Categorie: "Fotojournalistiek"

Wees een beetje ‘brutaal’

Gewoon op af stappen... en klikken!

Gewoon op af stappen... en klikken!

Een havenplaatsje, in het zuiden van Engeland. Ik ben daar voor een reportage over een fabriek die een product produceert dat ook in Nederland populair is. Maar ik bof: er is een festival en daar is van alles te doen. Waaronder een optreden – solo en allemaal tegelijk – van deze eh… mannen.

Voor het toneel was het een drukte van belang. En kon ik nog steeds niet dichtbij komen. Een langer objectief had ik niet bij me: hier had ik niet op gerekend en het was te warm om de hele dag van alles mee te sjouwen.

Ik meldde me achter het toneel, waar een soort tent was met kleedkamers, of wat daarvoor door moest gaan. Ik vertelde de portier dat ik uit Nederland kwam, suggererend dat ik speciaal hiervoor kwam. Wat natuurlijk niet waar was. Maar: het werkte. De heren wilden best even poseren…. Een brutaal mens heeft de halve wereld.

Harmen de Jong: freelance fotograaf

mooie, eenvoudige website

Harmen de Jong: mooie, eenvoudige website

Goed of in elk geval beter leren fotograferen kan onder meer door goed en veel te kijken naar het werk van anderen. Daarom stel ik op deze plek regelmatig fotografen aan u voor: van schoolfotograaf tot natuurfotograaf, van macro-fanaten tot landschapsgoeroe’s.

De beste manier om de stijl van werken van fotojournalist Harmen de Jong te leren kennen is door een bezoek aan zijn website te brengen. Dat laat het beeld zien van een zorgvuldig fotograferende en componerende fotograaf, bij wie licht en compositie een belangrijke rol spelen.

Tweede nummer CPN Magazine verschenen

CPN Magazine nr. 2

CPN Magazine nr. 2

Met een foto op het omslag waar je niet omheen kan (en wil) ligt vanmorgen het tweede nummer van CPN Magazine op de deurmat. CPN staat voor Canon Professional Network en het wordt – vermoed ik – toegezonden aan alle CPS-leden. CPS staat weer voor Canon Professional Services en is een soort ‘lidmaatschap’ van Canon waarvoor je in aanmerking komt na de aanschaf van een bepaalde hoeveelheid – professionele – apparatuur. CPS leden genieten een zekere voorkeursbehandeling bij sommige services.

In dit tweede nummer besteedt CPN Magazine aandacht aan de EOS 5D Mark II: wie had anders verwacht? David Burnett komt aan het woord, maar best trots mogen wij als Nederlanders zijn dat er ook aandacht is voor Frits van Eldik, Canon ambassadeur en vooral bekend natuurlijk als Formule I fotograaf. Ik mocht Frits een keer – i n Zandvoort – interviewen voor CameraMagazine en was toen al erg onder de indruk van zijn manier van werken, zijn rol in de wereld van de Formule-I fotografen en zijn postuur (…). Er komen ook twee andere ‘snelle fotografen’ aan het woord: Balasz Gardi en Mark Sluder.

Er is ook een speciale Canon Professional Network website.

Persfotografen aan het werk

© Goos van der Veen / HH

© Goos van der Veen / HH

Het blijft een opmerkelijk beeld. Dit keer afkomstig uit het blad De Journalist. Toen nog minister Ella Vogelaar bezoekt een Utrechtse wijk en neemt even plaats in een voortuin, waar buren met elkaar wat drinken.

En dan is er dus ook een collega die niet dat vastlegt, maar zich richt op het gehele tafereeltje, inclusief de fotografen die je normaal niet ziet. En elke keer dringen zich weer dezelfde twee vragen op: vinden fotografen dit type werk echt leuk en vindt een minister dit aangenaam?

Ik beperk me tot de fotografen. Je wilt een speciaal beeld, onderscheidend. Dat zal in deze situatie toch maar matig lukken. Zelfs als we met drie of vier fotografen in de natuur stappen kiezen we meestal al ons eigen pad. Allemaal dezelfde plaatjes, wat is daar nu aan?

Kijk ook eens naar de camera’s. Allemaal voorzien van een flitser, de meeste met bouncekapje om het harde, directe licht wat te verzachten. Ze flitsen allemaal recht vooruit, bovenop het onderwerp – als ze flitsen althans. Ik zie er maar twee die hun camera ‘goed’ vast houden: de twee meest rechtse. De man met het witte overhemd kiekt als een beginner. Ze gebruiken wel allemaal de zonnekap.

De foto van Goos – deze dus – is wellicht de beste die op dat moment is gemaakt. Even die andere kijk, die andere invalshoek, dat andere standpunt.

Aalscholvers fotografeer je niet zo…

© Werry Crone | Trouw

© Werry Crone | Trouw

Natuurfotografie is een vak apart. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Trouw vandaag deze foto plaatst bij een artikel over de aalscholver (dat gelukkig wel…).  De foto is een wirwar aan troep, met één vogel vol takken voor zijn kop en de tweede vogel in een onmogelijke pose. Hoeveel betere foto’s van een aalscholver wil Trouw hebben…?

Behalve Trouw begrijp ik ook Werry Crone niet. We zien zoveel schitterend reportagewerk van hem, waarom laat hij zich dan verleiden tot het maken van dit soort foto’s? Enige zelfbeperking kan geen kwaad…

Madonna naakt: kostbare foto

Madonna, 20 jaar jong, verdiende een paar stuivers met deze pose...

Madonna, 20 jaar jong, verdiende een paar stuivers met deze pose...

Een portret van Madonna met buitengewoon weelderig schaamhaar, in 1979 gemaakt door Lee Friedlander, is half februari bij Christie’s in New York geveild voor 37.500 dollar, ruim boven het geschatte bedrag van 10 tot 15 duizend dollar.

Madonna, toen nog een 20-jarig danseresje, verdiende destijds 25 dollar met het poseren. Ze was nog niet bekend en reageerde op een oproep van Lee Friedlander (1934) in een krantenadvertentie waarin hij vroeg om een naaktmodel. De inmiddels oude meester verkocht zes foto’s uit de sessie aan Playboy, dat in 1985 enkele beelden publiceerde. Volgens Friedlander is de nu geveilde foto de meest expliciete uit de serie.

Het moment…

© Robert Vos

© Robert Vos

Het is maandag 9 februari jl. als ik dit schrijf. Gisteren heeft Vitesse Ajax een lesje geleerd. Dat is niet leuk voor de fans van Ajax (wel voor die van Vitesse), hetgeen zich uitte in het bezetten van het trainingsveld, het tegenhouden van de spelersbus en andere onaangenaamheden waar Ajax het patent op lijkt te hebben. Natuurlijk wil de krant dit fotografisch ook laten zien, en anders de fotografen wel.

World Press Photo…. gaat wel…

mmmmmmwah... gaat wel

WPPhoto: mmmmmmwah... gaat wel

Enige tijd geleden legde ik u de vraag voor: wat vindt u van de World Press Photo? Er waren vier antwoorden mogelijk.
De meerderheid antwoordde met: Mmmmmwah… gaat wel. Geen overtuigende winnaar dus. Een kleine minderheid zei de foto – man met revolver in een huis, dat door de kredietcrisis was ontruimd – dit een geweldige foto en een terechte winnaar te vinden. Net zoveel inzenders lieten weten ‘het helemaal niets’ te vinden en veel betere foto’s te hebben gezien.
Dank voor jullie reacties!

Stop competitie in natuurfotografie

Competitie in natuurfotografie niet goed voor natuur

Competitie in natuurfotografie niet goed voor natuur

Hardlopen, wielrennen, bobsleeën, schaken, schaatsen, motor- en autoracen: niemand zal willen bestrijden dat deze activiteiten zich uitstekend lenen voor een competitieve confrontatie. De één loopt immers harder dan de ander en dat kan iedereen waarnemen. En meten liefst, want de onderlinge verschillen bedragen intussen soms maar tienden van seconden.

In tal van andere activiteiten is er van competitie geen sprake. Een wedstrijd boekhouden? Een competitie voor een huis schilderen? De eigenaardigste competitie die ik ooit meemaakte was die van ‘het wereldkampioenschap houthakken’, ergens in het noorden van Finland. Mannen – wie anders – kregen een stukje berkenbos toegewezen, een bijl en twee uur tijd. Wie na die twee uur de grootste stapel kachelhout had – gestapeld, ontdaan van schors – was winnaar. Meetbaar, dus weer, maar eigenaardig ook. Een Finse traditie, zullen we maar zeggen. Bestaat er ook niet zoiets als varkens werpen, modderworstelen en keistenen werpen? Zal best.

Onzin

Fotografie leent zich veel minder, nee, leent zich misschien wel helemaal niet voor enige vorm van competitie. Zoals ook schilderkunst dat niet doet. Een wedstrijd tussen Rembrandt, Brueghel, Vermeer, Van Gogh en Ruysdael, zo dat tijdgenoten zouden zijn: ziet u dat voor zich? Of Bach, Beethoven, Mozart: welke is ‘de beste’ componist? Onzin natuurlijk.

Er zijn verschillende redenen waarom een uitingsvorm als fotografie zich niet voor een competitieve ‘krachtmeting’ leent. En zeker de natuurfotografie niet. Ik ga er hier enkele uiteen zetten.

1. De eerste ligt erg voor de hand en had u zelf ook al bedacht. Fotografie is in hoge mate een vorm van individuele expressie. Wat de één mooi vindt, vindt de ander helemaal niets. Een kwestie van smaak dus, in rond taalgebruik. En hoe kun je dat nu competitief tegen elkaar afwegen? Bestaat een jury uit drie leden die ‘tegenlicht’ mooi vinden en twee niet, dan zijn de ‘tegenbelichters’ dus in het voordeel. Maar of dat automatisch ook betere foto’s zijn…

2. Jury’s, maar ook tijdschriftuitgevers, zullen vrijwel altijd de voorkeur geven aan de meer extreme uitingen van (natuur)fotografie. Waardoor in de loop der tijd niet meer het gewone, maar alleen nog het ongewone in beeld komt. Niemand fotografeert meer een merel of een huismus, maar ‘we’ zitten met z’n allen in een schuiltent bij een zelf gestoken takje een ijsvogeltje te fotograferen, aangetrokken door een door ons hieronder geplaatste bak met visjes. Het ongewone wint het van het gewone, vooral toch omdat er competitie in het spel is.

3. De digitale (spiegelreflex)fotografie is nu – financieel – zo bereikbaar geworden, dat hele horden mensen zich hierop hobbymatig storten. Niets op tegen, maar de kwetsbare natuur kan daar niet overal even goed tegen. Als er ergens een bijzondere vogel opduikt (sneeuwuil), dan ontstaan er letterlijk files, geholpen door SMS, Twitter en weet ik wel niet wat voor communicatiemiddelen. Hele ritsen statieven met kijkers en telelenzen komen er tevoorschijn… ik vind het een idiote vertoning eerlijk gezegd. Want natuurbeleving is bij uitstek een individuele zaak, of hooguit iets voor een klein groepje gelijkgestemden.

4. De vrijetijdsfotograaf ziet de prof als zijn grote voorbeeld. Steeds meer vrijetijdsfotografen met geld en tijd hebben duurdere apparatuur dan de prof en hebben ook meer tijd en geld om verre reizen te maken. Met z’n allen staan we in Japan naar de ijsapen te kijken en trekken we door Botswana en Kenia voor weer een adembenemende ‘kill’. Drie, vier weken is niks, waar de prof vaak moet proberen in een week tijd zijn opdracht bij elkaar te schieten. Maar: de prof weet wat hij doet en is goed voorbereid.

5. Die prachtige beelden van de professional in bladen in binnen- en buitenland wil de vrijetijdsfotograaf ook maken. Naast de bladen zijn er de wedstrijden: de BBC, de Duitse competitie en nu dus ook de Natuurfotograaf van het Jaar in Nederland. De uitwassen die dat oplevert zijn ons intussen allemaal bekend. Bitterballen etende vossen zijn het meest trieste voorbeeld dat ik ken, maar ook vlinders in koelkasten vind ik geen fraai staaltje van natuurfotografie. De oorzaak: het willen maken van steeds extremere beelden. Competitie, bevorderd door het instellen van wedstrijden. En de bladen die de prijswinnaars maar al te graag publiceren. (Voor weinig, meestal.)

6. Intussen zijn er allerlei idiote regels in het leven geroepen om de natuurfotografie in goede banen te leiden. Geen nestfotografie, roept Birdpix. Maar we zien genoeg foto’s waarvan je op je klompen aanvoelt dat ze een meter naast het nest zijn gemaakt. Dat is dan toch onzin? Grasduinen vermeldt op z’n cover: 100% lokvrije jonge vossen in beeld. Dat moet er kennelijk bij staan om nog enigszins geloofwaardig over te komen.!

Hoger doel

Natuurfotografie moet een hoger doel dienen. Het beschermen van die natuur. Het vastleggen waar het fout gaat. Aangeven waar het goed gaat. Laten zien vooral hoe prachtig het is. En niet overal in de wereld, maar dichterbij huis. Want natuurliefhebber zijn en tegelijkertijd wel de hele wereld over vliegen laten zich steeds minder goed met elkaar rijmen. Is er geen prachtig bos op fietsafstand van je huis? Heb je daar alle vogels, reeën, padenstoelen en voorjaarsbloemen al vastgelegd? In Japan zijn voldoende fotografen om die sauna-apen daar vast te leggen. In Afrika zijn meer dan voldoende fotografen om de natuur daar in beeld te brengen. Dat bespaart heel wat energie, en dat is zó goed voor de natuur.

Natuurfotograaf Ruben Smit daarover, in het fotoblad Focus (maart 2009): “Ik ben niet geïnteresseerd in het fotograferen van bijvoorbeeld Koningspinguïns op de Zuidpool. Dat doen al zoveel fotografen. De Nederlandse natuur lijkt op het eerste gezicht niet opwindend, maar dit land leent zich uitstekend voor het in beeld brengen van de relatie tussen mens en natuur.” En ook: “Je ziet vaak werk van natuurfotografen die er niet om lijken te geven of hun foto’s authentiek zijn en stroken met de waarheid. Onder hun foto staat bijvoorbeeld ‘Herten op de Veluwe’, en dan zie ik dat ze daar helemaal niet zijn gemaakt, maar in Denemarken omdat zulke dikke eiken in de achtergrond hier helemaal niet voorkomen. Het interesseert hen niet wat ze fotograferen, als het maar verkoopt. En daar wil ik niet bij horen.”

Laten we stoppen met de competitie in de natuurfotografie. Maar mooie fototentoonstellingen maken, interessante bijeenkomsten met lezingen van mensen die verstand van zaken hebben. Van fotografie, maar ook van de natuur. Niks wedstrijd, maar genieten.

Is dat een pleidooi waar iemand iets voor voelt? Ik maak er een poll van. Geef uw mening!

Fotojournalist: hoe leuk is dat?

© Werry Crone, Trouw. Minister Middelkoop 'onder vuur'.

© Werry Crone, Trouw. Minister Middelkoop

Het lijkt een prachtig beroep: fotojournalist. En degenen die het beroep uitoefenen zullen ook doorgaans aangeven dat het een schitterend beroep is. Maar als je werkzaam bent in de Haagse politiek, dan heb ik toch wel eens mijn twijfels. Op onmogelijke tijden werken, met z’n allen op een kluitje voor die ene plaat, voorlichters en de Rijksvoorlichtingsdienst die je allerlei standpunten verbieden, de enorme onderlinge concurrentie, de uiterst geringe betaling voor zelfs goede beelden, de praktische onmogelijkheid om projecten met een langere termijn te realiseren…