Categorie: "website"

Wat maakt een foto tot een succes?

Pageview-fetisjisten op Flickr en Facebook opgelet: er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat een foto een hit maakt op het web! Ph.D-student Aditya Khosla deed er onderzoek naar op het Massachusetts Institute of Technology (MIT), en kwam tot de conclusie dat een foto van een goed bedeelde jongedame in een krappe bikini het beter doet dan eentje van een terrasverwarming. Onder andere, want de promovendus laat het niet bij deze open deur. Ook externe factoren, zoals tags en contacten op sociale media, spelen uiteraard een rol. Het wekt dan ook geen verwondering dat de onderzoeker een beurs kreeg van Facebook.

Als je benieuwd bent welke kansen je eigen foto maakt op eeuwige roem, kun je er hier de achterliggende computeranalyse op loslaten. Wel met mate graag, want de belangstelling is naar verluidt overweldigend…

Twitter introduceert photo tagging

Met Twitter kun je vanaf heden ook personen op foto’s taggen, net als op andere sociale netwerken. Je kunt maximaal tien personen per foto taggen, zonder dat dit ten koste van de bekende 140 tekens per bericht gaat. Als je zelf getagd wordt, ontvang je een berichtje, zodat je kunt bepalen door wie je getagd wilt worden en door wie niet.

Andere nieuwe functie: je kunt maximaal vier foto’s in de vorm van een collage kwijt in één enkele Tweet. Hier lees je er meer over.

Werk aan de Muur valt weer in de prijzen

Online beeldgalerie Werk aan de Muur, vorig jaar al uitgeroepen tot beste startende webwinkel, haalde dit jaar bij de Thuiswinkel Awards de Publieksprijs XS in de categorie Wonen & Tuin binnen. Bij Werk aan de Muur heb je als kunstliefhebber de keus uit ruim 15.000 kunstwerken van zo’n 3500 kunstenaars – naast fotografen ook schilders, digital artists et cetera. Je favoriete kunstwerk wordt dan op maat voor je geprint in het gewenste formaat en op het gewenste materiaal. De Thuiswinkel Awards zijn een initiatief van Thuiswinkel.org.

Getty Images staat gratis delen foto’s toe

Goed nieuws voor bloggers en dergelijke: een van de belangrijkste stockbureaus ter wereld is over de brug. Getty Images gaat bloggers en aanverwante ‘kleingebruikers’ niet meer ‘automatisch’ vervolgen bij het onbetaald (her)gebruiken van beeld. Wanneer zo’n inbreuk op het copyright überhaupt wordt ontdekt, want het gebeurt dagelijks ontelbare malen.

Omdat juridische stappen meestal geen reële optie waren, voorzag Getty Images de foto’s op de site van een watermerkje: alleen tegen betaling kon je een ‘merkloze’ versie downloaden. Maar via een omweg viel daar door kwaadwillenden vaak ook wel gratis aan te komen.

Getty lijkt nu een geniale uitweg uit het dilemma te hebben gevonden: veel foto’s uit het archief kunnen middels een embed-code elders geplaatst worden (net zoiets als bij YouTube). Zo geeft Getty nog steeds niks weg, én men houdt zicht op waarvoor – en door wie – de foto’s worden gebruikt. Uiteraard mogen de langs deze weg beschikbaar gestelde beelden niet voor commerciële doeleinden en dergelijke worden ge/misbruikt. Raadpleeg dus altijd eerst de gebruiksvoorwaarden, want áls je tegen de lamp loopt, kan fotodiefstal nog steeds een dure misstap zijn!

SchoolphotoShop voor schoolfotografen én ouders

Na Photoshop is er nu ook SchoolphotoShop: een online-webshop voor schoolfotografen. Want alleen al de administratie kost handenvol werk.

Foto: SchoolphotoShop

SchoolphotoShop biedt naar eigen zeggen een totaaloplossing, met naast een webshop en een administratie ook een helpdesk en een automatische back-up tijdens maar liefst negen jaar, zodat ouders gedurende de hele basisschooltijd van hun kind kunnen nabestellen.

Je kunt de webshop tot op grote hoogte aan je eigen wensen aanpassen, ook om je eigen identiteit uit te drukken. Er zijn verschillende abonnementsvormen, voor de parttimer maar ook voor de grootverbruiker. Bij de duurdere abonnementen is het vaste tarief hoger, maar betaal je een kleiner percentage van je omzet.

SchoolphotoShop is uitgebreid getest, op ruim 55 scholen en door zo’n 13.000 ouders. Ook voor ouders is dit platform een uitkomst, wat ook bleek uit de hoge respons. En niet in de laatste plaats een geruststelling, want met kinderfoto’s kun je tegenwoordig helaas niet voorzichtig genoeg zijn.

De populairste fotolocaties op Instagram

Terwijl Hyves ter ziele is, Twitter langzaamaan aan het leeglopen lijkt en zelfs Facebook niet meer onbedreigd schijnt te zijn, doet Instagram het nog steeds uitstekend. Instagram heeft onlangs een lijstje met de meest gefotografeerde locaties gepubliceerd. Op nummer één staat – verrassend – een winkelcentrum in Bangkok, gevolgd door Times Square in New York en Disneyland in Californië. De stad die het vaakst via Instagram gefotografeerd en gedeeld wordt, is New York, met Bangkok en Los Angeles op de tweede en derde plaats. Londen staat op vier en Moskou op zes, terwijl Parijs niet eens in de top tien voorkomt.

Ander interessant feitje: 60 procent van de Instagrammers leeft en fotografeert momenteel buiten de VS.

Facebook voor fotografen

Onze gulle vrienden bij PhotoShelter hebben weer een gratis gids uitgebracht, ditmaal over Facebook voor fotografen. In The Photographer’s Guide to Facebook leer je hoe je meer buzz genereert, en hoe je sociale media als Facebook kunt gebruiken om je fotografische business uit te bouwen. Uiteraard geïllustreerd met succesvolle voorbeelden. Wees wel voorbereid op regelmatige e-mails van PhotoShelter als je van hun aanbod gebruikmaakt.

Hoe win je een fotowedstrijd..?

Heb je je altijd al afgevraagd hoe je een prestigieuze fotowedstrijd zoals World Press Photo of Wildlife Photographer of the Year wint..? Bij PhotoShelter, een portfoliosite voor beroepsfotografen, leggen ze je het uit (vanzelfsprekend zonder garantie op succes). Ze zetten daarbij ook de voors en tegens van ruim 25 internationale fotowedstrijden op een rij – in sommige gevallen kost meedoen bijvoorbeeld een flinke duit.

The Photographer’s Guide to Photo Contests in PDF-formaat is gratis – met één maar (want zoals Facebook ons leert, krijg je niks voor niks). PhotoShelter belooft weliswaar plechtig om nooit je mailadres door te verkopen, maar zelf sturen ze je voortaan met grote regelmaat allerlei interessante en minder interessante e-mails toe.

Alles binnen handbereik met PlayMemories Online

PlayMemories Online, Sony’s eigen cloud-dienst voor foto’s en video, is nu ook beschikbaar in Nederland en België. Een gratis account biedt elke gebruiker in principe onbeperkte opslagcapaciteit (er gelden wel beperkingen ten aanzien van het fotoformaat en de maximale bestandsgrootte), en met de functie Alles synchroniseren zijn je foto’s toegankelijk op je smartphone, tablet, pc of tv. Je kunt zelf kiezen wat je wilt delen en met wie. Hier vind je meer informatie.

Adobe Creative Cloud gehackt

En nu weer door naar het echte nieuws: Adobe heeft ontdekt dat zijn Creative Cloud kennelijk zo lek was als een regenwolk tijdens een stortbui. Behalve broncode van de software zijn ook gegevens van klanten gehackt, waaronder creditcard- en betaalpasgegevens. Als het goed is, krijgt iedereen die bij dit ‘incident’ betrokken was een mail met het advies om zijn/haar wachtwoord te wijzigen (wel goed checken of je op de juiste pagina inlogt, en dat het geen gevalletje phishing betreft!). Aangezien de betaalgegevens versleuteld waren, hoef je nog niet direct bang te zijn dat je rekening wordt geplunderd, maar hou de boel wel even in de gaten. Uiteraard doet Adobe er naar eigen zeggen alles aan om de schade zo beperkt mogelijk te houden en soortgelijke toestanden voortaan te voorkomen. Meer informatie hier.