Categorie: "Tip van de week"

Tip van de week: LUT’s

Tot de nieuwe mogelijkheden van Luminar 2018 behoren de zogenaamde Lookup Tables of LUT’s. In de filmwereld zijn zulke LUT’s meer ingeburgerd dan in het fotografische jargon, maar in wezen is het niet zo heel ingewikkeld. Elke digitale kleurenfoto bestaat zoals bekend uit drie hoofdkleuren: R(ood), G(roen) en B(lauw). En elke pixel heeft een bepaalde waarde op een schaal van 0 (diepzwart) tot 255 (spierwit) voor ieder van die drie kleuren. LUT Mapping wil zeggen dat elke RGB-waarde van de oorspronkelijke foto volgens een bepaald stramien, vastgelegd in zo’n Lookup Table, wordt omgezet naar een nieuwe waarde.

Wat je daarmee kunt..? Met zo’n LUT kun je bijvoorbeeld heel simpel een oude filmemulsie met een specifieke kleurweergave nabootsen.

Tip van de week: winterwild

In tijden dat het voedsel voor dieren schaars is, is het goed jagen. Dat geldt voor de jager met de camera net zo goed als voor de jager met het geweer (driemaal raden wat mijn voorkeur heeft). De reeën en herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen zijn bovendien wel wat gewend, al wordt er – helaas, anders zou het hele terrein worden kaalgevreten – daadwerkelijk op ze gejaagd en al hebben ook zij (zoals alle wilde dieren) een bepaalde ‘vluchtafstand’.

Je ontkomt dus niet aan een langere telelens of telezoom. Doordat de dieren zich graag in de boszoom of het struikgewas ophouden, heb je al snel last van obstakels in beeld, zoals takken.

Tip van de week: gebruik die filmknop

Iets is “niet te filmen”, werd vroeger nogal eens gezegd van absurde situaties. Maar er zijn minstens evenveel onderwerpen die niet goed te fotograferen zijn. Voor veel fotografen is de filmknop van de camera onontgonnen gebied. En dat is heel jammer, want niet alleen compact- en systeemcamera’s maar ook spiegelreflexen zetten tegenwoordig filmprestaties neer waar ze in het videotapetijdperk steil van achterover zouden zijn geslagen.

Neem vuurwerk. Een goede vuurwerkfoto maken is een kwestie van timing én geluk. Je moet niet te kort belichten (want dan is er te weinig spektakel in beeld), maar ook niet te lang (want dan wordt de foto, zoals hier, te licht én te ‘rommelig’).

Tip van de week: 256 tinten grijs

Op een grauwe dag als vandaag kun je twee dingen doen als je foto’s onder bestaand licht eveneens wat grijs en somber uitvallen. Je kunt de kleurverzadiging flink opschroeven en de witbalans warmer zetten om een zonnetje na te bootsen dat er niet was. Of je kunt juist voor het andere uiterste gaan, en het grijs weergeven met grijstinten.

In wezen bestaan er nauwelijks echte zwart-witfoto’s: bij puur zwart-wit moet je eerder denken aan lijntekeningen. Zogenaamde zwart-witfoto’s zijn opgebouwd uit nuances van grijs.

Tip van de week: alternatieven voor Adobe / Adobe (Photoshop Elements)

Als je niet met Adobe in zee wilt via een CC-abonnement, kom je misschien toch via een U-bocht uit bij ‘concurrent’ Adobe. Ofschoon de koopversie van Lightroom tot het verleden behoort, zijn de instappakketten Photoshop Elements en Premiere Elements (foto/video) gewoon te koop voor zo’n 100 euro per stuk. Koop je beide tegelijk of had je al een oudere versie, dan krijg je korting. Als je voortdurend over de laatste upgrade wilt beschikken, is een upgradeprijs van ruim 80 euro niet eens zo spectaculair veel voordeliger dan een CC-fotografielidmaatschap van net over de 12 euro per maand, maar misschien heb je andere motieven. Je bent bijvoorbeeld allergisch voor een ‘wurg-leasecontract’ of je kunt of wilt niet bijna volcontinu online zijn. En misschien zit je ook niet te wachten op een professioneel programma als Photoshop CC en ga je voor de ‘funfactor’ van Elements.

Van Adobe mochten wij, in het dagelijks leven CC-gebruiker, aan de slag met Photoshop Elements 2018, de meest recente versie.

Tip van de week: eigen Presets met Luminar 2018

Zoals Lightroom z’n Voorinstellingen heeft, heeft Luminar z’n Presets. En net als bij Lightroom kun je ook je eigen Presets aanmaken. We hebben dit wel vaker in het voorbijgaan aangestipt, maar nooit echt diepgaand, en bovendien is er in Luminar 2018 wel het nodige veranderd ten opzichte van de eerdere versie. Daarom, nu alleen de allersterksten zich buiten wagen om de eerste sneeuw van het jaar te fotograferen, deze Tip van de week.

Allereerst een algemene tip.

Tip van de week: ‘Extended ISO’

Boven en dikwijls ook onder het standaard ISO-lichtgevoeligheidsbereik van je camera bevinden zich vaak nog hogere respectievelijk lagere waarden. Die waarden worden in het menu vaak aangegeven met de H van High respectievelijk de L van Low. Zo kan het standaardbereik lopen van ISO 200 tot 25.600, en het uitgebreide of extended bereik van ISO 100 tot 102.400. Vroeger kon je soms de hogere waarden alleen instellen bij lagere resoluties, en bij bijvoorbeeld oudere Fujifilm-camera’s was het uitgebreide bereik alleen toegankelijk in het jpeg-formaat. Bij actuele modellen gelden zulke beperkingen doorgaans niet meer.

De vraag is waar zulke uitbreidingen goed voor zijn.

Tip van de week: licht in donkere dagen

Sommige moderne flitsers, zoals de compacte Metz M400, beschikken over een ingebouwde ledlamp voor video. Foto: Metz

Met druilerig weer en een wintertijd die ervoor zorgt dat het al vóór de avondspits donker is, valt er dezer dagen weinig te schrijven met licht. Tenzij je je eigen licht meebrengt, natuurlijk, voor een portretje of reportage, binnen of buiten. Flitsen is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend meer als vroeger, enerzijds dankzij de prima bruikbare hoge ISO-standen van nu, en anderzijds omdat je aan flitslicht niets hebt tijdens het filmen.

Tip van de week: de ins & outs van beeldstabilisatie

Er zijn van die dingen die je pas mist wanneer je ze niet hebt. Een daarvan is beeldstabilisatie. Sommige merken claimen
tegenwoordig een ‘winst’ van meer dan zes stops. Aangezien elke stop neerkomt op een verdubbeling van de sluitertijd, betekent dit dat je in plaats van met 1/60 seconde nog met een volle seconde scherpe foto’s uit de hand moet kunnen maken. Althans… in theorie. We lopen langs de belangrijkste aandachtspunten.

  • Er zijn twee verschillende systemen voor beeldstabilisatie: optische stabilisatie (in het objectief) en sensorstabilisatie (in de camerabody).