Categorie: "Camera’s en lenzen"

Nieuwe Pentax-lenzen voor APS-C én full-frame

Het was de laatste tijd een beetje stil bij Pentax, wat zelfs tot geruchten over een beëindiging van de cameraproductie leidde. Maar stilgezeten hebben ze niet, getuige de aankondiging van twee nieuwe objectieven. De HD Pentax-D FA* 50 mm F 1,4 SDM AW is een lichtsterk standaardobjectief voor full-frame dat de zoetjesaan antieke huidige 50 mm F 1,4 moet aflossen. Ook APS-C-reflexbezitters kunnen naar een nieuw speeltje uitzien. De HD Pentax-DA* 11-18 mm F 2,8 is een nieuwe supergroothoekzoom met omgerekend een bereik van 17 tot bijna 28 mm. Het zal nog wel zeker een half jaar duren voor beide objectieven daadwerkelijk op de markt komen, dus de namen zijn voorlopig en de prijzen zijn momenteel nog niet bekend.

Twee nieuwe lichtkanonnen van Olympus

Olympus kondigt twee ultralichtsterke objectieven in de PRO-serie voor met name de OM-D-systeemcamera’s aan. De M.Zuiko Digital ED 17 mm F 1,2 PRO en 45 mm F 1,2 PRO komen naast de bestaande 25 mm F 1,2 PRO, zodat er nu keus is uit drie vaste brandpunten van omgerekend 35, 50 en 90 mm. Met een gewicht van zo’n 400 gram per stuk zijn beide nieuwe objectieven heel licht en compact vergeleken met hun full-frame-tegenhangers. Uiteraard zijn deze voor professioneel gebruik geschikte objectieven weerbestendig en voldoen ze optisch en mechanisch aan zeer hoge eisen. De Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm F 1,2 PRO wordt in december leverbaar voor 1299 euro; de 17 mm F 1,2 kost 100 euro meer en volgt in maart.

Lichtsterke Sigma-groothoek voor Sony-camera’s

Meer nieuws voor Sony-fotografen, zij het ditmaal niet van Sony zelf. Objectievenfabrikant Sigma kondigt aan dat er binnenkort een 16 mm F 1,4 lichtsterke groothoeklens in de Contemporary-serie komt voor de APS-C-systeemcamera’s met E-vatting (de A-vatting is een beetje het stiefkindje geworden, hoewel Sony verzekert dat die nog steeds doorontwikkeld wordt). Omgerekend naar full-frame is dit een 24 mm, in een weerbestendig jasje en met een fluisterstille AF. Ook de optische kwaliteit moet van de bovenste plank zijn, met 16 elementen waaronder diverse van speciale glassoorten. Er moet ook een versie voor Micro Four Thirds komen. Prijs en levertermijn van deze Sigma 16 mm F 1,4 DC DN Contemporary zijn nog niet bekend.

ZEISS-groothoeklens voor fijnproevers

ZEISS heeft zojuist een nieuw objectief toegevoegd aan de Milvus-lijn full-frameobjectieven voor Canon- en Nikon-spiegelreflexen. Uiteraard moet je ook bij de nieuwe Milvus 25 mm F 1,4 handmatig scherpstellen, en met een lengte van ruim 12 centimeter en een gewicht van zo’n 1200 gram is het niet iets wat je in een hoekje van je tas propt. Daar is de prijs (2400 euro) ook niet naar. Maar de optische kwaliteit van ZEISS-objectieven is terecht befaamd, het geheel is weerbestendig, en filmers kunnen bij de Nikon-uitvoering zelfs de klikstops van het diafragma uitschakelen. De ZEISS Milvus 25 mm F 1,4 arriveert begin november in de winkel.

Leica brengt Thambar-M tele uit 1935 opnieuw uit

Bij Leica moeten ze met lede ogen hebben aangezien hoe allerlei nieuwe concurrenten onder de vlag van oude merknamen goud geld verdienden met objectiefontwerpen uit de oude doos. Dat kunnen wij ook, hebben ze vast gedacht, en zonder buitenshuis leentjebuur te spelen bovendien. Dus bracht Leica al eerder een nieuwe versie van de 50 jaar oude Summaron-M 28 mm uit, en nu staat er een heruitgave van de F 2,2/90 mm Thambar-portrettele uit 1935 op stapel. De Thambar-M is natuurlijk naar de eisen van deze tijd bijgewerkt, maar beschikt nog steeds over een heel eigen karakter, niet in de laatste plaats dankzij het uit maar liefst twintig lamellen bestaande diafragma plus de bewust niet weggepoetste lensfout sferische aberratie. Er zit ook nog een speciaal filter bij – dromerige sfeerplaatjes gegarandeerd.

Leica is niet goedkoop, en de Thambar-M F 2,2/90 mm is geen uitzondering: reken voorlopig op zesenhalf mille. De Thambar-M wordt over plusminus een maand leverbaar.

Lichtsterke 35 mm van Samyang voor Sony AF

Samyang is vooral bekend vanwege z’n sympathiek geprijsde objectieven voor handmatige scherpstelling, maar de laatste tijd brengt men ook AF-objectieven op de markt. Deze AF 35 mm F 1,4 FE komt naast/boven de eerdere F 2,8-versie, en is speciaal ontworpen voor Sony-systeemcamera’s. Het optisch ontwerp, met elf elementen in negen groepen, moet aan zeer hoge eisen voldoen. Het nieuwe USB Lens Station moet er via firmware-updates voor zorgen dat je objectief altijd bij de tijd blijft. Ook fijnregeling van de automatische en handmatige scherpstelling behoort tot de mogelijkheden.

De Samyang AF 35 mm F 1,4 FE wordt half november leverbaar voor een schappelijke 690 euro, terwijl het Lens Station 65 euro moet kosten. Samyang wordt in de Benelux vertegenwoordigd door Transcontinenta, dat na registratie vijf jaar garantie op je aankoop geeft.

Nikon D850 pakt 100 punten bij DxOMark

Bij DxOMark testen ze naast smartphonesensoren uiteraard ook camera’s. Onlangs hebben ze de nieuwe Nikon D850 op de testbank gehad, en die schoot met een maximale score van 100 meteen naar de top van het beeldkwaliteitsklassement, boven de Sony A7R II en de oudere Nikon D810 (nummer vier, die niet helemaal op het plaatje past, is de Sony RX1R II edelcompact). Wat meteen laat zien dat de vooruitgang de afgelopen jaren ook weer niet zo spectaculair is…

De hele testprocedure is sowieso nogal ondoorgrondelijk voor leken, en in de scoretabellen ontbreken bijvoorbeeld recente Fujifilm-camera’s – vermoedelijk omdat de speciale X-Trans-sensor complicaties oplevert. Hoe dan ook: pixel peepers hebben weer wat te smullen, en dat de D850 een prima beeldkwaliteit neerzet, staat buiten kijf.

Biotar 75 mm ook voor cineasten

Oprema Jena is goed bezig en kondigt van de Biotar 75 mm F 1,5 ook gelijk maar een speciale cineversie aan. De Biotar 75 C beschikt over de gebruikelijke filmattributen zoals een PL-vatting, getande instelringen en een traploos diafragma. De relatief bescheiden lichtsterkte (‘transmissie’) in vergelijking met de gewone fotoversie (T 2 versus F 1,5) zal te maken hebben met het wat gedateerde ontwerp van het objectief. Cineobjectieven zijn relatief duur, en de Biotar 75 C is geen uitzondering: 2800 dollar bij vooruitbestelling, terwijl de reguliere Biotar 75 vanaf 1000 dollar te reserveren is. Meer informatie vind je op Indiegogo. En nu als een haas al die objectieven gaan bouwen, zou ik zeggen…

Biotar 75 mm krijgt broertje: 58 mm F 2

De vorige maand aangekondigde Biotar 75 mm F 1,5 krijgt er een kleiner broertje bij. Oprema Jena, het bedrijf achter de wederopstanding van deze legendarische portrettelen kondigt aan ook de Biotar 58 mm F 2 opnieuw in productie te gaan nemen. Bokeh-liefhebbers zullen alvast gaan watertanden van het diafragma met maar liefst 17 lamellen. Om de realisering te bekostigen, heeft Oprema Jena een crowdfundingproject opgezet op Indiegogo, waar de nieuwe lens zolang de voorraad strekt – bij wijze van spreken dan, want de Biotar wordt pas over een jaar leverbaar – vanaf 900 dollar vooruit te bestellen is. We leren gelijk dat Kenko Tokina de fabricage gaat verzorgen.

Tamron 100-400 mm lichtste in z’n soort

Ook Tamron komt binnenkort met een relatief compacte en lichte full-frame supertelezoom. De Tamron 100-400 mm F 4,5-6,3 Di VC USD (Model A035) zoals het objectief voluit heet, moet met een gewicht van net boven de 1100 gram het lichtste zijn in zijn soort. Het objectief is compatibel met de 1,4x teleconverter en Tamron’s TAP-in Console, en beschikt over beeldstabilisatie en een weerbestendige constructie. Er is ook een los verkrijgbare statiefgondel. De kortste instelafstand is 1,5 meter. De Tamron 100-400 mm F 4,5-6,3 Di VC USD wordt eind dit jaar leverbaar voor Canon en Nikon; de prijs is nog niet bekend.