang actief was in binnen- en buitenland voor opdrachtgevers als de Volkskrant, Het Parool en Vrij Nederland. Zijn levensmotto, vastleggen “voordat het te laat was”, was al zichtbaar in zijn eerste grote fotoproject, over de veranderende wereld van de naoorlogse Jordaan. Met zijn foto’s van de politiek stond hij aan de wieg van de parlementaire fotografie zoals we die nu kennen.

Dolf Toussaint is 92 jaar geworden. Zijn fotografische nalatenschap is sinds 2016 veiliggesteld in het Nationaal Archief in Den Haag en het Stadsarchief Amsterdam, dat komend jaar een tentoonstelling aan hem zal wijden.

Micky Hoogendijk exposeert op KunstRAI

Micky Hoogendijk - I am a Man (b&w). Courtesy Eduard Planting Gallery

Micky Hoogendijk – I am a Man (b&w). Courtesy Eduard Planting Gallery

Micky Hoogendijk is een succesvolle kunstfotografe van wie momenteel een overzichtstentoonstelling loopt in Museum Jan van der Togt in Amstelveen. Wie ervan droomt om werk van haar in huis te halen, kan nog tot en met maandag Tweede Pinksterdag een bezoek brengen aan de KunstRAI in Amsterdam, waar in een aparte stand haar nieuwste werk is te zien.

Eduard Planting Gallery, de Amsterdamse galerie die Hoogendijk vertegenwoordigt, is ook present met werk van Frank van Driel, Sabrina van den Heuvel, Marcel Heijnen, Erik Hijweege, Edland Man, Jan Stel, Michel Szulc Krzyzanowski, Alex Timmermans, Hans Withoos en Silvio Zangarini. Kijk voor de openingstijden en andere praktische informatie op de website van de KunstRAI.

Gerard Fieret in Het Uur van de Wolf

G.P. Fieret: zelfportret.

G.P. Fieret: zelfportret.

Gerard Petrus Fieret (1924-2009), aan wie momenteel een tentoonstelling is gewijd in het Fotomuseum Den Haag, was op z’n zachtst gezegd een beetje een buitenbeentje. Hij had altijd met alles en iedereen ruzie, schermde paranoïde als hij was nogal eens met beschuldigingen van plagiaat en stierf in armoede na jarenlang ernstig verwaarloosd in een portocabin te hebben gebivakkeerd. Tegenwoordig zijn zijn foto’s – net zo chaotisch en spontaan als hun maker – erg in trek, maar Fieret heeft daar – niet in de laatste plaats door eigen toedoen – nooit echt van meegeprofiteerd. Het weinige dat hij verdiende, ging op aan duivenvoer, en om te zeggen dat hij nonchalant met zijn fotografische nalatenschap omsprong, is een understatement.

Als eerbetoon aan Fieret maakte regisseur Frank van den Engel tijdens diens laatste levensjaar de documentaire Foto and Copyright by G.P. Fieret, die vanavond in het kader van Het Uur van de Wolf op NPO 2 wordt vertoond. De uitzending begint om kwart voor elf.