Categorie: "website"

Photofacts Academy leidt op tot Lightroom-expert

Lightroom is een schitterend programma, maar de fijne kneepjes krijg je niet zomaar in de vingers. In samenwerking met Adobe Certified Expert Piet Van den Eynde zet Photofacts de Photofacts Academy op. Als lid krijg je toegang tot meer dan tien uur heldere videotutorials, die je wanneer en zo vaak als je wilt kunt bekijken, en profiteer je bovendien van allerlei andere voordelen.

Om de Photofacts Academy tot een succes te maken, zijn minimaal 250 inschrijvingen nodig. Om genoeg gegadigden over de streep te trekken, krijgen de eerste 250 aanmeldingen tot 15 november 20 euro korting, zodat een jaarlidmaatschap je geen 69 maar slechts 49 euro kost. En die prijs blijft staan, óók wanneer de Academy verder uitbreidt. En als de onderneming onverhoopt toch wordt afgeblazen bij gebrek aan belangstelling, loop je geen enkel risico, want dan krijg je gewoon je geld terug. Klik hier voor een voorproefje en meer informatie.

Fotografie.blog op Facebook!

Het moest er ooit van komen: vanaf heden is Fotografie.blog.nl ook te vinden op Facebook, met dank aan een collega die niet met de netwerkfobie van ondergetekende is behept. Vanaf heden zal de tijdlijn vanzelf vollopen met de laatste berichten; wel zo handig nu Google Reader niet meer zorgt voor automatische feeds. Klik hier of op het plaatje hiernaast voor het linkje naar de betreffende Facebook-pagina.

Instagram opnieuw onder vuur

Eind vorig jaar was er veel te doen over de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Instagram. Hoewel het leek alsof de populaire fotodienst bakzeil haalde, is er toch het nodig veranderd ten nadele van de gebruikers. Aldus de American Society of Media Photographers (ASMP), die in samenwerking met verschillende andere beroepsorganisaties een lijvig rapport liet opstellen over deze vermeende misstanden.

Gebruikers van Instagram zouden nog steeds te veel rechten weggeven, waaronder een ‘bijna onbeperkt recht’ om beeld naar derde partijen door te sluizen. Ook kunnen gebruikers die met Instagram stoppen, hun eerder geplaatste werk niet verwijderen. “De gebruiksvoorwaarden creëren een Hotel California voor je beelden. Je kunt ze inchecken, maar niet uitchecken”, aldus het rapport.

Familiefoto’s in the picture

Van 20 tot 29 september is het zoals eerder aangekondigd Fotoweek, met als thema Kijk! Mijn familie. Maar het internationale online netwerk voor familiegeschiedenis MyHeritage neemt alvast een voorschot met een eigen fotomaand, in de vorm van de wereldwijde campagne Koester uw Familiefoto’s. Familiefoto’s kunnen immers niet alleen veel vertellen over de familiegeschiedenis, maar zijn het ook waard om behouden te blijven voor toekomstige generaties. Op de gelijknamige campagnewebsite vind je onder het motto ‘Achter iedere familiefoto zit een verhaal’ allerlei praktische tips, over onderwerpen zoals oude foto’s bewaren en digitaliseren voor het nageslacht. En door deze foto’s vervolgens te delen, geef je jouw familiegeschiedenis en stamboom letterlijk een gezicht. Uiteraard kunnen gebruikers zelf bepalen wat ze willen delen en met wie. Als steuntje in de rug verdubbelt MyHeritage permanent kosteloos de opslagcapaciteit voor fotomateriaal.

Reminder voor Google Reader-gebruikers

Liefhebbers van RSS-feeds die Google Reader gebruiken (die knop in de zoekbalk van dit blog staat er tenslotte niet voor niets) zijn gewaarschuwd: aan het eind van deze maand trekt Google de stekker er onverbiddelijk uit, om de energie aan belangrijkere dingen te spenderen zoals… ja wat eigenlijk? Als je toch niet van RSS-feeds verstoken wilt blijven, zijn er diverse (gratis) alternatieven zoals Feedly. In veel gevallen kun je ook je Google Reader-data importeren voor een naadloze overgang naar een nieuwe RSS-feeder.

Werk aan de Muur beste startende webwinkel

Bij de Thuiswinkel Awards heeft Werk aan de Muur de award voor beste startende webwinkel gewonnen. Werk aan de Muur, dat een brug slaat tussen fotografen en andere beeldmakers enerzijds en kunstlievende consumenten anderzijds, sleepte al eerder de Dutch Startup Award in de categorie e-commerce in de wacht. Kunstliefhebbers krijgen via Werk aan de Muur de gelegenheid om een uniek kunstwerk  op het gewenste formaat in huis te halen voor een betaalbare prijs, terwijl kunstenaars langs deze weg een bredere doelgroep kunnen bereiken. Momenteel doen ruim 1500 creatievelingen, onder wie ook vele fotografen, zaken via ‘online galerie’ Werk aan de Muur.

De Thuiswinkel Awards, die zojuist voor de twaalfde keer werden uitgereikt, zijn een initiatief van Thuiswinkel.org.

Flickr en Facebook ‘strippen’ foto’s

Dat sociale netwerken zoals Facebook vaak je foto’s enorm verminken door een dot compressie, is al langer bekend. Ook dat je in de problemen kunt komen met ‘aanstootgevende’ foto’s – zelfs als je een museum bent of Madonna heet… Nu blijkt dat veel foto- en netwerksites evenmin erg zachtzinnig omspringen met de in de foto’s opgenomen informatie. Bijvoorbeeld over de naam van de maker en de copyrights.

Een van de grote voordelen van digitale fotografie is de mogelijkheid om gegevens in het fotobestand zelf op te slaan. Denk aan technische gegevens (objectief, sluitertijd, diafragma…), datum en tijd en eventueel zelfs – met behulp van gps – de plaats waar de opname werd gemaakt. Dit heet de EXIF-informatie. Daarnaast kan de fotograaf naderhand nog zelf informatie toevoegen. Zoals de naam van de maker, diens contactgegevens en het copyright. Zulke informatie komt naast de EXIF-informatie terecht in de zogenaamde IPTC Core (tenminste, als je het bewerkte bestand wegschrijft met Opslaan als, en niet met Opslaan voor web. In het laatste geval wordt de EXIF ‘weggegooid’).

De initiatiefnemer, de International Press Telecommunications Council, heeft onderzoek gedaan naar of en hoe sociale (foto)netwerken deze informatie bewaarden en/of weergaven. De uitkomst was niet bemoedigend: in veel gevallen bleek zowel de EXIF- als de IPTC-informatie verdwenen wanneer je een fotobestand van zo’n site downloadde. Met name Facebook en (gratis) Flickr-accounts scoorden erg slecht. Google+ en Dropbox deden het stukken beter. De precieze uitkomsten vind je hier.

Instagram telt 100 miljoen gebruikers

Instagram is officieel de mijlpaal van 100 miljoen actieve gebruikers gepasseerd, laat de mobiele fotodienst - die vorig jaar voor één miljard dollar door Facebook werd overgenomen – trots op zijn weblog weten. Niet slecht voor een bedrijf dat welgeteld nog geen tweeënhalf jaar bestaat. Uiteraard passeren in het kader van deze feestelijke gebeurtenis de nodige succesverhalen uit verleden en heden nog eens de revue. Gefeliciteerd… en o ja, de ‘aanstootgevende’ foto’s van Madonna staan er nog steeds – iedere gebruiker is er één

Instagram waarschuwt Madonna nog één keer

Instagram is overgenomen door de fatsoensrakkers van Facebook, en dat zullen we weten… Niemand minder dan Madonna – de zangeres dus – kreeg een brandmail van Instagram of ze geen aanstootgevende foto’s van zichzelf op haar Instagram-account wilde plaatsen, of foto’s die ze niet zelf had gemaakt. Anders kon haar account wel eens van het ene moment op het andere geblokkeerd worden.

In het eerste geval ging het om een close-up van Madonna’s decolleté; in het tweede om wat oude concertfoto’s en staatsieportretten. Madonna is niet iemand die zich laat vertellen wat ze wel en niet moet doen, dus de bewuste vermaning ging meteen online en de gewraakte foto’s staan er nog steeds. O ja, de popdiva heeft ruim 160.000 volgers. Benieuwd wat de volgende zet van Instagram is…