Categorie: "Fotojournalistiek"

World Press Photo-expositie naar fotostad Naarden

Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights, opent World Press Photo-tentoonstelling in de Grote Kerk te Naarden. Foto: Judith Snel

Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights, opent World Press Photo-tentoonstelling in de Grote Kerk te Naarden. Foto: Judith Snel

Na in de Nieuwe Kerk in Amsterdam bijna honderdduizend bezoekers te hebben verwelkomd, is de World Press Photo-tentoonstelling nu neergestreken in fotostad Naarden. Tot en met 28 augustus is de expositie te zien in de Grote Kerk aan de Marktstraat.

World Press Photo-kalender 2017 te koop

Onder de titel Window to the World 2017 biedt World Press Photo alvast dé fotojournalistieke kalender voor 2017 aan. Uiteraard met foto’s van grote namen als Daniel Berehulak, Jonas Lindkvist en Christian Ziegler. De prijs bedraagt World_Press_Photo_2017_calendar€ 13,99, en een deel van de opbrengst gaat naar de World Press Photo Foundation ter stimulering van fotojournalistiek talent. Klik op het plaatje hiernaast om naar de webshop te gaan. Over topfotojournalistiek gesproken: er zijn ook gesigneerde en genummerde prints in beperkte oplage te koop, onder andere van de winnaar van de afgelopen en de voorgaande editie. Ook hier profiteert zowel de maker als de World Press Photo Foundation, en met prijzen vanaf minder dan 400 euro zijn de foto’s zeker niet te duur betaald!

Frame by Frame: fotojournalistiek in Afghanistan

Voor (foto)journalisten is het werken er het afgelopen decennium niet makkelijker op geworden. In landen als Syrië zitten ze vaak letterlijk klem tussen de strijdende partijen, terwijl in andere landen – denk aan Turkije – hun bewegingsvrijheid steeds verder wordt ingeperkt.

Frame_by_FrameOver het bestaan van fotojournalisten in het inmiddels wat in de publiciteit weggezakte Afghanistan gaat de documentaire Frame by Frame. Onder de ultraorthodoxe Taliban was het nemen van foto’s een misdrijf. Na de val van het regime leek er in één klap meer persvrijheid te ontstaan, maar nu de buitenlandse strijdkrachten en waarnemers huiswaarts keren, moeten de fotojournalisten het zelf zien te rooien in een fascinerende maar ook vaak rondweg vijandige omgeving.

Frame by Frame van Alexandria Bombach en Mo Scarpelli bevat behalve interviews en uiteraard foto’s ook nooit eerder vertoond archiefmateriaal dat met gevaar voor eigen leven tijdens het Talibantijdperk was geschoten. De documentaire is te zien op het Movies that Matter Festival, van 18 t/m 26 maart in Den Haag. Kijk op de Frame by Frame-website voor meer informatie en de trailer.

World Press Photo 2015 naar Warren Richardson

Hope for a new life. A man passes a baby through the fence at the Hungarian-Serbian border in Röszke, Hungary, 28 August 2015. World Press Photo 2015. © Warren Richardson

Hope for a New Life. A man passes a baby through the fence at the Hungarian-Serbian border in Röszke, Hungary, 28 August 2015. World Press Photo of the Year 2015. © Warren Richardson

De Australische fotograaf Warren Richardson is de winnaar van de meest recente editie van World Press Photo. Op de zwart-witfoto is een vluchteling te zien die een baby onder het prikkeldraad doorgeeft aan een medevluchteling aan de Hongaars-Servische grens, vlak voordat deze grensovergang helemaal gesloten zou worden. Richardson had daarvoor al enkele dagen met de groep vluchtelingen opgetrokken en maakte de foto bij bestaand (maan)licht, omdat flitslicht de politie zou alarmeren. De foto won ook de eerste prijs in de categorie Spot News.

Dit jaar kreeg World Press Photo ruim 80.000 foto’s binnen van bijna 6000 fotografen uit 128 landen. Bij de prijswinnaars geen Nederlanders deze keer, wel een aantal goede bekenden onder wie Daniel Berehulak en Christian Ziegler. Alle prijswinnende foto’s vind je hier op de World Press Photo-site. Ze zijn vanaf medio april ook te bewonderen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

Zilveren Camera (opnieuw) voor Eddy van Wessel

Eddy van Wessel, uit de serie Sinjar, de strijd om hoofdweg 47. Winnaar Zilveren Camera 2015.

Eddy van Wessel, uit de serie Sinjar, de strijd om Hoofdweg 47. Winnaar Zilveren Camera 2015.

Zojuist werd bekend dat de Zilveren Camera 2015 – Canon Zilveren Camera 2015, moeten we eigenlijk zeggen – gaat naar Eddy van Wessel, voor zijn zwart-witserie Sinjar, de strijd om Hoofdweg 47. In en rond de Irakese stad Sinjar strijden diverse milities met IS om de macht, én om de strategisch belangrijke doorgangs- annex bevoorradingsroute. Zoals bijgaande foto laat zien, richtte Van Wessel zijn camera niet alleen op het strijdgeweld als zodanig, maar ook op de – soms naar het absurde neigende – situatie eromheen. Van Wessel won in 2012 al de Zilveren Camera met een serie uit de Syrische stad Aleppo.

De Prijs voor vernieuwende fotojournalistiek ging dit jaar naar Marieke van der Velden en Philip Brink voor hun reportage over vluchtelingen op Lesbos, The Island of all Together, waaruit onlangs een selectie werd gepubliceerd in Focus. Verder relatief veel nieuwe of minder bekende namen onder de prijswinnaars – ook wel eens verfrissend. Al het winnende werk op de website van Zilveren Camera en vanaf morgen in Museum Hilversum.

Inzendtermijn World Press Photo 2016 gestart

Na de openbaarmaking van de nieuwe strengere regels is de 2016 World Press Photo Contest vandaag echt van start gegaan. 2016WPPbannerVanaf heden kunnen fotojournalisten en visual storytellers hun werk inzenden via de site. Inzenden kan tot 13 januari, nadat je jezelf eerst uiterlijk op 7 januari hebt geregistreerd. Klik op het plaatje hiernaast om op het betreffende gedeelte van de World Press Photo-site te komen. Medio februari worden de winnaars bekendgemaakt.

World Press Photo scherpt regels aan

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over gemanipuleerde nieuwsfoto’s. Ook de gerenommeerde World Press Photo-wedstrijd ontsprong daarbij de dans niet. Daarom heeft de organisatie besloten nieuwe regels in te stellen, die zijn gepubliceerd voordat binnenkort de inzendingstermijn voor de editie 2016 begint. Zo weet iedereen bij voorbaat waar hij/zij aan toe is.

CodeOfEthicsHet onderdeel waar het met name om draait, is de Code of Ethics. World Press Photo verwacht kort en goed van de inzenders dat zij hun beelden niet inhoudelijk manipuleren – niet achteraf met een beeldbewerkingsprogramma, maar óók niet tijdens het maken van de opname. Een en ander is vertaald in gedetailleerde voorschriften over wat wel en niet mag. De organisatie zal er streng op toezien dat een en ander in de praktijk wordt nageleefd. Hier kun je alles nalezen.

Fototalent gezocht voor I Love the News

I_love_the_newsDe NVF en het ANP zijn op jacht naar jong, gemotiveerd fototalent voor de tweede editie van talentenpool I Love the News. De winnaar krijgt drie maanden intensieve begeleiding door topfotograaf Martijn Beekman plus een maandelijkse stage- en reiskostenvergoeding van totaal 1500 euro. Goed nieuws voor aanstormend fotojournalistiek talent in moeilijke tijden. Aanmelden kan t/m 30 oktober – meer informatie vind je op de site van de NVJ.

Zilveren Camera en Canon samen verder

De toekomst van de Zilveren Camera, dé fotowedstrijd voor Nederlandse fotojournalisten, is ook de komende drie jaar gewaarborgd. Canon, sinds 2003 hoofdsponsor, heeft zich ook voor een nieuwe termijn van drie jaar aan de Zilveren Camera verbonden. Beide partijen willen hun samenwerking intensiveren om zowel de Zilveren Camera als de Nederlandse fotojournalistiek onder de aandacht te brengen van een nog groter publiek.

Maartje Berendsen, bestuurslid van Stichting De Zilveren Camera, tekent namens het bestuur samen met Hans Smittenaar, Marketing Director Consumer Imaging Group van Canon Nederland, de samenwerkingsovereenkomst. Foto: Berend Janssens

Maartje Berendsen, bestuurslid van Stichting De Zilveren Camera, tekent namens het bestuur samen met Hans Smittenaar, Marketing Director Consumer Imaging Group van Canon Nederland, de samenwerkingsovereenkomst. Foto: Berend Janssens

Fotojournalistiek in het digitale tijdperk

World Press Photo heeft onderzoek laten doen naar fotojournalistiek anno nu. Dit mondde uit in een lijvig rapport, The State of News Photography: The Lives and Livelihoods of Photojournalists in the Digital Age. De voornaamste bron vormde een enquête onder de inzenders voor de World Press Photo Contest 2015. Ruim 1500 fotografen uit meer dan honderd landen vulden de uitvoerige vragenlijst in.

WPP_04Een aantal uitkomsten: driekwart van de deelnemers verdient jaarlijks minder dan 40.000 dollar, en een derde zelfs minder dan 10.000 dollar. En ruim 90 procent belandt wel eens in gevaarlijke situaties tijdens de uitoefening van het beroep. Toch is twee derde gelukkig in z’n beroep. En wat dat ‘z’n’ betreft: nog steeds is slechts 15 procent van de nieuwsfotografen vrouw. De helft van de ondervraagden zet wel eens een beeld in scène. Het is de bedoeling dat dit onderzoek een jaarlijkse traditie wordt.