Categorie: "Fotobespreking"

Reportagefoto 15: Ogen scherp

Bij het fotograferen van mensen en dieren is er een ijzeren fotografische wet: scherpstellen doe je op de ogen! Het gebeurt maar zelden dat een foto geslaagd kan worden genoemd als niet de ogen scherp zijn.

Scherpstellen: altijd op de ogen!
Scherpstellen: altijd op de ogen!

Op de bijgaande foto – mijn dochter en haar hondje – zijn er twee paar ogen: vrouw en hond. Het is duidelijk dat het hier om een foto van het hondje (genaamd: Google) gaat. Op de ogen van het dier is dus scherp gesteld. Door het diafragma f/2.5 valt de persoon hier al enigszins in de onscherpte.

Het liefst heb je ook een klein lichtpuntje in de ogen. Met een kleine invulflits was dat hier wellicht beter gelukt, in zo’n donker koppie. De persoon heeft wel duidelijk lichtjes in de ogen.

Canon 30D met EF24 mm f/1.4L USM, 1/40s op f/2.5, ISO 100, RAW

Souza blijft boeien

Foto: Pete Souza

Foto: Pete Souza

De officiële fotograaf van het Witte Huis en de zwarte president, Pete Souza, blijft boeien. Regelmatig kom ik zijn naam tegen. En nog liever: zijn foto’s, gemaakt – zo het verhaal wil – met de Canon 5D Mark II.

Deze kwam ik weer tegen, via het onvolprezen internet. De hele site: hier.

Reportagefoto 13: liever geen lucht

Lelijke lucht? Vermijden dan!

Lelijke lucht? Vermijden dan!

Als ik bij fotobesprekingen wel eens een opmerking maak over een oninteressante lucht dan krijg ik vaak te horen: ‘Ik kan de lucht toch niet veranderen?’ Nee, dat kan niet (Photoshoppen daargelaten). Maar je kunt een aantal andere zaken wel.

1. Regel één: als een lucht lelijk c.q. oninteressant is, fotografeer deze dan niet! Dit is de simpelste regel om lelijke luchten in je fotografie te vermijden.

2. Ontkom je er niet aan, probeer de lucht dan te ‘bedekken’ met iets anders.

3. Lukt ook dat niet, kijk dan of je anders kunt kadreren. Een panoramafoto wellicht?

Reportagefoto 12: het Moment

Rijp. Alles aan de kant, ik ben weg.

Rijp. Alles aan de kant, ik ben weg.

Er zijn van die momenten dat je er als fotograaf, beroeps of niet, wel aan de slag MOET. Omdat je weet dat dit soort dagen of momenten uiterst zeldzaam zijn. In de afgelopen winters hadden we die momenten: rijp, en niet zo’n beetje. Alles aan de kant, een dag vrij nemen, erop uit in elk geval. Elke minuut is er één.

Ik houd op dagen dat er mooie dingen kunnen gebeuren weer en radionieuwsdienst goed in de gaten. Hoe beter je op situaties kunt anticiperen, hoe beter.

Reportagefoto 9: Engelser kan het niet

Engels + Engels

Engels + Engels

Shrewsbury, juni 2009. Het is Charles Darwinjaar. Darwin is de ‘ontdekker’ van de evolutie: door aanpassingen in het kader van de strijd om het bestaan evolueren dieren tot verschillende soorten. The Origin of Species werd wereldberoemd en vormt de wetenschappelijke tegenhanger van het geloof in een schepping door een hogere macht. Waarvoor geen enkel, zelfs miniem wetenschappelijk bewijs is, maar dit terzijde. (Daarom is het ook ‘een geloof’, nietwaar.)

Reportagefoto 8: foto’s op zee

Landschap op zee

Landschap op zee

Een zee biedt doorgaans maar weinig mogelijkheden om een foto te maken. De horizon is een streep, een voorgrond die voor enige diepte kan zorgen ontbreekt doorgaans.
Op weg naar Engeland, met spiegelreflexen en vier objectieven, heb ik op de nachtferry vanuit Europoort op de boot alleen de Canon G6 bij me. Einde middag zie ik dit aardige tafereeltje: jongelui die elkaar met telefoons fotograferen op zee.
Ik plaats de personen helemaal rechts in de hoek, zodat ik ook flink wat schip en zee in beeld krijg.

Canon G6, 1/100s met f/3.2, ISO 50.

Reportagefoto 6: standpunt zorgt voor dynamiek

Laag standpunt zorgt voor dynamiek

Laag standpunt zorgt voor dynamiek

Met een groepje fotoenthousiasten zijn we op bezoek in een grafisch museum (Wouw, Noord-Brabant, bij Roosendaal). De deelnemers heb ik opdrachten gegeven voor diverse typen foto’s.

Gehinderd door een lastige hernia – intussen weer helemaal hersteld – woon ik de dag voornamelijk zittend bij. Maar: ook dat heeft zijn voordelen. Zoals een laag standpunt, dat in dit geval voor een dynamisch beeld zorgt. Ik lijk hier wel onder de inspirerende inleider te zitten. Het transparant dat hij in zijn hand heeft wordt extra verlicht door het zolderraam er achter. De inleider komt vanuit de rechterhoek, er zit een diagonaal in het beeld die prettig ‘kijkt’.

Canon G6, 1/40s met f/2.2 op ISO 50.

Reportagefoto 4: prijsuitreiking

Prijsuitreiking - met extraatje

Prijsuitreiking - met extraatje

Mmmm, niet mijn favoriete fotomotief, niet mijn favoriete fotomoment. Maar werk is werk, dat moet nu eenmaal gebeuren en dan is het toch ook nog de uitdaging daar iets bijzonders van te maken. Want de klant blijft Koning en die heeft recht op mijn maximale inzet.

Caravan van het Jaar. Wordt elk jaar gekozen door een jury, waarin ik ook zitting heb, Logisch dus, dat ik aanwezig probeer te zijn bij de bekendmaking van deze prijs, door een vakjury bepaald.

Dit jaar won het caravanmerk Hobby (verreweg marktleider) de prijs. Zie twee trotse mannen: fabrikant, importeur, direct betrokkenen in elk geval. De foto wordt echter iets aparter door de burgemeester die op de achtergrond uit de caravan stapt. Misschien wel voor het eerst in zijn leven.

Canon 30D, met 24 mm f/1.4 objectief, 1/40 met f/3.5 op ISO 200, flitser.

Reportagefoto 3: oude nozem

Sfeer met lichtsterke lens

Sfeer met lichtsterk objectief

Ergens op een beurs, binnen. Toneel, lampen en een stel kerels dat denkt dat hij jong blijft (klinkt moeilijk, maar lijkt me taalkundig helemaal juist…). Voortdurend veranderen de lampen van kleur. Hoe leggen we dat vast?

Ik kan helemaal vooraan komen. Ideaal met de lichtsterke 24 mm (1/25s met f/1.8, ISO 200 en een vaste hand). Ik flits in, flitser op -0.7 om maximaal het omgevingslicht te benutten. Dat immers geeft hier kleur aan het geheel. Ik sny in de zoeker al het hoofd af: dat suggereert nog meer dat ik er bovenop sta. Man links in beeld, op ongeveer 1/3. Sfeervol en realistisch resultaat.