Topmerken van weleer: waar zijn ze gebleven?

In het verleden behaalde resultaten vormen geen garantie voor de toekomst… Wie tegenwoordig een Rolls-Royce koopt, doet in feite zaken met BMW. Ook in de fotografie is de wereld op haar kop gezet door de digitale revolutie. Sommige roemruchte namen, zoals Contax, Konica en Minolta, zijn van het toneel verdwenen. Anderzijds waagden elektronicaproducenten zoals Sony en Samsung zich op de fotomarkt, waarbij Sony het estafettestokje van Konica Minolta heeft overgenomen. Olympus is na een aantal jaren afwezigheid weer helemaal terug als spiegelreflexbouwer, terwijl topmerken als Leica en Hasselblad door samenwerking met grotere spelers het hoofd boven water weten te houden.

Terwijl de filmfabrikanten Kodak en Fujifilm de omschakeling naar digitaal aardig hebben weten te maken, is het concurrent Agfa minder goed vergaan. Het concern was uiteindelijk gedwongen de fotodivisie af te stoten. Het label ‘Agfa’ prijkt tegenwoordig vooral op goedkopere compactcameramodellen. Iets soortgelijks geldt voor de Duitse prestige-merken Rollei en Minox, die vroeger in één adem met Leica werden genoemd. Grappig detail is dat Minox daarnaast ook digitale miniatuuruitvoeringen van beroemde oldtimers uit de Leica- en Rollei-stal op de markt brengt als collector’s items.

Maar het meest interessante succesverhaal is dat van het eigenwijze Voigtländer (anno 1756). Na overname door het Japanse Cosina kreeg deze oudgediende in de optische industrie alle ruimte om een eigen koers te varen. Het resultaat is een assortiment dat zowel traditionele meetzoekercamera’s en verwisselbare lenzen als trendy digitale cameraatjes omvat.

Lees ook:Tip van de week: compatibiliteit – nu en later
Lees ook:De wet van de remmende voorsprong
Lees ook:Spionagecamera van Minox
Lees ook:Vier lenzen voor 3D
Lees ook:Sony brengt analoge Alpha-spiegelreflex uit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.