Categorie: "Fototentoonstelling"

De ideale vrouw…

Noordbrabants Museum

Noordbrabants Museum

Tentoonstelling Noordbrabants Museum tot 3 mei 2009
De ideale vrouw zult u zeggen, bestaat ze dan? Ben ik er zelf een? Of hoe vind ik de mijne? Ga op zoek naar het antwoord in het Noordbrabants Museum. Hier maakt u kennis met de ideale vrouw van vroeger en vandaag in een unieke mix van kunst en media. Ontdek aan welke uiteenlopende eisen de ideale vrouw moet voldoen: een expositie over vrouwelijke ideaalbeelden van toen en nu!

Hoe word ik de ideale vrouw?!

Expositie Uwe Kempen: erotiek in beeld

 

Heart and stripes

Uwe Kempen. Serie: A personal erotic survey. Titel: Heart and stripes

De beroemde Duitse topfotograaf Uwe Kempen exposeert dit voorjaar voor het eerst in Nederland. Van 15 februari t/m 15 mei is zijn expositie ‘a personal erotic survey’ te bezichtigen in Galerie MOOI in Noordwijk aan Zee. Het werk van Kempen staat bekend om provocerende, erotische en gedurfde elementen en heeft raakvlakken met de Amerikaanse topfotograaf Helmut Newton.

Weinig foto’s in Fotomuseum Rotterdam

Weinig 'echte' foto's in fotomuseum

Weinig 'echte' foto's in fotomuseum | © WL met Nokia E71

Vandaag met een groep cursisten een bezoek gebracht aan het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Na een enthousiaste inleiding van directeur Ruud Visschedijk zijn we op eigen gelegenheid het museum in gegaan.

Met enige regelmaat breng ik een bezoek aan het museum – handig, zo’n jaarkaart – maar niet eerder trof ik zo weinig foto’s aan. Wel veel bewegende beelden, maar daarvoor dient het Filmmuseum meer, lijkt mij. Een rol fotopapier, in de woestijn uit- en weer opgerold, is wel apart maar niets iets waar je nu eens een half uur in ver- of bewondering naar blijft kijken.

Het Nederlands Fotomuseum is het enige fotomuseum dat met grote regelmaat aandacht schenkt aan de vrijetijdsfotografie. Maar de cursisten die ik vandaag had uitgenodigd troffen amper een ‘gewone’ foto aan. En dat nodigt bepaald niet uit tot terugkomen. Jammer, want ik heb er al wel heel veel mooi fotowerk gezien. De tentoonstelling met Capa, later dit jaar, zal veel goed maken.

Capa: daar MOET je naar kijken

 

© Robert Capa

© Robert Capa

Er zijn heel veel fotografen waarvan ik het werk graag zie. Maar er is wel een naam die er enigszins uitspringt: die van Capa. Robert Capa. Nooit van gehoord? Kan gebeuren, maar als je een liefhebber van fotografie bent moet je hier wel snel iets aan doen. Door bijvoorbeeld een dag naar Brussel af te reizen, naar het Joods Museum voor België. Zie een bericht eerder deze week.

Eén van zijn heldendaden is de aanwezigheid tussen de geallieerde strijdkrachten op D-Day, Normandië, welke invasie het einde van de Tweede Wereldoorlog inluidde.

Een flink deel van de toen gemaakte opnamen is verloren gegaan door ontwikkelfouten. Maar wat er van over is gebleven…

Informatie over de Capa-tentoonstrelling in tweetalig Brussel.

Robert Capa in Joods Museum België

© Robert Capa | Magnum

© Robert Capa | Magnum

Tentoonstelling in Joods Museum België: nog tot 24 april 2009.

Op 3 december 1938 verscheen er in “Picture Post” een reportage over ” de grootste oorlogsfotograaf ter wereld: Robert Capa”, met 26 foto’s van de slag van de Ebro tijdens de Spaanse burgeroorlog. De grootste ter wereld had een afschuw voor oorlogen.

Hij was een Jood afkomstig uit Budapest, heette Endre Friedmann en had politieke wetenschappen gestudeerd aan de Deutsche Hochschule für Politik in Berlijn. Zijn eerste professionele foto’s dateren van 1931 tijdens een meeting van Leon Trotsky in Kopenhagen.

In 1933 installeert hij zich te Parijs waar hij fotografe Gerda Pohorilles ontmoet. Hij wordt er hartstochtelijk verliefd op. Het nieuwe paar bepaalt zijn eigen lot om het hoofd te bieden aan de armoede: Endre Friedmann wordt Robert Capa en Gerda Pohorilles heet voortaan Gerda Taro. De jonge vrouw buit handig het mysterie uit bij de redacties die de clichés kopen van die onbekende maar begaafde Amerikaan. Zo ontstond de legende en het talent deed de rest. De dagbladen drukten steeds weer de werken van Capa af.

Paul Huf in Rijksmuseum

 

“]

Ellen Vogel. [Foto: Paul Huf

Vanaf 21 februari in het Rijksmuseum, Amsterdam: 63 zwart/wit en kleurenfoto’s die fotograaf Paul Huf (1924-2002) maakte tussen 1941 en 1985. De foto’s, tot voor kort in het bezit van de weduwe van Huf, tonen vele prominente Nederlanders onder andere op het gebied van politiek, kunst, wetenschap, showbusiness en sport. Onder meer Ramses Shaffy, Mies Bouwman, Joop den Uyl, Conny Stuart, Ossip Zadkine, Johan Cruijff, Sonja Barend, Wim Sonneveld, Boudewijn de Groot, Remco Campert, Jasperina de Jong met Cabaret Lurelei, professor Posthumus, Ellen Vogel, minister Toxopeus, Maarten ‘t Hart en Boudewijn Büch werden in de loop van de decennia geportretteerd in onder meer de beroemde studio van Huf. Of, zoals koningin Juliana, zittend op het grasveld voor Soestdijk. De foto’s van Paul Huf zijn verworven in het kader van de nieuwe opstelling van het Rijksmuseum. Na heropening van het hoofdgebouw zal de presentatie van kunst en geschiedenis in de nieuwe opstelling doorlopen tot en met de 20ste eeuw.

Capa in Rotterdam

Robert Capa aan het filmen in de Spaanse burgeroorlog

Het duurt nog even, maar er komt- in Rotterdam –  een tentoonstelling die geen fotoliefhebber mag missen: de tentoonstelling This is War!, met foto’s van Robert Capa en Gerda Taro.

Aan de hand van zes reportages geeft deze expositie een beeld van het werk van de beroemde oorlogsfotograaf Robert Capa: van de Spaanse burgeroorlog in 1936 tot aan de landing van de geallieerden in Normandië in 1945.

In Spanje trok Capa een tijdlang op met de jonge fotografe Gerda Taro. Ook zij maakte een aantal belangrijke en aangrijpende beelden van de burgeroorlog, totdat zij zelf slachtoffer werd van het oorlogsgeweld. Deze reizende dubbeltentoonstelling is samengesteld door het ICP in New York.

Alvast enkele gegevens: 12 september 2009 – 29 november 2009

Locatie Nederlands Fotomuseum (in Las Palmas)
Wilhelminakade 332 | 3072 AR Rotterdam
Contactinformatie telefoon: 010-2030405
E-mail: [email protected] | Website: www.nederlandsfotomuseum.nl

 

World Press Photo: vrijdag de 13e…

Op vrijdag 13 februari 2009 | 11:00 – 13:00 uur | Boekmanzaal in het Gemeentehuis, Amstel 1, Amsterdam

De bekendmaking van de 52ste World Press Photo zal op 13 februari plaatsvinden.

Om 11.00 uur zullen de winnende foto’s, in aanwezigheid van de jury, te zien zijn op een groot scherm. De foto’s worden tegelijkertijd gepubliceerd op de website van WPP.

Van 4 mei tot en met 28 juni zijn de winnende foto’s te zien in de Oude Kerk, op het Oudekerksplein in Amsterdam.

Pinhole fotografie van Corine Hörmann in Fotogalerie Groningen

Fotograferen 'door een gaatje'

Duizenden jaren voordat de fotografie werd uitgevonden, was al bekend dat je een beeld kon maken door licht door een klein gaatje te laten vallen op een plat vlak. Dit is het principe dat aan de basis staat van de pinhole (of gaatjes-) fotografie. Corine Hörmann maakt gebruik van deze techniek om het verstrijken van de tijd te vangen in haar foto’s.

Abba to Zappa, seventies rock photography

Hier sluit deze tentoonstelling bij aan

Foto’s van Gijsbert Hanekroot in Museum Volkenkunde (Leiden) 23 januari tm 23 augustus 2009

Op donderdag 22 januari 2009 openen oud-popjournalist Constant Meijers en vormgever Sybren Kuiper in Museum Volkenkunde in Leiden de tentoonstelling ‘Abba to Zappa, seventies rock photography’. Fotograaf Gijsbert Hanekroot selecteerde voor deze tentoonstelling 39 popfoto’s uit zijn collectie. Van Abba tot Zappa, van Neil Young tot Talking Heads en van JJ Cale tot Keith Richards. Een expositie met krachtige zwart-witfoto’s die thematisch aansluit bij de grote tentoonstelling ‘Music in Motion – Langs de wereldsteden van de muziek’ die nog tm 23 augustus te zien is. Gijsbert Hanekroot (Brussel, 1945) begon eind jaren zestig met het fotograferen van popgroepen. De eerste jaren als freelance fotograaf voor muziekkrant Oor. Zelf zegt hij over die periode: ‘The seventies. Hectisch, bruisend, spannend, opwindend, creatief. Zichzelf steeds opnieuw uitvindend, vol zelfvertrouwen. Soms vermoeiend, maar dat nooit lang. … Ik ben er bij geweest. Als fotograaf en muziekliefhebber, eigenlijk meer als het eerste dan als het laatste.’ ‘Abba to Zappa’ toont de bezoeker foto’s van concerten, studiofoto’s, portretten en foto’s die zijn gemaakt tijdens persconferenties. De concertfoto’s kwamen tot stand onder omstandigheden die nu nauwelijks meer denkbaar zijn. Fotografen stonden op de eerste rij en konden nog het hele concert werken en niet alleen bij de eerste drie nummers zoals nu het geval is. De portretten maakte Hanekroot meestal tijdens interviews (vaak was dat samen met popjournalist Pim Oets) en soms in de studio. Hij kon zo dicht bij de muzikanten komen dat ze ook op subtielere uitdrukkingen, verdriet en emoties te betrappen waren. Bonnie Raitt, John Entwhistle, John Fogerty en veel anderen laten allemaal de mens achter de musicus zien. En dat was precies zijn doel. Het lukt hem beter om goede foto’s te maken van artiesten waarvan hij de muziek waardeerde. In 1983 is Hanekroot gestopt met fotograferen omdat hij thuiskwam met foto’s van artiesten waarvan hij eerder al betere had gemaakt. Sinds 2007 is hij weer als beroepsfotograaf aan het werk. Geen muziek, wel mensen; vooral sociale fotografie. En digitaal. De unieke korrel van geforceerde zwart-wit films die hij eerder gebruikte is daarmee wel verdwenen, maar de snelheid van digitale fotografie biedt veel voordelen. Ook de onzekerheid over de kwaliteit van de foto’s die vroeger uren en soms wel dagen duurde, is door de digitale fotografie helemaal verdwenen.