Fotoboeken steeds professioneler

Fotoalbum

De branche voor fotoalbums en fotoproducten groeit niet alleen zeer hard, maar maakt tegelijkertijd een sterke professionaliseringsslag door. Aanbieders als Webprint en Wij Jonge Ouders stellen consumenten in staat snel en eenvoudig professioneel ogende fotoalbums en fotoproducten te maken. Daarnaast gaat ook de consument zelf steeds vakkundiger en bewuster te werk bij het maken van foto’s.

Van oudsher houden mensen herinneringen levend en beleven ze emoties opnieuw met behulp van foto’s. Met de opkomst van digitale fotografie krijgt de foto er een nieuwe functie bij. Foto’s worden een vluchtig verbruiksproduct; leuk voor het moment en om te delen met vrienden via internet of telefoon, maar zonder eeuwigheidswaarde.

Tegelijkertijd is een trend zichtbaar dat mensen zorgvuldiger omgaan met “herinneringfoto’s”. Waar het vroeger nog dikwijls voorkwam dat mensen foto’s simpelweg in een oude schoenendoos bewaarden, worden foto’s van vakanties of speciale gebeurtenissen tegenwoordig veel vaker, snel en eenvoudig gebundeld in aparte fotoboeken. Geen gedoe meer met fotohoekjes en niet meer alles onder de lijm. Fotoboeken zijn vandaag de dag, in tegenstelling tot wat de lage prijs doet vermoeden, echte luxeproducten geworden die mensen trots aan anderen laten zien of die ze als cadeau weggeven.

Dit is niet zo gek, aangezien de fotoboeken er steeds vakkundiger uitzien. In de eerste plaats is dit te danken aan de steeds betere fotoapparatuur waardoor mensen mooiere foto’s maken. Een tweede reden is dat de albumsoftware steeds meer mogelijkheden biedt: een ruime keuze aan pagina-indelingen en achtergronden, de optie om foto’s en tekst op de omslag te plaatsen of om het album op echt fotopapier te laten afdrukken.

Bij Webprint worden steekproefsgewijs albums ingekeken om de kwaliteit van de boeken te waarborgen. ‘Als ik op die momenten een fotoalbum in mijn handen heb, valt het me steeds weer op dat mensen bij het maken van de foto’s blijkbaar al bewust nadenken over welk verhaal ze willen vertellen’, aldus Ton Marsman, directeur van Webprint. Je ziet dat mensen naast overzichtfoto’s ook detailfoto’s maken, omdat in onze voorbeeldpagina’s ook kleinere fotoblokken zijn opgenomen om bepaalde dingen te benadrukken. Je merkt echt dat mensen steeds meer ervaring krijgen met het maken van fotoalbums en dat ze daardoor bij het maken van de foto’s, het fotoalbum bij wijze van spreken al voor zich zien.’

Marsman is blij met de ontwikkeling binnen de fotobranche naar steeds verdergaande professionaliteit: ‘Telkens als ik een fotoalbum doorblader, ben ik verrast en trots over wat mensen maken. Het is mooi te zien hoe aanbieders en consumenten elkaar voortdurend stimuleren in een proces naar meer vakmanschap.’

Lees ook:Webprint als beste getest
Lees ook:Fotoweek – de finale
Lees ook:Albumwedstrijd voor creatieve naturen
Lees ook:Maak kennis met TicTacPhoto met 50% korting
Lees ook:Een fotokalender maken en nog 4 mooie fotoproducten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.