Tip van de week: flitslicht met een kleurtje

Als je wilt ‘inflitsen’ – dus flitsen zonder dat het te veel opvalt – moet je behalve de hoeveelheid licht ook de kleur in de gaten houden. Flitslicht heeft van nature ongeveer dezelfde ‘kleurtemperatuur’ als gemiddeld daglicht, dus overdag buiten gaat dat meestal wel goed. Bij kunstlicht wordt het een ander verhaal. Stem je de witbalans (in de camera of bij de raw-conversie) af op het flitslicht, dan wordt de door kunstlicht verlichte achtergrond geel of rood. Als je daarvoor probeert te corrigeren, wordt het door het flitslicht verlichte onderwerp weer blauw.

Op het bestaande licht heb je meestal weinig invloed, maar gelukkig kun je de kleur(temperatuur) van het flitslicht aanpassen met een filter voor de flitser. Zelf heb ik een soort oranje schoteltje voor m’n flitsdiffusor van het obscure Chinese merk Seagull, maar ook Sto-fen levert z’n bekende Omnibounces in de kleuren goud en groen. Die laatste versie is om de flits zo goed mogelijk af te stemmen op tl-licht. Bij duurdere Nikon Speedlights zitten er zelfs een paar van zulke filtertjes bij.

Gisteren bij de Halloween Parade in Amsterdam kreeg ik met m’n schoteltje de tl-straatverlichting niet weg, maar de etalages oogden een stuk neutraler. En aangezien-ie van een afstand een beetje op een pompoen leek, was het nog heel toepasselijk voor de gelegenheid ook. Een wat langere sluitertijd plus een hoge ISO-waarde zijn nodig om het relatief zwakke omgevingslicht mee te pakken. En niet vergeten om met zo’n ‘oranje flitser’ de witbalans niet op ‘flits’ maar op ‘gloeilamp’ te zetten als je in jpeg-formaat fotografeert!

Lees ook:Interieurfoto’s: draadloos flitsen een zegen
Lees ook:Somber weer? Flits eens in!
Lees ook:Tip van de week: licht in de duisternis
Lees ook:Flitsen met beleid – III
Lees ook:Tip van de week: witbalans

2 reacties op “Tip van de week: flitslicht met een kleurtje

  1. Myrthe

    Hoi! Hier is het meisje met dat mes in haar hoofd en ik vroeg me af of u misschien nog een foto van mij hebt, van de Halloween parade, want het lijkt me super leuk er een paar op mijn blog te kunnen zetten (ik zal het natuurlijk wel linken naar deze website)
    Groetjes Myrthe

      /   Beantwoorden  / 
    1. Raymond Harper

      Foto is onderweg! :-)