Categorie: "website"

Google Foto’s biedt ‘onbeperkt’ gratis opslag

Gratis onbeperkt foto’s opslaan en desgewenst delen… het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. En dat is het eigenlijk ook, want wie de gebruiksvoorwaarden van Google Foto’s naleest, komt er al snel achter dat je foto’s maximaal 16 megapixels groot kunnen zijn. Google-PhotosGrotere foto’s worden in principe verkleind; als je ze toch in het originele formaat wilt opslaan, zit je bijna automatisch vast aan een betaald Google-account. En dan hebben we het nog niet over afwijkende grotere bestandsformaten, zoals tiff en raw, hoewel die in principe wél ondersteund worden.

Voor de meeste mobiele-telefoonfotografen is dit gelukkig ver van hun bed. En daar lijkt deze dienst ook in eerste instantie voor bedoeld, hoewel je ook foto’s vanaf je computer kunt back-uppen. En video trouwens. De gelijknamige app, waarmee je foto’s ook snel kunt bewerken, is beschikbaar voor iOS en Android.

Lomography Community Site in het nieuw

LomComSiteVoor een fanclub van analoge fotografie zijn lomografen zeker niet wars van de digitale techniek. Om aan de ruim één miljoen gebruikers en hun meer dan twaalf miljoen foto’s onderdak te bieden, is de Lomography Community Site compleet vernieuwd. Daardoor is de site nu beter geschikt voor apparatuur van allerlei pluimage, met inbegrip van smartphones en tablets. Helaas is nog niet alle functionaliteit van de oude site naar de nieuwe overgezet, maar daar wordt hard aan gewerkt.

Canon’s irista krijgt update

IristaCanon heeft z’n Cloud-dienst irista uitgebreid met diverse nieuwe functies, waaronder integratie en synchronisatie met Lightroom (waardoor de XMP-gegevens van fotobestanden ook worden opgeslagen). Verder kan irista overweg met de meeste iOS- en Android-tablets en kun je binnen irista een fotoboek samenstellen én bestellen. Tot slot krijg je nu meer opslagruimte voor je geld: 15 GB gratis, en 200 of 500 GB voor 49 respectievelijk 109 euro per jaar (was 10/50/100).

Flickr trekt boetekleed aan wegens licentiemisbruik

Copyrightschending of niet? Flickr was zich in eerste instantie naar eigen zeggen van geen kwaad bewust toen men via Flickr Wall Art iedereen de gelegenheid bood om een print van andermans foto’s te bestellen voor aan de muur. Het Flickr-Wall-Artging immers om foto’s met een zogenaamde Creative Commons-licentie, wat wil zeggen dat de maker zijn of haar foto kosteloos beschikbaar stelt voor gebruik door derden. En zo’n licentie kwam er alleen maar wanneer de maker daar uitdrukkelijk om had gevraagd.

Veel mensen vonden het toch te ver gaan dat Flickr ongevraagd (en zonder vergoeding) met hun foto’s ging leuren. Daarom levert Flickr Wall Art voortaan uitsluitend prints van je eigen foto’s en van foto’s waarvan de maker (al dan niet in ruil voor een aandeel in de winst) expliciet heeft aangegeven dat het mag. Op het Flickr Blog biedt de directie tevens haar excuus aan.

Instagram telt 300 miljoen gebruikers

Fotodienst Instagram, tegenwoordig ingelijfd door Facebook Inc., telt meer dan 300 miljoen gebruikers: een verdrievoudiging in minder dan twee jaar. IG_300M_TileWe hebben het niet nageteld, maar volgens kenners is Instagram daarmee groter dan Twitter. Dagelijks worden meer dan 70 miljoen foto’s en video’s online gedeeld.

Instagram laat weten momenteel vooral te werken aan de ‘vindbaarheid’ van foto’s, want met dergelijke aantallen is dat wel een must. Ook krijgen bekende personen binnenkort een ‘certificaat van echtheid’, om hoaxes, bedrog en identiteitsfraude te bestrijden.

LomoMag: iPad-app voor Lomografen

LomoMagGezien de ietwat schizofrene opstelling die het Lomografen-gilde tegenover de digitalisering tentoonspreidt, kon het haast niet uitblijven: een speciale iPad-app voor Lomografen. Deze gratis app bevat een selectie van stukken uit Lomography Magazine, plus speciale content, uiteraard in een interactief jasje. Let wel op de forse bestandsomvang als je met een datalimiet zit of betaalt per MB. Vanaf heden te vinden in de iTunes App Store.

Heeft Facebook Snapchat-kloon op stapel staan?

Het is altijd hetzelfde liedje met het (tot op heden) almachtige Facebook: wat een serieuze concurrent dreigt te worden, kopen ze op (Instagram). Soms lukt dat niet, zoals bij Snapchat SnapchatLogo- een toepassing waarmee je berichtjes, foto’s en video’s kunt sturen die zichzelf na lezing wissen. Althans: dat is de bedoeling, want eerder dit jaar bleek dit geen waterdichte constructie te zijn. Dus dan konden die spontane naaktfoto’s die je aan je nieuwe vriendje of vriendinnetje hebt gestuurd, alsnog in circulatie komen.

In elk geval had Facebook drie miljard dollar voor Snapchat over – nog meer dan indertijd voor Instagram. Helaas: dat bod werd geweigerd. En nu komt Facebook dus met plan B: een Snapchat-kloon die naar verluidt Slingshot gaat heten. Over een paar weken weten we meer.

MasterReview in de lucht en ander webnieuws

We hebben al eerder over MasterReview geschreven: een nieuw initiatief waarbij je je foto’s  kunt laten beoordelen door een gerenommeerde vakman of -vrouw. De bedenkers zijn niet over één nacht ijs gegaan, ook om de benodigde expertise in MasterReview.nlhuis te halen, maar www.masterreview.nl is vanaf heden in de lucht. De prijs van zo’n review hangt af van het aantal foto’s, of je zelf een specifieke Master wilt kiezen en de vorm van de review (videoreview of liveconsult). De prijzen beginnen bij 29 euro (iets duurder dan oorspronkelijk was begroot), maar de eerste 500 deelnemers krijgen het eerste jaar 50 procent korting op al hun reviews.

Wie wil nagaan of een bepaalde foto is ‘geshopt’, kan terecht op www.izitru.com: een site waarop je je foto in jpeg-formaat kunt uploaden om die (in beginsel gratis) te laten checken. Helemaal waterdicht is zo’n quickscan natuurlijk niet, want ook foto’s die alleen maar een andere naam hebben gekregen, zijn verkleind of zijn bijgesneden, worden door izitru al snel als verdacht aangemerkt.

Last but not least heeft harde-schijvenfabrikant Seagate de app Seagate Backup (voor iOS en Android) en de Seagate Dashboard-software gelanceerd, om kostbare bestanden simpel te back-uppen, te beveiligen en te delen.

Wat maakt een foto tot een succes?

Pageview-fetisjisten op Flickr en Facebook opgelet: er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat een foto een hit maakt op het web! Ph.D-student Aditya Khosla deed er onderzoek naar op het Massachusetts Institute of Technology (MIT), en kwam tot de conclusie dat eenPopi_poll foto van een goed bedeelde jongedame in een krappe bikini het beter doet dan eentje van een terrasverwarming. Onder andere, want de promovendus laat het niet bij deze open deur. Ook externe factoren, zoals tags en contacten op sociale media, spelen uiteraard een rol. Het wekt dan ook geen verwondering dat de onderzoeker een beurs kreeg van Facebook.

Als je benieuwd bent welke kansen je eigen foto maakt op eeuwige roem, kun je er hier de achterliggende computeranalyse op loslaten. Wel met mate graag, want de belangstelling is naar verluidt overweldigend…