Categorie: "Trends en technieken"

Sjoemelcamera’s…

Onlangs werd bekend dat niet alleen Duitse, maar ook Japanse autofabrikanten het verbruik en/of de uitstoot van hun auto’s geflatteerd hebben voorgesteld. De gunstige cijfers op papier blijken in de praktijk nauwelijks haalbaar. Onze ‘vertegenwoordigers’ in Brussel (en Straatsburg), die zo voortvarend de gloeilamp hebben aangepakt, doen er vooralsnog weinig tegen – niet zo vreemd misschien, aangezien de onvermoeibare Thomas Schlijper onlangs heeft vastgelegd hoe de EU-elite zichzelf bij voorkeur verplaatst in dikke 12-cilinders… Dictators en gemotoriseerd machtsvertoon gaan hand in hand. Over het verbruik zullen we het maar niet hebben…

Het lijkt erop dat ook camerafabrikanten een loopje nemen met de realiteit bij het stroomverbruik van hun modellen. Met name bij systeem- en compactcamera’s zijn de 300 opnames van de officiële CIPA-norm er als puntje bij paaltje komt eerder 150… De voornaamste reden dat systeemcamera’s en compactjes het verhoudingsgewijs slechter doen dan spiegelreflexen, is dat je bij beide eerstgenoemde types nog geen blik door de zoeker (of op het scherm) kunt werpen zonder dat het stroom kost. De enige remedie is vooralsnog het voorvak van je fototas volstoppen met reserveaccu’s.

14 redenen om weer analoog te fotograferen

Op The Leica Camera Blog, niet alleen interessant voor Leica-gebruikers, onder de titel 14 Reasons to switch back to film een interview met de Ierse straatfotograaf Ryan Neilan, tegenwoordig gestationeerd in het Verre Oosten. Na jarenlang digitaal te hebben gewerkt stapte hij onlangs zowat van de ene dag op de andere radicaal over op analoog. Die stap bevalt hem goed, alleen al omdat hij niet meer de verleiding voelt om constant de eerder gemaakte foto’s te controleren. Dat kán namelijk niet bij analoog… De ontwikkelde films worden nog wel gescand en dan nabewerkt in Photoshop.

Neilan heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat er tegenwoordig hele softwarepakketten zijn gewijd aan het nabootsen van de analoge filmkorrel. Ook hij spendeerde uren aan het creëren van een ‘filmlook’, die hij tegenwoordig bij elk rolletje cadeau krijgt. Wie overigens denkt dat Leica weer helemaal op de analoge toer is: het merk is net een partnerschap aangegaan met smartphonefabrikant Huawei…

De fotografische trends voor 2016

Smartphonefabrikanten maken goede sier met de kwaliteiten van de ingebouwde camera.

Op de laatste dag van het jaar is het traditioneel de gelegenheid voor koffiedikkijkerij. Voor de camerafabrikanten zijn de crisisjaren nog niet helemaal voorbij, maar met de fotografie als zodanig gaat het prima. Volgens een recent marktonderzoek is het aantal mensen dat regelmatig fotografeert wereldwijd het afgelopen decennium met een factor acht gestegen. Dat de camera-industrie daar niet echt van (mee)profiteert, komt natuurlijk door de zegetocht van de smartphone.

Toch laten camerafabrikanten het er niet bij zitten. Terwijl er nauwelijks meer goedkope compactcameraatjes verschijnen, brengen steeds meer merken duurdere modellen met een grotere sensor uit. Zo schijnt Panasonic in het kielzog van onder andere Canon en Sony binnenkort een ‘edelcompact’ met een 1 inch sensor te lanceren.

Of de systeemcamera in 2016 eindelijk het etiket opvolger van de spiegelreflex gaat waarmaken, hangt af van diverse factoren. Voor serieus gebruik is de bescheiden accucapaciteit nog altijd een struikelblok.

Aanvulling: met die Panasonic-edelcompact bedoelen we een écht compacte camera, want Panasonic had al een (allesbehalve compacte) bridgecamera met een 1 inch sensor: de FZ1000. En een andere edelcompact met een nog grotere (MFT-)sensor, de LX100. De verwachte camera wordt waarschijnlijk het nieuwe topmodel in de TZ-serie.

Nieuws en nieuwtjes van de week

Volgens het Britse Amateur Photographer heeft de systeemcamera het op Engelse bodem maar moeilijk. De spiegelreflex houdt zich verhoudingsgewijs veel beter staande, al komt dat wellicht mede door de stuntprijzen waarvoor instapmodellen worden aangeboden. Dat zou dan mede verklaren waarom Samsung het op de (systeem)cameramarkt voor gezien houdt, ondanks baanbrekende modellen als de NX1 en de NX500.

Volgens Photo Rumors heeft concurrent Casio het veel handiger aangepakt. De cameradivisie maakt daar recordwinsten dankzij een speciale lijn selfiecams, gericht op een welgesteld vrouwelijk publiek. Fotografisch gezien is het niks bijzonders, maar de apparaatjes hebben een complete virtuele schoonheidssalon (zelfs voor video) aan boord. Ze kosten net zo veel als een goede DSLR of systeemcamera, en hoewel er natuurlijk draadloze functies aanwezig zijn, kun je er niet eens mee bellen… In Nederland hebben we deze ultieme egotrip nog niet gesignaleerd.

Last but not least: je hebt nog een dikke week de kans om een gratis exemplaar van Before They Pass Away. De verhalen achter de foto’s te winnen!

Systeemcamera nog weinig populair op Flickr

Wordt de systeemcamera de opvolger van de spiegelreflex? In de statistieken van online portfolio Flickr valt daar in elk geval nog weinig van te zien. Het afgelopen jaar werden pakweg tienmaal zoveel foto’s die gemaakt waren met een DSLR geüpload als foto’s met een systeemcamera. Maar de grote winnaar is de telefooncamera, die bijna vier van elke tien foto’s voor z’n rekening neemt. Met een kwart van de foto’s doet ook de volgens ‘kenners’ bijna uitgestorven compactcamera het nog onverwacht goed.

Natuurlijk loopt Flickr altijd achter bij de laatste trends op de cameramarkt. In de eerste plaats omdat de modale gebruiker niet elke drie maanden z’n uitrusting vernieuwt. In de tweede plaats omdat Flickr zelf marktaandeel is kwijtgeraakt aan concurrenten als Instagram en het alomtegenwoordige Facebook. De uitkomst is daardoor niet alleenzaligmakend, maar toch…

Ook in de statistieken van gebruikte cameramerken zie je de eerdergenoemde tendens terug. De iPhone voert in z’n diverse uitvoeringen de ranglijst aan, gevolgd door de Samsung Galaxy en dan pas de spiegelreflexen van Canon en – op flinke afstand – Nikon. Systeemcamerabouwers Panasonic, Olympus en Fujifilm vind je pas op plaats 9, 10 en 11 in het klassement.

Achteraf scherpstellen met Post Focus

Goed nieuws voor bezitters van een Panasonic FZ300 bridge- of GX8 of G7 systeemcamera. Woensdag brengt Panasonic een firmware-update uit waarmee je achteraf op het gewenste deel van het beeld kunt scherpstellen.

Het klinkt bijna als tovenarij, maar de techniek achter Post Focus is in wezen heel simpel. Bij het opnemen in deze modus legt de camera een razendsnelle serie beelden – in feite een korte filmclip – in 4K-resolutie (8 megapixels) vast met telkens wisselende scherpstelling en scherptediepte. Achteraf geef je dan met behulp van het aanraakscherm aan waar je de scherpte wilt hebben. Het lijkt op het eerste gezicht typisch een statieffunctie, maar in het voorbeeldfilmpje wordt opgenomen uit de hand.

De drone van de toekomst!

De Lily, gemaakt door het gelijknamige Amerikaanse bedrijf, komt met een revolutionaire drone die meer features heeft dan alle andere drones op de markt. Voor de fotografen onder ons, biedt deze drone eindelijk de mogelijkheid én kwaliteit waar we naar op zoek zijn binnen natuur- en landschap fotografie.

Sony neemt beeldsensordivisie Toshiba over

Hoewel de deal nog niet helemaal rond is, ziet het ernaar uit dat Sony de sensordivisie van Toshiba overneemt. Toshiba, een veel kleinere speler op de markt voor beeldsensoren, produceerde onder andere de beeldsensoren voor diverse Nikon-spiegelreflexen. Door deze transactie versterkt Sony zijn leidende marktpositie, terwijl Toshiba zich concentreert op zijn kernactiviteiten. De Toshiba-medewerkers die bij de sensorontwikkeling en -productie werkzaam zijn, kunnen meeverhuizen. Het is de bedoeling dat de onderhandelingen nog dit jaar worden afgerond.

Nieuwe iMacs: Retina-scherm (bijna) standaard

Apple gelooft duidelijk dat het Retina-scherm de toekomst heeft. Bij de nieuwe modellen iMac zijn niet alleen de 27 inch versies allemaal uitgerust met zo’n scherm, maar ook de krachtigste 21,5 inch versie. Bij de 27 inch schermen bedraagt de resolutie 5120 x 2880 pixels (5K), terwijl het 21,5 inch Retina-scherm nog altijd aan 4096 x 2304 pixels (4K) plaats biedt. Ook zouden de schermen een betere kleurweergave hebben dan voorheen, mede dankzij het nieuwe P3-gamma dat een breder kleurenspectrum afdekt dan het aloude sRGB.

Natuurlijk kent zo’n extreem hoge resolutie ook nadelen: je oude 6-megapixelfoto’s zijn opeens niet eens meer schermvullend en bij inzoomen tot 100% om ruis of scherpte te controleren heb je al snel een leesbril nodig. De nieuwe iMacs zijn per direct leverbaar: de prijzen beginnen bij 1729 (21,5 inch Retina) respectievelijk 2129 euro (27 inch Retina).

DJI Osmo: de toekomst van filmen?

Toch nog een woordje over de DJI Osmo: de smartphonegestuurde camerastabilisator van de bekende dronefabrikant. Ik heb er op de Brand Bazaar even mee mogen spelen, en het slechts zo’n halve kilo wegende apparaatje (zonder smartphone, maar met camera) is best indrukwekkend. De meest rare bewegingen weet de Osmo razendsnel te corrigeren, en desgewenst kan-ie ook locken op het onderwerp om dat strak in het vizier te houden. Je kunt zelfs uit de hand 360 graden panoramafoto’s schieten door ‘m boven je hoofd te houden. De gemotoriseerde driewegkop doet de rest. Extreem lange sluitertijden (een paar seconden): ook geen probleem. Je kunt de camera vanaf het scherm van je smartphone (iPhone of Android) bedienen, maar desgewenst ook de knoppen op de handgreep gebruiken.

Kunnen statieven en videorigs nu de deur uit? Bij het basismodel is het zwakste punt natuurlijk de meegeleverde camera – een drone-modelletje met vaste supergroothoeklens en een kleine (1/2,3″) 12-megapixelsensor. Daarmee kun je weliswaar zelfs in 4K filmen, maar verwacht geen bioscoopkwaliteit, zeker niet bij slecht licht. En de prijs bedraagt toch nog bijna 750 euro – voor een betere camera ben je ruim het drievoudige kwijt.