Fotograferen is emotie

Autofabrikanten weten het al veel langer. Met een specifiek merk en model haal je niet alleen een bepaald aantal pk’s en liters bagageruimte in huis. Je auto is als het ware een verlengstuk van je ego: je bent wat je rijdt…

Ook camerafabrikanten hebben de ‘X factor’ als middel om klanten te binden ontdekt. Design is geen stiefkindje meer, getuige modellen als de Olympus PEN. Vaak heb je ook nog de keuze uit verschillende kleuren, terwijl het vroeger zwart óf zilver was wat de klok sloeg. In reclamecampagnes ligt de klemtoon meer op het merkgevoel dan op de harde techniek.

Sommige camerabouwers gaan daarin behoorlijk ver. Foto-grafeerde je vroeger met een Nikon omdat je beroepsfotograaf was (of daarvoor wilde doorgaan); vandaag de dag maak je deel uit van een hechte community met ‘I AM Nikon’ als levensmotto. Niemand minder dan Robbie Williams is van stal gehaald om dit offensief kracht bij te zetten. Ook de concurrentie houdt er een eigen fansite, Facebook-pagina en/of Twitter-account op na. Zelfs de hyperindividualistische consument van vandaag heeft kennelijk de behoefte om ergens bij te horen.

Lees ook:Loire 1: ‘alles’ hoeft niet altijd
Lees ook:Fotowedstrijd: foto’s met een verhaal
Lees ook:Tip van de week: wind
Lees ook:Nikon Df: retro is trending
Lees ook:Lomography Community Site in het nieuw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.