De digitale revolutie (1)

Meer fotografen maken meer foto’s

SonyadvDe eerste digitale consumentencamera’s verschenen kort voor de millenniumwisseling in de winkel. Sindsdien is de fotografie ingrijpend veranderd, en dat is níet alleen een kwestie van techniek.

Allereerst staat fotografie weer helemaal op de kaart. Terwijl serieuze fotografie in de jaren tachtig en negentig iets was voor een handjevol hobbyisten, doen camerafabrikanten tegenwoordig goede zaken. Elk zichzelf respecterend merk biedt een brede range digitale camera’s aan, van simpele compactjes tot hypergeavanceerde spiegelreflexen of hybrides. En daarmee wordt geadverteerd dat het een lieve lust is, van paginagrote advertenties in trendy lifestyle magazines via billboards tot op televisie aan toe. Bij onze oosterburen is bijvoorbeeld zojuist een ‘massieve’ promotiecampagne voor de nieuwe Sony NEX-modellen van start gegaan. Alle kans dat die binnen afzienbare tijd naar Nederland overwaait.

Door meer en meer mensen worden meer en meer foto’s gemaakt… al weten we niet precies hoeveel. Dat komt niet in de laatste plaats doordat veel van die foto’s nooit verder komen dan de geheugenkaart of hooguit de harde schijf van de computer. Maar daarover een volgende keer.

Lees ook:Full-frame systeemcamera en nieuwe Olympus OM-D?
Lees ook:Kodak stapt uit de fotobusiness
Lees ook:Sony Festival in Urk
Lees ook:High-end compact van Olympus
Lees ook:Sony: nieuwe tv’s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.