Tip van de week: freeze!

Beweging bevriezen is juist met zulk guur winterweer als vandaag geen koud kunstje. De lage temperaturen werken (t)rillingsonscherpte in de hand en de harde wind werkt ook niet echt mee. Een paar fotohandschoenen en beeldstabilisatie helpen de schade beperken, maar die doen weer niets tegen bewegende onderwerpen.

Als je zoals hier het water van de ijsfontein wilt ‘bevriezen’ (dus als scherpe druppels wilt vastleggen), heb je een korte sluitertijd nodig. In eerste instantie stond de camera op Auto ISO. En omdat er op zich ruimschoots voldoende licht was, leverde dat een sluitertijd op van 1/400 seconde bij ISO 200. Best kort, maar niet kort genoeg. Een groter diafragma (lagere F-waarde) was geen optie vanwege de gewenste scherptediepte. Daarom zetten we voor de tweede foto de ISO-waarde handmatig op 1600. Dat gaf bij hetzelfde diafragma een sluitertijd van 1/2700 seconde. Op beide uitsneden (links langere, rechts kortere sluitertijd) zie je het verschil.

Bij de onderste foto hebben we het anders aangepakt. Daar zorgde een invulflits (met korte-tijdensynchronisatie) voor wat extra scherpte in de druppels. Je moet ook een beetje geluk hebben qua timing, zeggen we er eerlijk bij.

Lees ook:Tip van de week: bewegingsonscherpte
Lees ook:Maak *sterren* met lichtbronnen
Lees ook:Fotografische vragen en antwoorden – 5
Lees ook:Tip van de week: scherptediepte
Lees ook:Scherptediepte: helemaal niet moeilijk