Categorie: "reportagefotografie"

The Sochi Project niet welkom in Sotsji

Dat tsaar – herstel: president – Poetin een homohater is, wisten we al. En ook dat-ie maar weinig boodschap heeft aan begrippen als persvrijheid. Laatste wapenfeit van onze Russische vrienden is dat ze fotograaf Rob Hornstra de toegang tot de Sovjet-Unie – herstel: Rusland – hebben ontzegd. Daardoor kunnen Hornstra en auteur Arnold van Bruggen niet verder met hun multimediale Sochi Project, waar ze al sinds 2007 aan werken. Maar ja, een kritische toon kunnen ze bij de Olympische Winterspelen in datzelfde Sotsji niet gebruiken… Benieuwd of dit zoveelste ‘incidentje’ nog gevolgen heeft voor het Nederland-Ruslandjaar, en vooral benieuwd hoe het IOC zich hier weer uit zal weten te draaien…

Update: tentoonstelling in Moskou gaat ook niet door. Wordt naar verluidt vervangen door ‘The Wodka Project’.

Metro betaalt voortaan voor lezersfoto’s

Burgerjournalistiek is het toverwoord van de laatste tijd. Behalve ‘burgerjournalisten’ heb je ook ‘burgerfotografen’. Allebei worden ze zelden of nooit voor hun diensten betaald, waardoor ze ook nog de ‘beroeps’ het brood uit de mond stoten.

Onlangs kreeg omroep MAX ervan langs van de FotografenFederatie, omdat de omroep amateurfotografen ronselt om te komen werken voor ‘een schamele kilometervergoeding’. De – nota bene gratis – krant Metro laat nu zien dat het ook anders kan. Met ingang van 1 januari krijgen de makers betaald voor lezersfoto’s die in het blad of op de website verschijnen. Desgewenst kun je ook als lid van het Metro Fototeam regelmatig op opdrachtbasis in actie komen. Meer informatie vind je hier.

‘Burgerjournalistiek’

Direct nadat een zwaarbewapende idioot in een winkelcentrum in Alphen aan den Rijn willekeurige voorbijgangers doodschoot en daarna zichzelf – jammer dat zulke figuren niet met dat laatste beginnen -, begon het hengelen naar ooggetuigenverslagen. Diverse media, waaronder SBS 6, gooiden ook een balletje op naar door al dan niet toevallig aanwezigen gemaakte foto’s en video’s.

Mij persoonlijk bekruipt altijd de vraag in hoeverre de vrije nieuwsgaring daarmee gebaat is. Natuurlijk kan beeldmateriaal – óók van amateurs – de geschiedenis veranderen. Denk aan de foto’s van de oorlog in Vietnam, of van mishandelingen in de Abu Ghraib-gevangenis. Maar met foto’s van op heterdaad betrapte relschoppers of overvallers is de politie meer gebaat dan een zender als SBS 6. In een geval als dit, waar de dader al ‘gepakt is, lijkt sensatiezucht de voornaamste drijfveer. Maar dat is míjn mening, en wie ben ik..?

Loire 2: dorpje in het groen

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Deel uit landschap isoleren

Frankrijk heeft een vereniging van mooie dorpjes. Sinds haar oprichting maakt de  vereniging De Mooiste Dorpen van Frankrijk zich sterk voor het behoud en versterken van de kwaliteit van het erfgoed van de aangesloten dorpen. Daarnaast bevordert de vereniging van 151 dorpjes het toerisme. Eén van die dorpjes is Gargilesse-Dampièrre, waar je alleen voor de naam al langs zou willen rijden. Vanaf een afstand zie je het dorpje, komend uit het oosten, laag in het dal liggen. Een groot massief gebouw, een kerktoren en daar omheen woningen. Alsof de tijd heeft stil gestaan.

Loire 1: ‘alles’ hoeft niet altijd

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Alles erop? Hoeft niet...

Vandaag begin ik een nieuwe serie over reportagefotografie langs de Loire in Frankrijk. Ik maakte deze meerdaagse trip met de motorfiets voor een reportage in Moto73. De overnachtingen zijn geregeld, verder is het rijden, kijken en fotograferen. Wat er op je pad komt, en ongeacht het weer. Dat immers kun je niet regelen. Elke ochtend een nieuwe Loire-foto om 10 uur.

In het stukje hierboven schets ik tegelijk het belangrijkste verschil anno nu tussen een beroepsfotograaf en de vrijetijdsfotograaf. Die kan nog eens terug gaan, of zelfs besluiten helemaal niet te gaan. De beroepsfotograaf heeft voor een opdracht drie, vier dagen en dan moet het ‘er in’ zitten, weer of geen weer.

Reportagefoto 28: klassiek landschap

België en de taalgrens: reportage Moto73

Klassieke landschapsfoto

Een landschap wordt eenvoudiger te fotograferen als er wat hoogteverschil aanwezig is. Het hoeft niet veel te zijn, maar iets helpt wel. Zoals hier, ergens onder Brussel. Het paadje en de sporen van de landbouwvoertuigen zorgen voor aandacht en ‘begeleiding’ van de ogen. De polarisatiefilter maakt de lucht ‘opwindender’en het groen donkerder. Horizon uit het midden, bosje rechts sluit het daar af.

Canon 30D met EF 24mm f/1.4L USM 1/125s met f/8,0 ISO 100

Reportagefoto 25: de Slag bij Waterloo met polarfilter

België en de taalgrens: reportage Moto73

Waterloo - met polarisatiefilter

Als je in België de taalgrens van west naar oost volgt (of andersom) dan is Waterloo, onder Brussel, niet te vermijden. En waarom zou je ook: het is er erg leuk en historisch van groot belang. Blikvanger is deze heuvel.
Napoleon en de Slag van Waterloo: is er iemand die hier nog nooit van heeft gehoord? Ik kan het me niet voorstellen. Waterloo heeft een prachtig museum, met alle informatie over de verloren slag, een film, een panorama (110 x 12 meter), een wassen beeldenmuseum en natuurlijk de enorme heuvel, met de kolossale leeuw van Waterloo bovenop. Dit monument is in 1825 opgericht ter nagedachtenis aan de gevallenen van de Slag. De leeuw weegt 28 ton: via een trap met 226 treden bereik je deze.

Reportagefoto 23: verlaten fabriek

België en de taalgrens: reportage Moto73

Lelijke lucht? Niet mee-fotograferen dan!

In België en bijvoorbeeld ook in Frankrijk gaan ze vaak wat minder zorgvuldig met de leefomgeving om dan wij gewoon zijn. Wrakken in het landschap zijn bij ons uitzondering en dan toch heus tijdelijk, ten zuiden van ons blijft troep soms decennia lang staan. Ik zag in Frankrijk eens een complete autobus, al bijna volledig overwoekerd door de natuur.

Reportagefoto 22: hop is bier

België en de taalgrens: reportage Moto73

Zwart-wit benadrukt lijnen

België staat voor het betere levensgenieten. Lekker eten, lekker drinken. België heeft ontelbare bierbrouwerijen en brouwerijtjes. En om bier te maken heb je hop nodig. Dat op veel plaatsen groeit, zoals hier. Geen België-reportage zonder hop in beeld, vooral door de unieke wijze waarop men dat laat groeien.

Voor het motorblad is het goed als ook regelmatig de motor in beeld komt. Maar de hop, daar gaat het hier om. De staken en de motor hangen beide naar dezelfde kant: dat vind ik hier wel grappig. Alle lijnen gaan naar hetzelfde ‘verdwijnpunt’.

Vulkanen: fotogeniek!

Eén van de beelden van vulkanen.

Hier een link naar vijftien prachtige foto’s van uitbarstende vulkanen. Schitterend, maar ook gevaarlijk en vernietigend.

Ook de belichting van dergelijke opnamen vraagt de nodige aandacht. Plussen en minnen en goed op het histogram blijven kijken. Bijstellen waar nodig. De witbalans op automatisch wordt niks. Jawel, kan in RAW worden hersteld, maar liever toch doe ik alles wat op de locatie goed kan gelijk goed.

In Nederland hebben we geen vulkanen. De Vulkaaneifel in Duitsland biedt wel aardig inzicht in meren en musea.