Categorie: "Fototentoonstelling"

Sebastião Salgado – Genesis

Sebastião Salgado / Amazonas images: Upper Xingu. Mato Grosso State, Brazil, 2005.

Sebastião Salgado / Amazonas images: Upper Xingu. Mato Grosso State, Brazil, 2005.

De Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado (1944) behoort tot de allergrootste namen in het vak. Zijn fotoproject Genesis is zogezegd zijn magnum opus, zijn levenswerk. Ruim acht jaar lang reisde Salgado de hele aardbol over om wilde dieren en volkeren te fotograferen die ver van de moderne maatschappij leven: een wereld zoals die ooit was, maar die steeds meer uit het zicht is geraakt. Het resultaat is een serie van ruim tweehonderd indrukwekkende zwart-witfoto’s uit meer dan veertig verschillende landen – een project van werkelijk bijbelse proporties.

Na New York, Londen en Parijs doet Genesis binnenkort Rotterdam aan. Van 15 juni tot en met 17 september zijn de foto’s te bewonderen in het Nederlands Fotomuseum aan de Wilhelminakade. Het Nederlands Fotomuseum is van dinsdag tot en met vrijdag geopend van 10 tot 5, en op zaterdag en zondag van 11 tot 5.

Een insidersblik op de ‘sixties’

John ‘Hoppy’ Hopkins - The 60s through the Eyes of a Revolutionary

John Hopkins: Martin Luther King, London, 1963. © Estate of J V L Hopkins/Gallery Vassie

John Hopkins: Martin Luther King, London, 1963. © Estate of J V L Hopkins/Gallery Vassie

Bij een verkiezing van de ultieme sixties-fotograaf zou de Engelse fotograaf John ‘Hoppy’ Hopkins (1937-2015) hoge ogen gooien. Als afgestudeerde in de wis- en natuurkunde zou hij – o ironie – oorspronkelijk met kernenergie gaan werken, maar door de camera die hij voor zijn afstuderen kreeg, nam zijn leven een andere wending. Sinds 1960 werkte hij, met als uitvalsbasis swinging London, als fotograaf voor diverse kranten en tijdschriften, en legde zodoende grootheiden als The Beatles en The Rolling Stones vast. Maar Hopkins was niet alleen geïnteresseerd in mooie plaatjes; hij behoorde ook tot de voorhoede binnen de undergroundscene. Als politieke activist richtte Hopkins zijn camera ook op mensen als Martin Luther King en Malcolm X, en zat zelf enige tijd vast wegens het bezit van cannabis – toentertijd bijna een halsmisdrijf.

John ‘Hoppy’ Hopkins, The 60s through the Eyes of a Revolutionary is van 10 juni tot 26 augustus te zien bij Gallery Vassie in Amsterdam. Be there or be square. De galerie in de Langestraat is open van dinsdag tot zaterdag van één tot zes.

Andres Serrano – Revealing Reality

Sister Irina. Alexander Nevsky Church, Jerusalem (Jerusalem), 2014 1/3 (editie van 3 + 2 AP). © Andres Serrano. Courtesy Galerie Nathalie Obadia Parijs/Brussel

Sister Irina. Alexander Nevsky Church, Jerusalem (Jerusalem), 2014 1/3 (editie van 3 + 2 AP). © Andres Serrano. Courtesy Galerie Nathalie Obadia Parijs/Brussel

Huis Marseille biedt deze zomer onderdak aan het werk van de toonaangevende fotokunstenaar Andres Serrano (New York 1950). Serrano’s foto’s vertonen op het eerste gezicht veel gelijkenis met de schilderijen van oude meesters, maar bij nader inzien confronteren ze ons met de realiteit van vandaag. Op een manier die zowel ontregelend en niet zelden provocerend als ontroerend is, maar zonder een oordeel te vellen. Een en ander komt onder meer tot uitdrukking in zijn portretten van daklozen, die ook op de expositie zijn te zien. Verder omvat Serrano’s eerste grote tentoonstelling op Nederlandse bodem in twintig jaar na A History of Sex zowel ouder werk uit zijn serie Bodily Fluids als werken uit zijn nieuwste series zoals Torture. Een constante factor in zijn oeuvre is ook de christelijke symboliek.

Andres Serrano, Revealing Reality is van 10 juni tot en met 3 september te zien in Huis Marseille in Amsterdam. Het museum aan de Keizersgracht is van dinsdag t/m zondag geopend van 11 tot 6.

Coole exposities voor warme zomerdagen

Terwijl we allemaal nog de trieste wetenschap proberen te verwerken dat zelfs kinderen die een popconcert bezoeken niet veilig zijn voor de bloeddorstige aasgieren van IS, lijkt de zomer onverdroten in aantocht. Wie de hitte wil ontvluchten, kan z’n toevlucht zoeken in een museum of galerie – al kun je ook daar een godsdienstwaanzinnige idioot tegen het lijf lopen natuurlijk. Maar laten we ons niet gekker laten maken dan nodig is, want dat is precies wat de extremisten graag willen. We lichten een aantal interessante lopende exposities uit.

Michel Szulc Krzyzanowski – ‘New Sequences’

Michel Szulc Krzyzanowski - Sequence A19 El Triple 2016. Courtesy Eduard Planting Gallery

Michel Szulc Krzyzanowski – Sequence A19 El Triple 2016. Courtesy Eduard Planting Gallery

Voor Michel Szulc Krzyzanowski (Oosterhout 1949) is de camera méér dan een stuk gereedschap. Hij gebruikt zijn camera om existentiële vragen over het leven en zijn eigen plek daarin te onderzoeken. Sequenties, beeldenreeksen van twee of meer foto’s, vormen daartoe zijn favoriete middel. In de jaren zeventig was hij een van de grondleggers van dit genre, in eerste instantie in zwart-wit. En nu is hij, na een rustpauze van enkele decennia, weer zogezegd terug op honk. Met nieuwe kleurenfoto’s die zijn gemaakt op verlaten stranden in Mexico, waarin hij met tijd, ruimte en beweging speelt.

‘New Sequences is van 28 mei tot en met 23 juli te zien bij Eduard Planting Gallery in Amsterdam. De galerie is geopend van woensdag t/m zaterdag van één tot zes.

Jong Afrikaans talent in Foam 3h

Kabangu, 2016. © Osborne Macharia

Kabangu, 2016. © Osborne Macharia

In Foam is vanaf 19 mei tot en met 16 juli werk te zien van een drietal jonge Afrikaanse fotografen uit Kenia en Nigeria: Mũchiri Njenga (1985), Osborne Macharia (1986) en Kadara Enyeasi (1994). Omdat ze alle drie zijn verbonden aan de non-profitorganisatie African Artists’ Foundation (AAF) is de titel van de expositie Foam X African Artists’ Foundation. In het tentoongestelde werk komen verleden, heden en toekomst en feit en fictie samen: werkelijkheid en fantasie lopen door elkaar, zoals in het afgebeelde portret van een lid van een niet-bestaande Keniaanse stam. Behalve foto’s is ook film te zien. De expositie maakt deel uit van een drieluik met lokale kunst-scenes in andere culturen. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks geopend van 10 tot 6 en op donderdag en vrijdag van 10 tot 9.

ETNOMANIE

Links: BEACHBABE, 2017 (naar: Guido Boggiani, Paraguay,1896-1901), ETNOMANIE © Nederlands Fotomuseum / Wereldcollectie  Rechts: WARRIOR (naar: R. Riedel, Zwitserland, 1856-1880), ETNOMANIE © Nederlands Fotomuseum / Wereldcollectie

Links: BEACHBABE, 2017 (naar: Guido Boggiani, Paraguay,1896-1901), ETNOMANIE. © Nederlands Fotomuseum / Wereldcollectie
Rechts: WARRIOR (naar: R. Riedel, Zwitserland, 1856-1880), ETNOMANIE. © Nederlands Fotomuseum / Wereldcollectie

Sinds enkele jaren beheert het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam de Wereldcollectie: ruim honderdduizend foto’s tussen 1850 en nu waarin de mens in al zijn of haar bonte verschijningsvormen centraal staat. Veel van die foto’s zijn afkomstig van de reizen van handelaars, zendelingen en andere wereldreizigers, en gezien hun ouderdom vaak in zwart-wit.

De Rotterdamse styliste Ellie Uyttenbroek koos honderd foto’s uit en heeft die in samenwerking met ontwerpster Mary Pelders Vos digitaal gestileerd.

New Perspectives

Nieuwkomers fotograferen Amsterdam

Bij alle – niet per definitie altijd onterechte – kritiek op de zeden en gebruiken van ‘nieuwe Nederlanders’ vergeten we nog wel eens dat onze eigen zeden en gebruiken evenzeer een rare indruk kunnen maken op buitenstaanders. We vergapen ons op vakantie met onze camera ongegeneerd aan al het vreemde in het gastland… en zijn na thuiskomst verontwaardigd wanneer buitenlandse toeristen ons en onze vertrouwde woonomgeving op eenzelfde manier tegemoet treden. Toch is het vaak grotendeels gezonde nieuwsgierigheid.

© Foam. Foto: Nomier (25) en Lotte (24)

© Foam. Foto: Nomier (25) en Lotte (24)

De tentoonstelling New Perspectives is het resultaat van zo’n frisse blik van buitenaf. Ruim zestig nieuwkomers en statushouders tussen negen en vijftig jaar, met onderling sterk verschillende achtergronden, volgden fotografieworkshops en richtten hun camera vervolgens op allerlei locaties in Amsterdam – alleen, of gekoppeld aan een ‘inheemse’ stadsgenoot. Diverse instanties, waaronder VluchtelingenWerk Nederland en het Kansfonds, leverden een bijdrage. Het project resulteerde in een selectie van ruim zestig foto’s, variërend van stadsgezichten en straatbeelden tot stillevens en portretten. Of mengvormen van deze genres, zoals dit inkijkje in het oer-Hollandse fenomeen ‘eten uit de muur’.

New Perspectives is van 18 mei tot en met 7 juni te zien in Foam. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks geopend van 10 tot 6, en op donderdag- en vrijdagavond drie uur langer.

Tadao Cern – Comfort Zone

Tadao Cern - Comfort Zone 1.

Tadao Cern – Comfort Zone 1.

Menigeen heeft het gehad met de in Photoshop glad gepolitoerde en gebotoxte fotomodellen, die nauwelijks op hun torenhoge benen kunnen staan na een al dan niet virtuele vermageringskuur. In Comfort Zone richt de Litouwse (foto)kunstenaar Tadao Cern (1983) zijn lens voor de verandering op ‘de schoonheid van imperfectie’. De slapende, nietsvermoedende badgast – vaak op leeftijd of niet de slankste – wordt in deze serie letterlijk dicht op de huid afgebeeld. Toch is het geen gemakkelijk leedvermaak, waarmee iedere met smartphone gewapende sluipschutter tegenwoordig goede sier maakt op Facebook of Flickr. Cern brengt zijn ‘modellen’ met tederheid in beeld, en altijd onherkenbaar, zodat niemand zich opgelaten hoeft te voelen. De titel Comfort Zone verwijst ernaar dat mensen op het strand ongegeneerd zichzelf zijn, zonder zich te bekommeren om wat de buitenwereld van hen vindt. Wat Cern betreft, zou zo’n opstelling ook elders geen kwaad kunnen.

De 24 foto’s van Comfort Zone is van 21 mei tot en met 22 oktober, een hele zomer lang, te zien in Panorama Mesdag in Den Haag. We zouden zeggen: neem vooral je strandkleding mee, al is het maar omdat Scheveningen niet ver weg is. Panorama Mesdag aan de Zeestraat is maandag t/m zaterdag geopend van 10 tot 5; op zon- en feestdagen gaan de deuren een uurtje later open.

Amsterdam in WO II

StadinoorlogcoverMorgenavond is het weer Dodenherdenking, en vrijdag 5 mei Bevrijdingsdag. Bij uitgeverij WBOOKS is het fotoboek Stad in oorlog. Amsterdam 1940-1945 in foto’s verschenen, met veel materiaal uit het Amsterdams Stadsarchief en het NIOD. Omdat begin mei bij uitstek de periode is waarin de Tweede Wereldoorlog in deze contreien wordt herdacht, is het boek tot en met 16 mei verkrijgbaar voor de introductieprijs van € 29,95 (normaal € 34,95). Tot en met 14 mei is in het Stadsarchief Amsterdam ook een gelijknamige tentoonstelling te zien in de centrale hal (vrij entree).