De fotograaf van de toekomst

Op het befaamde internationale fotofestival van Arles (Frankrijk), dat nog tot 24 september duurt, is ook onder de noemer Transformations gebrainstormd over de toekomst van de fotografie en met name die van de fotograaf – zowel de huidige beoefenaars van fotografie als beroep als de nieuwe lichtingen van morgen.

© Rencontres d'Arles

© Rencontres d’Arles

Uit de discussies kwam onder andere naar voren dat je als fotograaf meer en meer teamspeler moet worden: kunnen omgaan met mensen is minstens zo belangrijk als kunnen omgaan met je apparatuur. Ook het vermogen om snel te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen is essentieel, evenals dat je zakelijk stevig in je schoenen staat. Kortom: als je denkt dat het vak fotografie uitsluitend bestaat uit goed kunnen fotograferen, kom je er niet. Van hoe meer markten je thuis bent (denk bijvoorbeeld aan bewegend beeld), hoe beter.

Wie het allemaal nog eens wil nalezen (of zelf een steentje wil bijdragen), dat kan hier. Er is zelfs een (lange) video met onder anderen onze eigen Ilvy Njiokiktjien. Bij mij liep bij de eerste keer afspelen het geluid uit de pas met het beeld, maar dat kan ook aan m’n internetverbinding liggen.

Lees ook:Erwin Olaf in Haags Fotomuseum
Lees ook:Prachtige ‘bijlage’ Volkskrant over zwart-wit fotografie
Lees ook:Harmen de Jong: freelance fotograaf
Lees ook:Filmen doe je met een … fototoestel
Lees ook:Grote firmware-update voor Fujifilm X-E2

2 reacties op “De fotograaf van de toekomst

  1. Dick van Baren

    1. Kunnen omgaan met mensen
    2. Kunnen omgaan met je gereedschap
    3. Snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen
    4. Zakelijk stevig in je schoenen staan
    … zijn dit niet de eisen van alle tijden en voor alle beroepen?
    … moeten fotografen dit nog leren op een befaamd internationaal fotofestival?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Raymond Harper

    Zo’n verhaaltje is natuurlijk altijd een versimpelde samenvatting, en ik geef grif toe dat het op het eerste gezicht wat banaal klinkt. De achterliggende gedachte is, denk ik zelf: vroeger werd je als fotograaf in loondienst voor een krant of tijdschrift voor een opdracht ergens naartoe gestuurd, en het enige wat van je verwacht werd, was dat je bijtijds thuiskwam met bruikbare foto’s. Fotografen in loondienst zijn tegenwoordig een zeldzaamheid – alleen al daarom is dat ondernemerschap veel belangrijker geworden. Met alleen foto’s kom je er doorgaans ook niet meer – vaak verwachten klanten ook video en liefst ook nog het verhaal achter de foto’s (‘visual storytelling’). En je moet zelf van alles eromheen regelen, inclusief je eigen publiciteit. Kortom: je moet een duizendpoot zijn, en dat in een markt die sneller dan ooit verandert en waarin het niet meer vanzelfsprekend is dat voor het gebruik van een foto wordt betaald.
    Overigens is het debat in Arles nog altijd in volle gang, dus wie weet wat we nog mogen verwachten ;-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.