Tip van de week: inflitsen

Zeker op zo’n zonnige dag als gisteren (Roodharigendagen in Breda – ik zet de foto’s later vandaag online) is ‘inflitsen’ bij buitenportretten bijna een must, tenzij je een reflectiescherm meezeult of de schaduw opzoekt. Zo voorkom je dat je een onderwerp in silhouet of een volledig uitgebleekte achtergrond krijgt, en door de glimlichtjes gaan de ogen mooi sprankelen. Een paar tips:

De meeste flitsers (intern en extern) geven standaard te veel licht af voor een natuurlijk effect. Stel een flitsbelichtingscorrectie van bijvoorbeeld min 1/2 stop in op de flitser óf op de camera. Als je beide correctiemogelijkheden gebruikt, is het effect cumulatief. Dus min 1/2 stop op de flitser en min 1/2 stop op de camera geeft één stop onderbelichting. Min 1/2 stop op de flitser en plus 1/2 stop op de camera geeft een ‘nulcorrectie’: beide correcties heffen elkaar op.

Bij veel licht zit je met de standaard flitssynchronisatietijd (vaak 1/180 of 1/250 seconde) vast aan idioot kleine diafragma’s, met alle scherptediepte van dien. Korte-tijdensynchronisatie (high-speed sync) brengt uitkomst. Ook in het objectief ingebouwde centraalsluiters, zoals in compactcamera’s, maken kortere sluitertijden en dus grotere diafragmaopeningen mogelijk. Als je camera dat allemaal niet heeft, stel dan in elk geval een zo laag mogelijke ISO-waarde in.

Als je een losse flitser gebruikt, voorzie die dan bij voorkeur voor een diffusor voor wat minder hard licht. Als je draadloos kunt flitsen, is dat helemaal mooi, mits je een vrije hand of een assistent tot je beschikking hebt.

Voor rode ogen hoef je buiten overdag niet bang te zijn, maar pas op voor reflecties op brillen en zonnebrillen. Vraag je model bijvoorbeeld om iets opzij of omlaag te kijken, al biedt dat niet altijd soelaas. Achteraf kun je glimplekken in Photoshop vaak nog wel redelijk wegretoucheren.

Net als camera’s gaan losse flitsers in de meeste gevallen na verloop van tijd automatisch op stand-by. Ze worden niet altijd automatisch weer wakker als je de camera weer inschakelt of uit de slaapstand haalt. In dat geval moet je eraan denken om de flitser weer met de hand in te schakelen voor je de foto maakt.

Last but not least: neem voldoende reservebatterijen mee. Oplaadbare batterijen zijn op den duur goedkoper en milieuvriendelijker. Bovendien duurt het minder lang voordat je flitser weer opgeladen is.

Lees ook:Interieurfoto’s: draadloos flitsen een zegen
Lees ook:Flitsen met beleid – I
Lees ook:Flitsen met beleid – III
Lees ook:Tip 13|500: Ingebouwde flitser meestal te zwak
Lees ook:Tip van de week: reflectiescherm