Tip van de week: gebruik die filmknop

Iets is “niet te filmen”, werd vroeger nogal eens gezegd van absurde situaties. Maar er zijn minstens evenveel onderwerpen die niet goed te fotograferen zijn. Voor veel fotografen is de filmknop van de camera onontgonnen gebied. En dat is heel jammer, Vwerk18_RHwant niet alleen compact- en systeemcamera’s maar ook spiegelreflexen zetten tegenwoordig filmprestaties neer waar ze in het videotapetijdperk steil van achterover zouden zijn geslagen.

Neem vuurwerk. Een goede vuurwerkfoto maken is een kwestie van timing én geluk. Je moet niet te kort belichten (want dan is er te weinig spektakel in beeld), maar ook niet te lang (want dan wordt de foto, zoals hier, te licht én te ‘rommelig’). Dan nog hou je vaak tamelijk saaie plaatje over met wat lichtflitsen, tenzij je – uiteraard vanaf statief – een professionele vuurwerkshow fotografeert. Met een filmpje zie je niet alleen écht de explosies, maar je hoort ze ook. Zelfs met de ingebouwde microfoon en filmend uit de hand krijg je al heel behoorlijke prestaties. De AF gaat vaak ‘zoeken’ en meestal heb je die niet eens nodig: stel een hogere lichtgevoeligheid in en zet de scherpstelring vlak tegen oneindig. Hoewel beeldstabilisatie een aanwinst is, knip je ongewenste camerabewegingen en dergelijke er met een simpel montageprogramma zó uit. De meeste camera’s van nu kunnen makkelijk in Full HD-kwaliteit filmen, en steeds vaker zelfs in 4K.

Vuurwerk_RH17-18

Tegen zo’n vuurwerkshow mét geluid kan geen fotoserie op! En als je er eenmaal aardigheid en handigheid in hebt, komen er vanzelf meer onderwerpen in beeld – van verjaardagen tot sportwedstrijden – waarvan je denkt: als ik daar nou deze keer eens een film van maak…

Lees ook:Tip van de week: bewegingsonscherpte
Lees ook:Nachtmerrie in beeld
Lees ook:Tip van de Week: weinig licht
Lees ook:Tip van de week: auto-dit en auto-dat
Lees ook:Tip van de week: hoge ISO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.