Categorie: "Fototentoonstelling"

“It’s Been a Fantastic Ride” – Michael Putland

Pete Townsend of The Who, Jumping, UK Tour 1981. © Michael Putland / courtesy Gallery Vassie

Michael Putland (1947) heeft zo’n beetje iedereen in de muziekindustrie op de plaat gezet, van Abba via David Bowie, Mick Jagger en Tina Turner tot Zappa. Zowel op het podium als voor een geposeerd portret. Hij is dan ook al een halve eeuw actief in het vak. Zijn werk verscheen in tijdschriften, maar ook op albumhoezen. Eind jaren zeventig verhuisde hij van Engeland naar New York, om ook daar de laatste trends vast te leggen.

Onder de titel “It’s Been a Fantastic Ride” zijn Putlands greatest hits van 10 februari tot 21 april te bezichtigen – en natuurlijk ook te koop – bij Gallery Vassie. De galerie aan de Amsterdamse Langestraat is van dinsdag- tot en met zaterdagmiddag open van één tot zes, en daarbuiten ook op afspraak.

Jacqueline Hassink – Unwired

Tokyo 29 (detail), iPortrait, Tokyo, Japan, 24 March 2014, 15:27, iPhone 5s. © Jacqueline Hassink

Ze worden wel eens ‘smombies’ (smartphone-zombies) genoemd: mensen die zo gefocust zijn op het schermpje dat ze niet eens merken dat ze je omverlopen, -rijden dan wel -fietsen. Jacqueline Hassink vroeg zich af hoe het leven zou zijn zonder 24/7 telefoon- en wifiverbinding, en reisde met haar camera af naar de afgelegen white spots van deze wereld: plekken zonder ‘bereik’. Zulke plekken zijn er nog, zelfs in Japan, al worden ze steeds schaarser.

De foto’s van deze oases van rust zijn te zien op de tentoonstelling Unwired in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, geflankeerd door portretten van smartphoneverslaafden die alleen maar aandacht hebben voor hun mobieltje en zodoende niet eens merken dat ze zelf worden gefotografeerd. De expositie loopt van 20 januari tot begin mei, en er verschijnt tevens een gelijknamig fotoboek. Het museum aan de Wilhelminakade is van dinsdag tot en met zondag geopend van 11 tot 5.

Back to the Future in Foam

Stepping Stone Falls, 2016 (Triptych). © Matthew Brandt / Courtesy Yossi Milo Gallery New York

Met de tentoonstelling Back to the Future. The 19th Century in the 21th Century stapt fotografiemuseum Foam het nieuwe jaar binnen. Onder deze vlag wordt het werk vertoond van hedendaagse kunstenaars die methoden, thema’s en technieken toepassen die teruggrijpen op de begintijd van de fotografie, toen allerlei experimenten aan de orde van de dag waren. Zodoende ontstaat een dialoog tussen toen en nu. Tot de 25 exposanten uit binnen- en buitenland behoren onder anderen Anna Atkins (UK), Matthew Brandt (US), Thomas Hauser (FR) en Simon van Til (NL).

Back to the Future is van 19 januari tot en met 28 maart te bezoeken in Foam. Later dit jaar verhuist de tentoonstelling naar C/O Berlijn, in samenwerking waarmee de expositie is opgezet. Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht is dagelijks geopend van 10 tot 6, en op donderdag en vrijdag van 10 tot 9.

Jeroen Oerlemans in de Kunsthal

Jeroen Oerlemans, Libië- Tripoli, 9 augustus 2011. © Jeroen Oerlemans Foundation

Bij weinig fotografen heeft de term ‘retrospectief’ zo’n schrijnende bijklank als bij Jeroen Oerlemans. De diverse malen onderscheiden reportagefotograaf met een scherp oog én een warm hart kwam ruim een jaar geleden om het leven tijdens de uitoefening van zijn beroep én zijn passie, toen hij in Libië dodelijk werd getroffen door de kogel van een sluipschutter, naar alle waarschijnlijkheid uit de gelederen van IS.

Zijn levensgezellin Boes Hogewind heeft een tentoonstelling met zijn werk samengesteld, die vanaf heden tot begin maart is te zien in de Kunsthal in Rotterdam. Uit de foto’s spreekt, behalve een groot gevoel voor esthetiek en compositie, bovenal een grote betrokkenheid bij de situaties die hij vastlegde met zijn camera. Van hongersnood via rampplek (de MH17) tot oorlogsgebied, Oerlemans stond er letterlijk en figuurlijk middenin.

De Kunsthal in het Rotterdamse Museumpark aan de Westzeedijk is van dinsdag t/m zaterdag geopend van 10 tot 5, en op zondag van 11 tot 5.

Mader en Moshammer in Foam

Bientôt (Soon), uit de serie Ekaterina, 2012. © Romain Mader

Wie het Sinterklaas- én Piet-gedoe wil ontvluchten, kan onder meer terecht in fotografiemuseum Foam in Amsterdam, waar naast de solotentoonstelling van Anouk Kruithof en het retrospectief van André Kertész tot na de jaarwisseling ook werk van Romain Mader en Stefanie Moshammer is te zien. Romain Mader won eerder dit jaar de Foam Paul Huf Award met zijn serie Ekaterina, waarin hij op een humoristisch manier de internationale bruidenmarkt (ook een vorm van slavernij) én zichzelf becommentarieert. Onder de titel The Following is a True Story is er nu ook ander werk van zijn hand te zien. Stefanie Moshammer was de eerste winnaar van het Florentine Riem Vis Stipendium, en haar nieuwe serie Tomorrow of Yesterday hangt nu in Foam 3h. En over ‘tomorrow‘ gesproken: begin volgend jaar gaan hedendaagse fotografen in dialoog met hun negentiende-eeuwse voorzaten onder de noemer Back to the Future.

Ad van Denderen / Jerusalem Stone

Rawabi, Westelijke Jordaanoever, 2016. © Ad van Denderen

Al bijna vijfentwintig jaar volgt Ad van Denderen (1943) met zijn camera het dagelijks leven in Israël en de Palestijnse gebieden. Aanvankelijk in zwart-wit, tegenwoordig in kleur. Sinds zijn eerste bezoek aan Israël, inmiddels een halve eeuw geleden, is de onderlinge verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen er niet beter op geworden. Joden en Palestijnen groeiden letterlijk en figuurlijk steeds verder uit elkaar, wat ook tot uitdrukking komt in allerlei bouwprojecten aan beide kanten van de ‘grens’, waaronder de muur op de Westoever.

De titel van deze expositie, Jerusalem Stone, is ontleend aan de steensoort waaruit de Klaagmuur is opgetrokken, als metafoor voor een wereld waarin steen vaak als obstakel, bescherming of zelfs wapen wordt ingezet. Van 9 december tot en met 4 maart te zien in Huis Marseille in Amsterdam. Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt ook het boek Stone. Het museum aan de Keizersgracht is behalve op maandag dagelijks geopend van 11 tot 6.

Eddo Hartmann – Setting the Stage, Part 2

Guard in Blue, Kimjongilia Flower Exhibition Hall, Pyongyang 2015. © Eddo Hartmann

Bij Noord-Korea denken we hier momenteel in de eerste plaats aan een megalomane gek met een fout kapsel, die met een andere megalomane gek met een fout kapsel een riskant spelletje War Games speelt. Maar achter het ijzeren gordijn speelt zich natuurlijk veel meer af, waar we als buitenstaanders slechts sporadisch een glimp van opvangen.

De Nederlandse fotograaf Eddo Hartmann (1973) reisde de afgelopen jaren viermaal naar Noord-Korea, met de vraag hoe het dagelijks leven is in zo’n land. Uiteraard had Hartmann de handen niet vrij: hij werd voortdurend geflankeerd door ‘gidsen’. Toch wist hij, ondanks al die beperkingen, foto’s en video’s te maken die aan zeggingskracht niets te wensen overlaten. Door wat er te zien valt én door wat je als kijker mist.

Setting the Stage: Pyongyang, North Korea, Part 2 is van 9 december tot en met 4 maart te zien in Huis Marseille in Amsterdam, en vormt het vervolg op een eerdere expositie. In de museumboekhandel is ook het bijbehorende fotoboek te koop (€ 42,50). Het museum aan de Keizersgracht is van dinsdag tot en met zondag open van 11 tot 6.

Roger Ballen – Ballenesque. A Retrospective

Roger Ballen: Puppy between Feet, 1999. Courtesy Reflex Gallery Amsterdam

Roger Ballen (1950) is een van de bekendste Zuid-Afrikaanse fotografen. Hij verwierf die bekendheid met zijn indringende en intrigerende zwart-witfotografie, waarin hij ook vaak tekeningen verwerkte. Bij Reflex Gallery in Amsterdam is van 23 november tot en met 30 december een mini-retrospectief te zien van zijn werk, van zijn oudere documentaire foto’s tot en met de meer recente surrealistische beelden. Tevens zijn er 150 unieke kleurenfoto’s op Polaroidfilm te zien en te koop. Deze zijn ook opgenomen in het door Reflex Editions uitgegeven Roger Ballen – Polaroids. Ook Ballenesque verscheen onlangs in boekvorm. Bij de opening van de expositie op zaterdag 25 november, tijdens Amsterdam Art Weekend, is de kunstenaar van 5 tot 7 aanwezig om zijn boeken te signeren.

De galerie aan de Weteringschans, tegenover het Rijksmuseum, is van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 11 tot 6.

Giflandschap Revisited – Wout Berger

Diemerzeedijk, Amsterdam uit de serie Giflandschap (1992) en Diemerzeedijk, Amsterdam uit de serie Giflandschap Revisited (2017). © Wout Berger

Documentairefotografie hoeft niet altijd ‘mooi’ te zijn. Enkele decennia geleden werd Nederland opgeschrikt door een aantal gifschandalen: bouwgrond bleek veel zwaarder verontreinigd te zijn dan gedacht. Wout Berger raakte geïnspireerd door zulke plekken, waar ogenschijnlijk niets aan de hand was en de natuur ongehinderd – door de mens althans – haar gang kon gaan. In 1992 werd zijn fotoserie Giflandschap gepubliceerd.

Vijfentwintig jaar later keerde hij terug, om te kijken wat er van een vijftigtal van zulke giflandschappen was geworden, veelal nadat de vervuilde grond was gesaneerd. Het resultaat, met foto’s van toen en nu, is onder de titel Giflandschap Revisited te zien in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, van 4 november t/m 7 januari. Er verschijnt ook een gelijknamig boek bij Uitgeverij Blauwdruk (€ 37,50), met een toelichting van gerenommeerde bodemdeskundigen. Het Nederlands Fotomuseum aan de Wilhelminakade is behalve op maandag dagelijks open van 11 tot 5.

Anouk Kruithof – ¡Aguas!

Folly, 2017. © Anouk Kruithof

Zelf hebben we niet zoveel met conceptuele kunst, maar van een beeld als dit worden we toch wel vrolijk. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling is, maar dat zit ‘m dan in dat concept…

Binnen de tentoonstellingenreeks Next Level, bedoeld om jonge vooruitstrevende beeldmakers een podium te bieden, is het ditmaal de beurt aan Anouk Kruithof (1981). Met haar onder andere uit (foto)sculpturen, collages, video’s en animaties bestaande werk laat zij, aldus fotografiemuseum Foam, een frisse wind waaien door de hedendaagse fotografie.