Categorie: "Tip van de week"

Tip van de week: eigen Presets met Luminar 2018

Zoals Lightroom z’n Voorinstellingen heeft, heeft Luminar z’n Presets. En net als bij Lightroom kun je ook je eigen Presets aanmaken. We hebben dit wel vaker in het voorbijgaan aangestipt, maar nooit echt diepgaand, en bovendien is er in Luminar 2018 wel het nodige veranderd ten opzichte van de eerdere versie. Daarom, nu alleen de allersterksten zich buiten wagen om de eerste sneeuw van het jaar te fotograferen, deze Tip van de week.

Allereerst een algemene tip.

Tip van de week: ‘Extended ISO’

Boven en dikwijls ook onder het standaard ISO-lichtgevoeligheidsbereik van je camera bevinden zich vaak nog hogere respectievelijk lagere waarden. Die waarden worden in het menu vaak aangegeven met de H van High respectievelijk de L van Low. Zo kan het standaardbereik lopen van ISO 200 tot 25.600, en het uitgebreide of extended bereik van ISO 100 tot 102.400. Vroeger kon je soms de hogere waarden alleen instellen bij lagere resoluties, en bij bijvoorbeeld oudere Fujifilm-camera’s was het uitgebreide bereik alleen toegankelijk in het jpeg-formaat. Bij actuele modellen gelden zulke beperkingen doorgaans niet meer.

De vraag is waar zulke uitbreidingen goed voor zijn.

Tip van de week: licht in donkere dagen

Sommige moderne flitsers, zoals de compacte Metz M400, beschikken over een ingebouwde ledlamp voor video. Foto: Metz

Sommige moderne flitsers, zoals de compacte Metz M400, beschikken over een ingebouwde ledlamp voor video. Foto: Metz

Met druilerig weer en een wintertijd die ervoor zorgt dat het al vóór de avondspits donker is, valt er dezer dagen weinig te schrijven met licht. Tenzij je je eigen licht meebrengt, natuurlijk, voor een portretje of reportage, binnen of buiten. Flitsen is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend meer als vroeger, enerzijds dankzij de prima bruikbare hoge ISO-standen van nu, en anderzijds omdat je aan flitslicht niets hebt tijdens het filmen.

Tip van de week: de ins & outs van beeldstabilisatie

Bldstab1Er zijn van die dingen die je pas mist wanneer je ze niet hebt. Een daarvan is beeldstabilisatie. Sommige merken claimen
tegenwoordig een ‘winst’ van meer dan zes stops. Aangezien elke stop neerkomt op een verdubbeling van de sluitertijd, betekent dit dat je in plaats van met 1/60 seconde nog met een volle seconde scherpe foto’s uit de hand moet kunnen maken. Althans… in theorie. We lopen langs de belangrijkste aandachtspunten.

  • Er zijn twee verschillende systemen voor beeldstabilisatie: optische stabilisatie (in het objectief) en sensorstabilisatie (in de camerabody).

Tip van de week: let op het licht

Licht_1Twee foto’s, vanaf praktisch dezelfde plek en vanuit praktisch hetzelfde standpunt (een paar meter verderop, vooral te zien aan de ‘verschuiving’ van de boten en het gebouw in aanbouw op de achtergrond). Gemaakt van hetzelfde onderwerp, met slechts anderhalve minuut tussenruimte. In Adobe Camera Raw door de standaardontwikkeling gehaald, dus ook daar zit het verschil niet in. Bij de eerste foto overheerste priemend fel najaarszonlicht. Daardoor steekt het witte gebouw fel af tegen de donkere omgeving en de dreigende lucht.

Tip van de week: Photoshop CC 2018 in vogelvlucht

Behalve Lightroom ‘Classic’, dat slechts een bescheiden aantal verbeteringen kent ten opzichte van de voorlaatste versie, OngevraagdeReclameBridgekregen ook Photoshop en bestandenbrowser Bridge een update. Bridge CC is net als Lightroom merkbaar vlotter geworden, met name met z’n voorvertoningen. Voor het overige valt op dat Adobe z’n eigen bijverdiensten (zoals Adobe Stock) ongevraagd een steeds prominentere plaats in de interface toebedeelt.

Photoshop CC 2018 ging bij het ten eerste male opstarten eerst tweemaal over de kop, maar dat kan ook aan het krakkemikkige barrel uit Cupertino, dat na nog geen drie jaar al ernstige ouderdomskwalen begint te vertonen, liggen.

Tip van de week: Adobe or not Adobe?

CCINST1Adobe or not Adobe, zal menig Photoshop- en vooral Lightroom-gebruiker zich deze dagen afvragen… Met name voor gebruikers van de koopversie van Lightroom is deze vraag actueel, nu vrijwel zeker is dat dit alternatief voor een Creative Cloud-abonnement tot uitsterven is gedoemd (in strijd met eerdere toezeggingen van Adobe). Je zou natuurlijk die oude versie tot in lengte van dagen kunnen gebruiken, want hij is van jou. Maar wanneer Adobe geen updates meer uitbrengt, is de kans groot dat je vastloopt zodra je een nieuwe camera koopt die niet wordt ondersteund. Of een nieuw besturingssysteem in gebruik neemt.

Tip van de week: 50 mm

Aan een vaste 50 mm heb je op een APS-C-body een prima portrettele.

Aan een vaste 50 mm heb je op een APS-C-body een prima portrettele.

Toen de eerste betaalbare APS-C-spiegelreflexen op de markt verschenen, beleefde de 50 mm ‘standaardlens’ een heuse revival. Door de cropfactor van 1,5 of 1,6x haalde je namelijk nieuw of tweedehands voor een spotprijs een prima portretlens in huis, met een effectieve brandpuntsafstand van 75-80 mm. Met de groeiende populariteit van full-frame dreigde de 50 mm weer even in ongenade te vallen, maar toch blijven veel gebruikers hun standaardlens trouw. Getuige ook het feit dat bijna alle merken de afgelopen jaren nieuwe of vernieuwde versies op de markt hebben gebracht. Vaak overigens voor flink hogere prijzen.

Waarom de 50 mm zo populair blijft, is niet moeilijk te raden. Zowel op je full-framecamera als op een APS-C-body is het een prima bruikbare brandpunt, zij het in het laatste geval met een kleinere beeldhoek. De objectieven zijn compact en licht, van goede tot uitstekende optische kwaliteit en lichtsterk. En niet in de laatste plaats: de goedkopere uitvoeringen zijn uiterst betaalbaar.

Tip van de week: dynamisch bereik

Een paar weken geleden hadden we het in deze rubriek over ‘stops’. Nog zo’n fotografische krachtterm is ‘dynamisch bereik’. De Nikon D850 heeft z’n eerste plaats bij DxOMark (zie de vorige post) niet in de laatste plaats te danken aan z’n dynamisch bereik van bijna vijftien stops. Ter vergelijking: een wat oudere camera met een kleinere sensor haalt er vaak maar tien of elf. Full-frame- en middenformaatcamera’s zijn momenteel zo populair omdat ze behalve een hogere sensorresolutie ook een groter dynamisch bereik kunnen leveren.

Heel simpel samengevat geeft het dynamisch bereik het maximale verschil weer tussen het diepste zwart en het helderste wit dat een camera in één beeld kan weergeven.