Categorie: "Documentair"

Contactvellen Cas Oorthuys gedigitaliseerd

Calle Mayor, Madrid, Spanje (1954-1956). © Cas Oorthuys / Nederlands Fotomuseum

Calle Mayor, Madrid, Spanje (1954-1956). © Cas Oorthuys / Nederlands Fotomuseum

In aansluiting bij het restauratieproject van de dia’s van Ed van der Elsken gaat het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam binnenkort aan de slag met een tweede omvangrijk project om de nalatenschap van een belangrijke Nederlandse fotograaf te behouden voor het nageslacht. Het gaat om het zogenaamde Kabinet van Cas: een unieke verzameling van maar liefst 442 albums met contactvellen – afdrukken op ware grootte van de 6 bij 6-negatieven van Cas Oorthuys (1908-1975), die tot de belangrijkste documentaire fotografen van zijn generatie wordt gerekend. 

Nog even langs de fotograaf…

trailer Nog even langs de fotograaf / Last Portraits from Selfmade Films on Vimeo.

Vanmiddag om vijf over half vier is op NPO 2 bij de EO de documentaire Nog even langs de fotograaf te zien, over de onlangs aan de vergetelheid ontrukte Annemie Wolff. Vóór de oorlog hadden zij en haar Joodse man Helmuth een bloeiend fotografisch bedrijf en zelfs een eigen fototijdschrift. Als niet-Joodse overleefde Annemie de oorlog, waarin zij ook actief was in het verzet, en na de oorlog pakte ze de fotografische draad weer op. Het meest opmerkelijk en schrijnend zijn echter de negatieven die na haar dood in 1994 werden ontdekt. Het bleek om portretten te gaan van veelal Joodse buurtgenoten in Amsterdam-Zuid, gemaakt in 1943, het jaar van de laatste grote razzia’s. Velen van hen dragen, met bravoure, hun Jodenster. Hoe het verder ging, liet zich raden: wie niet onderdook, werd gedeporteerd. Annemie heeft er na de oorlog nooit over willen praten.

In het Nationaal Holocaust Museum i.o. in Amsterdam is tot begin september de tentoonstelling Uit de vergetelheid. De herontdekte fotografie van Annemie en Helmuth Wolff te zien.

Viewbook Visual Storytelling Grant naar Guy Martin

Foto: Guy Martin, winnaar Viewbook Visual Storytelling Grant 2016.

Foto: Guy Martin, winnaar Viewbook Visual Storytelling Grant 2016.

De Viewbook Visual Storytelling Grant 2016 (hier meer informatie als je een en ander niet direct paraat hebt) is toegekend aan de Engelsman Guy Martin. Martin, verbonden aan Panos Pictures, heeft al sinds 2012 Istanboel als standplaats. Turkije vormt ook het decor van het lopende project waarvoor de bijdrage van maximaal 5000 dollar is bestemd. The Parallel State heeft betrekking op het bijna schizofrene karakter van de Turkse maatschappij anno nu: enerzijds een moderne samenleving die streeft naar EU-lidmaatschap, en anderzijds de herislamisering en politieke zuiveringen onder Erdogan. Zoiets onder woorden en in beeld brengen is geen gemakkelijke taak, want sommige bedreigingen (aanslagen door IS en de PKK) zijn reëel, terwijl andere eerder aan complottheorieën en ‘alternatieve feiten’ à la Trump doen denken. Maar onze ‘westerse’ waarneming is eveneens gekleurd, dus wat is realiteit en wat is fictie…?

Guy Martin werd al eerder bekroond voor zijn project City of Dreams. Zijn werk werd in talloze gerenommeerde kranten en tijdschriften gepubliceerd, en hij nam onder andere deel aan de World Press Photo Masterclass. De Viewbook Visual Storytelling Grant moet ertoe bijdragen dat ook het vervolg in de vorm van The Parallel State een succes wordt.

Dana Lixenberg – Imperial Courts, 1993-2015

Begin december gaan in Huis Marseille in Amsterdam twee fototentoonstellingen van start. Metropolis van Martin Roemers – daarover binnenkort meer – en Imperial Courts, 1993-2015 van de Nederlands-Amerikaanse fotografe Dana Lixenberg.

Dee Dee with her son Emir, 2013. Imperial Courts, 1993–2015. © Dana Lixenberg

Dee Dee with her son Emir, 2013. Imperial Courts, 1993–2015. © Dana Lixenberg

De naam Imperial Courts wekt verkeerde verwachtingen. Het betreft een inmiddels compleet verloederd sociale-woningbouwproject in Los Angeles. Een halve eeuw na dato bepaalden bendes – de beruchte Bloods en Crips - en rassenrellen – Rodney King – het straatbeeld. Of ze met wat niggas goede sier wilde maken, informeerde een bendeleider sarcastisch toen Lixenberg in 1993 arriveerde. Lixenberg hield voet bij stuk, en was de tweeëntwintig jaar die volgden regelmatig in de wijk te vinden. Om foto’s te maken, in zwart-wit met een grootformaatcamera, maar ook video’s en geluidsopnames.

Het grootse project, bijna een levenswerk, vormt een intiem beeldverslag van ruim twee decennia leven en werken in een Amerikaanse ‘achterstandswijk’. De tentoonstelling Imperial Courts, 1993-2015 is van 12 december tot 6 maart te zien in het museum aan de Keizersgracht. Huis Marseille is dagelijks open van 11 tot 6, behalve op maandag. Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt ook een gelijknamig fotoboek.

Dutch Doc Award 2014 voor Hornstra/Van Bruggen

DDADit jaar ging de Dutch Doc Photo Award naar The Sochi Project van fotograaf Rob Hornstra en journalist Arnold van Bruggen. Hornstra en Van Bruggen documenteerden jarenlang het wel en wee van het gelijknamige vakantieoord in de Kaukasus, wat hun regelmatig op tegenwerking en aan de vooravond van de Olympische Winterspelen zelfs op een dichte deur kwam te staan. De publieksprijs ging naar Jimmy Nelson voor diens project Before They Pass Away – een selectie uit de foto’s wordt momenteel tentoongesteld in het Rijksmuseum Volkenkunde in Leiden, waar ook het gelijknamige fotoboek te koop is.

New Documentary aan de Rozengracht

Winnaar Creative Call | Sharieta Berghuis

Winnaar Creative Call | Sharieta Berghuis

Fotografenagentschap HEL VED opent begin december de gelijknamige fotogalerie. Het spits wordt afgebeten met de driedaagse expositie New Documentary. Bij deze gelegenheid laten de (inter)nationale fotografen die door HEL VED worden vertegenwoordigd een staaltje van hun kunnen zien. In dit gezelschap ook Sharieta Berghuis, de winnares van de Creative Call die HEL VED samen met Pakhuis de Zwijger organiseerde om nieuw talent aan het licht te brengen. Van de meer dan tweehonderd deelnemers kwam zij als beste uit de bus.

De driedaagse expositie op de Amsterdamse Rozengracht 202 begint op vrijdag 13 december. Op vrijdag, zaterdag en zondag staan de deuren open van 10 tot 7.

Moving Stills: kennismaken met Kadir van Lohuizen

Sommige fotografen gaan létterlijk ver om hun doel te bereiken. Voor zijn multimediale project Via PanAm over migratie reisde fotojournalist Kadir van Lohuizen van het zuidelijkste puntje van Chili tot de noordgrens van Alaska, over het hele Amerikaanse continent: een trip van maar liefst 40.000 kilometer.

Beeld uit Moving Stills - Kadir van Lohuizen

Beeld uit Moving Stills – Kadir van Lohuizen

Via PanAm is nu (tot 12 januari) te zien in het Nederlands Fotomuseum en tevens verschenen in boekvorm. Als klap op de vuurpijl verschijnt in het kader van de documentaireserie De Magie van Kunst ook een kijkje in de keuken van Kadir onder de titel Moving Stills. Een titel met een dubbele bodem, die niet alleen verwijst naar het gebruikte medium (een film over fotografie), maar ook naar Kadirs bedoeling om de kijker met zijn werk te raken. De door Tinus Kramer geregisseerde documentaire wordt op 8 december om 10 voor 7 ‘s avonds uitgezonden op Nederland 2 door NTR. Maar voor wie niet zo lang kan wachten, is Moving Stills – Kadir van Lohuizen ook al de komende dagen te zien op IDFA.

Agentschap en wedstrijd voor documentaire fotografen

New Documentary fotografie in de spotlights

Amsterdam is binnenkort weer een fotografenagentschap en fotogalerie rijker. Op 28 november opent HEL VED, gespecialiseerd in documentaire fotografie met een gestileerde touch, haar deuren. In de aanloop naar de opening organiseert HEL VED in samenwerking met Pakhuis de Zwijger een creative call, ofwel een zoektocht naar Nederlands fotografietalent.

Hel_Ved_BenniValsson_LR

Fotografie: Benni Valsson

Je kunt meedoen door een portfolio van tien foto’s te uploaden dat jouw stijl laat zien. De winnaar ontvangt, naast de mogelijkheid om zich te laten vertegenwoordigen door het agentschap, een publicatie in CODE Magazine, een Samsung Galaxy NX systeemcamera en een jaar lang gratis Adobe Creative Cloud-en Viewbook-lidmaatschap. Op 15 november vindt de bekendmaking van de winnaar plaats in Pakhuis de Zwijger. Meer informatie vind je hier.

 

Jóuw foto’s in Vrij Nederland…?

Wie zegt dat opiniebladen geen ruimte meer bieden aan fotoreportages en nieuw talent? In samenwerking met de FotografenFederatie biedt Vrij Nederland vier documentaire fotografen de kans op een doorbraak bij een groter publiek. Dien voor 15 oktober je voorstel voor een documentair beeldverhaal in (maximaal 700 woorden). VrijNederlandLogoUit die voorstellen wordt door een jury een selectie gemaakt, die uitmondt in een viertal betaalde opdrachten – drie voor fotografen die al enkele jaren ervaring hebben, en een voor iemand die momenteel nog een vakopleiding volgt. De resultaten verschijnen volgend jaar in Vrij Nederland, en de maker van de beste productie komt in aanmerking voor een vervolgopdracht. Meer informatie vind je hier.

IJslandse fotograaf in Close Up

Nergens is de klimaatverandering duidelijker te zien dan op de Noordpool. De smeltende ijskappen én de gevolgen daarvan voor de bewoners van de poolstreek zijn de afgelopen twintig jaar vastgelegd door de IJslandse fotograaf Ragnar Axelsson (1958), alias Rax. Meer nog dan door de slinkende ijsmassa als zodanig, werd Rax geboeid door de mensen wier voortbestaan hierdoor wordt bedreigd – zoals de Eskimo’s.

De documentaire De laatste dagen van de Noordpool is vanavond om elf uur te zien bij AVRO’s Close Up op Nederland 2. Mocht dit te laat worden, dan wordt het programma aanstaande zondag om iets over vijven herhaald.