Categorie: "Tip van de week"

Tip van de week: contrastverlaging met Gegradueerd filter

Het Gegradueerd filter in Photoshop/Adobe Camera Raw dat in de vorige tip terloops ter sprake kwam, kan ook heel mooi dienen om contrasten in de foto te beheersen. Met het felle zonnetje dat zich dit weekend regelmatig liet zien, wordt het contrast binnen de foto al snel te hoog. Je kunt met Schaduwen/hooglichten proberen het contrast te dimmen, maar dat geeft al snel een HDR-look.

Als er een groot helderheidsverschil zit tussen de ene kant van de foto (bij het voorbeeld hier tussen de heldere lucht boven en de donkere onderkant) kun je ook een gegradueerd filter toepassen, bij voorkeur in Camera Raw.

Tip van de week: vormen en structuren

Waarom zou een foto een concreet onderwerp moeten hebben? ‘Concreet’ in de zin van iets wat in tijd en ruimte specifiek is afgebakend en bepaald, liefst ook nog vastgelegd vanuit een specifiek standpunt en met een specifieke voor- en achtergrond. Vroeger deed ik nogal lacherig over ‘fotoclubfotografie’ van roestplekken op lantarenpalen, maar nu ik zelf de leeftijd van de (jongere) clubleden heb bereikt, komt daar langzaamaan verandering in. Veel fotografen, en niet de minsten, hebben zich gespecialiseerd in lijnen, structuren en andere patronen, waarbij het abstracte effect veel belangrijker is dan wat het nu exact ‘voorstelt’. De golven in en het schuim op het water in plaats van de zee-met-horizon, de kleurige kelk in plaats van de hele bloem, de onregelmatige structuur van de schors in plaats van de hele boom… de mogelijkheden zijn eindeloos.

Zelf pak ik de laatste tijd nogal eens de camera op om mooie (avond)luchten te fotografen, gewoon vanaf m’n balkon. Zonder landschap eronder oogt zo’n wolkenlucht vaak nog mooier, vind ik.

Tip van de week: elektronische sluiters

In het Opnamestanden-menu van de Fujifilm X-E2 kun je kiezen tussen een mechanische en een elektronische sluiterstand plus een combinatie. Bij gebruik van de elektronische sluiter bedraagt de kortste sluitertijd 1/32.000 seconde.

Als je in de specslijst of de gebruiksaanwijzing leest dat je camera een kortste sluitertijd van 1/16.000 of zelfs 1/32.000 seconde heeft en een burstrate van pakweg 20 opnames per seconde kan halen, dan hoeft dat geen drukfout te zijn. De kans is groot dat je camera over een elektronische sluiter beschikt – soms in plaats van de traditionele mechanische sluiter, maar vaak als extraatje erbij. Vooral bij de betere compact- en systeemcamera’s kom je steeds vaak elektronische sluiters tegen.

Met een sluiter bepaal je de belichting, door de film of de sensor gedurende korte of langere tijd bloot te stellen aan het licht dat door het objectief komt.

Tip van de week: maatwerk met Luminar

Macphun’s fotobewerkingsprogramma Luminar heeft in z’n korte bestaan snel een flinke schare fans verworven, en dat zullen er alleen maar meer worden wanneer het programma binnenkort ook onder Windows draait. Sterke punten zijn de overzichtelijke werking, de schappelijke prijs en niet in de laatste plaats de spectaculaire resultaten die mogelijk zijn met de (zowel meegeleverde als los verkrijgbare) Presets. Niet zelden is het resultaat echter over the top. Hier vertellen we hoe je het effect kunt aanpassen of dimmen, want ook daarin onderscheidt Luminar zich positief van de modale filter-trukendoos.

Zelf gebruik ik Luminar als plug-in van Photoshop, omdat ik meestal raw-bestanden gebruik en de ‘ontwikkeling’ daarvan in eigen hand wil houden.

Tip van de week: zomerfestivals

Voor de ‘thuisblijvers’ zoals ik vormen zomerfestivals een uitgelezen photo opportunity. Het zijn er, ook in de kleinere plaatsen, steeds meer, als we de media mogen geloven. Hou er wel rekening mee dat niet alle festivals – met name muziekfestivals – fotografen met open armen ontvangen. Soms mag een serieuze camera niet eens mee naar binnen. Bij optochten zoals het Zomercarnaval gisteren of de Canal Parade komend weekend kan het gigantisch druk aan de ‘zijlijn’ zijn. Je moet vroeg van huis gaan én sterk in je schoenen staan om nog goed te kunnen fotograferen. Ook het weer kan je (én de deelnemers natuurlijk) parten spelen.

Bij happenings zoals Castlefest en Roze Zaterdag vormt het publiek de voornaamste attractie.

Tip van de week: niet bang voor een beetje water

Zelfs apparatuur voor amateurgebruik, zoals deze nieuwe Tamron 18-400 mm superzoom, is steeds vaker ‘weerbestendig’. Beeld: Tamron/Transcontinenta

Je zult het altijd zien: zodra voor de meeste mensen de vakantie begint, slaat het weer om – althans in ons kikkerlandje (net zoals het vaker dan gemiddeld regent op de dag die ZONdag heet…). We hebben al eerder gemeld dat digitale camera’s verhoudingsgewijs beter bestand zijn tegen met name nattigheid dan hun analoge voorgangers. Daarbij komt dat steeds meer apparatuur, ook in het ‘amateursegment’, weerbestendig uitgevoerd is. Dat geldt niet alleen voor camerabody’s, maar ook voor objectieven en zelfs flitsers (en niet te vergeten smartphones…). Een keten is immers zo sterk als de zwakste schakel.

Tip van de week: grijsverloopfilters

Een foto zonder grijsverloopfilter. Hoewel het niet eens zo’n heel zonnige dag met extreme contrasten was, is de lucht toch wat bleek.

Deze tip van de week hebben jullie eigenlijk te danken aan Bas Meelker, die tijdens de presentatie van de nieuwe Canon EOS 6D Mark II aan de oever van de Loosdrechtse Plassen een inspirerende fotopresentatie met tekst en uitleg gaf. Bas is bovenal landschapsfotograaf, en een bekend probleem bij alle vormen van landschapsfotografie is het contrast tussen het landschap en de lucht daarboven. Stel je de belichting zo in dat het landschap optimaal tot z’n recht komt, dan wordt de lucht te licht, en stem je de belichting af op de lucht, dan wordt het landschap weer te donker.

Een populaire oplossing is de HDR-techniek, waarbij een belichtingstrapje van drie of meer foto’s wordt samengevoegd in een programma als Photoshop of Lightroom.

Photoshop versus Lightroom III

Alles in één hand houden

Dé grote troefkaart van programma’s zoals Lightroom is dat alle ‘bewerkingen’ feitelijk geen bewerkingen zijn maar instellingen of – met een duur woord – parameters. Ze veranderen niets aan het oorspronkelijke (raw-)bestand zelf en ze kunnen altijd weer worden aangepast of ongedaan worden gemaakt. Dat heet met een nog duurder woord non-destructief.

Hoe fijn dit ook is bij iets als een witbalansinstelling, bij een ingreep als het wegklonen van een stofje op de sensor of een ongewenst takje in beeld is de meerwaarde gering. Persoonlijk krijg ik een staart van de lokale aanpassingen in Lightroom. Het gaat vaak nogal traag en niet al te nauwkeurig, en al die speldjes in beeld, daar wordt een mens ook niet vrolijk van… Maar ook voor het meer globale beeldbewerkingswerk schiet Lightroom naar mijn mening vaak tekort.

Photoshop versus Lightroom II

Alleskunner en specialist met vervagende grenzen

Photoshop’s Camera Raw: eerst een stiefkindje, nu bijna gelijkwaardig aan Lightroom qua mogelijkheden – inclusief geavanceerde opties als het Gegradueerd filter.

Begin 2007 kreeg Adobe Photoshop, dat toen al ruim vijftien jaar op de markt was, gezelschap van Lightroom, dat al snel officieel Photoshop Lightroom ging heten. Ondanks die gemeenschappelijke naam zijn het twee heel verschillende programma’s. Oorspronkelijk was Lightroom vooral bedoeld als uitgebreide raw-converter, in een periode dat het raw-formaat steeds populairder werd terwijl simpele beeldbewerkingsprogramma’s op dat punt weinig mogelijkheden boden. Je moet ook bedenken dat Photoshop toen alleen te koop was, voor een prijs van (afhankelijk van het precieze pakket) pakweg 1000 euro. Met een introductieprijs van zo’n 300 euro bracht Lightroom non-destructieve raw-conversie op maat binnen het bereik van een veel grotere groep enthousiaste fotografen die het uiterste uit hun opnames wilden peuren.

Tip van de week: Photoshop versus Lightroom

I: Back to the basics?

Met name onder gevorderde fotografen is Adobe Lightroom erg populair – populairder misschien zelfs dan Photoshop. Daar zijn diverse redenen voor. Allereerst is Lightroom nog steeds ‘los’ te koop (hoelang nog is een andere vraag), terwijl Photoshop uitsluitend te huur is via een Creative Cloud-abonnement. Verder bewijst Lightroom goede diensten als zogenaamd ‘workflowprogramma’ om grote hoeveelheden raw-bestanden mee te beheren en te ontwikkelen. Je kunt zelfs al onderweg of op vakantie al wat ‘voorwerk’ doen met behulp van mobiele apps, synchronisatie en de cloud.

Zelf ben ik niet zo’n Lightroom-fan. Ik heb het programma wel (als onderdeel van mijn Creative Cloud-abonnement) maar gebruik het zelden, misschien deels omdat ik zelden grote hoeveelheden raw-bestanden te verwerken heb.