Categorie: "Fotojournalistiek"

Museum Hilversum eert Jeroen Oerlemans

In Museum Hilversum is vanaf 4 februari de tentoonstelling Jeroen Oerlemans 1970-2016 te zien, als eerbetoon aan de fotograaf die vorig jaar in Libië in het harnas sneuvelde. Oerlemans had al eerder laten zien dat de risico’s van het vak van fotojournalist hem er niet van weerhielden zijn werk te blijven doen: in 2012 was hij al eens ontvoerd door extremistische moslims. De tentoonstelling is een initiatief van de Stichting Zilveren Camera, en naast de reguliere Canon Zilveren LogoCanon_ZilverenCamera
Camera-expositie te zien. Beide tentoonstellingen zijn te bezoeken tot en met 12 maart. Het museum aan de Hilversumse Kerkbrink is dagelijks open van 11 tot 5.

Politie niet meer ‘beste vriend’ van de persfotograaf

De politie, voorheen zo niet je beste dan toch ten minste een goede vriend (tenzij je crimineel van beroep was), begint zich steeds meer te ontpoppen als de aartsvijand van de vrije nieuwsgaring. Blijkens een bericht op Villamedia deed de sterke arm der wet erg intimiderend tegen fotografen die aanwezig waren bij het incident in Spaarndam, waarbij een agent zwaargewond raakte. Dat laatste is natuurlijk erg genoeg, maar nog geen reden om persfotografen met een politieperskaart, die naar verluidt op gepaste afstand bleven en niemand hinderden, de opdracht te geven hun opnamen te wissen. 

World Press Photo komt met online ‘fotoblad’ Witness

Een fris geluid in de wereld van de fotojournalistiek en visual storytelling: onder die vlag kondigt World Press Photo het nieuwe wekelijkse online magazine Witness aan. De eerste editie bevat onder meer (beeld)verhalen over de Jungle van Calais, de toekomst van fotografie en fotojournalistiekWitness_Logo als beroep en natuurlijk nieuws van het World Press Photo-front. Lezen en kijken is gratis, maar om alle mogelijkheden te benutten, moet je je wel even registreren.

Jeroen Oerlemans Foundation houdt herinnering levend

Foto: Sander Nieuwenhuys

Foto: Sander Nieuwenhuys

Vrienden en familieleden van de begin deze maand letterlijk in het harnas gestorven fotojournalist Jeroen Oerlemans hebben een stichting in het leven geroepen: de Jeroen Oerlemans Foundation. Deze heeft twee doelstellingen: de herinnering aan Oerlemans én zijn werk levend te houden, en de ondersteuning van zijn kinderen, zodat die een goede opleiding kunnen krijgen – ook zonder een vader die voor hen zorgt. Aangezien Jeroen Oerlemans, die werd neergeschoten door een sluipschutter terwijl hij in Libië aan het werk was, iemand was die altijd oog had voor het leed van anderen zonder daarbij zichzelf te ontzien – zijn voortijdige dood vormt daarvan het ultieme bewijs -, lijkt wat steun vanaf de zijlijn niet te veel gevraagd. Je kunt een bijdrage leveren door een print van zijn werk te bestellen, of door een gift te doen.

Photojournalism Today

From the warzone to the World Press Photo

Net als de journalistiek als geheel stuit ook de persfoto op steeds meer wantrouwen. ‘Een foto liegt niet’ geldt niet langer in een wereld waarin beeldmanipulatie makkelijker is dan ooit. In De Balie in Amsterdam vindt op dinsdagavond 6 december een debat plaats over deze kwestie. Wat zijn de dilemma’s voor fotografen én (beeld)redacteuren, waarom haalt de ene nieuwsfoto het wel en de andere niet, en wat maakt een nieuwsfoto tot een iconisch beeld? Met onder anderen Francis Kohn (Directeur fotografie AFP), De-Balie-logoBulent Kilic (hoofdfotograaf regio Turkije bij AFP), Lars Boering (directeur World Press Photo) en Ronald Ockhuysen (hoofdredacteur Het Parool). De avond begint om acht uur en de voertaal is Engels. Hier vind je meer informatie en kun je kaarten bestellen.

Persfotograaf Jeroen Oerlemans omgekomen

De Nederlandse persfotograaf Jeroen Oerlemans is zondag omgekomen in Libië. Bij het oversteken van een weg werd hij in het hart geraakt door een sluipschutter, ondanks het kogelwerende vest dat hij droeg. Een paar jaar eerder was Oerlemans in Syrië ontvoerd door jihadisten; toch had hij na zijn bevrijding zijn werk weer opgepakt. Minister Koenders prees hem als “een journalist die doorging waar anderen stopten”.

Inmiddels lijkt het erop dat in strijdgebieden (foto)journalisten steeds meer een bewust doelwit zijn, omdat de strijdende partijen vaak geen behoefte hebben aan pottenkijkers. Of de dood van Oerlemans wel of geen opzet was, moet nog blijken.

Schendt Volkskrant portretrecht met ‘stigmatiserende’ foto?

In Nederland mag je mensen in principe zonder uitdrukkelijke toestemming in de openbare ruimte fotograferen. En je mag die foto’s ook ‘publiceren’, zolang je hun portretrecht maar niet schendt. Zo’n schending komt in beeld zodra je ze financieel benadeelt of in een kwaad daglicht stelt (‘reputatieschade’). En dat laatste is precies wat de Volkskrant volgens Mohammed Rashid heeft gedaan. Op de foto op de voorpagina van gisteren is hij duidelijk herkenbaar afgebeeld terwijl hij door de marechaussee bij Schiphol wordt gecontroleerd, met een zwaarbewapende militair op de achtergrond. Zijn baard wekt al gauw bepaalde associaties in de hand.

Meneer Rashid vindt dat dit niet zomaar kan, en is een Facebookactie gestart. Hij kondigt bovendien juridische stappen aan.

World Press Photo-expositie naar fotostad Naarden

Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights, opent World Press Photo-tentoonstelling in de Grote Kerk te Naarden. Foto: Judith Snel

Marc Dullaert, oprichter en voorzitter van KidsRights, opent World Press Photo-tentoonstelling in de Grote Kerk te Naarden. Foto: Judith Snel

Na in de Nieuwe Kerk in Amsterdam bijna honderdduizend bezoekers te hebben verwelkomd, is de World Press Photo-tentoonstelling nu neergestreken in fotostad Naarden. Tot en met 28 augustus is de expositie te zien in de Grote Kerk aan de Marktstraat.

World Press Photo-kalender 2017 te koop

Onder de titel Window to the World 2017 biedt World Press Photo alvast dé fotojournalistieke kalender voor 2017 aan. Uiteraard met foto’s van grote namen als Daniel Berehulak, Jonas Lindkvist en Christian Ziegler. De prijs bedraagt World_Press_Photo_2017_calendar€ 13,99, en een deel van de opbrengst gaat naar de World Press Photo Foundation ter stimulering van fotojournalistiek talent. Klik op het plaatje hiernaast om naar de webshop te gaan. Over topfotojournalistiek gesproken: er zijn ook gesigneerde en genummerde prints in beperkte oplage te koop, onder andere van de winnaar van de afgelopen en de voorgaande editie. Ook hier profiteert zowel de maker als de World Press Photo Foundation, en met prijzen vanaf minder dan 400 euro zijn de foto’s zeker niet te duur betaald!

Frame by Frame: fotojournalistiek in Afghanistan

Voor (foto)journalisten is het werken er het afgelopen decennium niet makkelijker op geworden. In landen als Syrië zitten ze vaak letterlijk klem tussen de strijdende partijen, terwijl in andere landen – denk aan Turkije – hun bewegingsvrijheid steeds verder wordt ingeperkt.

Frame_by_FrameOver het bestaan van fotojournalisten in het inmiddels wat in de publiciteit weggezakte Afghanistan gaat de documentaire Frame by Frame. Onder de ultraorthodoxe Taliban was het nemen van foto’s een misdrijf. Na de val van het regime leek er in één klap meer persvrijheid te ontstaan, maar nu de buitenlandse strijdkrachten en waarnemers huiswaarts keren, moeten de fotojournalisten het zelf zien te rooien in een fascinerende maar ook vaak rondweg vijandige omgeving.

Frame by Frame van Alexandria Bombach en Mo Scarpelli bevat behalve interviews en uiteraard foto’s ook nooit eerder vertoond archiefmateriaal dat met gevaar voor eigen leven tijdens het Talibantijdperk was geschoten. De documentaire is te zien op het Movies that Matter Festival, van 18 t/m 26 maart in Den Haag. Kijk op de Frame by Frame-website voor meer informatie en de trailer.