Categorie: "Fotojournalistiek"

UNESCO neemt het op voor (foto)journalist

Overal ter wereld staat de persvrijheid onder druk en lopen (foto)journalisten gevaar bij de uitoefening van hun werk. Het is gemakkelijk met een beschuldigend vingertje te wijzen naar landen als Syrië, Egypte, Rusland en China, maar ook in de voormalige ‘beschaafde’ wereld holt de situatie achteruit. Dan kun je denken aan Turkije, maar óók aan de VS, waar niet-slaafs-regeringsgezinde media onder Trump niet meer welkom zijn in het Witte Huis. En ook in Nederland wordt het er niet beter op, getuige journalisten, fotografen en filmers die worden gemolesteerd door boze burgers, of bijvoorbeeld worden tegengehouden door de politie dan wel te horen krijgen dat ze hun geheugenkaartje moeten wissen of inleveren.

logo_enVerenigde Naties-orgaan UNESCO ziet deze ontwikkelingen met lede ogen aan, en roept professionele fotojournalisten op om beelden in te sturen van collega-journalisten en -fotografen die hun werk niet (meer) ongehinderd en veilig kunnen doen. Een actueel onderwerp, want de afgelopen tien jaar zijn meer dan 800 journalisten tijdens hun werk gedood, terwijl misdrijven tegen journalisten vaak onbestraft blijven. Uit de ingezonden beelden wordt een selectie gekozen, die door UNESCO wordt aangekocht voor niet-exclusief gebruik. Inzenden kan tot 15 april; hier vind je meer informatie.

Benefietveiling voor oorlogsfotografen/reporters

VeilingOorlogsfotograaf of -verslaggever is een riskant beroep. De vorig jaar omgekomen Jeroen Oerlemans was bij lange na niet de eerste, en zal helaas evenmin de laatste zijn die sneuvelt terwijl hij of zij met acuut gevaar voor eigen leven dat van anderen vanaf de zijlijn probeert te redden. Een mooi initiatief op de veilingsite Catawiki. De opbrengst van een benefietveiling van foto’s gaat in z’n geheel naar RISC (Reporters Instructed in Saving Colleagues): een initiatief om via medische hulp en hulpmiddelen het aantal (dodelijke) slachtoffers zo laag mogelijk te houden. Een groot aantal fotografen van naam heeft werk beschikbaar gesteld, onder wie Eddy van Wessel, Ilvy Njiokiktjien, Tim Dirven, Teun Voeten en (postuum) Jeroen Oerlemans zelf. Een uitgelezen kans om door de aankoop van topfotografie een goed doel te steunen.

De veiling loopt nog tot volgende week vrijdagavond. Maar je kunt ook op maandag de 13e ‘s avonds naar het War Correspondents Event, in café-restaurant Dauphine in Amsterdam. Daar kun je luisteren naar verhalen van (foto)journalisten die zelf aan het front hebben gediend, en meteen de foto’s bekijken en desgewenst een bod uitbrengen. Alle opbrengsten gaan wederom naar RISC. Klik hier voor meer informatie.

Festival voor Nieuwsfotografie: What’s New(s)?

Van maandag 6 tot en met zondag 12 februari wordt in Museum Hilversum de tweede editie van het Festival voor Nieuwsfotografie gehouden. Thema deze keer is: What’s New(s)? Tijdens het festival zijn ook de Canon Zilveren Camera-tentoonstelling en de expositie Jeroen Oerlemans 1970-2016 te zien. Toegang tot het festival als zodanig is gratis – je betaalt alleen de toegang tot het museum of een toeslag Festival_Nieuwsfotografievan € 2,50 als Museumkaarthouder of Vriend van het Museum. Je kunt ook voor 35 euro een passe-partout aanschaffen. Hier vind je meer informatie plus het complete programma.

Museum Hilversum eert Jeroen Oerlemans

In Museum Hilversum is vanaf 4 februari de tentoonstelling Jeroen Oerlemans 1970-2016 te zien, als eerbetoon aan de fotograaf die vorig jaar in Libië in het harnas sneuvelde. Oerlemans had al eerder laten zien dat de risico’s van het vak van fotojournalist hem er niet van weerhielden zijn werk te blijven doen: in 2012 was hij al eens ontvoerd door extremistische moslims. De tentoonstelling is een initiatief van de Stichting Zilveren Camera, en naast de reguliere Canon Zilveren LogoCanon_ZilverenCamera
Camera-expositie te zien. Beide tentoonstellingen zijn te bezoeken tot en met 12 maart. Het museum aan de Hilversumse Kerkbrink is dagelijks open van 11 tot 5.

Politie niet meer ‘beste vriend’ van de persfotograaf

De politie, voorheen zo niet je beste dan toch ten minste een goede vriend (tenzij je crimineel van beroep was), begint zich steeds meer te ontpoppen als de aartsvijand van de vrije nieuwsgaring. Blijkens een bericht op Villamedia deed de sterke arm der wet erg intimiderend tegen fotografen die aanwezig waren bij het incident in Spaarndam, waarbij een agent zwaargewond raakte. Dat laatste is natuurlijk erg genoeg, maar nog geen reden om persfotografen met een politieperskaart, die naar verluidt op gepaste afstand bleven en niemand hinderden, de opdracht te geven hun opnamen te wissen. 

World Press Photo komt met online ‘fotoblad’ Witness

Een fris geluid in de wereld van de fotojournalistiek en visual storytelling: onder die vlag kondigt World Press Photo het nieuwe wekelijkse online magazine Witness aan. De eerste editie bevat onder meer (beeld)verhalen over de Jungle van Calais, de toekomst van fotografie en fotojournalistiekWitness_Logo als beroep en natuurlijk nieuws van het World Press Photo-front. Lezen en kijken is gratis, maar om alle mogelijkheden te benutten, moet je je wel even registreren.

Jeroen Oerlemans Foundation houdt herinnering levend

Foto: Sander Nieuwenhuys

Foto: Sander Nieuwenhuys

Vrienden en familieleden van de begin deze maand letterlijk in het harnas gestorven fotojournalist Jeroen Oerlemans hebben een stichting in het leven geroepen: de Jeroen Oerlemans Foundation. Deze heeft twee doelstellingen: de herinnering aan Oerlemans én zijn werk levend te houden, en de ondersteuning van zijn kinderen, zodat die een goede opleiding kunnen krijgen – ook zonder een vader die voor hen zorgt. Aangezien Jeroen Oerlemans, die werd neergeschoten door een sluipschutter terwijl hij in Libië aan het werk was, iemand was die altijd oog had voor het leed van anderen zonder daarbij zichzelf te ontzien – zijn voortijdige dood vormt daarvan het ultieme bewijs -, lijkt wat steun vanaf de zijlijn niet te veel gevraagd. Je kunt een bijdrage leveren door een print van zijn werk te bestellen, of door een gift te doen.

Photojournalism Today

From the warzone to the World Press Photo

Net als de journalistiek als geheel stuit ook de persfoto op steeds meer wantrouwen. ‘Een foto liegt niet’ geldt niet langer in een wereld waarin beeldmanipulatie makkelijker is dan ooit. In De Balie in Amsterdam vindt op dinsdagavond 6 december een debat plaats over deze kwestie. Wat zijn de dilemma’s voor fotografen én (beeld)redacteuren, waarom haalt de ene nieuwsfoto het wel en de andere niet, en wat maakt een nieuwsfoto tot een iconisch beeld? Met onder anderen Francis Kohn (Directeur fotografie AFP), De-Balie-logoBulent Kilic (hoofdfotograaf regio Turkije bij AFP), Lars Boering (directeur World Press Photo) en Ronald Ockhuysen (hoofdredacteur Het Parool). De avond begint om acht uur en de voertaal is Engels. Hier vind je meer informatie en kun je kaarten bestellen.

Persfotograaf Jeroen Oerlemans omgekomen

De Nederlandse persfotograaf Jeroen Oerlemans is zondag omgekomen in Libië. Bij het oversteken van een weg werd hij in het hart geraakt door een sluipschutter, ondanks het kogelwerende vest dat hij droeg. Een paar jaar eerder was Oerlemans in Syrië ontvoerd door jihadisten; toch had hij na zijn bevrijding zijn werk weer opgepakt. Minister Koenders prees hem als “een journalist die doorging waar anderen stopten”.

Inmiddels lijkt het erop dat in strijdgebieden (foto)journalisten steeds meer een bewust doelwit zijn, omdat de strijdende partijen vaak geen behoefte hebben aan pottenkijkers. Of de dood van Oerlemans wel of geen opzet was, moet nog blijken.

Schendt Volkskrant portretrecht met ‘stigmatiserende’ foto?

In Nederland mag je mensen in principe zonder uitdrukkelijke toestemming in de openbare ruimte fotograferen. En je mag die foto’s ook ‘publiceren’, zolang je hun portretrecht maar niet schendt. Zo’n schending komt in beeld zodra je ze financieel benadeelt of in een kwaad daglicht stelt (‘reputatieschade’). En dat laatste is precies wat de Volkskrant volgens Mohammed Rashid heeft gedaan. Op de foto op de voorpagina van gisteren is hij duidelijk herkenbaar afgebeeld terwijl hij door de marechaussee bij Schiphol wordt gecontroleerd, met een zwaarbewapende militair op de achtergrond. Zijn baard wekt al gauw bepaalde associaties in de hand.

Meneer Rashid vindt dat dit niet zomaar kan, en is een Facebookactie gestart. Hij kondigt bovendien juridische stappen aan.