Categorie: "Fotobespreking"

Stilleventje

Stil leven of stilleven?

Stil leven of stilleven?

Een serie foto’s voor een restaurant. Het interieur, het exterieur, de keuken, een dag werk ter voorbereiding van de diners die die avond worden opgediend. Het gezin ook. Maar dan zie je intussen ook andere zaken. Zoals dit tedere stilleventje. Een vaasje met een bloem, een kaarslichtje, een glas voor de wijn. De takjes hebben visueel ook zo hun functie.

Ik vind het wel sfeervol. Gemaakt met 1/15s met de 70 – 200 mm f/4 op 160 mm op de Canon 30D. Op statief natuurlijk, met draadontspanner en het vooraf opklappen van de spiegel

De motor en het meisje

Motor en meisje

Motor en meisje

Het verzoek was eenvoudig: wil je een serie foto’s van mij  maken, samen met de droommotor van mijn vriend? Nou is motorfietsen fotograferen geen probleem voor mij: ik doe haast niet anders tijdens mijn reportages voor Moto73. Mensen fotograferen lukt ook, bijvoorbeeld tijdens de trouwreportages die ik geregeld mag maken. Maar motor en meisje: dat komt niet dagelijks voor. En is daarom extra leuk.

Reportagefoto 28: klassiek landschap

België en de taalgrens: reportage Moto73

Klassieke landschapsfoto

Klassieke landschapsfoto

Een landschap wordt eenvoudiger te fotograferen als er wat hoogteverschil aanwezig is. Het hoeft niet veel te zijn, maar iets helpt wel. Zoals hier, ergens onder Brussel. Het paadje en de sporen van de landbouwvoertuigen zorgen voor aandacht en ‘begeleiding’ van de ogen. De polarisatiefilter maakt de lucht ‘opwindender’en het groen donkerder. Horizon uit het midden, bosje rechts sluit het daar af.

Canon 30D met EF 24mm f/1.4L USM 1/125s met f/8,0 ISO 100

Reportagefoto 27: standpunt

België en de taalgrens: reportage Moto73

Extreem standpunt

Extreem standpunt

Het standpunt bepaalt voor een belangrijk deel het aanzien van een foto. Een ongewoon standpunt levert al snel een ongewone foto op – en over het algemeen levert dat meer aandacht op dan een gewoon standpunt en een gewone foto.

In het artikel voor Moto73 wil ik aangeven dat in de route die ik rijd flink wat kasseienstroken voorkomen. En natuurlijk wil ik die ook laten zien. Dus door de knieeën, plat op de buik. Op de camera nu de Sigma 12 – 24 mm (op 15mm). Rechts ‘verdwijnt’ de horizon, op de voorgrond zijn de kinderhoofdjes goed te zien.

Canon 30D met Sigma 12-24 op 15 mm. 1/60s met f/7.1, ISO 100

Reportagefoto 23: verlaten fabriek

België en de taalgrens: reportage Moto73

Lelijke lucht? Niet mee-fotograferen dan!

Lelijke lucht? Niet mee-fotograferen dan!

In België en bijvoorbeeld ook in Frankrijk gaan ze vaak wat minder zorgvuldig met de leefomgeving om dan wij gewoon zijn. Wrakken in het landschap zijn bij ons uitzondering en dan toch heus tijdelijk, ten zuiden van ons blijft troep soms decennia lang staan. Ik zag in Frankrijk eens een complete autobus, al bijna volledig overwoekerd door de natuur.

Reportagefoto 21: spiegel verbindt taal en motorrijden

België en de taalgrens: reportage Moto73 (3)

Taal en motorrijden in één beeld

Taal en motorrijden in één beeld

Motorrijden en taalgrens: dat zijn de elementen die ik wil verbinden tijdens deze reportage. Dat is even zoeken en vergt enig nadenken, maar de mogelijkheden zijn er natuurlijk best.

Op de hoek van een straat viel mijn oog op dit bord. De naam staat er in het Frans, links en rechts. Maar ook ‘straat’ staat er nog voorzichtig bij. In de spiegel kijken en wachten tot er een toevallige motor passeert. Voilá, alles in beeld.

Canon 10D met EF50mm f1.4, 1/640s met f/5.5, ISO 100

Reportagefoto 19: België en de taalgrens

België en de taal(grens)

België en de taal(grens)

België is een verscheurd land. In het noorden spreken ze Vlaams (Nederlands), in het zuiden Frans en in het oosten zelfs nog een beetje Duits. Maar de tegenstellingen in het land zijn die tussen het relatief rijke Vlaanderen en het armere Wallonië.

Voor het motorblad Moto73 maakte ik onlangs een reportage over deze taalgrens. De komende dagen presenteer ik een aantal beelden van deze nog niet gepubliceerde reportage. Met toelichting.

Reportagefoto 18: oog voor detail

Oog voor detail: ook belangrijk

Oog voor detail: ook belangrijk

We hebben zo vaak de neiging en de wens om veel in beeld te brengen. Te vaak te veel, zou ik zeggen.

Mijn advies is om toch ook vooral aandacht te schenken aan de details, waar je ook bent. Die kunnen zou kenmerkend en verhalend zijn voor je totale (vakantie)reportage. Neem dit. Al eerder liet ik een beeld zien uit Shrewsbury, Engeland, waar Charles Darwin opgroeide. Standbeeld voor de bibliotheek, groot en voornaam, prachtig. Maar: is dit niet een mooi detail aan de voet van dit standbeeld?

Ik ben er met de 24mm van Canon heel dicht op gaan zitten. Wilde weinig scherptediepte, dus koos voor een diafragma iets boven de maximale opening. Die mijd ik liever: in uiterste standen is niet één objectief op zijn best. 1/160s op f/1.6, ISO 100. In Lightroom, mijn grootste vriend in het nabewerken van foto’s (en voor inlezen, oslaan en archiveren), gaf ik de foto een ‘historisch kleurtje’ met één van de voorinstellingen.

Reportagefoto 17: meisjes en paarden

Sfeer, zorg, een dagje manege!

Sfeer, zorg, een dagje manege!

Het is een heerlijk fotomotief: een dagje in een manege. Paarden, meisjes (vooral), ouders. De paarden worden bereden, verzorgd, vertroeteld. Na het rijden wassen, drogen.

Een dagje in de manege levert al snel vele tientallen foto’s op. Er is meestal weinig licht: de statief, eventueel een éénpoot, komt zeker van pas. Als je met de mensen van de manege een praatje maakt mag je overal vrij in en uit lopen. En wie weet, heeft er iemand belangstelling voor je foto’s.

Reportagefoto 16: wielrennen

Laag standpunt, krap kader.

Laag standpunt, krap kader.

In de zomermaanden wordt er heel wat afgewielrend (lelijk woord…) in Nederland. De profwedstrijden, maar minstens zo leuk – en handig om te oefenen met je camera – zijn de talloze amateurwedstrijden. Er is er haast elke dag wel een ergens in Nederland.

Sportfotografie is een hele aparte discipline, waar een aantal fotografen zich in heeft gespecialiseerd. Binnen de sportfotografie zie je opnieuw specialisaties: iemand die Formule I doet zie je niet snel bij de atletiek, en de motorracespecialisten zijn weer andere dan de Tour de France fotografen.