Categorie: "Trends en technieken"

Topmerken van weleer: waar zijn ze gebleven?

In het verleden behaalde resultaten vormen geen garantie voor de toekomst… Wie tegenwoordig een Rolls-Royce koopt, doet in feite zaken met BMW. Ook in de fotografie is de wereld op haar kop gezet door de digitale revolutie. Sommige roemruchte namen, zoals Contax, Konica en Minolta, zijn van het toneel verdwenen. Anderzijds waagden elektronicaproducenten zoals Sony en Samsung zich op de fotomarkt, waarbij Sony het estafettestokje van Konica Minolta heeft overgenomen. Olympus is na een aantal jaren afwezigheid weer helemaal terug als spiegelreflexbouwer, terwijl topmerken als Leica en Hasselblad door samenwerking met grotere spelers het hoofd boven water weten te houden.

Fotograferen is emotie

Autofabrikanten weten het al veel langer. Met een specifiek merk en model haal je niet alleen een bepaald aantal pk’s en liters bagageruimte in huis. Je auto is als het ware een verlengstuk van je ego: je bent wat je rijdt…

Ook camerafabrikanten hebben de ‘X factor’ als middel om klanten te binden ontdekt. Design is geen stiefkindje meer, getuige modellen als de Olympus PEN. Vaak heb je ook nog de keuze uit verschillende kleuren, terwijl het vroeger zwart óf zilver was wat de klok sloeg. In reclamecampagnes ligt de klemtoon meer op het merkgevoel dan op de harde techniek.

Sommige camerabouwers gaan daarin behoorlijk ver. Foto-grafeerde je vroeger met een Nikon omdat je beroepsfotograaf was (of daarvoor wilde doorgaan); vandaag de dag maak je deel uit van een hechte community met ‘I AM Nikon’ als levensmotto. Niemand minder dan Robbie Williams is van stal gehaald om dit offensief kracht bij te zetten. Ook de concurrentie houdt er een eigen fansite, Facebook-pagina en/of Twitter-account op na. Zelfs de hyperindividualistische consument van vandaag heeft kennelijk de behoefte om ergens bij te horen.

Cammen in HD of 3D

Het is tegenwoordig HD voor en HD na wat de klok slaat. Na televisies, mediaspelers en camcorders was het een kwestie van wachten tot ook de webcam eraan moest geloven. Het nieuwe topmodel van Logitech kan niet alleen video vastleggen in ‘Full HD’ (1080×1920 pixels; 720×1280 bij videochatten), maar beschikt tevens over een ingebouwde stereomicrofoon. Foto’s van maar liefst 10 megapixels behoren eveneens tot de mogelijkheden. Voor de beeldkwaliteit staan autofocus en een lens van het topmerk Zeiss borg.

De HD Pro Webcam C910 moet in augustus op de Nederlandse markt komen. Wie een kleine 100 euro voor een webcam wat gortig vindt, kan ook voor goedkopere uitvoeringen met wat minder imposante specificaties bij Logitech terecht.

Liefhebbers van 3D komen trouwens ook aan hun trekken. Voor wie een gekleurd brilletje tijdens het chatten geen bezwaar vindt, zijn er al speels vormgegeven 3D-webcams van het merk Minoru gesignaleerd. En nu alleen maar duimen dat al die hightech niet in de verkeerde handen belandt …

Multifunctionele camera’s uit de mode

Terwijl multimediaal bijna overal het toverwoord is, zijn multifunctionele camera’s nooit echt aangeslagen. Zeker: met bijna elk fototoestel kun je ook filmen en vice versa. Maar waarom daar niet gelijk een video- en mp3-speler en usb-stickfunctie aan toegevoegd? En – nu we toch bezig zijn – een elektronische reisgids..? De benodigde elektronica, een schermpje plus het geheugen zijn toch al aan boord, in enkele gevallen zelfs aangevuld met Wi-Fi of een compleet gps-systeem.

Sommige fabrikanten hebben het dapper geprobeerd. Met name Samsung produceerde tot voor kort compacte en strak ontworpen cameraatjes met een hele reeks nevenfuncties. Astronomische verkoopcijfers bleven echter uit. De verklaring is waarschijnlijk simpel. Veel mensen hebben al een multimediaspeler op zak, in de vorm van hun (al dan niet echte) iPod of mobiele telefoon. En in noodgevallen kun je daar ook nog eens foto’s mee maken.

Camera krijgt kleurtje

Fotograferen is weer hip. Het beste bewijs zijn de bonte kleuren waarin veel compactcamera’s leverbaar zijn. Na het traditionele zwart en zilver volgden al snel goud, blauw, roze, knalgroen … en vul maar in. Ook EVIL-camera’s zoals die van Panasonic, Olympus en Sony zijn vaak leverbaar in diverse uitvoeringen.

Spiegelreflexfotografen zijn over het algemeen wat behoudender. Desondanks gooide Pentax, na met een paar ‘Limited Editions’ de kat uit de boom te hebben gekeken, met de nieuwe K-x alle remmen los. De spiegelreflex-body, die oorspronkelijk verkrijgbaar was in vier verschillende tinten, is nu voor de liefhebber te koop in een dozijn veelal oogverblindende varianten, waaronder lila metallic en chocoladebruin. In Japan kun je jouw K-x zelfs compleet laten customizen.

Modulair gaat langer mee

Zelfs de meest geavanceerde camera’s van vandaag hebben één zwak punt. Over een paar jaar zijn ze alweer hopeloos verouderd. Terwijl een cameramodel in het filmtijdperk makkelijk jarenlang meedraaide, lanceert iedere zichzelf respecterende fabrikant tegenwoordig met de regelmaat van de klok nieuwe modellen met nóg meer features en nóg meer pixels.

Bij digitale pionier Ricoh denkt men de remedie te hebben gevonden. De GXR is een systeemcamera waarbij niet alleen de lens verwisselbaar is, maar ook de sensor.

Pannenkoeken voor fijnproevers

Spiegelreflexcamera’s worden steeds dunner. Bij de zogenaamde hybride- of EVIL-variant is het zelfs helemaal anorexia troef. Helaas kan de modale zoomlens deze trend niet bijbenen, zodat je compacte kleinood per saldo alsnog door een uit de kluiten gewassen toeter wordt ontsierd. Voor wie van klein en slank houdt en de zoommogelijkheid kan missen, is er echter een alternatief: de pancakelens.

Na 3D-tv ook 3D-fotografie?

Met het wereldkampioenschap voetbal voor de deur, is 3D in film- en televisieland het nieuwe toverwoord. In het kielzog van het succes van Avatar brengen steeds meer fabrikanten tv’s en Blu-rayspelers op de markt die geschikt zijn voor driedimensionaal beeld. Om van dat diepte-effect te genieten, heb je nog steeds wel een speciaal brilletje nodig… zij het niet het knullige rood/blauw gevalletje van weleer maar een hypergeavanceerd elektronische variant.

Ook bij professionele videocamera’s rukt 3D op. De verwachting is dat de consumentenmarkt binnen afzienbare tijd volgt. Logische vraag is wanneer deze ontwikkeling de digitale fotografie in haar greep krijgt.